Nieuwstopic Zoo Planckendael (2020)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
zoofreak
Laafsekikker
Laafsekikker

Re: Nieuwstopic Zoo Planckendael (2020)

Bericht door zoofreak » januari 28, 2020, 14:52

Ik vermoed dat er bij de koala's wel wat verplaatsingen op til staan.
Sassafras is/was zowiezo een dier met heup/achterpootproblemen waardoor ze minder grip heeft/had en soms uit de boom valt/viel. Geen idee of haar verdwijnen daar mee te maken heeft.
Maka zal wel stilaan gaan terugkeren naar Planckendael want in Antwerpen zit verder alleen nog Guwara, die te oud is om nog mee te kweken. In die zin zou het logischer geweest zijn dat Sassafras in Antwerpen was gebleven en het zwaartepunt van de kweek in Planckendael zou liggen.

zoofan
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door zoofan » januari 28, 2020, 17:07

Ik bedoel inderdaad het berichten veld.

okapi_els
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué
Abonnement dierentuin: Ja

Bericht door okapi_els » februari 1, 2020, 22:12

zoofreak schreef:
januari 28, 2020, 14:52
Ik vermoed dat er bij de koala's wel wat verplaatsingen op til staan.
Sassafras is/was zowiezo een dier met heup/achterpootproblemen waardoor ze minder grip heeft/had en soms uit de boom valt/viel. Geen idee of haar verdwijnen daar mee te maken heeft.
Maka zal wel stilaan gaan terugkeren naar Planckendael want in Antwerpen zit verder alleen nog Guwara, die te oud is om nog mee te kweken. In die zin zou het logischer geweest zijn dat Sassafras in Antwerpen was gebleven en het zwaartepunt van de kweek in Planckendael zou liggen.
Het laatste Harpij magazine net eens doorgenomen en de 2 rubrieken van Planckendael en Antwerpen spreken elkaar zelfs tegen! Antwerpen meldt dit; 'Guwara is op 15 jarige leeftijd overleden (doodsoorzaak is niet vermeld). Het kweekkoppel verhuisde op 9 december terug naar PL met dochter Sassafras. Tin Tookie blijft in de Zoo totdat er een aanbeveling komt van het studbook.'
In diezelfde rubriek staat er bij Planckendael dit; 'Het kweekvrouwtje en haar dochter zijn inmiddels weer thuis, de kweekman volgt later....'
Alle gekheid op een stokje!
Doe maar normaal, want dan doe je al gek genoeg...

zoofreak
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door zoofreak » februari 3, 2020, 14:10

Het wordt nu toch stilaan helder:
. in Antwerpen zitten twee mannen: Tin Tookie, zoon van Alinga en voorbestemd om naar een andere dierentuin te vertrekken en Maka, de kweekman die binnenkort opnieuw naar Planckendael gaat;
. in Planckendael zit nog één vrouw: de kweekvrouw Alinga.

Zijn dus uit beeld verdwenen: Guwara (gestorven wegens ouderdom) en Sassafras (om mij onbekende redenen).

Op termijn dus een probleem voor Antwerpen: Planckendael krijgt een kweekkoppeltje (Alinga x Maka), de Zoo moet nieuw bloed krijgen...

JvG
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: -
Abonnement dierentuin: Meerdere

Bericht door JvG » februari 3, 2020, 16:57

Zou het niet kunnen dat Antwerpen een vrouwtje krijgt voor Maka en Planckendael een nieuw mannetje voor Alinga? Mogelijk kunnen ze zo interessantere nakomelingen krijgen voor het kweekprogramma...

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker » februari 6, 2020, 12:22

ZOO PLANCKENDAEL VERWELKOMT AL DE EERSTE OOIEVAARS VAN 2020
De maand januari is nog maar net ten einde maar in ZOO Planckendael is het al zover. De eerste ooievaar van dit jaar is er al neergestreken. De grootste ooievaarskolonie van België komt terug thuis, 6 maanden nadat ze vertrok om te overwinteren in warmere oorden. De verzorgers telden ondertussen al 10 terugkomers bovenop de 20 dieren die verkiezen om heel het jaar door in ZOO Planckendael te blijven vertoeven. De terugkeer van de ooievaarskolonie is een maand vroeger dan vorig jaar. De oorzaak hiervan ligt vermoedelijk bij de zachte temperaturen van de afgelopen wintermaanden.

Traditiegetrouw worden de nesten van onze belangrijke gasten tiptop onderhouden door de tuinmannen en technische dienst zodat onze gevederde vrienden zich snel helemaal thuis voelen. Een goede, knusse nest is belangrijk want een ooievaar is eerst nesttrouw en pas daarna partnertrouw. Je vindt bijvoorbeeld een heus ooievaarshotel tegenover de neushoorn in het park.

Onze liefde voor de ooievaars reikt verder dan de grenzen van het park. Naast ZOO Planckendael beheert de Koninklijke Maatschappij voor Dierkunde van Antwerpen (KMDA) ook het beschermd natuurgebied De Zegge in Geel. Ook daar willen we de ooievaars een mooie broedplek bieden. ZOO Planckendael leverde nestplatformen aan die in De Zegge geplaatst zullen worden voor de start van het broedseizoen.

ZOO Planckendael is blij de ooievaars opnieuw te mogen verwelkomen. We kijken al uit naar hun vrolijk geklepper. Hopelijk vertaalt het geklepper zich ook in een mooi aantal jongen dit jaar! Wordt vervolgd…

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker » februari 14, 2020, 05:57

DIERENLIEFDE VOOR VALENTIJN!
Liefde gaat in ZOO Planckendael letterlijk door de maag.

Valentijn, een moment om geliefden in de bloemetjes te zetten of extra in de watten te leggen. De dieren kregen een liefdevolle maaltijd. De bonobo’s peuzelden van lekkere groenteharten. De neushoorns, berberapen en rode panda’s kregen wat lekkers verstopt in hartjes gemaakt van brandweerslangen.

Deze valentijnstraktatie is meer dan een voedzame en amusante actie. Het is een vorm van verrijking en van dierenwelzijn, met liefde gemaakt door een team van een 10-tal vrijwilligers die samen met de verzorgers dag in dag uit klaar staan voor de dieren van beide dierentuinen. Met dit initiatief zetten ZOO Antwerpen en ZOO Planckendael hun aandacht en zorg voor de dieren graag in de kijker. Wist je dat ZOO Antwerpen en ZOO Planckendael zelfs een dierenwelzijnswetenschapper in dienst hebben?

Renegade
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Contacteer:

Bericht door Renegade » februari 19, 2020, 16:36

Ik heb vandaag het nieuwste Zoo-Magazine ontvangen.

Het belangrijkste nieuws dat we nog niet hadden vernomen is dat er van 4 april t 31 augustus in Planckendael een Lego-expo genaamd 'Brickosaurus' met meer dan 50 Lego-dino's zal plaatsvinden.

Ik weet niet goed wat ik hiervan moet denken. Zolang het visueel niet te veel stoort en niet te veel extra ongedisciplineerd volk lokt zal het me niet echt storen, maar het spreekt me ook niet aan.

Zoozot
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot » februari 19, 2020, 16:55

Renegade schreef:
februari 19, 2020, 16:36
Het belangrijkste nieuws dat we nog niet hadden vernomen is dat er van 4 april t 31 augustus in Planckendael een Lego-expo genaamd 'Brickosaurus' met meer dan 50 Lego-dino's zal plaatsvinden.

Ik weet niet goed wat ik hiervan moet denken. Zolang het visueel niet te veel stoort en niet te veel extra ongedisciplineerd volk lokt zal het me niet echt storen, maar het spreekt me ook niet aan.
Ach, ik zou er sowieso niet teveel van verwachten. Dergelijke zaken zijn er meer op gericht om toch maar 'iets' nieuws te kunnen presenteren aan de modale bezoeker in een jaar waarin er voor de rest niet veel nieuws te rapen valt. Een paar jaar terug is er nog eens een expo gedaan met Lego en toen beperkte het zich tot een paar in Lego nagebouwde dieren die her en der over het park waren uitgestrooid, niet meer dan dat.

PriMAAT
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen, Planckendael, Blijdorp

Bericht door PriMAAT » februari 20, 2020, 11:12

De bonobobaby van Djanoa is een meisje!
Hier zijn een paar leuke beelden: https://youtu.be/RandnLZVqpE

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker » februari 20, 2020, 19:14

IT'S A GIRL! DJANOA'S BONOBOBABY IS EEN MEISJE

Het is 100% zeker, de kleine bonobobaby van Djanoa is een meisje! Dat is goed nieuws want bij bonobo’s zwaaien de vrouwen de plak. De bonobogroep in ZOO Planckendael bestaat momenteel uit 8 vrouwen en 6 mannen. Girl power verzekerd! Bij bonobo’s blijven de zonen hun hele leven bij hun moeder wonen. De dochters verhuizen naar een andere dierentuin wanneer ze een jaar of acht zijn. Kom genieten van de allereerste bonobobaby in ons gloednieuwe verblijf!

Stem op je favoriete naam!

Nu we het geslacht kennen, willen Djanoa’s verzorgers het bonobomeisje een naam geven. Liefst van al mét jullie hulp!

De verzorgers kozen 2 mooie namen uit in de Afrikaanse taal Lingala, de voertaal in de streek waar de bonobo’s leven. Nu is het aan jullie om de knoop door te hakken! Je kan de hele krokusvakantie stemmen op de Facebookpagina van ZOO Planckendael.

Boomkangoeroe Mike
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2

Bericht door Boomkangoeroe Mike » februari 20, 2020, 20:13

Weet er iemand welken orangoetans er zouden komen naar planckendael, van welken park?

Zoozot
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot » februari 20, 2020, 20:59

Daar is nog niets over bekendgemaakt, en gezien de bouwwerkzaamheden nog maar amper begonnen zijn lijkt het me waarschijnlijk dat we nog een tijd geduld zullen moeten uitoefenen voor die informatie. :-\

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode

Bericht door Limburg vooruit » februari 21, 2020, 07:23

PriMAAT schreef:
februari 20, 2020, 11:12
De bonobobaby van Djanoa is een meisje!
Hier zijn een paar leuke beelden: https://youtu.be/RandnLZVqpE
Mooi nieuws, en 14 dieren is een mooie groep.
Al begrijp ik niet dat er als EEP houder niet gekozen is bij de verbouwingen van vorig jaar een 2de eiland voor een 2de groep te maken. Het binnenverblijf kan dit aan.

Jarne
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Jarne » februari 21, 2020, 21:04

Als ik het goed had was het de bedoeling om 2 groepen in 1 verblijf te houden, dus dan zou een extra buitenverblijf minder noodzakelijk zijn. Het was natuurlijk wel een mooie bonus geweest. Het huidige verblijf zou normaal 2 groepen van ongeveer 15 dieren moeten huisvesten op de lange termijn, deze zouden op natuurlijke wijze moeten ontstaan als de groep groot genoeg wordt.

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Limburg vooruit » februari 21, 2020, 21:43

Jarne schreef:
februari 21, 2020, 21:04
Als ik het goed had was het de bedoeling om 2 groepen in 1 verblijf te houden, dus dan zou een extra buitenverblijf minder noodzakelijk zijn. Het was natuurlijk wel een mooie bonus geweest. Het huidige verblijf zou normaal 2 groepen van ongeveer 15 dieren moeten huisvesten op de lange termijn, deze zouden op natuurlijke wijze moeten ontstaan als de groep groot genoeg wordt.
Kunnen daar 30 bonobo's in dat gebouw? Daar schrik ik even van, wel goed dat ze op termijn voor 2 groepen gaan, minder stress omdat je langer intern kan ruilen voor de kweek.

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend » februari 21, 2020, 21:50

M.i. heb je dan hoedanook een tweede buitenverblijf nodig en dan moeten de watoetsi's of de neushoorns verdwijnen.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Limburg vooruit » februari 21, 2020, 22:17

Dan vrees ik voor de biefstukken

Jarne
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Jarne » februari 22, 2020, 09:04

Dat is de grote vraag of dan een 2de buitenverblijf nodig is. Ze willen 1 grote groep houden eigenlijk met 2 natuurlijk gevormde subgroepen die regelmatig individuen met elkaar kunnen uitwisselen op natuurlijke wijze. In zo'n case is een 2de buitenverblijf een plus maar geen noodzaak volgend mij.

zoofan
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door zoofan » februari 22, 2020, 10:29

Ik had, denk ik, ergens gelezen dat de neushoorns zouden komen waar nu de wisenten staan. Dan kan hun verblijf eventueel tot een nieuw buitenverblijf voor de bonobo's verbouwd worden.

Plaats reactie