(Masterplan) Masterplannen KMDA

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door Gerald »

Je kan, zonder al te veel het gebouw geweld aan te doen, de dierenverblijven opknappen (nieuw stucwerk, nieuwe vloer, likje verf, etc.) en de hekwerken van die verblijven verwijderen (zijn zeer waarschijnlijk toch niet meer origineel) en zo de open ruimtes benutten voor exposities.

Ik zie wel mogelijkheden. ;)

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14968
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door Gorilla Gust »

Gerald schreef: Ik zie wel mogelijkheden. ;)
Mogelijkheden genoeg, dat wel. De tralies zou je ook kunnen benutten als een soort van wand waartegen posters/schilderijen of dergelijke kunnen. Enkel het idee van de verdiepingen lijkt me iets wat niet haalbaar is (inzake vergunningen dan, want technisch is dat wel haalbaar)

Je kan op zich wel redelijk wat, enkel moet je weten hoever je mag gaan van de monumentenzorg. Willen ze het huidige monument eer aan doen? Het monument dat men had bij de laatste restauratie? Eentje van vijftig jaren geleden? Of de eerste versie van voor 1900? Er zitten toch wel wat (al dan niet kleine) verschillen tussen die versies immers...
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door Gerald »

Ze moeten een gulden middenweg kiezen. Je kan behouden wat er is maar ook hier en daar wat verwijderen of zelfs aanbrengen zonder al te ingrijpend te werk te gaan. Een gebouw is om in te leven en de tempel is hierin geen uitzondering, dus mag je dat best wel zien. Zo kan je bijvoorbeeld in de vloer heel goed zien waar vroeger de reling stond. Dat soort zaken hoef je echt niet volledig weg te restaureren. Het hoeft echt niet de fonkelnieuwe uitstraling van weleer te hebben.

Welke situatie men aanhoudt? Ik zou zeggen hou het gebouw zoals het nu is en conserveer dat. Pak de dierenverblijven aan - zoals ik hiervoor al heb gezegd - en breng hooguit hier en daar een likje verf aan. Tenzij er dringende bouwtechnische redenen zijn om iets grondig aan te pakken denk ik, maar ik ben natuurlijk geen deskundige, dat je relatief eenvoudig iets heel moois van dit gebouw kunt maken. Die twee extra hokken uit 1868 bijvoorbeeld staan daar al zo lang onderdeel van het gebouw te zijn dat je die zeker niet meer moet verwijderen. Ik denk ook niet dat iemand die deze kleine uitbreiding niet kent beseft dat ze er later bijgezet zijn. Ze harmoniseren volledig met de rest van het gebouw en lijken in eerste aanleg gebouwd te zijn.

Om maar even door te fantaseren: je zou hier ook een kleine souvernirwinkel in kunnen onderbrengen of een eenvoudige koffie/thee gelegenheid met een klein terrasje in de grote hal. Ook leuk voor in de winter. Er is horeca zat in de Zoo maar zowel het binnen als buitenverblijf van de giraffen zou ook een mooie plek zijn. Als je alle deuren openzet heb je daar toch een fantastisch mooi eetgelegenheid met terras. Nou ja, zo kunnen we nog wel even doorgaan met fantaseren. :D

Ben natuurlijk wel benieuwd welke plannen de Zoo zelf heeft... ;)

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7746
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door Limburg vooruit »

Je kan in de tempel gerust een constructie zetten om een verdiep te maken. Dit hebben ze in een kerk in Maastricht ook gedaan, zodat deze toch nog een doel kreeg. Maar buiten de plaats die je creëerd trekt het op geen bal.

Laat ze in de tempel hun collectie opgezetten dieren en skelletten plaatsen, nu staan die in een stoffige kelder te staan. Heb trouwens nooit begrepen waarom een tuin met zo'n collectie hun museum gesloten heeft!
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

harimau

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door harimau »

Graag een Jacques-reactie... :,

Het gebouw is een replica van een Egyptische tempel, een gebouw dat een beetje de idee moet weergeven...maar het is-geen-echte-Egyptische-tempel hee...daarvoor is het minstens 2500 jaar te jong...het is een kitscherig 19de eeuws beesten-hok...dat wel leuk oogt maar dat fundamenteel 150 jaar van pis-en-kak doordrongen is...tot in het hart van de steen...en dat gaat er nooit meer uit...
Denk dat de constructie nu wel zo'n beetje door-en-door rot is? :warm:

Buiten olifanten en giraffen heb ik er nog zebra's, neushoorns, antilopen, okapi's, tapirs, struisvogels en weet ik wat nog allemaal in weten rondlopen...

Mits een grondige restauratie zou er wel een leuke tentoonstellingsruimte in kunnen komen van bijvoorbeeld alle dieren die er ooit in hebben verbleven? :s

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7746
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door Limburg vooruit »

harimau schreef:Graag een Jacques-reactie... :,
Weet niet goed wat je hier mee bedoeld,maar kom
harimau schreef:Het gebouw is een replica van een Egyptische tempel, een gebouw dat een beetje de idee moet weergeven...maar het is-geen-echte-Egyptische-tempel hee...daarvoor is het minstens 2500 jaar te jong...
Dat weet iedereen, maar hij staat er en hoort nu eenmaal in Antwerpen!!
harimau schreef:Denk dat de constructie nu wel zo'n beetje door-en-door rot is? :warm:
Dat denk ik niet, anders zouden ze er geen olifanten meer in zetten nu.
harimau schreef:Buiten olifanten en giraffen heb ik er nog zebra's, neushoorns, antilopen, okapi's, tapirs, struisvogels en weet ik wat nog allemaal in weten rondlopen...
Gorilla's hebben nog op het giraffenperk gezeten (denk Gust en ??)
harimau schreef:Mits een grondige restauratie zou er wel een leuke tentoonstellingsruimte in kunnen komen van bijvoorbeeld alle dieren die er ooit in hebben verbleven? :s
Weer een restauratie, die is niet nodig denk ik. Maar u idee om er alles in te plaatsen wat er ooit heeft ingezeten staat mij wel aan. En ze hoeven daarvoor de hokken niet uit te breken, zet de dieren en skelletten daarin, kunnen al de grijpgrage vingertjes er tenminste niet aan.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door Gerald »

Limburg vooruit schreef:Je kan in de tempel gerust een constructie zetten om een verdiep te maken. Dit hebben ze in een kerk in Maastricht ook gedaan, zodat deze toch nog een doel kreeg. Maar buiten de plaats die je creëerd trekt het op geen bal.
Je bedoelt Selexis. Dat is een boekenhandel, kan je niet vergelijken met de Tempel. En het gaat er niet om of het technisch mogelijk is maar of het esthetisch verantwoord is. Je helpt namelijk het hele gebouw naar de filistijnen met zo'n ingreep.

@Harimau, wat betreft je opmerking over het gebouw als replica: Natuurlijk is het kitsch, maar het gebouw vertegenwoordigt ook een stroming in de bouwkunst van de 19e eeuwse dierentuinen. Egypte was toen helemaal in, in de mode, in de kunst en dus ook in de dierentuinen. Denk ook aan de latere "Moorse" gebouwen zoals destijds in de dierentuin van Den Haag zijn opgericht of in de Rotterdamse Diergaarde.

Vanuit het oogpunt van de historie is zo'n gebouw dus belangwekkend, hetgeen natuurlijk de reden is dat het op de monumentenlijst staat. Mooi of niet, het is een reliek van een tijdperk.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14968
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door Gorilla Gust »

Gerald schreef: Welke situatie men aanhoudt? Ik zou zeggen hou het gebouw zoals het nu is en conserveer dat.
Een mooie optie, het oorspronkelijke ontwerp is immers ook al na een paar jaren aangepast. Want bij de dakconstructie was er iets bouwtechnisch niet geheel in orde destijds. Zover ik het begrijp ging er een bepaalde balk bij het dak doorhangen, dit werd met andere balken gecompenseerd, waardoor echter ook het dakraam werd aangepast. Dat nog even terzijde.
Gerald schreef:er is horeca zat in de Zoo maar zowel het binnen als buitenverblijf van de giraffen zou ook een mooie plek zijn. Als je alle deuren openzet heb je daar toch een fantastisch mooi eetgelegenheid met terras. Nou ja, zo kunnen we nog wel even doorgaan met fantaseren. :D
Een terrasje meer of minder? Een leuk idee alvast, op het eerste zicht lijkt het me dan ook een van de meer aantrekkelijke terrasjes te worden. Al krijgen we er in de toekomst nog enkele bij, die we nog niet hebben kunnen testen...
Limburg vooruit schreef: Laat ze in de tempel hun collectie opgezetten dieren en skelletten plaatsen, nu staan die in een stoffige kelder te staan. Heb trouwens nooit begrepen waarom een tuin met zo'n collectie hun museum gesloten heeft!
Dat is inderdaad jammer, maar er zijn wel meer collecties, die voor het publiek niet zichtbaar zijn. Ook buiten de dierentuinen om. Af en toe kunnen we gelukkig wel glimp van de collectie van Antwerpen opvangen (zoals bij "O Dierbaar Antwerpen" bijvoorbeeld).
Steeds weer onderweg enzo(o)!

zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2136
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:13

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door zoofreak »

Gorilla's hebben nog op het giraffenperk gezeten (denk Gust en ??)
Nu hebben er al heel veel beesten in de Egyptische temple gezeten, maar zeker weten nooit gorilla's. Wel allerlei hoefdieren die gelijkaardige stallen vereisen.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7746
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door Limburg vooruit »

zoofreak schreef:
Gorilla's hebben nog op het giraffenperk gezeten (denk Gust en ??)
Nu hebben er al heel veel beesten in de Egyptische temple gezeten, maar zeker weten nooit gorilla's. Wel allerlei hoefdieren die gelijkaardige stallen vereisen.
Heb er ooit een foto van gezien, maar vind deze niet meer terug. Ga er dus ook niet over in discusie. Zal mij dan wel vergist hebben zeker.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

elandantiloop

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door elandantiloop »

Ik kan me anders ook wel iets herrinneren van gorilla's.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7746
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door Limburg vooruit »

zoofreak schreef:
Gorilla's hebben nog op het giraffenperk gezeten (denk Gust en ??)
Nu hebben er al heel veel beesten in de Egyptische temple gezeten, maar zeker weten nooit gorilla's. Wel allerlei hoefdieren die gelijkaardige stallen vereisen.
Hier is 1 van de 2 foto's die ik ken van gorilla's op het giraffenperk. De andere is veel duidelijker,maar nergens meer te vinden.

http://antwerpen-zoo.pictura-dp.nl/inde ... 984174cfb7

Bron: database zoo.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2136
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:13

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door zoofreak »

Dit is waarschijnlijk een foto van wat vroeger soms de 'apentempel' werd genoemd, oftewel het huidige kleine apengebouw voor de verbouwing.
Als je in diezelfde beeldbank zoekt onder apengebouw, zie je wat ik bedoel.

harimau

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door harimau »

Inderdaad, denk ook dat het het oude 'apengebouw' is...
Voor het mensapenhuis af was, zaten alle apen daar bij elkaar...
Kijk maar naar foto's van de egyptische tempel...heeft andere sierbepleistering..

Gebruikersavatar
black-star
Laafsekikker Moderator
Laafsekikker Moderator
Berichten: 1842
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:12
Favoriete dierentuin: te veel
Locatie: Thuis

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door black-star »

Op deze foto is ook niet goed te zien of ze nu In het verblijf of Voor het verblijf zitten.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14968
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door Gorilla Gust »

In een ander topic, las ik het volgende, maar het leek me beter op daar in het masterplan topic over verder te gaan...
Limburg vooruit, in jaarverslag 2010 schreef:Ja maar, gaan ze een speeltuin bouwen of een zoo. Als het oude rundergebouw de taak van de huidige speeltuin en horeca gaat overnemen is dat ruim voldoende. Dat ze de oude vogelkooien dan inrichten als klimspeelding voor de kinderen, zitten ze nog veilig ook!

Ik ben tegen veel speeltuigen in een dierentuin, het is een dierentuin,geen speeltuin. Die zijn er op elk dorpsplein.

Er moet speelgelegenheid zijn voor kinderen,maar er zijn wel grenzen hé.
Als ik kijk naar de huidige realiteit zonder te dromen, dan zijn er toch niet zo gek veel speeltuinen in Antwerpen? Een kleinere speelgelegenheid bij de olifanten en de chimpansees, en de kinderzoo. Of zie ik er nu een over het hoofd? Ik meen dat we bij het lama-gebouw geen speeltuigen meer hebben toch? En dat de huidige kinderzoo-speeltuin verdwijnt in het masterplan? Niet dat ik daarmee wil bevorderen dat het park een speeltuin wordt, maar er is nog wel ruimte daarin.

Daarnaast lijkt het me niet echt opportuun om kinderen in een oude vogelkooi te laten spelen, ik denk dat je dan de tralies zeer grondig met renoveren. Voor zover dat al niet moet bij een restaurantfunctie.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door Gerald »

Een vraagje die zomaar ineens bij mij opkwam: heeft er vroeger niet ergens een draaimolen gestaan? Of ben ik nu in de war met een andere tuin?

Verder vind ik inderdaad het aantal speeltuig in de Zoo wel meevallen. Dus als er wat wordt bijgebouwd is dat op zich niet zo heel erg. Tenslotte moet je als dierentuin ook rekening houden met ouders met jonge kinderen en als je die nog wat langer binnen de poorten kan houden waarbij dan ook de mogelijkheid tot het kopen van extra versnaperingen dan is dat mooi meegenomen natuurlijk. Want een stel ouders die na een uurtje met de kinderen weer vertrekken om elders naar een speeltuin te gaan daar heeft niemand iets aan. Behalve de uitbater van die speeltuin natuurlijk. ;)

Hippo

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door Hippo »

Gerald schreef:Een vraagje die zomaar ineens bij mij opkwam: heeft er vroeger niet ergens een draaimolen gestaan? Of ben ik nu in de war met een andere tuin?
Dat klopt. Tussen de inkom en de Kiosk.

vermillio

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door vermillio »

Ik zou geen speeltuin maken van het lamagebouw. Reden: als je dat hier maakt, dan trek je veel drukte en lawaai aan, als de vroegere plannen van het masterplan niet te veel wijzigen dan komen daar niet zo ver vandaan al dieren te zitten (olifanten, giraffen) en nu zitten er al dieren (wrattenzwijnen). Zoals we weten, zijn dieren nogal stressgevoelig, dus is het niet opportuun om hier drukte en dus ook stress te veroorzaken.
Dan kan je de speeltuin beter bij het restaurant integreren. Vb. De volière gebruiken om het terras in te vestigen met direct naast de volière de speeltuin.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7746
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door Limburg vooruit »

Vroeger was er in Olmen nog meer speelgelegenheid dan nu, ik ben blij dat ze dit een beetje hebben afgebouwd. Maar in mijn ogen is het nog te veel. Zoals ik al zei, het is een Dierentuin, geen speeltuin. Kinderen zijn een belangerijke bron van inkomsten, maar ook een belangerijke bron van ergernis.

De zoo heeft minder speelgelegenheid, houden zo. Je kunt toch de zeldzame plaats niet opofferen aan een speeltuin. Net zoals ik nog steeds het compleet belachelijke plan om de ingang dieper het park in te brengen niet begrijp. Ze kunnen eventueel wel daar speelgelegenheid voorzien moest dit toch doorgaan.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Plaats reactie