(Masterplan) Masterplannen KMDA

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2136
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:13

Re: ZOO van morgen 2020

Bericht door zoofreak »

Ik was er ook (maar wie waren jullie? ;) ).

De 'mens' Herpoelaert is mij geweldig meegevallen.
Ik zag hem totnogtoe met de uitstraling van een stijve, zakelijke hark.
Het blijkt een beminnelijke, welbespraakte kerel te zijn, met zelfs gevoel voor humor.
Niet onbelangrijk als je gedurende anderhalf uur zo'n spraakwaterval komt beluisteren.

Ik heb twee keer serieus mijn wenkbrauwen gefronst:
. onder het topic 'collectieplanning' zei hij dat het evenwicht opnieuw moet hersteld worden ten gunste van de zoogdieren (lees: de grote spektakelsoorten) en vooral ten nadele van de vogels (nog teveel postzegelverzameling). Voor de liefhebbers van de formidabele vogelcollectie: wees gewaarschuwd! Gaat dat zien, want lang zal het niet meer duren, vrees ik :(
. nog erger: onder het topic 'dierenverzorging' betreurde Herpoelaert het dat deze job toch zo 'ongrijpbaar' is voor de manager; het wordt beoefend 'vanuit de buik' en dat maakt het moeilijk te evalueren en bij te sturen. Hij pleit voor jobdescriptions en 'standaardisering', ook al om de verzorgers 'breder inzetbaar' te maken. De man is bijzonder deskundig op heel veel vlakken, maar hier gaat hij grandioos de mist in.

Voor de rest: alles wordt zakelijk en commercieel gerund, maar daar heb ik an sich geen probleem mee. Er is veel besef dat de historische waarde en uitstraling van de Zoo een unieke USP is en daar wordt maximaal op ingezet. Mij hoor je niet klagen.

De plannen van Robbrecht en Daem zijn grondig aangepast wat de 'savanne' betreft: zebra's en runderen krijgen stallen in en aan het historische neushoorngebouw (dat dus niet gesloopt wordt, hoera) en zeer opvallende afwezige in de grote projecten is een nieuw perk en gebouw voor de giraffen. Voeg daaraan toe dat de museumfunctie naar het rundergebouw gaat (hoera toch geen brasserie in dit pareltje), en dan denk ik dat de Egyptische tempel zolang als mogelijk een dierenverblijf blijft (geen woord over de olifanten, trouwens).

Tenslotte: het aquarium is technisch zo problematisch dat ze er nog steedsniet uit zijn wat de toekomstige invulling wordt. De verfraaiing van de zaal gaat wel gewoon door.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14968
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: ZOO van morgen 2020

Bericht door Gorilla Gust »

vermillio schreef: Moet misschien in het dromentopic.
Indien je te ver gaat door-dromen wel. Daarom zijn enkele recente posts ook verplaatst naar het dromentopic: viewtopic.php?p=22568#p22568

:anders:
Steeds weer onderweg enzo(o)!

vermillio

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door vermillio »

Voor de geïnteresseerden onder ons:

http://www.vlaamsbouwmeester.be/files/9 ... c6f80c.pdf

Jelle

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door Jelle »

Helemaal doorgelezen, geweldige plannen! Kan niet wachten tot ze beginnen met één ervan.

vermillio

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door vermillio »

Ter verduidelijking: dit waren de plannen die deelgenomen hebben aan de architectenwedstrijd om het masterplan voor de Zoo van Antwerpen te ontwerpen. Uiteindelijk is het plan van Robbrecht en Daem uitgekomen.
Men is al echter van deze plannen afgestapt. Nieuwe bazen, nieuwe ideeën.

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door Gerald »

vermillio schreef:Uiteindelijk is het plan van Robbrecht en Daem uitgekomen.
Hoe staat het eigenlijk met dat plan? Wordt het nog steeds volgens het origineel uitgevoerd of zijn er alweer veranderingen op aangebracht?

vermillio

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door vermillio »

Volgens mij zijn ze er volledig van afgestapt, heeft de huidige directeur zijn eigen visie op hoe de Zoo er zou moeten uitzien en handelen ze meer verblijf per verblijf af in plaats van één groot masterplan.

(Overal voorziet men masterplannen om van dierentuinen een mooier geheel te maken, behalve in Antwerpen. Uiteraard moeten we eerst afwachten voor we definitieve uitspraken kunnen doen over de verblijven en het geheel.)

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2801
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door Boomkangoeroe »

Jammer dat de plannen afgekeurd werden want dit plan leek nog een mooi eindresultaat te bekomen zeker de vele perken (en dus ook diersoorten) vind ik wel mooi geintegreerd in het plan al moet je dan ook nog de juiste inplanting weten te vinden die bovendien ook goed is voor de dieren zelf!
Afbeelding

smileytim
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 25
Lid geworden op: 20 nov 2012, 19:05
Favoriete dierentuin: blijdorp

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door smileytim »

ja de kafferbuffel en zebra komen daar waar de ligweide is en ze zijn nog niet zeker maar het gebouw aan de humboldpinguins zou weg gaan de zebra's kunnen niet daar waar rendieren zitten te klein binnenkot en te klein buitenverblijf wat er met de anoa gebeurd weten ze nog niet waarschijnlijk verhuist ze nog naar ergens anders :)

TWit894

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door TWit894 »

Dat waren de plannen, maar volgens mij weten ze nog steeds niet wat te doen.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14968
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door Gorilla Gust »

TWit894 schreef:Dat waren de plannen, maar volgens mij weten ze nog steeds niet wat te doen.
Ik zou eerder zeggen dat "wij" niet weten dat ze gaan doen. Ik hoop dat ze zelf wel al een redelijk idee daarin hebben. ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

seborga
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2048
Lid geworden op: 30 jun 2011, 15:42
Favoriete dierentuin: Planckendael
Locatie: België

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door seborga »

Zijn al de veranderingen inzake het masterplan niet aan bod gekomen tijdens die voordracht van Dries Herpoelaert?

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2801
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door Boomkangoeroe »

tja echt concrete plannen hebben ze er niet echt gezegd wel weten we uit hun dia dat ze deze stukken zouden aanpakken maar wat of hoe werd er niet in gezegd.
Afbeelding

smileytim
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 25
Lid geworden op: 20 nov 2012, 19:05
Favoriete dierentuin: blijdorp

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door smileytim »

zal het zaterdag nog eens vragen ga toch naar de zoo dan en wie weet weten we al iets meer dan
:)

ilsascriptie

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door ilsascriptie »

Boomkangoeroe Mike, van welke presentatie of voordracht van Dries Herpoelaert is die dia? Ik ben op zoek naar de laatste informatie over het masterplan, maar dat is nogal moeilijk te vinden

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14968
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door Gorilla Gust »

ilsascriptie schreef:Boomkangoeroe Mike, van welke presentatie of voordracht van Dries Herpoelaert is die dia? Ik ben op zoek naar de laatste informatie over het masterplan, maar dat is nogal moeilijk te vinden
Zoo van morgen, 2020. Een lezing van Dries Herpoelaert in Het Paleis te Antwerpen.
viewtopic.php?f=110&t=3966&p=22523&hilit=2020#p22523

:google:
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2801
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door Boomkangoeroe »

mezelf, aan de KMDA schreef:Hallo, een tijdje geleden was ik aanwezig op een lezing KMDA 2020 van de heer Herpoelaert die toen gastspreker was in Antwerpen daar had hij het ondermeer over de verhuizing van de bizons, deze winter in planckendael. Hij had het toen ook over de verhuizing van de zebra's en de bizons die in een eerste fase deze winter zouden verhuizen van standplaats om aan het nieuw in te richten restaurant te kunnen beginnen. Nu was mijn vraag of deze werken ook nog doorgaan?
Dit bericht zond ik naar de KMDA toe om eens wat meer duidelijkheid te krijgen omtrend de stand van zaken op dit moment, ik kreeg echter volgend antwoord van hen terug...
KMDA schreef:Dat was inderdaad de stand van zaken op dat moment, maar de plannen zijn ondertussen gewijzigd en een verhuizing van de zebra's en Kaapse buffels is nu niet meer aan de orde. We zullen ten gepaste tijden communiceren over de aanpassing van de plannen.
Van de bizons spreken ze echter niks tegen dus kunnen deze werken wellicht wel door gaan t'blijft eerder een groot vraagteken...
Laatst gewijzigd door Gorilla Gust op 12 dec 2012, 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Post aangepast

elandantiloop

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door elandantiloop »

Zou er dan geen restaurant meer komen in het rundergebouw, maar blijft de dierfunctie behouden? In dat geval moeten ze dringend werk maken van het binnenverblijf. Ik vind het persoonlijk een schande (nuja, dat is sterk uitgedrukt natuurlijk) dat je daar al jaren niet meer naar binnen mag.

zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2136
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:13

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door zoofreak »

Zoals ik elders ook schrijf: zoek het niet te ver.
Ik interpreteer dit gewoon als een vertraging: geen verhuizing deze winter zoals aangekondigd, maar wél later.
Alles schuift gewoon een beetje op, denk ik.

harimau

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door harimau »

Het restaurant zou niet doorgaan op het terrein van de runderen/zebra's...er komt van overheidswege geen toelating... :s

Plaats reactie