Nieuwstopic Pairi Daiza (2025)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Niels Grootegans
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2025)

Bericht door Niels Grootegans »

Luipaardhaai schreef:
06 sep 2025, 21:48
En dat ze dat dan zo stilletjes proberen te houden… dat zegt toch genoeg? Dat toont alleen maar dat Pairi Daiza dat eigenlijk liever onder de mat veegde. Dit gedrag zorgt voor een negatieve tendens in de hele dierentuinwereld. Dat komt puur door instituten zoals Pairi Daiza, die geen omkijken hebben aan de richtlijnen die er met een reden zijn en gewoon gaan voor geld en pure hebzucht.
Helemaal mee eens! Als we willen dat dierentuinen een toekomst hebben is het juist aan dierentuinen zelf om moreel zuiver te handelen, strepen in het zand te trekken en daarover helder te communiceren. Deze stap van Pairi Daiza voldoet aan al die criteria niet.

Het valt mij overigens op dat in de naam van zeldzaam tegenwoordig steeds meer prestigeprojectjes weer opkomen naar mijn idee. Denk ook aan de stompneusapen, panda's, koala's, schubdieren... Van een ander niveau dan deze panters, dat weet ik, maar lijkt mij toch niet bepaald effectief.

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Bericht door Boots »

Naast dat ik het met iedereen eens ben dat het schandalig is... iedereen wist toch al dat die dieren ergens vandaan getoverd waren? Opeens zijn er 3 jonge zwarte panters zonder dat er vermeld werd waar ze vandaan kwamen. Daar was voor mij in ieder geval geen artikel voor nodig om te weten hoe de vork in de steel zat dus ik snap de ophef nu niet zo.
De gouden stompneusapen zitten daar ook enkel voor prestige. Dat weten we toch ook allemaal?
Beiden soorten hebben in mijn optiek ook nog eens een zeer matig verblijf.

Aan de ene kant keur ik het af en aan de andere kant vind ik het ook nog wel eens leuk een andere soort te zien dan al het standaard spul daar ben ik heel eerlijk in.

Ik hoop wel dat de grote media dit nu oppakt, want ze moeten daar wel een keer op hun plek worden gezet in Brugelette en stoppen met zeggen dat ze de beste dierentuin zijn. Echte hedendaagse tuinen doen dit soort dingen niet meer.

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Boots »

De Mississippialligators hebben eieren zo werd verteld in Expeditie Pairi Daiza. Overigens kwam ik er nu op zootierliste.de achter dat deze soort veel vaker wordt gehouden dan ik dacht. Iets minder bijzonder dus, maar toch wel leuk nieuws.

Daarnaast mochten de gibbons vandaag voor het eerst hun nieuwe territorium ontdekken boven de olifantenvlakte. Alleen kozen ze er voor om lekker binnen te blijven.

Maarten
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Pairidaiza
Contacteer:

Bericht door Maarten »

Beerkoeskoes zijn weg uit pairi daiza:
Ik heb gemerkt dat het info bord over de beerkoeskoes is verwijderd en heb ze al en paar maand niet meer gezien. Heb dan gekeken op zootierliste daar staan ze op de vroeger gehouden soorten

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval

Bericht door Limburg vooruit »

Maarten schreef:
16 sep 2025, 19:49
Beerkoeskoes zijn weg uit pairi daiza:
Ik heb gemerkt dat het info bord over de beerkoeskoes is verwijderd en heb ze al en paar maand niet meer gezien. Heb dan gekeken op zootierliste daar staan ze op de vroeger gehouden soorten
Is overleden, is hier ook gemeld dacht ik.
Wie achter mijn rug praat staat op de ideale plaats om mijn gat te kussen.

zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door zoofan »

Eko en Hawan, twee gibbons gaan naar Mystic Monkeys and Feathers in Zuid-Afrika. Staat te lezen op ene facebookpagina over PD. Ik zocht wat op over het park en kwam dit tegen: "Playing with Cubs (No Booking Required)Tariff · R100.00 Per Person ±10 minutes per person".

Ik begrijp ook niet zo goed dat dat kan. De ouders komen uit Arnhem en Arcachon dus ik veronderstel dat het het dieren zijn uit het EAZA programma. En dan naar zo'n tuin sturen ...

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

zoofan schreef:
19 sep 2025, 20:43
Eko en Hawan, twee gibbons gaan naar Mystic Monkeys and Feathers in Zuid-Afrika. Staat te lezen op ene facebookpagina over PD. Ik zocht wat op over het park en kwam dit tegen: "Playing with Cubs (No Booking Required)Tariff · R100.00 Per Person ±10 minutes per person".

Ik begrijp ook niet zo goed dat dat kan. De ouders komen uit Arnhem en Arcachon dus ik veronderstel dat het het dieren zijn uit het EAZA programma. En dan naar zo'n tuin sturen ...
PD begint aan haar val in mijn top 10 tuinen.

Eerst de 2 Afrikaanse olifanten naar een 'groep' in de U.K. sturen terwijl ze er gewoon onder hun 2 staan en terwijl altijd beloofd is aan Malter dat Suzy haar oude dag daar mocht slijten.
Dan dat met luipaarden uit een twijfelachtig park, maar daar kon ik nog mee leven.
Nu dieren naar een park met zulke toestanden sturen kan echt niet.

daniel1109
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door daniel1109 »

zoofan schreef:
19 sep 2025, 20:43

San Diego Zoo bied vergelijkbare dingen aan tegen betaling. Dieren die soms aan een tuigje zitten, en die vervolgens geaaid kunnen worden (en dan praten we over zebra's, luiaards, beer koeskoes.) cheeta's, servals, nevelpanters aan een tuigje van dichtbij bekijken. Neushoorns en flamingo's voeren en aaien. En dat noemen ze dan Animals in action

En dat wordt gezien als een van de beste dierentuinen ter wereld

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

https://www.facebook.com/share/v/1AFQrxEBLS/

Spijtig dat het weer uit dit park komt, maar hier word ik echt kotsmisselijk van en meestal nog vrij slecht gezind ook.
Dat ze op tv als park zo'n onzin durven uitkramen.

daniel1109
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Limburg vooruit schreef:
20 sep 2025, 14:13

Spijtig dat het weer uit dit park komt, maar hier word ik echt kotsmisselijk van en meestal nog vrij slecht gezind ook.
Wat is dan de onzin die ze uitkramen? Witte tijgers zijn leucistisch en leucisme is een recessief gen. Dus volgens mij wordt er in het filmpje wat je deelt niets gezegd wat niet waar zou zijn toch?

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

daniel1109 schreef:
20 sep 2025, 15:03
Limburg vooruit schreef:

Wat is dan de onzin die ze uitkramen? Witte tijgers zijn leucistisch en leucisme is een recessief gen. Dus volgens mij wordt er in het filmpje wat je deelt niets gezegd wat niet waar zou zijn toch?
1. Het zijn helemaal geen Bengaalse tijgers, het is een hoop kruisingen en incest die toevallig afstammen van 1 witte Bengaal.
2. Buiten Azië zijn er volgens mij geen zuivere Bengalen.
3. Dat de dieren door de incest allemaal gebreken vertonen.
4. Dat er door EAZA een uitdoofbeleid bestaat voor dit soort dieren.

Ze geven zelden de juiste informatie, het gedeelte van het gen klopt dan natuurlijk weer wel.

Waarom maakt dit soort berichten mij kwaad:
1. Omdat ze (gedeeltelijk) niet kloppen
2. Omdat een dierentuin in deze tijd al zwaar onder druk staat, ook bij biologen komt er meer en vaker kritiek. Geef dan tenminste de juiste info. Zijn maar enkele zinnen maar een heel ander beeld.
3. Je als dierentuin een onderrichtende functie hebt, zorg dan dat het klopt. Zeker op tv.

Muggenziften: misschien wel. Maar hier val ik over in eender welke tuin.

daniel1109
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Limburg vooruit schreef:
20 sep 2025, 15:11
daniel1109 schreef:
20 sep 2025, 15:03
Limburg vooruit schreef:

1. Het zijn helemaal geen Bengaalse tijgers, het is een hoop kruisingen en incest die toevallig afstammen van 1 witte Bengaal.
2. Buiten Azië zijn er volgens mij geen zuivere Bengalen.
3. Dat de dieren door de incest allemaal gebreken vertonen.
4. Dat er door EAZA een uitdoofbeleid bestaat voor dit soort dieren.

Ze geven zelden de juiste informatie, het gedeelte van het gen klopt dan natuurlijk weer wel.

Waarom maakt dit soort berichten mij kwaad:
1. Omdat ze (gedeeltelijk) niet kloppen
2. Omdat een dierentuin in deze tijd al zwaar onder druk staat, ook bij biologen komt er meer en vaker kritiek. Geef dan tenminste de juiste info. Zijn maar enkele zinnen maar een heel ander beeld.
3. Je als dierentuin een onderrichtende functie hebt, zorg dan dat het klopt. Zeker op tv.

Muggenziften: misschien wel. Maar hier val ik over in eender welke tuin.
Dus eigenlijk is het enige wat ze zeggen wat niet klopt dat het Bengaalse tijgers zijn? Dat er in het korte filmpje de overige dingen niet benoemd worden betekend ook niet dat ze het tegen spreken toch? Je ziet een filmpje van 30 seconde, en verwacht dat ze alle informatie tot in detail benoemen in die tijd? In een filmpje wat gemonteerd is door een tv producent en niet door het park zelf, waarbij het dus ook niet bekend is welke informatie ze hebben gegeven of benoemd. Maar wat er misschien wel uit gemonteerd is (om een een positiever beeld te willen schetsen dan het is, aangezien een negatief beeld ook de tv producent kan raken in zijn portemonnee).

Zou dit een filmpje zijn die Pairi Daiza zelf heeft gemaakt en op de eigen socials zou hebben gezet, dan zou ik het volledig met je eens zijn. Maar op tv hebben ze vaak maar beperkte invloed (welk ander bedrijf of park dan ook)

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot »

daniel1109 schreef:
20 sep 2025, 15:38
Zou dit een filmpje zijn die Pairi Daiza zelf heeft gemaakt en op de eigen socials zou hebben gezet, dan zou ik het volledig met je eens zijn. Maar op tv hebben ze vaak maar beperkte invloed (welk ander bedrijf of park dan ook)
Het filmpje is dan wel niet door Pairi Daiza zelf gemaakt; het is wel zo dat Pairi Daiza het zelf heeft gedeeld op haar eigen socialemediakanalen. Dat zouden ze niet doen als ze he niet volledig eens waren met de boodschap die het filmpje meegeeft.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Zoozot schreef:
20 sep 2025, 15:51
daniel1109 schreef:
20 sep 2025, 15:38
Het filmpje is dan wel niet door Pairi Daiza zelf gemaakt; het is wel zo dat Pairi Daiza het zelf heeft gedeeld op haar eigen socialemediakanalen. Dat zouden ze niet doen als ze he niet volledig eens waren met de boodschap die het filmpje meegeeft.
Je bent me net voor, moest ik dit filmpje van de vtm facebook gehaald hebben had ik het niet gedeeld hé.

Ze delen zelf deze onzin, en dit is niet de eerste keer dat ze de bal volledig mis slaan.

Ze geven mij de laatste 2-3 jaar het gevoel dat als je een rijke eigenaar hebt je mag doen wat je wil.

Michielsken
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Bericht door Michielsken »

Het grote probleem voor mij bij Pairi Daiza is de visie die ze hebben (vermoed ik) en de verwachtingen die ik heb.

Voor mij moet een tuin, eender welke, als allereerste doel bestaan om bezoekers iets bij te brengen over hetgene te zien is. In Pairi Daiza gaat dit dan voor mij naast de fauna en flora ook over de cultuur en de historie van de gebieden. Daar schiet Pairi Daiza voor mij serieus te kort in, want op alle vlakken blijf ik op mijn honger zitten naar informatie.

Voor Pairi Daiza is de missie echter eerder dat ze de bezoekers een aangename dag (of dagen) wil geven in een themabeleving waar ontkoppelen van het 'echte' leven centraal staat. En dan lijkt het me logisch dat informatie over hetgene te zien is ondergeschikt is aan de beleving (want anders heb je die ontkoppeling minder)

Het kan inderdaad anders maar dan bots je wel op heel veel eventuele problemen. Daarnaast moet je dan ook snoeien in bepaalde (zeer) winstgevende producten die ze aanbieden en die zeer populair zijn. Mensen gaan hierover klagen.

Zolang dat er dergelijke fundamentele verschillen zijn zal ik altijd met een kleine achterdocht kijken naar dergelijke parken, ook al kan ik genieten van een dergelijk park. Er zijn ook genoeg voorbeelden van parken die wel de educatieve insteek als primair doel stellen, maar de eerlijkheid gebied me dat deze tuinen meestal kleinschaliger zijn en op termijn moeite hebben om genoeg inkomsten te genereren. En dat ze daardoor dan ook minder kunnen investeren in state-of-the-art verblijven. Wat dan weer nefast is voor de overtuiging van het educatieve doel. En dan zit je in een vicieuze cirkel...

Ik begrijp Pairi Daiza dat ze dat laatste niet willen, maar daarom keur ik het niet goed. Pairi Daiza is voor mij meer entertainment dan educatie. En dat zie je bij dergelijke posts nogmaals naar voor komen.

Tec7
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Favoriete dierentuin: PD

Bericht door Tec7 »

Blijkbaar enorm veel volk dit weekend en mensen die daarover klagen, zeker met dit weer kan ik me wel voorstellen dat mensen dat niet verwachten en teleurgesteld zijn.

Niels Grootegans
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Bericht door Niels Grootegans »

Michielsken schreef:
20 sep 2025, 20:58
Zolang dat er dergelijke fundamentele verschillen zijn zal ik altijd met een kleine achterdocht kijken naar dergelijke parken, ook al kan ik genieten van een dergelijk park. Er zijn ook genoeg voorbeelden van parken die wel de educatieve insteek als primair doel stellen, maar de eerlijkheid gebied me dat deze tuinen meestal kleinschaliger zijn en op termijn moeite hebben om genoeg inkomsten te genereren. En dat ze daardoor dan ook minder kunnen investeren in state-of-the-art verblijven. Wat dan weer nefast is voor de overtuiging van het educatieve doel. En dan zit je in een vicieuze cirkel...
Dit lijkt me een valse tegenstelling. Ik denk dat goede educatie kan bijdragen aan beleving. Bovendien is educatie geen keuze, maar een vanzelfsprekendheid. Ik weiger akkoord te gaan met dierentuinen als hun enige doel vermaak is.

En in Pairi Daiza is gewoon sprake van dierenwelzijnsschendingen. Dat heeft in wezen met de mate van aanwezige educatie niet eens zoveel te maken, maar is gewoon pertinent fout.

IbenZWED
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Gaiazoo

Bericht door IbenZWED »

Michielsken schreef:
20 sep 2025, 20:58
Voor Pairi Daiza is de missie echter eerder dat ze de bezoekers een aangename dag (of dagen) wil geven in een themabeleving waar ontkoppelen van het 'echte' leven centraal staat. En dan lijkt het me logisch dat informatie over hetgene te zien is ondergeschikt is aan de beleving (want anders heb je die ontkoppeling minder)
Zonder dat ik de zeer terechte kritiek die Pairi Daiza krijgt omtrent educatie wil ondermijnen denk ik dat deze insteek ook niet helemaal correct is.

Als je naast hun eigen boek er ook nog interviews met Eric Domb op naslaat dan kom je, volgens mij althans, eerder uit op het feit dat het hoofddoel is om vooral een emotionele ervaring op te wekken bij mensen. Niet dat de echte wereld/leven dan wordt weggenomen, maar juist terug de emotionele connectie op te zoeken met de natuur die veel mensen wat verloren zijn. Het is niet voor niets dat Pairi Daiza gebouwd is op de locatie waar het gebouwd is en niet ergens van scratch gebouwd is op een leeg veld; er hangt door de historiek van de locatie effectief een sfeer op het domein die je moeilijk uit het niets kan opbouwen.

Ik ben persoonlijk van mening dat dit niet meteen een slechte aanpak is. Emoties zijn een sterke drijfveer en kunnen enorm veel teweeg brengen en mensen ook echt levenslang inspireren. Als dit een positieve invloed kan hebben op natuurbehoud op lange termijn dan zie ik er geen graten in. Er valt iets te zeggen over het feit dat er ook negatieve kanten hier aan kunnen zitten (zoals bv mensen die dieren veel te veel gaan antropomorfiseren ), maar tegelijkertijd ben ik er ook van overtuigd dat een enkel objectieve en soms wat koele aanpak ervoor zorgt dat het voor veel mensen allemaal een ver van hun bed show maakt. Meer dierentuinen mogen van mijn part inzetten op die emotionele connectie (een goed voorbeeld daarvan vind ik dan de ingangszone van Gaia Zoo met de grot), maar ik begrijp de angst wel dat het nogal snel weggezet wordt door mensen als puur vermaak.

Dat gezegd zijnde, ik ga helemaal akkoord met de kritiek die ze krijgen op vlak van educatie. In mijn ogen zitten ze daar nog teveel met het vastgeroeste beeld van het belerende vingertje wanneer het over educatie gaat, terwijl je wel degelijk educatie onderdeel kan maken van de beleving zonder dat je daarom overal bordjes moet gaan beginnen ophangen en mensen uit de immersie moet halen.

Libema is daarin voor mij echt wel een koploper. De educatie in Madidi, Ngyuwe en oa rond de olifantenvlakte in Beekse Bergen zijn perfecte voorbeelden van hoe je educatie op een manier kan brengen zonder dat je daardoor mensen volledig uit de beleving moet halen. Het is mogelijk, en het is jammer dat de designers van Pairi Daiza daar niet meer ervaring over gaan opdoen in andere parken.

zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door zoofan »

Op de website van vrt nieuws lees ik dat er voor het eerst een spix ara geboren is in Pairi Daiza.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

zoofan schreef:
26 sep 2025, 15:20
Op de website van vrt nieuws lees ik dat er voor het eerst een spix ara geboren is in Pairi Daiza.
Leuk nieuws, mooie soort.

Op facebook lezen we ook dat de oudste zeebeer overleden is. Deze zou 25 jaar geworden zijn, wat best oud is. Dat zou willen zeggen dat deze nog uit Antwerpen is gekomen als jong dier.
Spijtig maar de manier van berichtgeving blijft om stuipen van te krijgen.

Plaats reactie