Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2025)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Lydia
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen, Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2025)

Bericht door Lydia »

Nieuws via Instagram:
Gorilla Thandie is verlost van haar gips. De breuk aan haar been is mooi hersteld.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval

Bericht door Limburg vooruit »

Wanneer komen de zeehonden terug? Dit verblijf staat intussen toch al even leeg na het overlijden van de zeeleeuwen.
En voor iets anders kan het niet echt gebruikt worden.
Wie achter mijn rug praat staat op de ideale plaats om mijn gat te kussen.

gibbonobongo
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Pairi daiza, zoo antwerpen

Bericht door gibbonobongo »

Limburg vooruit schreef:
28 aug 2025, 13:23
Wanneer komen de zeehonden terug? Dit verblijf staat intussen toch al even leeg na het overlijden van de zeeleeuwen.
En voor iets anders kan het niet echt gebruikt worden.
2 maanden geleden had ik het gevraagd aan een verzorger. Die zei dat het wel de bedoeling was om er terug zeehonden te houden, maar dat daar nog geen concreet plan voor was. Dat zal dus nog wel even duren vooraleer daar effectief terug zeehonden komen, want ik had eerder in dit forum of op dat van zoochat ook nog gelezen dat het verblijf eerst nog verdiept moest worden om het geschikt te maken voor de zeehonden. Kortom, het is dus waarschijnlijk nog niet voor direct.

Ik hoop wel dat de pelikanen zo snel mogelijk terug naar hun verblijf naast de dwergnijlpaarden komen, want dat daar hadden ze veel meer ruimte en waar ze nu zitten ziet het er heel zielig uit.

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Bericht door Jarne »

Afgelopen weekend was ik nog eens in Antwerpen, toen via een verzorgster te horen gekregen dat bij de madagaskarralreigers er jongen zijn gespot op de nest. Dit was ook een verassing voor de verzorgers, het zou daarmee dus niet enkel de eerste kweek met die soort zijn voor Antwerpen maar mogelijk de eerste natuurbroed in Europa (mogelijk wereldwijd) aangezien Walsrode al zeker tot 2-3 jaar geleden handopfok eiste als stamboekhouder om risico’s te mijden. Het is nog wel spannend of de jongen het ook halen. Het nest bevindt zich in de grote boom vlak langs het pad, net ten Zuiden van het infobord.

Er is vorig jaar ook al gekweekt met de Zuidelijke kaalkopibissen, en dit jaar opnieuw.

De hamerkopvleermuizen zitten ook terug voor de schermen.

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker »

Familiegeheim ontrafeld: DNA-analyse onthult vader van chimpansee Zabari

Het raadsel rond de vader van chimpanseekleuter Zabari in ZOO Antwerpen is opgelost. DNA-onderzoek wijst uit dat alfaman Tambuzi de papa is. In de groep chimpansees van de Mensapenvallei van ZOO Antwerpen waren vijf volwassen mannen kanshebber, maar genetische analyse door ZOOwetenschappers bracht snel duidelijkheid. Deze DNA-analyse is essentieel voor een goed beheer van het Europese kweekprogamma voor deze bedreigde diersoort.

In een chimpanseegroep is vaderschap allesbehalve vanzelfsprekend. Niet alleen de alfaman krijgt kansen om te paren: ook mannen lager in rang proberen soms in het geniep hun slag te slaan. De vrouwtjes laten dat vaak toe, omdat ze zo op goede voet blijven met verschillende mannen. Dat verhoogt de bescherming en veiligheid voor hun jong. Net daardoor is het voor verzorgers bijzonder moeilijk om te achterhalen wie de vader is.

“Vaderschapsonderzoek gaat verder dan enkel nieuwsgierigheid”, legt Sarah Lafaut, curator zoogdieren in ZOO Antwerpen, uit. “Het is essentieel voor genetisch beheer binnen Europese kweekprogramma’s. Door verwantschappen precies in kaart te brengen, houden we de groep gezond. Doordat we familiebanden kennen, vermijden we risico’s op erfelijke aandoeningen of verminderde weerstand en houden we de diersoort ook op lange termijn gezond.”

ZOO Antwerpen coördineert zelf meerdere Europese kweekprogramma’s, onder andere voor soorten als de okapi, de vietnamfazant en het goudkopleeuwaapje. De gegevens uit dit onderzoek vloeien dus rechtstreeks in een internationaal netwerk dat bedreigde diersoorten gezond en levensvatbaar houdt.

DNA-onderzoek als sleutel
Voor het vaderschapsonderzoek verzamelden onderzoekers van de zoo zelf genetisch materiaal van Zabari, zijn moeder en alle volwassen mannen in de groep. “Bij Zabari kozen we voor een haarstaal”, vertelt Nicky Staes, onderzoeker bij ZOO Antwerpen. “Een paar haren met wortel volstaan al voor dit soort onderzoek. Voor de moeder en de vijf mogelijke vaders maakten we gebruik van bestaande bloedstalen. We nemen nooit bloedstalen voor enkel genetisch onderzoek, dat gebeurt alleen als het dier een andere medische behandeling moet ondergaan.”

Na analyse vielen de genetische puzzelstukken perfect in elkaar. “Bij dit type analyse is er nauwelijks ruimte voor twijfel,” voegt Staes toe. “Het DNA van Zabari bevat enerzijds een helft van zijn moeder, anderzijds een helft van zijn vader. Die vaderlijke helft kwam exact overeen met Tambuzi.” De gebruikte stalen worden nadien bewaard in de Biobank van ZOO Antwerpen, zodat ze later opnieuw kunnen worden geanalyseerd voor o.a. erfelijke aandoeningen en ander wetenschappelijk onderzoek.

Belangrijk voor kweekprogramma’s
De resultaten van deze genetische analyse worden toegevoegd aan het internationale stamboek, dat de basis vormt voor kweekadviezen binnen Europese dierentuinen. Zo dragen de gegevens van Zabari bij aan het behoud van genetische variatie bij chimpansees in dierentuinen.

Zabari werd geboren in december 2024 en groeit intussen gezond op in de groep. Zowel medewerkers als bezoekers speculeerden sinds kort over wie de vader zou zijn. Een wedstrijd tijdens de laatste weken van augustus leverde bijna 1.000 deelnames op en bevestigde hoe het onderwerp leefde in ZOO Antwerpen. “We merken dat Zabari niet alleen bij ons team, maar ook bij het publiek echt een plekje in de harten heeft veroverd”, voegt Sarah toe. Het vaderschap was een klein mysterie waar volop naar uitgekeken werd. Opvallend: sommige verzorgers hadden Tambuzi al herkend aan de gelijkenis in de oren.

Bedreigde diersoort
Chimpansees worden in de natuur bedreigd door oorlog, houtkap, mijnbouw en de jacht op bushmeat. Ze leven in diverse biotopen, van dicht regenwoud tot gemengde savanne. In de natuur vormen ze grote gemeenschappen die zich steeds opsplitsen in kleinere groepjes waarvan de samenstelling voortdurend wisselt. Sociale banden tussen individuen kunnen jarenlang standhouden.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Jarne schreef:
28 aug 2025, 17:07
Hamerkopvleermuizen?
Die zitten toch enkel nog in Polen ergens?

Lars2462
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Antwerpse/Pairi daiza/Planckendael

Bericht door Lars2462 »

Limburg vooruit schreef:
28 aug 2025, 20:52
Jarne schreef:
Hamerkopvleermuizen?
Op het bordje in de zoo staat palmvleerhonden.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Lars2462 schreef:
28 aug 2025, 21:36
Limburg vooruit schreef:
Jarne schreef:
Hamerkopvleermuizen?
Dat is wel iets helemaal anders. Wel een leuke soort.

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Bericht door Jarne »

Limburg vooruit schreef:
28 aug 2025, 21:45
Lars2462 schreef:
Limburg vooruit schreef:
Jarne schreef:
Hamerkopvleermuizen?
Inderdaad even van soortnaam gemist, excuses voor de verwarring

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Jarne schreef:
30 aug 2025, 07:56
Limburg vooruit schreef:
28 aug 2025, 21:45
Lars2462 schreef:
Limburg vooruit schreef:
Jarne schreef:
Hamerkopvleermuizen?
Inderdaad even van soortnaam gemist, excuses voor de verwarring
Geen probleem, voor hetzelfde geld hadden ze ergens een inbeslagname gehad ofzo.

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot »

Giraffe Buna is onverwachts overleden op 18-jarige leeftijd. Een autopsie moet de doodsoorzaak nog uitwijzen.
Buna was net als de andere giraffen van Antwerpen een hybride, maar was fenotypisch een netgiraffe. De overblijvende twee vrouwtjes zijn qua uiterlijk rothschildgiraffen.

Deze ochtend moesten we helaas onverwacht afscheid nemen van giraf Buna.

Verzorgers troffen haar vanmorgen dood aan in het verblijf. De afgelopen dagen merkten ze niets verdachts op dat eventueel op een medisch probleem kon wijzen. Buna bleef goed eten en gedroeg zich helemaal zoals ze gewoonlijk deed. Ze wordt vandaag naar de universiteit van Gent gebracht voor autopsie om hopelijk de oorzaak van haar overlijden te achterhalen.

Buna werd in 2007 geboren in Berlijn en kwam in 2008 naar ZOO Antwerpen. Ze maakte deel uit van onze kudde van vrouwelijke giraffen en bereikte de middelbare leeftijd van 18 jaar.

Bron: Facebook ZOO Antwerpen

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Lijkt me hartfalen, als er niets uiterlijk te zien was en ze at goed.

Plaats reactie