Nieuwstopic Pairi Daiza (2025)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2025)

Bericht door Limburg vooruit »

Dat is ook dat het personeel er niets van zegt.
Hang een parkregelement op, vernieling staat gelijk aan buiten zonder compensatie.

De mensen weten dit snel hoor. Dit soort handelingen is spijtig genoeg de enige taal dat de mensen nog begrijpen.
Wie achter mijn rug praat staat op de ideale plaats om mijn gat te kussen.

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Bericht door Boots »

Gister was ik er ook en ik heb wederom enorm genoten. Ik vond de drukte precies goed voor een mooie zomerdag. Het is al even geleden dat de nieuwe ingang en het nieuwe verdeelplein opende, maar sinds de opening daarvan vind ik dat de mensenmassa zich toch mooi verdeelt over het park. Dit keer heb ik geen echt nieuws, maar voor wie het leuk vindt, deel ik hier wat zaken die opvielen bij mijn bezoek;

- De Australische volière lijkt beter gevuld dan ooit te voren. De parkieten gaven een indrukwekkende vluchtshow weg. In de ochtend liep ik bijna alleen in de Mersus Emergo. Alsof ik de boel had afgehuurd. Heerlijk om in alle rust de tijd te nemen om naar de reptielen te kijken. Vooral de collectie varanen en leguanen kan ik enorm waarderen. De schoenbekooievaar was zowaar volop bezig het verenkleed te poetsen. En een verzorger bij giraffen was denk ik wel 3 kwartier bezig om een van de dieren van het binnen verblijf naar buiten toe te lokken.

- Op de Afrikaanse vlakte staat de eland antilope nog altijd als enige van zijn soort. Ik hoop dat daar binnenkort verandering in komt. Het dier staat meestal alleen op afstand van de andere diersoorten.

- Bij de wasbeerhonden hangt een bordje dat wasbeerhond Petra (het witte dier wat als het goed is nog uit Zie-Zoo afkomstig is) mank loopt door ouderdom. Het nieuwe individu dat onlangs toekwam zal binnenkort dus wel weer moeten wachten op een nieuwe soortgenoot.

- Bij de olifantenvlakte is zowaar een educatiebord toegevoegd. Met daarop informatie over de verschillende (onder)soorten van de olifant. En dat brengt mij meteen bij 'het bad van Sayang'. Want gister om 1 uur werd het oude olifantenbad voor het eerst weer gebruikt. Het was aangekondigd, maar goed ik had verwacht dat veel mensen er niet van op de hoogte zouden zijn. Niet dus. Het zat stampvol. Nog voordat Sayang verscheen werd er een audioband afgespeeld. Eerst in het Frans, dan Nederlands en afsluitend in het Engels. De boodschap was oké. Er zat iets educatiefs in (het reden van weesolifanten, de achtergrond van het individu, dat het een bijzondere ondersoort is), maar ook de bekende superlatieven die bekend zijn van de social media vlogen om de oren. Goed, Sayang verscheen en een verzorger met een hoofdmicrofoon vertelt van alles. In het Frans... We kunnen het hier lang of kort over hebben. PD ligt in het Franstalige deel van België dus er valt wat voor te zeggen. Alleen in een park als PD waar ze naar eigen zeggen zo geweldig goed zijn en internationale allure willen uitstralen vind ik dit zo'n afgang. Als je in Zooparc Overloon komt verwacht je een voederpresentatie in het Nederlands. In Krefeld verwacht je Duits. Alleen PD is toch geen regionale dierentuin meer. Ik wil in het hoogseizoen voor dit soort momenten gewoon een verhaal in Engels. Vervolgens moest Sayang een aantal trainingsopdrachten uitvoeren waarna het publiek begon te klappen. En toen werd ik toch wel een beetje misselijk. Ik ben er heilig van overtuigd dat het enorme verrijking is voor het dier dat ze deze presentatie doet, maar dit ging richting circus niveau. En als PD zou ik mij heel goed achter de oren krabben of je dit moet willen. Het zwemmoment op het grote meer vind ik indrukwekkend en mooi. En daar mis ik juist wel iets van een verzorger die iets vertelt. Alleen het moment met Sayang lijkt meer op kunstjes doen. Vervolgens moeten de kinderen ook nog eens zo hard mogelijk Pairi Daiza schreeuwen waarvan ik helemaal denk waarom is dit wenselijk in het bijzijn van zo'n dier. Kortom; ik vind dit geen fijne toevoeging. Althans niet in deze vorm.

- Dan even over een andere presentatie; die van de vogels in het amfitheater. Ik ben daar dit jaar al verschillende keren bij gaan zitten en ik blijf het een machtig mooi gezicht vinden met de oude abdijtoren op de achtergrond.

- Het verblijf van de stompneusapen is al zo goed als kaal. Ja en dan blijft er heel weinig over op wat kale klimstructuren na.

- De optredens van Les Estivales waren dit weekend weer erg goed. Vooral van Lili Tout en Cocktail heb ik enorm genoten. Ik ben blij dat ik aankomende week nog 2 dagen ga, want zo'n avond vliegt altijd voorbij. Ik vind het eigenlijk fijn om op mijn dooie gemakje een beetje rond te lopen op zo'n avond, maar als ik niet plan waar ik heen ga dan heb ik op het einde van de avond de helft niet gezien van wat ik wilde zien.

- Dan nog even over het rookverbod, want dat vergeet ik elke keer. Dit wordt zeer goed nageleefd. Iedere bezoek, zie ik slechts een aantal mensen vapen buiten de rookzones, want ja dat is volgens die mensen nooit hetzelfde als roken. Maar ook die mensen zijn op een hand te tellen. Er wordt ook gedurende de hele dag actief omgeroepen dat roken alleen op de aangewezen rookplekken mag. Ik ben er erg blij mee. Het maakt mijn bezoekerservaring velen malen beter dan het was.

- Dus aansluitend op de berichten hierboven; ik zie helaas ook de misdragingen. Neemt niet weg dat ik denk dat minstens 95% van de bezoekers zich wel normaal gedraagt en een leuke dag uit heeft. Ik zie ook ouders met hun kinderen heerlijk in alle rust een voetenbadje nemen in de Japanse wereld. Of gezinnetjes dansen bij de optredens. Het is jammer dat er dus ook mensen naar het park komen die er eigenlijk niks te zoeken hebben, want verder zijn er heel veel leuke mensen.

snoopy11
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: pairi daiza

Bericht door snoopy11 »

Boots schreef:
10 aug 2025, 11:40
Gister was ik er ook en ik heb wederom enorm genoten. Ik vond de drukte precies goed voor een mooie zomerdag. Het is al even geleden dat de nieuwe ingang en het nieuwe verdeelplein opende, maar sinds de opening daarvan vind ik dat de mensenmassa zich toch mooi verdeelt over het park. Dit keer heb ik geen echt nieuws, maar voor wie het leuk vindt, deel ik hier wat zaken die opvielen bij mijn bezoek;

- De Australische volière lijkt beter gevuld dan ooit te voren. De parkieten gaven een indrukwekkende vluchtshow weg. In de ochtend liep ik bijna alleen in de Mersus Emergo. Alsof ik de boel had afgehuurd. Heerlijk om in alle rust de tijd te nemen om naar de reptielen te kijken. Vooral de collectie varanen en leguanen kan ik enorm waarderen. De schoenbekooievaar was zowaar volop bezig het verenkleed te poetsen. En een verzorger bij giraffen was denk ik wel 3 kwartier bezig om een van de dieren van het binnen verblijf naar buiten toe te lokken.

- Op de Afrikaanse vlakte staat de eland antilope nog altijd als enige van zijn soort. Ik hoop dat daar binnenkort verandering in komt. Het dier staat meestal alleen op afstand van de andere diersoorten.

- Bij de wasbeerhonden hangt een bordje dat wasbeerhond Petra (het witte dier wat als het goed is nog uit Zie-Zoo afkomstig is) mank loopt door ouderdom. Het nieuwe individu dat onlangs toekwam zal binnenkort dus wel weer moeten wachten op een nieuwe soortgenoot.

- Bij de olifantenvlakte is zowaar een educatiebord toegevoegd. Met daarop informatie over de verschillende (onder)soorten van de olifant. En dat brengt mij meteen bij 'het bad van Sayang'. Want gister om 1 uur werd het oude olifantenbad voor het eerst weer gebruikt. Het was aangekondigd, maar goed ik had verwacht dat veel mensen er niet van op de hoogte zouden zijn. Niet dus. Het zat stampvol. Nog voordat Sayang verscheen werd er een audioband afgespeeld. Eerst in het Frans, dan Nederlands en afsluitend in het Engels. De boodschap was oké. Er zat iets educatiefs in (het reden van weesolifanten, de achtergrond van het individu, dat het een bijzondere ondersoort is), maar ook de bekende superlatieven die bekend zijn van de social media vlogen om de oren. Goed, Sayang verscheen en een verzorger met een hoofdmicrofoon vertelt van alles. In het Frans... We kunnen het hier lang of kort over hebben. PD ligt in het Franstalige deel van België dus er valt wat voor te zeggen. Alleen in een park als PD waar ze naar eigen zeggen zo geweldig goed zijn en internationale allure willen uitstralen vind ik dit zo'n afgang. Als je in Zooparc Overloon komt verwacht je een voederpresentatie in het Nederlands. In Krefeld verwacht je Duits. Alleen PD is toch geen regionale dierentuin meer. Ik wil in het hoogseizoen voor dit soort momenten gewoon een verhaal in Engels. Vervolgens moest Sayang een aantal trainingsopdrachten uitvoeren waarna het publiek begon te klappen. En toen werd ik toch wel een beetje misselijk. Ik ben er heilig van overtuigd dat het enorme verrijking is voor het dier dat ze deze presentatie doet, maar dit ging richting circus niveau. En als PD zou ik mij heel goed achter de oren krabben of je dit moet willen. Het zwemmoment op het grote meer vind ik indrukwekkend en mooi. En daar mis ik juist wel iets van een verzorger die iets vertelt. Alleen het moment met Sayang lijkt meer op kunstjes doen. Vervolgens moeten de kinderen ook nog eens zo hard mogelijk Pairi Daiza schreeuwen waarvan ik helemaal denk waarom is dit wenselijk in het bijzijn van zo'n dier. Kortom; ik vind dit geen fijne toevoeging. Althans niet in deze vorm.

- Dan even over een andere presentatie; die van de vogels in het amfitheater. Ik ben daar dit jaar al verschillende keren bij gaan zitten en ik blijf het een machtig mooi gezicht vinden met de oude abdijtoren op de achtergrond.

- Het verblijf van de stompneusapen is al zo goed als kaal. Ja en dan blijft er heel weinig over op wat kale klimstructuren na.

- De optredens van Les Estivales waren dit weekend weer erg goed. Vooral van Lili Tout en Cocktail heb ik enorm genoten. Ik ben blij dat ik aankomende week nog 2 dagen ga, want zo'n avond vliegt altijd voorbij. Ik vind het eigenlijk fijn om op mijn dooie gemakje een beetje rond te lopen op zo'n avond, maar als ik niet plan waar ik heen ga dan heb ik op het einde van de avond de helft niet gezien van wat ik wilde zien.

- Dan nog even over het rookverbod, want dat vergeet ik elke keer. Dit wordt zeer goed nageleefd. Iedere bezoek, zie ik slechts een aantal mensen vapen buiten de rookzones, want ja dat is volgens die mensen nooit hetzelfde als roken. Maar ook die mensen zijn op een hand te tellen. Er wordt ook gedurende de hele dag actief omgeroepen dat roken alleen op de aangewezen rookplekken mag. Ik ben er erg blij mee. Het maakt mijn bezoekerservaring velen malen beter dan het was.

- Dus aansluitend op de berichten hierboven; ik zie helaas ook de misdragingen. Neemt niet weg dat ik denk dat minstens 95% van de bezoekers zich wel normaal gedraagt en een leuke dag uit heeft. Ik zie ook ouders met hun kinderen heerlijk in alle rust een voetenbadje nemen in de Japanse wereld. Of gezinnetjes dansen bij de optredens. Het is jammer dat er dus ook mensen naar het park komen die er eigenlijk niks te zoeken hebben, want verder zijn er heel veel leuke mensen.
Tuurlijk is het een minderheid, gelukkig maar zou ik zeggen, maar het zijn wel diegene die ervoor zorgen dat alles meer moet afgeschermd worden.

En idd het rookverbod wordt zeer goed opgevolgd, ik denk dat dit ook te maken heeft dat het in onze buurlanden ook al een tijdje zo was.

Patrick
Laafsekikker dikkopje (LC)
Favoriete dierentuin: Dierenpark Emmen

Bericht door Patrick »

In reactie op wat Boots zegt vind ik ook het gebeuren in het meer met de olifanten maar niks. Ik was er deze week weer eens, maar ben weg gelopen bij dat gebeuren. Werd er misselijk van. Er werd niets gezegd over hoe het één en ander gaat met olifanten in Azië. Dus de enige boodschap die mensen mee krijgen is dat het hartstikke leuk is om interactie te hebben met olifanten. Terwijl daar in Azië heel veel leed achter zit.

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Boots »

Giraffe Juul is plotseling overleden. Nu heb ik er niet opgelet welk dier gister niet naar buiten wilde, maar wellicht was het al een voorteken dat er iets met het dier was.

https://www.facebook.com/share/1CDbPtERpz/

daniel1109
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door daniel1109 »

Boots schreef:
10 aug 2025, 19:17
Giraffe Juul is plotseling overleden. Nu heb ik er niet opgelet welk dier gister niet naar buiten wilde, maar wellicht was het al een voorteken dat er iets met het dier was.

Dat is vervelend om te lezen. Mogelijk complicaties tijdens de bevalling? Al zullen ze dat denk ik dan wel benoemen.

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Boots »

daniel1109 schreef:
10 aug 2025, 20:23
Boots schreef:
10 aug 2025, 19:17

Dat is vervelend om te lezen. Mogelijk complicaties tijdens de bevalling? Al zullen ze dat denk ik dan wel benoemen.
In het bericht zeggen ze dat er een autopsie is gedaan dus ik verwacht het niet. De geboorte stond ook pas voor eind september gepland.
Erg sneu in ieder geval.

Choco115
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Berlijn (Zoo en Tierpark)

Bericht door Choco115 »

Weet iemand of Pairi Daiza nog steppevossen heeft en zo ja waar in Middle Kingdom deze leven?

Ook ik was afgelopen weekend in PD (wat een topdrukte, maar het blijft een geweldig indrukwekkend park), maar kon dit verblijf niet vinden (mogelijk door de hectiek want hier was het net zo druk als in het echte China :sssst: )
De natuur is het mooiste wat er is

daniel1109
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door daniel1109 »

Choco115 schreef:
13 aug 2025, 10:41
Weet iemand of Pairi Daiza nog steppevossen heeft en zo ja waar in Middle Kingdom deze leven?

Ook ik was afgelopen weekend in PD (wat een topdrukte, maar het blijft een geweldig indrukwekkend park), maar kon dit verblijf niet vinden (mogelijk door de hectiek want hier was het net zo druk als in het echte China :sssst: )
Als het goed is zitten deze in het oude wasbeerhonden verblijf. Zo uit mijn hoofd gezegd zit die schuin achter het binnenverblijf van de gouden stompneus apen

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust »

daniel1109 schreef:
13 aug 2025, 13:21
Choco115 schreef:
13 aug 2025, 10:41

Als het goed is zitten deze in het oude wasbeerhonden verblijf. Zo uit mijn hoofd gezegd zit die schuin achter het binnenverblijf van de gouden stompneus apen
Klopt, min of meer onder de grote boomhut als je vanuit de overdekte Chinese tuin naar het binnenverblijf van de Stompneusapen zou kijken.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Boots »

Afgelopen 2 dagen de laatste keer les Estivales meegepakt deze zomer. Mogelijk dat ik later nog wat meer schrijf. Voor nu;
bij mijn bezoek vorige week leek er niet gewerkt/gebouwd te worden. Hoe anders was dat de afgelopen dagen. Zowel aan the Sanctuary, het zwembad, Izba en het theehuis werd gewerkt.
Opvallend bij the Sanctuary is dat het eerste mozaïekwerk te zien was aan de buitenkant van het gebouw. Hierop staat een olifant en een kind afgebeeld.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

We waren er ook gisteren, best een drukke dag... maar met al bij al nog vlotte dienstverlening en doorloop op de meeste punten.
Het park laat wederom zien dat ze echt geleerd hebben uit de lessen van het verleden, dat is wel mooi!

We namen gisteren ook de vuurshow mee, daar waren we wel iets minder van onder de indruk. De locatie onder de toren is uiteraard wel ideaal, maar de show zelf leek wat rommelig en weinig samenhangend tegenover de vorige edities. We hadden daaromtrent al indrukwekkendere shows van hen gezien, ze legde zelf de lat hoog daaromtrent. ;)

Tec7
Favoriete dierentuin: PD

Bericht door Tec7 »

wij ook, gearriveerd rond 16:30 en onmiddelijk afgeleid naar de gigantische nieuwe parking, geparkeerd samen met 100'de andere auto's.

Leuke avond, wat bewolkt, heel erg druk, maar je merkt dat het park het aankan.
Wat leuke optredens gezien met als uitschieters de coldplay coverband.
Nu wat het park aankan, kunnen de wegen niet, ik zag de bui al hangen en ben pas om 23:30 het park buitengewandeld nadat de deuren van de shops dichtgingen en het verkeer zat nog steeds muurvast.

Ik was geparkeerd ergens in het midden van die gigantische nieuwe parking en was zeker een kwartier flink doorstappen. Het voordeel was wel dat ik de uitgang wat hogerop de chemin de mons kon nemen die niet afgesloten was. dus geen file gehad. :cool

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Wij stonden op de parking vlak voor de sanctuary, waar rond 15u nog voldoende ruimte was. De parking voor het entreegebouw had zelf best nog veel ruimte. Maar het is goed dat ze anticiperen op drukte, en alles proberen te spreiden.

Qua retour. Het verkeer richting de N56 was richting 22u wel druk, maar niet dat het vastzat. Op zich ging het al bij al vlotter dan eerst gevreesd. Vanaf de gebruikelijke parking oversteken naar de nieuwe parking, en zo naar de N56 zorgt vooral voor aarzeling bij de mensen, daar deze route niet bepaald vanzelfsprekend is.

Michielsken
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Bericht door Michielsken »

Zolang de Provincie en het Waals gewest geen beslissing nemen rondom het tracé van de nieuw aan te leggen verbindingsweg zal dit een probleem blijven. Dit sleept al meer dan 10 jaar aan en er komt geen schot in de zaak. Het park zelf is zich ook aan het voorbereiden op die nieuwe weg, vandaar die grote brede weg middenin de nieuwe parking, op het einde zou daar een rond punt moeten komen.

Hopelijk komt die beslissing snel en kunnen ze dit pijnpunt aanpakken.

Michielsken
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Vandaag ben ik nog even langs de serres gereden, vanwege werk in de buurt. De serres zijn vrij leeg, er zijn 3 serres en de middelste heeft nog wel wat bomen. De eerste heeft nog wat kleine planten, de laatste staat quasi leeg. In de middelste serre staan er wel nog een aantal grote bomen, maar ook een aantal dode leek me. De vraag is natuurlijk of ze deze serres ook gaan gebruiken voor het waterpark. Want als ze nu nog de bomen moeten planten voor 'the Sanctuary' dan vrees ik dat dit project pas halverwege 2026 open zal gaan.

De nieuwe camping ben ik ook even aan gepasseerd. Daar staat op een braakliggend stuk naast de straat een heel grote tent. Op de kampeerplaats zelf liggen metershoge bergen met grond, dus ze zijn hier volop bezig met de grondwerken vermoed ik. Op Google Maps (https://maps.app.goo.gl/YpPKWRGSbfuBYPD67?g_st=ac) staat een streetviewfoto van het gebied van vorige maand waar je werknemers ziet werken aan een constructie, dit lijkt een soort huisje te zijn. Dit project lijkt dus ook goed vooruit te gaan, en hier horen we niets van...

Thordewalrus
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Bericht door Thordewalrus »

https://www.youtube.com/watch?v=MfQ4jW4aLnE

Het huis dat u op Street View ziet, komt waarschijnlijk uit Bangladesh?

Michielsken
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Thordewalrus schreef:
23 aug 2025, 23:56
https://www.youtube.com/watch?v=MfQ4jW4aLnE

Het huis dat u op Street View ziet, komt waarschijnlijk uit Bangladesh?
Inderdaad, daar lijkt het heel hard op. Al kan ik dat niet direct plaatsen in het park. Ik dacht dat 'the Sanctuary' Zuid-Amerikaans ging gethematiseerd worden. Dus misschien zal dit thema het overkoepelende thema van het waterpark worden? Want het lijkt me onlogisch om dit thema te gebruiken op de camping, daar dit toch écht wel andere flora nodig heeft dan een gemengd loofwoud om authentiek aan te voelen (en bij een dergelijk huisje speelt dit toch echt mee...)

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot »

Michielsken schreef:
24 aug 2025, 15:59
Inderdaad, daar lijkt het heel hard op. Al kan ik dat niet direct plaatsen in het park. Ik dacht dat 'the Sanctuary' Zuid-Amerikaans ging gethematiseerd worden. Dus misschien zal dit thema het overkoepelende thema van het waterpark worden? Want het lijkt me onlogisch om dit thema te gebruiken op de camping, daar dit toch écht wel andere flora nodig heeft dan een gemengd loofwoud om authentiek aan te voelen (en bij een dergelijk huisje speelt dit toch echt mee...)
Dat de Sanctuary exclusief Zuid-Amerikaans gethematiseerd zou worden is inmiddels achterhaald; het ziet er nu naar uit dat in de kas een veelheid aan tropische landen en regio's gerepresenteerd gaan worden.

gibbonobongo
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Pairi daiza, zoo antwerpen

Bericht door gibbonobongo »

Zoozot schreef:
24 aug 2025, 16:16
Michielsken schreef:
24 aug 2025, 15:59
Dat de Sanctuary exclusief Zuid-Amerikaans gethematiseerd zou worden is inmiddels achterhaald; het ziet er nu naar uit dat in de kas een veelheid aan tropische landen en regio's gerepresenteerd gaan worden.
Ja inderdaad, er gaan veel geruchten de ronde over welke dieren er in the Sanctuary allemaal gaan komen. Alleen spijtig dat het geruchten zijn en dat pairi daiza niets laat weten. Ik vond de manier waarop Zooparc Overloon hun soorten bekend maakten voor hun themagebied: ngyuwe heel goed en voor zo'n groot project als the sanctuary zou dit toch ook mooi zijn en zeker de nodige media aandacht geven. Maar daar lijken ze zich bij pairi daiza geen zorgen om te maken want opzich hebben ze al wel genoeg media aandacht. Het zou alleen heel tof zijn voor de fans als er wat meer gecommuniceerd werd.

Plaats reactie