Nieuwstopic Pairi Daiza (2025)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2025)

Bericht door Apenarend »

Boots schreef:
15 jun 2025, 18:05
lintworm schreef:
15 jun 2025, 17:53
daniel1109 schreef:
15 jun 2025, 16:15
lintworm schreef:
15 jun 2025, 13:46
daniel1109 schreef:
15 jun 2025, 06:12

Dit is ook niet iets wat Pairi Daiza noemt. Het staat op de website van de Universiteit van Utrecht in meerdere artikelen over het testen van het vaccin, dat de Pairi Daiza Foundation een van de hoofdsponsors en drijvende krachten is (overigens wordt ook de KMDA zo genoemd in de artikelen, net als anderen die een bijdrage hebben geleverd).
Bij een artikel van de Universiteit wordt de Pairi Daiza Foundation als 1 van de hoofdsponsors genoemd inderdaad. Verder blijft het bij algemene termen waar alle donateurs (inclusief KMDA) bedankt worden. Pairi Daiza en drijvende kracht kom ik nergens samen tegen, dus ik ben benieuwd naar een link.

Maar kijk je naar het totale plaatje, dan valt de bijdrage van Pairi Daiza nog wel mee, zeker in vergelijk tot hoe ze zich als verlossers presenteren. In totaal heeft Pairi Daiza zo'n 75.000 euro gedoneerd aan dit project tot nu, dat is de helft van Tierpark Hagenbeck en ook minder dan wat KMDA 1 jaar geleden al had gedoneerd. De totale kosten van het onderzoek zijn een veelvoud hoger. Exacte gegevens kan ik niet vinden, maar dit zal om een bedrag van boven de 1 miljoen euro zijn, als niet het dubbele. Dan is het bedrag van Pairi Daiza een goede toevoeging, maar de drijvende krachten werken in de Universiteit van Utrecht (en de voormalig dierenarts van Blijdorp Willem Schaftenaar verdient ook een vermelding), waarbij ze natuurlijk steunen op een veelvoud van dierentuinen en hun data.
Het staat er misschien niet letterlijk met die woorden, maar als je als 2e benoemd wordt in de lijst met instanties die bedankt worden kun je denk ik er toch wel vanuit gaan dat ze een drijvende kracht zijn. In een artikel van december staat dat KMDA door de jaren heen 80.700 euro heeft gedoneerd. De 75.000 euro van Pairi Daiza die jij noemt waren richting een frans lab. Dus hoeveel ze financieel bij dit vaccin hebben bijgedragen weet ik niet. Wel is het zo dat Pairi Daiza de bloedbank voor olifanten is, en dat er bij hun olifanten plasma wordt afgenomen zodra er een olifant tekenen van herpes vertoont. Er zijn ook de nodige bloedstalen geleverd om het vaccin te kunnen ontwikkelen. Dus ook op die manier hebben ze een grote bijdrage geleverd.

Een drijvende kracht achter het ontwikkelen van iets hoeft niet alleen in het financiële te zitten ;) . Maar dat is mijn mening.
De financiele bijdrage t/m 2023 van Pairi Daiza was in totaal nog geen 50.000 euro volgens het impact rapport van de Foundation, ik ging ervan uit dat die 75.000 een update was inclusief 2024, maar blijkbaar was ik te snel.

Er zijn verder heel veel tuinen die bloedstalen hebben geleverd of anderszins aan het onderzoek meewerken. Neem bijvoorbeeld de labfaciliteiten van de KMDA of de olifanten in NL die proefkonijn zijn. Allemaal leveren ze hun bijdrage, om te kwantificeren wat een grote bijdrage is, moet je de bijdragen in het perspectief van het geheel plaatsen, wat jij niet doet. Dat Pairi Daiza bijdraagt staat buiten kijf, maar ze doen er wel alles aan om die bijdrage uit te melken, terwijl ze een radar in een veel groter geheel zijn. Als jij dat een drijvende kracht wil blijven noemen, prima. Maar ik vind dat (zoals wel vaker bij Pairi Daiza) schromelijk overdreven.
Als ik mij dan ook even mag mengen.. ik denk dat Pairi Daiza iets te veel doet wat andere tuinen juist veel te weinig doen en dat is dus benadrukken wat ze allemaal doen buiten het runnnen van de dierentuin zelf. Om het bestaansrecht van dierentuinen te waarborgen heb ik liever dat andere tuinen meer van zich laat horen wat ze bijdragen aan natuurbeschermingsprojecten, herintroductie van dieren, etc.
Had er een duimpje 'like' bestaan op dit forum, dan zag je dit hier nu staan.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
Making Europe a Wilder Place: https://rewildingeurope.com

JvG
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: -

Bericht door JvG »

Apenarend schreef:
15 jun 2025, 19:44
Had er een duimpje 'like' bestaan op dit forum, dan zag je dit hier nu staan.
Die mis ik inderdaad wel vaker op Laafse kikkers ;)

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust »

Op zaterdag 14 juni om 9u28 vond er een magisch moment plaats in The Kingdom of Ganesha: Farina, een van onze olifanten, is bevallen van een olifantenkalf.

In de kalmte van een zachte ochtend hadden de verzorgers het voorrecht getuige te zijn van deze zeldzame gebeurtenis, doordrongen van een onbeschrijfelijke emotie. Vanaf de eerste seconden van zijn leven stimuleerde Farina haar kleintje instinctief met haar poot, een vitale handeling om hem te helpen bij zijn eerste ademhaling.

Rondom hen waakte de hele kudde, oplettend en beschermend, zich bewust van de betekenis van dit moment: een nieuw lid was geboren.

Daarna volgden de eerste pogingen… onhandig maar vol doorzettingsvermogen: de baby probeerde recht te staan, viel, aarzelde, begon opnieuw… tot hij uiteindelijk zijn evenwicht vond en zijn allereerste stapjes zette. Deze momenten, vol kwetsbaarheid en moed, werden gevolgd door een teder tafereel: de eerste borstvoeding, die unieke, heilige band tussen moeder en jong.

Elke seconde van deze onvergetelijke scène werd discreet en respectvol vastgelegd door een van onze verzorgers. Zeldzame en kostbare beelden, geladen met een emotie die we met veel plezier met u delen.

Het is niet zomaar een geboorte. Het is zoveel meer. Het is een nieuwe hartslag die weerklinkt in The Kingdom of Ganesha.

Een symbool van leven, hoop en schoonheid.

Steeds weer onderweg enzo(o)!

Raf
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Favoriete dierentuin: Velen

Bericht door Raf »

Bijna poëtisch, dat bericht. Dit jong is dus niet van het jonge mannetje dat afgelopen jaar is vertrokken?

MClaeys
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Bericht door MClaeys »

Het jong zou van Ta Wan komen, die op het moment van de dekking 6 jaar zou geweest zijn.

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Boots »

De afgelopen dagen heb ik een beetje af zitten wachten tot de eerste foto's van de gouden stompneusapen in hun buitenverblijf opdoken. Tot nu toe niks. Heeft iemand meer info wanneer ze naar buiten mogen? Ik wacht namelijk met die kant op gaan tot ze naar buiten mogen.

Dennistopaz
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Bericht door Dennistopaz »

Ik zat inderdaad ook vol spanning hier en op Facebook te kijken of ze al naar buiten mogen gezien ik zondag a.s. ga. Ben heel benieuwd of ik ze dan buiten kan zien

zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door zoofan »

Dennistopaz schreef:
19 jun 2025, 11:44
Ik zat inderdaad ook vol spanning hier en op Facebook te kijken of ze al naar buiten mogen gezien ik zondag a.s. ga. Ben heel benieuwd of ik ze dan buiten kan zien
Laat het hier dan zeker weten!!

MClaeys
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door MClaeys »

Er zou een Amerikaanse zeearend ontsnapt zijn tijdens een van de trainingssessies in Pairi Daiza. Hopelijk is het dier snel weer terecht.

Hieronder het artikel.

https://www.sudinfo.be/id1008452/articl ... Jhu6Xxq3oQ

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval

Bericht door Limburg vooruit »

MClaeys schreef:
19 jun 2025, 19:51
Er zou een Amerikaanse zeearend ontsnapt zijn tijdens een van de trainingssessies in Pairi Daiza. Hopelijk is het dier snel weer terecht.

Hieronder het artikel.

Dat zou niet de eerste keer zijn.
Enkele jaren geleden waren wij er en was er ook een Amerikaanse zeearend al 2 dagen niet terug gekomen.
Maar hij bleef wel in en rond het park.

Ik denk dat dit bij valkerij hoort, normaal zijn ze ook uitgerust met gps-tracker tegenwoordig.
Wie achter mijn rug praat staat op de ideale plaats om mijn gat te kussen.

MClaeys
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door MClaeys »

Limburg vooruit schreef:
19 jun 2025, 20:05
MClaeys schreef:
19 jun 2025, 19:51

Hieronder het artikel.

Dat zou niet de eerste keer zijn.
Enkele jaren geleden waren wij er en was er ook een Amerikaanse zeearend al 2 dagen niet terug gekomen.
Maar hij bleef wel in en rond het park.

Ik denk dat dit bij valkerij hoort, normaal zijn ze ook uitgerust met gps-tracker tegenwoordig.
Bij de Beekse Bergen hebben ze het ook gehad een paar jaar terug met Lady Maya, met de meeuwen die haar verstoorden tijdens de voorstelling.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

Boots schreef:
19 jun 2025, 07:45
De afgelopen dagen heb ik een beetje af zitten wachten tot de eerste foto's van de gouden stompneusapen in hun buitenverblijf opdoken. Tot nu toe niks. Heeft iemand meer info wanneer ze naar buiten mogen? Ik wacht namelijk met die kant op gaan tot ze naar buiten mogen.
Ze zijn nog niet buiten geweest volgens een collega van mij, wekelijkse bezoeker van PD.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
Making Europe a Wilder Place: https://rewildingeurope.com

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Boots »

Apenarend schreef:
19 jun 2025, 20:22
Boots schreef:
19 jun 2025, 07:45
Ze zijn nog niet buiten geweest volgens een collega van mij, wekelijkse bezoeker van PD.
Dankjewel. Nog even afwachten dus.

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Boots »

Ik kon het toch niet laten vandaag naar Brugelette af te reizen nadat ik vroeg wakker werd. Op een veel minder warme dag dan dat het op voorhand leek te worden, deel ik vanuit een relatief rustig park alvast wat dingen die mij opvielen.

- waar zijn de poema's? Nadat een upgrade van hun verblijf werd aangekondigd, zijn ze nu al maanden niet te zien
- het is overal in het park goed opletten want er lijkt, zoals eerder genoemd hier, overal een soort op te kunnen duiken bedoeld voor de nieuwe kas. Al meerdere vogelsoorten gezien die recent zijn toegevoegd.
- de gouden stompneusapen zitten nog in quarantaine. Tijdens mijn eerste rondje heb ik ze binnen nog niet zien zitten.
- de François langoeren zijn inmiddels op het oog succesvol geïntroduceerd bij elkaar. Ze zaten lekker tegen elkaar aan in een van de hutjes in het buiten verblijf.
- de doorsteek bij de sneeuwluipaarden en takins is voor de verandering een keer open.
- zowel de kleine muskusos als de kleine olifant is zichtbaar. Ook minder goed nieuws bij de muskusossen. Ylvie, een van de vrouwtjes, heeft een ingreep ondergaan waardoor ze niet meer drachtig kan worden.
- het nieuwe gibbon 'verblijf' ziet er in het echt indrukwekkender uit dan op de foto's. Toch verbaas ik mij er over dat er richting de toekomst niet alvast een mooi groot stuk met bomen geplant wordt (zoals in Eindhoven zoo) wat over een aantal jaar verbonden kan worden als de beplanting goed is aangeslagen.
- op het terras op het water is het kunstgras eruit en de werken aan het Izba restaurant gaan goed vooruit.
- op de kinderboederij veel nieuw leven en daarmee nu misschien wel het leukste stuk van het park voor veel bezoekers.
- the land of the cold lijkt ieder bezoek mooier te worden. De beplanting daar is echt fenomenaal.
- vandaag waren alle 6 de walrussen buiten waarvan er 2 dan in het kleine seperatie stuk zaten en ja zoals ik al zeg... dat is een klein stuk en dat hoor je bezoekers dan ook meteen roepen. Voor een themawereld waar verder alles van zo'n indrukwekkend hoog niveau is, hadden ze dit verblijf toch echt groter moeten maken in het ontwerp.
- de beplanting in the last frontier is ook fenomenaal. Behalve in de verblijven... dit is de laatste keer dat ik het zal noemen, maar hoe de berenverblijven er bij liggen is doodzonde (vooral het bruine beren verblijf) en gaat echt ten koste van mijn beleving in een verder geweldig gebied.
- verder krijgt het park vaak kritiek op onderhoud. Soms terecht, soms ook niet. Maar als ik zie hoeveel pijnpunten ze alweer hebben opgelost tussen een van mijn vorige bezoeken en dit bezoek dan hebben ze niet stil gezeten. Een daarvan is bijvoorbeeld de weg omhoog langs de canadese wolven. Daar waren planken verrot en die zijn alweer vervangen.

Later mogelijk nog meer updates.

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Boots »

Deel 2 (van een aantal dingen weet ik niet zeker of ze hier al gemeld zijn)

- een van de soorten die naar mogelijk naar the Sanctuary verhuist is de roodkuiftoerako. Er zaten 4 dieren bij de renkoekoek. Heel benieuwd wat er met de Oasis gaat gebeuren als er inderdaad veel dieren gaan verhuizen binnenkort. Er lijken toch behoorlijk wat prima verblijven vrij te gaan komen.
- Het oude verblijf van Tian Bao wordt momenteel bewoond door een saruskraanvogel
- de Kathedraalvolière heeft een nette make-over gekregen. De steeds vaker terugkomende, en dus langzamerhand kenmerkende, stijl is ook hier te zien zo zijn er delen met gras en schors gemaakt. Voor het oog ziet het er in ieder geval weer prachtig uit en zo komt de volière echt weer tot zijn recht
- ik ben nog een aantal keer langs de gouden stompneusapen gelopen. Een keer lieten twee dieren even kort hun gezicht zien en dacht ik dat het daarbij zou blijven. Tot ik nog een keer langsliep en een verzorger het binnen verblijf zag betreden. Met een hoop kabaal schoten de drie dieren weg van het linker gebouw naar het rechtergebouw. Machtig mooi om te zien. Daarna lieten het mannetje en een van de vrouwtjes zich wat langer zien in de glazen tunnel. Het zijn echt prachtige dieren.
- ook het theehuis staat in de stijgers voor een opfrisbeurt. Binnen is de indeling veranderd en leek het assortiment wel wat kleiner dan voorheen.
- wanneer kun je het beste bamboe planten? Want die rij aan bamboe in de Japanse wereld moet toch wel een keer goed aangeplant worden.
- tegen de avond was alleen de muskusosman te zien op het perk. Overdag was die juist niet te zien. De man lijkt dus nog niet bij het jong te mogen.
- het olifantenbad (naast de witte tijgers) was vandaag leeg, nadat ik eerder al beelden had gezien dat ze het juist gevuld hadden na werkzaamheden.
- in het opgroeibad van jonge pinguïns zit een reuzenbooteend
- het Australische gebied bezoek ik niet altijd, maar heeft toch ook wel de nodige aandacht gekregen sinds de laatste keer dat ik er doorheen liep. Helaas veel hekwerk om de bezoekers op de paden te houden, maar ook nieuwe beplanting. Ook viel de goed gevulde volière op. Ook met losvliegende lachvogel. En ik weet het niet zeker of het er al stond, maar er leek een aanzet te zijn gemaakt voor een nieuwe volière vlak naast de huidige. Of er heeft juist ooit iets gestaan en het is een overblijfsel wat mij nu pas opvalt.

Dennistopaz
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Gisteravond teruggekomen van twee dagen Pairi Daiza, blijft fantastisch. Mijn eerste bezoek was zo'n 1,5 jaar geleden (voor context).

- Gouden stompneusapen inderdaad nog in quarantaine, eerste dag de grote teleurstelling dat we echt niets zagen. Tweede dag gelukkig uiteindelijk een glimp kunnen opvangen van één van de apen die het linker stuk van het verblijf inschoot. Tweede dag zagen we ook een aantal mannen het eiland schoonspuiten. Alles lijkt klaar voor de apen om naar buiten te gaan. Viel op dat er zelfs al behoorlijk wat merchandise lag in de souvenirshop van de aapjes.
- Bijna alle dieren lieten zich goed zien, sommige pas bij een tweede of derde poging maar toch. Enkele dieren die we niet hebben kunnen spotten: Sneeuwluipaard (te warm?), Wombat (verstopt?), vliegende eekhoorn (heel veel pogingen maar helaas verstopt), wasberen (zowel oude verblijf als nieuwe naast de rendieren was leeg).
- De voor mij nieuwe gebieden (Japanse wereld en Kinderboerderij) zijn erg mooi geworden! Mooi plekje ook voor de Sphix Ara's daar. Kinderboerderij inderdaad vol leven en chaos. Enige stoorpuntje hier is dat ondanks de bordjes sommige mensen te ver blijven gaan met het aanraken of zelfs oppakken van dieren.
- De aziatische kleinklauw otters zaten in het oude verblijf van de slanke otters
- Zoals Boots meldt inderdaad een Saruskraanvogel in oude verblijf van Tian Bao, wat mij ook opviel was dat er ook één in de reuzenvolière zat en beide kraanvogels steeds contact met elkaar zochten.
- De civetten die in het oude nevelpanterverblijf zitten zijn een goede toevoeging, ook veel betere invulling dan voor nevelpanters gezien het oppervlakte. Een ander pluspuntje wat opviel was dat de roodbuikeekhoorns een eigen verblijf hadden gekregen. Ik weet nog dat die bij mijn vorige bezoek verstopt boven op de stangen zaten in de hoek van het gebouw. Waarschijnlijk was een doorloopverblijf toch iets te stressvol voor deze dieren.

- Ons grootste kritiekpunt van de vorige keer dat er 0 horeca open was, was nu wel heel anders. Alles was open nu. Zal ook aan de periode liggen met dat we nu in het hoogseizoen zaten. Kwaliteit van de horeca was hoog. Ik probeer vaak de iets uniekere opties (dus geen friet en hamburgers). O.a. een vers rietsuiker drankje wat ze verkopen bij de Chinese tempel geprobeerd (echt verrassend goed!) en een kip maaltijd in het Afrikaanse gedeelte (ook erg goed, pikante kip is trouwens absoluut niet pikant, maar lekker was het wel).

- Grootste kritiekpunt wat nog wel blijft staan is de educatieborden, of vooral het missen daarvan op veel plekken. Ik ken best wel wat dierensoorten als frequent dierentuinbezoeker maar ook niet alles, en juist bij de minder bekende soorten is het belangrijk om het publiek te laten weten wat het is. Nu stond ik soms ook met een mond vol tanden als mijn vriend vroeg wat iets was. "Geen idee, er staat geen bordje!"
- Ik hoop heel hard dat de zeeschildpadden ook gaan verhuizen naar de Sanctuary want die blijven wel heel erg klein zitten in het aquarium.

Dennistopaz
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Boots schreef:
22 jun 2025, 13:59
- waar zijn de poema's? Nadat een upgrade van hun verblijf werd aangekondigd, zijn ze nu al maanden niet te zien
Heb ze zondag einde van de dag wel gespot, drie stuks:
AfbeeldingAfbeelding

daniel1109
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door daniel1109 »

Als ik de berichten zo lees dan heb ik dus vorige maand geluk gehad

Afbeelding

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker »

Pairi Daiza Conservation: Bijna 2 miljoen euro voor 48 biodiversiteitsprojecten
Met de steun van 4.400 donateurs

In 2024 heeft de Pairi Daiza Foundation haar wereldwijde engagement voor bedreigde diersoorten en ecosystemen aanzienlijk versterkt... Met 48 gesteunde natuurbehoudsprojecten op vijf continenten — waaronder 10 nieuwe projecten die dit jaar van start gingen — breidt de Foundation haar terreinwerking uit met gerichte initiatieven voor soortenbehoud en habitatbescherming. Bijna 2 miljoen euro werd gemobiliseerd, mede dankzij de steun van 4.400 donateurs en met de hulp van Pairi Daiza, om wereldwijd concreet te handelen voor de planeet — van België tot Borneo, via Nepal, Brazilië en Congo.

Alle details van deze werking zijn terug te vinden in het Activiteitenverslag 2024.
https://pairi-daiza.paperturn-view.com/ ... ODg8891026

10 nieuwe projecten gesteund in 2024
De Pairi Daiza Foundation is actief op diverse fronten: herbebossing, herintroductie, wetenschappelijk onderzoek, bewustmaking, en innovatieve technologieën. Tot de nieuwe projecten van 2024 behoren onder meer:

*In samenwerking met de NGO Noé ondersteunt de Foundation de bescherming van 107.000 km² natuurgebied in Afrika (Congo, Niger, Tsjaad).
*In Nicaragua onderzoekt Dr. Joëlle De Weerdt, winnares van de Pairi Daiza Foundation Grant 2024, het probleem van botsingen tussen bultrugwalvissen en schepen voor de Pacifische kust.
*In Zuid-Amerika wordt een groot project voor het in kaart brengen van kritieke leefgebieden van de lamantijn ondersteund (Universiteit van British Columbia), met transnationale samenwerking. ​
*In België ondersteunt Pairi Daiza een innovatief onderzoek naar het darmmicrobioom van zeehonden (KU Leuven), om de impact van vervuiling op hun gezondheid te meten.
*Historische en genetische analyses van wolven werden uitgevoerd met de Universiteit van Namen om hun terugkeer beter te kaderen.

"In oktober 2024 vond een internationale workshop plaats in Icapuí, Brazilië, waarbij 23 specialisten uit 19 instellingen en 6 landen samenkwamen om modellen te valideren, veldobservaties te bespreken, data te delen en prioriteiten voor behoud te bepalen." (Catherine Vancsok, wetenschappelijk directeur, Pairi Daiza Foundation)

Resultaten van 2024: concrete impact
De acties van 2024 hebben geleid tot tastbare en meetbare resultaten voor biodiversiteit, dankzij de inzet van Pairi Daiza en haar partners:

🐧 813 Kaapse pinguïns gered in Zuid-Afrika (meer dan 80% succesvol heruitgezet).
🌳 75.549 bomen geplant in Nepal voor het leefgebied van de rode panda.
👷‍♀️ 91 groene jobs gecreëerd in datzelfde project, goed voor 1.012 dagen gemeenschapswerk.
🐦 26 korhoenders vrijgelaten in de Hoge Venen.
💧 48 dammen gebouwd in Borneo om veengebieden te rehydrateren en branden te bestrijden.
🐋 Nieuwe methode met drones gevalideerd voor conditiemeting van walrussen.
🦊 111 wilde dieren opgevangen in dierenhospitaal en revalidatiecentrum voor inlandse wilde dieren Géraldine’s Heaven (CREAVES, Pairi Daiza).
🧠 2.651.270 bezoekers werden bewustgemaakt rond biodiversiteit tijdens hun bezoek aan Pairi Daiza.

“Meer dan ooit willen we het buitengewone vermogen van de mensheid tonen om de wereld waarin ze leeft te heruitvinden. Elke tijd kende schijnbaar onoverkomelijke uitdagingen. Maar de geschiedenis toont dat hoop en wilskracht kunnen leiden tot een betere wereld.” Antoine Lebrun, directeur van de Pairi Daiza Foundation

Een groeiende gemeenschap

De Foundation kan rekenen op een steeds grotere en trouwere gemeenschap van donateurs: het aantal steeg spectaculair van 1.750 naar 4.400 in slechts één jaar. Deze sterke groei weerspiegelt het groeiende publieke engagement voor natuurbehoud .

Elke gift maakt een verschil en versterkt de keten van solidariteit ten voordele van het leven op aarde. Elke donateur is een essentiële schakel in deze missie. Alle details van deze projecten zijn terug te vinden in het Activiteitenverslag 2024

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Boots »

Dennistopaz schreef:
24 jun 2025, 15:40
Boots schreef:
22 jun 2025, 13:59
Heb ze zondag einde van de dag wel gespot, drie stuks:
AfbeeldingAfbeelding
Oh tof ze lopen dus gelukkig wel gewoon buiten. Ik heb dan ook niet meer dan 3 seconde gekeken of er al nieuwe klimstructuren stonden. Dan snap ik niet waarom het project wat ze eerst aankondigde zo lang duurt.

En betreft de schildpadden; die zitten inderdaad schandalig slecht en hoewel het volgens mij nergens officieel gecommuniceerd is, kan ik mij niet anders voorstellen dan dat deze naar the Sanctuary verhuizen.

Plaats reactie