Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2025)
- Renegade
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
- Contacteer:
Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2025)
- Ze hadden meerdere Atlasmotten in de poppenkast in de vlindertuin.
- Op het magneetbord in het Kleine Apengebouw hing een dieet/voederprogramma voor naakte molratten, dus ik denk dat we er wel kunnen vanuit gaan dat die weldra te zien zullen zijn in het laatste verblijf (waar tot voor kort de info van BioBrasil op hing), waar een structuur met holen en tunnels is gemaakt.
- Er zit een zwart-witte lijstergaai op het nest (volière achter de okapi's).
- De kemphanen waren volop aan het baltsen, altijd heel leuk om te zien. Minstens 5 nesten bij de kluten.
- In het zichtbare binnenverblijf van de okapi's en de rode duikers werden wat grassen en struiken geplant, een deel ervan was nog afgeschermd met schrikdraadlint.
- Op meerdere plaatsen was men bezig met het naar buiten brengen van kuipplanten, ook de woestijntuin bij het vogelgebouw werd weer ingeplant. Hierbij werd gebruik gemaakt van heftrucks en een vrachtwagen met kraan. Ook in het "Congogazon" was men weer palmen aan het ingraven.
- De Abdim's ooievaars, Afrikaanse lepelaars en Afrikaanse nimmerzaten in de savannavolière hebben nesten.
- Ik zag een kleine stoet van verzorgers die, voor zover ik zag, vier jonge struisvogels, ongeveer de grootte van een jufferkraanvogel, droegen van het neushoorn/zebraverblijf richting de Egyptische tempel. Ik heb echter niet gezien waar ze vandaan kwamen noch precies waar ze heen gingen. Het lijkt erop dat ze de struisvogels ergens achter de schermen gezet hebben, ik weet dus ook niet wat het plan hiermee is. Er was een cameraploeg bij, vermoedelijk van "Het Echte Leven in de Zoo" van VTM.
- Ik heb bij mij laatste paar bezoekjes de Macaronipinguïns nergens kunnen vinden, het bordje staat er wel nog. Zijn die er nog of zitten ze eventueel tijdelijk achter de schermen?
- Het verblijf van de Afrikaanse sporenschildpadden in het wintertuin van het reptielengebouw is momenteel in drie delen gesplitst.
- Het uitkijkpunt op het (dwerg)nijlpaardengebouw is echt wel goed gelukt en een leuke toevoeging. Met wat bankjes (eventueel met een afscherming tegen de zon of onder het overdekte deel) zou het echt af zijn.
- Er wordt zowel aan de buitenverblijven als aan de binnenverblijven van de dwergnijlpaarden hard gewerkt.
- De Australische volière in het vogelgebouw krijgt momenteel haar grote schoonmaak, de vogels hier zijn tijdelijk niet te zien.
- Het verblijf voor vinpotigen is grotendeels weer gevuld maar de filter lijkt nog niet te werken, het water is al snel aan het veranderen in groene soep.
-
- Laafsekikker (EN)
- Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen
Leuke toevoeging!Renegade schreef: ↑14 mei 2025, 17:35- Op het magneetbord in het Kleine Apengebouw hing een dieet/voederprogramma voor naakte molratten, dus ik denk dat we er wel kunnen vanuit gaan dat die weldra te zien zullen zijn in het laatste verblijf (waar tot voor kort de info van BioBrasil op hing), waar een structuur met holen en tunnels is gemaakt.
Het was jaren geleden aangekondigd dat met voorzag om struisvogels toe te voegen aan de savanne en met de -momenteel nog altijd leegstaande- voormalige zebrastallen in de Egyptische tempel als binnenverblijf. Zou dat er dan alsnog van komen?Renegade schreef: ↑14 mei 2025, 17:35- Ik zag een kleine stoet van verzorgers die, voor zover ik zag, vier jonge struisvogels, ongeveer de grootte van een jufferkraanvogel, droegen van het neushoorn/zebraverblijf richting de Egyptische tempel. Ik heb echter niet gezien waar ze vandaan kwamen noch precies waar ze heen gingen. Het lijkt erop dat ze de struisvogels ergens achter de schermen gezet hebben, ik weet dus ook niet wat het plan hiermee is. Er was een cameraploeg bij, vermoedelijk van "Het Echte Leven in de Zoo" van VTM.
Er zouden er nog twee moeten zijn, maar ik zie ze ook niet altijd. Opvallender vind ik trouwens dat de eidereend sinds kort niet meer buiten bij de zaagbekken zit, maar binnen bij de pinguïns.
-
- Laafsekikker (EW)
- Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval
Daar zitten ze zeker niet mis, zijn ook vogels die op de arctische eilanden voor komen net zoals de pinguïns in Antwerpen. Niet op Antartica zelf, maar wel de eilanden richting Zuid Amerika.
- Dennistopaz
- Laafsekikkerdril (NE)
- Favoriete dierentuin: Pairi Daiza
De kroeskoppelikanen zijn nog maar met vier en leven nu waar de zeeleeuwen zwommen.
Ik zag vijf jonge roelroels.
-
- Laafsekikker (EW)
- aardvarkentje15
- Laafsekikker (EN)
- Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo
Niet in antarctisch gebied, maar juist in arctisch (noordelijk) gebied. Rond de zuidpool komen geen Eiders voor.Limburg vooruit schreef: ↑14 mei 2025, 20:31Daar zitten ze zeker niet mis, zijn ook vogels die op de arctische eilanden voor komen net zoals de pinguïns in Antwerpen. Niet op Antartica zelf, maar wel de eilanden richting Zuid Amerika.
- Mr. Gharial
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo
Volgens mij denk jij aan Stoombooteenden, die op de Falklands voorkomen. Maar dit zijn Eidereenden, uit EuropaLimburg vooruit schreef: ↑14 mei 2025, 20:31Daar zitten ze zeker niet mis, zijn ook vogels die op de arctische eilanden voor komen net zoals de pinguïns in Antwerpen. Niet op Antartica zelf, maar wel de eilanden richting Zuid Amerika.
-
- Laafsekikker (EW)
Ik denk dat je gelijk hebt en dat ik 2 soorten verwisseld heb.Mr. Gharial schreef: ↑20 mei 2025, 18:36Volgens mij denk jij aan Stoombooteenden, die op de Falklands voorkomen. Maar dit zijn Eidereenden, uit EuropaLimburg vooruit schreef: ↑14 mei 2025, 20:31Daar zitten ze zeker niet mis, zijn ook vogels die op de arctische eilanden voor komen net zoals de pinguïns in Antwerpen. Niet op Antartica zelf, maar wel de eilanden richting Zuid Amerika.
- MennoPebesma
- Laafsekikker (CR)
- Favoriete dierentuin: Meerdere
- Spoiler: geef het geheim prijs!
-
- Laafsekikkerdril (NE)
- Favoriete dierentuin: Tierpark Berlijn
-
- Laafsekikker (EW)
- Favoriete dierentuin: de BBB's
Dat is mooi nieuws, de ruimte is groot genoeg voor zowel vleermuizen als vogels.Pater-damiaanshert schreef: ↑21 mei 2025, 22:24Ik heb vandaag met iemand van de vrijwilligers gesproken en die wist me te vertellen dat er een vleerhondensoort in het nijlpaardengebouw gaat komen.
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
Making Europe a Wilder Place: https://rewildingeurope.com
- Dbelgian
- Laafsekikker (CR)
- Favoriete dierentuin: Antwerpen
- Gorilla Gust
- Laafsekikkers Admin
- Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
- Contacteer:
In de Antwerpse Zoo heeft gorilla Thandie (6) door een dom ongeluk bij het spelen haar been gebroken. Een ervaren professor-orthopedisch chirurg zal de gorilla dinsdag opereren. Daarna moet ze drie tot zes weken in het gips...
https://www.gva.be/binnenland/gorillakl ... 38319.html
-
- Laafsekikker dikkopje (LC)
-
- Laafsekikker (EN)
Gorilla Thandie krijgt een stevige gips!
Jonge gorilla Thandie liep een dubbele beenbreuk op door een dom ongeluk bij het spelen in de Mensapenvallei. De complexe breuk van haar onderbeen werd ondertussen door een ervaren professor-orthopedisch chirurg geopereerd. Na een geslaagde operatie is gorilla Thandie goed en rustig uit haar verdoving ontwaakt, meldt dierenarts Jonas.
Intussen draagt ze een stevig gips om haar gebroken been te laten genezen. Die werd speciaal aangepast aan haar speelse aard: extra dik, en met een onaangenaam pepersmaakje om te voorkomen dat ze eraan zou knabbelen. Het is belangrijk, zelfs cruciaal voor haar herstel, dat die gips goed blijft zitten en dat Thandie voldoende rust krijgt om te herstellen. Ze is ondertussen herenigd met haar moeder Mayani in het binnenverblijf.
We doen er alles aan om Thandie de beste zorgen te bieden en hopen op een spoedig en vlot herstel van onze gorillapuber.
Bron (met video): Facebook ZOO Antwerpen
-
- Laafsekikker (EW)
Een gips kan agressie uitlokken.
-
- Laafsekikker dikkopje (LC)
Inderdaad, ben van dezelfde mening, beter even apart zetten. Beter nu even de nodige rust geven voor alle dieren dan onnodig extra agressie uit te lokken. Geen onnodige spanningen er bij.Limburg vooruit schreef: ↑04 jun 2025, 17:18Ik zou ze apart houden tot na de gips.
-
- Laafsekikker (EN)
Het is voor de duidelijkheid met Mayani alleen dat Thandie nu achter de schermen zit, de rest van de gorilla's blijft voorlopig wel degelijk apart en ze gaan nog bekijken of en wanneer ze er al dan niet bijgelaten worden. In het filmpje legt de dierenarts uit dat ze de overweging gemaakt hebben Thandie ook niet alleen te willen laten. Voor een onvolwassen gorilla kan ik me voorstellen dat dat ook niet ideaal is.MClaeys schreef: ↑04 jun 2025, 18:01Inderdaad, ben van dezelfde mening, beter even apart zetten. Beter nu even de nodige rust geven voor alle dieren dan onnodig extra agressie uit te lokken. Geen onnodige spanningen er bij.Limburg vooruit schreef: ↑04 jun 2025, 17:18Ik zou ze apart houden tot na de gips.
-
- Laafsekikkerdril (NE)
- Favoriete dierentuin: Tierpark Berlijn
- Er zijn nu 3 wongaduiven in de volière van de blauwwanghoningeters.
- De slurfspitsmuizen zijn teruggekeerd in het mensapenhuis.
- Er was geen agressie of uitdagend gedrag tegenover de uilenkopmeerkat wanneer deze het binnenverblijf van de gorillas betreedt, wat een goed teken is.
- Er zijn nu oorkikkers te zien in plaats van witlipboomkikker in het reptielenhuis.
- De napoleonwevers hun bordje hing in de wintertuin.
- Het dwergnlijlpaarden verblijf staat er vrij snel, er is al zachte ondergrond toegevoegd buiten.