Nieuwstopic Pairi Daiza (2025)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
daniel1109
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2025)

Bericht door daniel1109 »

lintworm schreef:
07 feb 2025, 14:03
snoopy11 schreef:
07 feb 2025, 07:40

Of het park de wedstrijd zou verliezen voor serieuze dierentuin lijkt mij toch ook wel kort door de bocht. De drie pantertjes moeten toch ook ergens terecht kunnen, ook al is er geen EEP of zijn ze geen zuivere ondersoort. Als dierentuinen enkel zuivere (onder)soorten zou mogen huisvesten, dan zouden er veel moeten inslapen denk ik. Je kan ze ook zien als een ambassadeur voor hun wilde soortgenoten, zo maken de mensen toch een beetje kennis met de biodiversiteit die er is. Is dit verblijf een toppertje voor drie dieren zeker niet, maar voor drie jonge dieren zal dit nog voldoen, mss verhuizen ze inderdaad naar The Sanctuary, of wordt er in de toekomst een nieuw en groter verblijf gerealiseerd.
Bij panters (en andere dieren) is er ook zoiets als vraag en aanbod. Zolang kwekende tuinen afnemers kunnen vinden, blijven ze kweken.

Ik zeg ook niet dat elke tuin alleen zuivere ondersoorten van alles mag houden, dat is niet realistisch en vaak niet nodig. Maar juist bij panters zijn er 4! EEPs voor zuivere ondersoorten waarvan een deel zit te springen om nieuwe houders. Als je als tuin van voor zwarte panters kiest, is dat duidelijk een keuze die 100% voor de show is en dan neem ik een dierentuin minder serieus.

Ik hoop ook voor die panters dat ze een nieuw verblijf krijgen, ook voor 3 jonge dieren is dit gewoon te klein. Dat blijft toch wel de grootste zwakte van Pairi Daiza: het binnenhalen van soorten voordat er een geschikte plek, waardoor dieren soms jaren in ongeschikte verblijven worden gepropt.
Er moet binnen de bestaande werelden dan natuurlijk ook wel ruimte zijn voor een verblijf. De Amur panter en Perzische luipaard is er al geen geschikte plek. De Noord Chinese panter zou misschien in het oude verblijf van Tian Bao kunnen (deze zou dan in 2 gesplitst moeten worden). De Sri Lanka panter is een twijfelgeval of deze net wel/ net niet in Kingdom of Ganesha zou passen. Dus met het oog daarop is de keuze voor een onzuivere ondersoort enigszins te begrijpen. Zeker aangezien de zwarte panter in Zuid Oost Azië nog best veel voorkomt, en dus in dat opzicht wel representatief is.

Wel ben ik het eens met de tendens van Pairi Daiza om van sommige dieren te grote aantallen te houden. Hierbij zijn natuurlijk zowel de bruine als de zwarte beren de meest duidelijke. Maar ook de Siberische tijgers snap ik niet. 5 tijgers in 1 verblijf. Terwijl dit verblijf makkelijk in tweeën gesplitst had kunnen worden en ze een koppel hadden kunnen gaan houden. Maar ook de walrussen (5 of 6 individuen?), in toch relatief kleine verblijven. De leeuwen die in 2 groepen zitten en moeten wisselen, 3 Servals in 1 verblijf, nu 3 zwarte panters in 1 verblijf (Al weet ik niet hoe oud ze zijn. Er is gezegd jong, dus misschien zijn ze nog zo jong dat ze nog niet volgroeid zijn en het voor nu nog kan). Maar ook met de Steller Zeeleeuwen vind ik dit. Daar hebben ze er 6 van, maar het verblijf is wel in tweeën gesplitst. Ik weet niet wat de reden is dat dit gedaan is?

Maar het is inderdaad te hopen dat de panters een nieuw verblijf krijgen (wat zoals ik al eerder eens zei volgens mij relatief makkelijk moet kunnen met het oude olifanten bad + het stuk grond daarnaast)

daniel1109
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

lintworm schreef:
07 feb 2025, 15:19
Daarmee zijn ze dus ook de best bezochte dierentuin van Europa (buiten Rusland (Moskou)) gerekend. Dat wordt nog wat als de Sanctuary geopend is.
Vergeet je hier Zoo Berlin niet? Die zaten in 2023 nog op dik 3,8 miljoen bezoekers

snoopy11
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: pairi daiza

Bericht door snoopy11 »

Limburg vooruit schreef:
07 feb 2025, 14:01
Vandaag een groot artikel in HLN van Mark coucke over het dinoskelet in PD dat huj gekocht heeft.

Willen ze ook het statuut van museum verkrijgen? Daar een Mummy, daar een grote edelsteen, daar een dinoskelet.
Dit hoort thuis in een museum, geen dierenpark. Maken ze een museum zoals Antwerpen in lang vervlogen tijden, geen probleem mee.
Maar nu vind ik het weggegooid geld.
Je kan natuurlijk ook negatief zijn om negatief te zijn. Waarom zou dit niet passen in een dierentuin. Ik zou natuurlijk wel liever zien dat alles in 1 gebied of gebouw getoond wordt, maar op deze manier kunnen we toch ook kennis maken met dergelijke zaken. Hoeveel mensen kennen het bestaan van bv versteend hout. Je kan het ook anders bekijken, door het hier niet als een museum neer te zetten, kan je bij mensen wel de nieuwsgierigheid aanwakkeren en zo aanzetten tot het bezoeken van een museum (wat bij de meeste mensen als saai wordt beschouwd).

PD is trouwens niet het enige park met dergelijke tentoonstellingen. Neem het oude Noorder Dierenpark. Daar had je het Biochron, en voor je de Zuid-Amerikaanse kas inging had je een tentoonstelling van verentooien uit het Amazone gebied, naast de beren had je een klein tentoonstellingkje over beren, in de kelder bij de olifanten had je de tentoonstelling over de Aziatische olifant zowel biologisch als cultureel,..... Ik kon die combinatie van 'museum' en dierentuin wel apreciëren om eerlijk te zijn.

Het skelet dat nu getoond wordt is denk ook maar tijdelijk, tot zolang de tentoonstelling loopt van de dino's, en laat ons eerlijk hoe vaak krijg je de kans om een dergelijk volledig skelet te zien. En in principe is dat skelet geen weggegooid geld, dit werd aangekocht door Coucke en wordt nu door hem in bruikleen gegeven aan het park.

Voor wie totaal geen interesse heeft in de Dino's, je kan ze volgens de nieuwe plattegrond gewoon links laten liggen. Ze staan opgesteld aan het water waar de olifanten in bad gaan, de piknickplaats en waar de tijdelijke kinderboerderij was gevestigd, dus niet tussen de verblijven in zoals je zo vaak ziet in andere dierentuinen. Als je de mail mag geloven hebben ze er toch ook wat werk en moeite in gestoken om alles zo natuurgetrouw te laten lijken. Morgen kunnen we het allemaal in het echt gaan beleven.

https://assets.pairidaiza.eu/uploads/20 ... -Light.pdf

lintworm
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Schönbrunn

Bericht door lintworm »

daniel1109 schreef:
07 feb 2025, 16:03
lintworm schreef:
Daarmee zijn ze dus ook de best bezochte dierentuin van Europa (buiten Rusland (Moskou)) gerekend. Dat wordt nog wat als de Sanctuary geopend is.
Vergeet je hier Zoo Berlin niet? Die zaten in 2023 nog op dik 3,8 miljoen bezoekers
Zeker niet, maar Zoo Berlijn gebruikt een nogal dubieuze methode om tot dat aantal te komen. Het werkelijke aantal bezoekers is van buiten niet te beoordelen maar is waarschijnlijk rond de 2-2.4 miljoen bezoekers. Ze tellen aquariumbezoekers gewoon bij het bezoekersaantal voor de zoo op, terwijl de meeste een combiticket hebben. Ook rekenen ze een bizar aantal bezoeken per abonnementhouder (25) ipv het werkelijk aantal bezoeken.

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot »

daniel1109 schreef:
07 feb 2025, 15:57
lintworm schreef:
07 feb 2025, 14:03
Ik zeg ook niet dat elke tuin alleen zuivere ondersoorten van alles mag houden, dat is niet realistisch en vaak niet nodig. Maar juist bij panters zijn er 4! EEPs voor zuivere ondersoorten waarvan een deel zit te springen om nieuwe houders. Als je als tuin van voor zwarte panters kiest, is dat duidelijk een keuze die 100% voor de show is en dan neem ik een dierentuin minder serieus.
Er moet binnen de bestaande werelden dan natuurlijk ook wel ruimte zijn voor een verblijf. De Amur panter en Perzische luipaard is er al geen geschikte plek. De Noord Chinese panter zou misschien in het oude verblijf van Tian Bao kunnen (deze zou dan in 2 gesplitst moeten worden). De Sri Lanka panter is een twijfelgeval of deze net wel/ net niet in Kingdom of Ganesha zou passen. Dus met het oog daarop is de keuze voor een onzuivere ondersoort enigszins te begrijpen. Zeker aangezien de zwarte panter in Zuid Oost Azië nog best veel voorkomt, en dus in dat opzicht wel representatief is.
Het Rijk van Ganesha is een mengelmoes van allerlei Zuid- en Zuidoost-Aziatische landen en culturen -inclusief India-, dus Sri Lankaanse panters zouden absoluut passen. Plus, het is niet dat Pairi Daiza het altijd zo nauw neemt met geografische correctheid. Ze hebben uiteindelijk ook siamangs in een Japans themagebied zitten onder het mom van de culturele rol van gibbons in Japan. Dat is op zich geen enkel probleem als je het bewust doet, maar een argument voor het niet-kiezen van zuivere luipaardondersoorten lijkt het me daarom niet.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval

Bericht door Limburg vooruit »

snoopy11 schreef:
07 feb 2025, 16:22
Limburg vooruit schreef:
07 feb 2025, 14:01
Vandaag een groot artikel in HLN van Mark coucke over het dinoskelet in PD dat huj gekocht heeft.

Willen ze ook het statuut van museum verkrijgen? Daar een Mummy, daar een grote edelsteen, daar een dinoskelet.
Dit hoort thuis in een museum, geen dierenpark. Maken ze een museum zoals Antwerpen in lang vervlogen tijden, geen probleem mee.
Maar nu vind ik het weggegooid geld.
Je kan natuurlijk ook negatief zijn om negatief te zijn. Waarom zou dit niet passen in een dierentuin. Ik zou natuurlijk wel liever zien dat alles in 1 gebied of gebouw getoond wordt, maar op deze manier kunnen we toch ook kennis maken met dergelijke zaken. Hoeveel mensen kennen het bestaan van bv versteend hout. Je kan het ook anders bekijken, door het hier niet als een museum neer te zetten, kan je bij mensen wel de nieuwsgierigheid aanwakkeren en zo aanzetten tot het bezoeken van een museum (wat bij de meeste mensen als saai wordt beschouwd).

PD is trouwens niet het enige park met dergelijke tentoonstellingen. Neem het oude Noorder Dierenpark. Daar had je het Biochron, en voor je de Zuid-Amerikaanse kas inging had je een tentoonstelling van verentooien uit het Amazone gebied, naast de beren had je een klein tentoonstellingkje over beren, in de kelder bij de olifanten had je de tentoonstelling over de Aziatische olifant zowel biologisch als cultureel,..... Ik kon die combinatie van 'museum' en dierentuin wel apreciëren om eerlijk te zijn.

Het skelet dat nu getoond wordt is denk ook maar tijdelijk, tot zolang de tentoonstelling loopt van de dino's, en laat ons eerlijk hoe vaak krijg je de kans om een dergelijk volledig skelet te zien. En in principe is dat skelet geen weggegooid geld, dit werd aangekocht door Coucke en wordt nu door hem in bruikleen gegeven aan het park.

Voor wie totaal geen interesse heeft in de Dino's, je kan ze volgens de nieuwe plattegrond gewoon links laten liggen. Ze staan opgesteld aan het water waar de olifanten in bad gaan, de piknickplaats en waar de tijdelijke kinderboerderij was gevestigd, dus niet tussen de verblijven in zoals je zo vaak ziet in andere dierentuinen. Als je de mail mag geloven hebben ze er toch ook wat werk en moeite in gestoken om alles zo natuurgetrouw te laten lijken. Morgen kunnen we het allemaal in het echt gaan beleven.

https://assets.pairidaiza.eu/uploads/20 ... -Light.pdf
Wat is er nu negatief aan mijn reactie??
Ik zeg dat ik het liever in 1 gebouw zou zien zoals het museum in Antwerpen vroeger.
Nu is het een bont allegaartje, heb nergens gezegd dat ik het niet in een dierentuin kan, maar niet zoals ze het nu doen.

Maar ik hou wel gewoon mijn vingers stil, zelfs als ik niet negatief ben maken sommige het er hier wel van.
Wie achter mijn rug praat staat op de ideale plaats om mijn gat te kussen.

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker »

Pairi Daiza onthult een fascinerende prehistorische wereld: Prehi Daiza, The Lands of The Past!
Bezoekers ontdekken een wonderlijke wereld en het belang van natuurbehoud.

Voor de start van het nieuwe seizoen deelt Pairi Daiza een absoluut bezoekers record: 2.651.270 bezoekers, ​ 111 inlandse wilde dieren in hoge nood opgevangen en verzorgd door Géraldine’s Heaven van Pairi Daiza en 529 reptielen of amfibieën opgevangen door de Pairi Daiza Foundation in Le Refuge. Voor het resort ligt het bezetttingspijl op 95% inclusief de in 21 in 2024 geopende Farmhouse Lodges.

Vanaf 8 februari, het begin van het seizoen 2025, neemt Pairi Daiza bezoekers mee op een buitengewone tijdreis. Terwijl pasgeboren Nova en Nala afhankelijk van het weer naar buiten komen, kunnen bezoekers dagelijks miljoenen jaren terug in de tijd reizen om de fascinerende prehistorie te ontdekken en parallellen te trekken tussen het uitsterven van de dinosauriërs en de huidige uitdagingen rond natuurbehoud. In de ‘The Land of The Cold’ biedt de openluchttentoonstelling “Prehi Daiza, The Lands of The Past" een indrukwekkende blik op het verleden. Een zestigtal dinosauriërs en dieren uit de IJstijd komen tot leven in levensechte reconstructies.

In het toegangsgebouw The Gallery of The Worlds kunnen bezoekers Vulcain bewonderen, een authentiek skelet van een Apatosaurus, een getuige van het Jura-tijdperk.

Een reis met prehistorische reuzen
Van majestueuze Brachiosaurussen tot angstaanjagende T-Rexen en Spinosaurussen, de realistische reconstructies (sommige tot wel 20 meter lang) worden tot leven gebracht met geavanceerde technologie. Geluidseffecten versterken deze educatieve en meeslepende ervaring, die de evolutie van het leven op aarde verduidelijkt.

Deze unieke tentoonstelling is ontwikkeld in samenwerking met Dino Don, Inc., wereldleider in robotexposities voor dierentuinen en musea. De levensechte animatronics bewegen met fluisterstille motoren, waardoor hun ademhaling en bewegingen natuurlijk ogen.

Inbegrepen in de toegangsprijs van het park biedt "Prehi Daiza, The Lands of The Past" een zowel vermakelijke als leerrijke ervaring.

Deze expo wil bezoekers aan het denken zetten. Sommige van deze gigantische reuzen verdwenen minder dan 10.000 jaar geleden, een herinnering aan de kwetsbaarheid van onze planeet. Bezoekers worden ondergedompeld in een wonderlijke wereld, terwijl ze het belang van natuurbehoud ontdekken.

De tentoonstelling toont meer dan 20 prehistorische diersoorten, waaronder Timimus, Pachyrhinosaurus, Leallynasaura, Wolharige Mammoet, Stegosaurus, Ankylosaurus, Raptor, Parasaurolophus, Pelycosauria en Carnotaurus. Hyperrealistische animatronic Velociraptors zullen zich vrij bewegen door het park en voor onvergetelijke verrassingen zorgen.

​ THEMAGEBIEDEN IN ‘The Land of the Cold’
Land of the Mammoths: Ontmoet indrukwekkende wezens zoals de Megalonix (reuzenluiaard) en de Wolharige Neushoorn.
Polar Zones: Ontdek verrassende soorten zoals Atlascopcosaurus, Wintonotitan en Nanuqsaurus, aangepast aan koude klimaten.
Land of the Giants: Edmontosaurus en Tyrannosaurus rex leefden samen in een fragiel ecosysteem.

Voor een volledige onderdompeling is elke periode nauwkeurig gereconstrueerd met een natuurlijke vegetatieomgeving. In de Land of the Giants-zone kunnen bezoekers een 43 meter lange, 57 ton zware versteende boomstam uit Indonesië bewonderen – een zeldzaam en fascinerend fossiel van miljoenen jaren oud.

Vulcain: een adembenemend fossiel
In exclusiviteit presenteert Pairi Daiza Vulcain, een uitzonderlijk skelet van een Apatosaurus. Dit fossiel, ontdekt in Wyoming in 2018, dateert van 150 miljoen jaar geleden en is 21 meter lang. Het is een van de best bewaarde Apatosaurus-fossielen ter wereld, met 80% originele botten, inclusief een deel van de schedel – een zeldzaamheid voor deze soort.

Vulcain is het grootste dinosaurskelet dat in België en de Benelux wordt tentoongesteld, concreet in The Gallery of The Worlds, de ingang van het park. Het werd gemonteerd onder toezicht van de Belgische paleontoloog Pascal Godefroit van ​ Instituut voor Natuurwetenschappen (Brussel).

Het Instituut voor Natuurwetenschappen is een referentie op het gebied van biodiversiteit. Het telt meer dan 200 wetenschappers en technici in een waaier aan onderzoeksvelden, zoals paleontologie, biologie en geologie. Zij streven ernaar de natuur te doorgronden en beter te beschermen. Het Instituut deelt zijn kennis voornamelijk via zijn museum met onder meer de grootste dinogalerij van Europa. Zo hoopt het zoveel mogelijk mensen te inspireren en bewust te maken, opdat we samen zouden handelen als betrokken beschermers van onze planeet.

Een voorlopige beoordeling door een Zwitserse paleontoloog suggereert dat Vulcain behoort tot het geslacht Apatosaurus, een van de supersterren uit het Jura. Het mozaïek van waargenomen anatomische kenmerken lijkt echter te wijzen op de aanwezigheid van een volledig nieuwe apatosaurussoort. De studie van Vulcain is toevertrouwd aan een team paleontologen van het Instituut voor Natuurwetenschappen (Brussel), dat sinds enkele jaren ook opgravingen organiseert op de plaats waar Vulcain werd gevonden. De wetenschappers moeten in het bijzonder de identificatie van Vulcain bevestigen, zijn leefomgeving en levenswijze preciseren, begrijpen wat de grote wond aan de basis van zijn staart heeft veroorzaakt en de omstandigheden van zijn dood verklaren.

Dit prehistorische juweel is een bruikleen van de Belgische ondernemer en investeerder Marc Coucke (Alychlo), wat bezoekers een unieke kans biedt om een buitengewone paleontologische vondst te bewonderen.

Marc Coucke: "Dinosaurussen doen ons stilstaan bij de schoonheid, kwetsbaarheid en sterfelijkheid van dieren en mensen – een deel van de transformatieve ervaring die we in Pairi Daiza willen stimuleren. Mijn interesse ervoor heeft zich vooral op latere leeftijd sterker ontwikkeld; ik ben me er echt in beginnen inlezen toen ik zelf al een halve eeuw op aarde had geleefd. Het besef dat we allemaal – mensen en dinosaurussen – slechts kleine puntjes zijn op de gigantische tijdslijn van de aarde. Net zoals de zeldzame dieren in Pairi Daiza zijn ze ambassadeurs om onze inzet voor biodiversiteit aan te wakkeren."

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust »

Voor de liefhebbers van foto's van de dino's over de drie zones heen (de zone aan de vijver splitsen ze zelf qua thema in twee), we hebben een selectie online gezet:
https://www.facebook.com/laafsekikkers/ ... %2CO%2CP-R

En het park heeft dan weer een making-off gemaakt, inclusief een kijkje naar de inplanting van deze zones.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Michielsken
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Bericht door Michielsken »

Limburg vooruit schreef:
Wat is er nu negatief aan mijn reactie??
Ik zeg dat ik het liever in 1 gebouw zou zien zoals het museum in Antwerpen vroeger.
Nu is het een bont allegaartje, heb nergens gezegd dat ik het niet in een dierentuin kan, maar niet zoals ze het nu doen.

Maar ik hou wel gewoon mijn vingers stil, zelfs als ik niet negatief ben maken sommige het er hier wel van.
Nu begrijp ik je reactie ook beter, het eerste bericht leek me ook eerder een negatieve ondertoon dan een kritische te bevatten.
Op zich begrijp ik je standpunt volledig, als je dan toch zoveel investeert in 'uitspattingen' dan kan je maar beter goed doorpakken en en echt museum daar rond maken.
Probleem is echter dat we in België op dat vlak al een vrij groot museum hebben rondom dino's. En daarmee wedijveren is quasi onmogelijk. Ook al is dat museum ontzettend gedateerd is... Dan ben ik, in de huidige situatie in België, eigenlijk nog blij dat ze het in Pairi Daiza op deze manier tentoon stellen.

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Boots »

Wat een hoeveelheid nieuws vandaag. Genoeg om te bespreken hier.
Het valt mij op dat de dino's echt wel van een ander niveautje zijn dan die bijvoorbeeld in Overloon te vinden zijn. Dit ziet er toch al uit als een hele andere beleving.
Daarnaast ben ik blij dat ze in ieder geval in 2 zones zijn geplaatst die je dus als bezoeker wel kunt ontlopen.
Dat hebben ze wat mij betreft goed gedaan.

Tec7
Laafsekikker dikkopje (LC)
Favoriete dierentuin: PD

Bericht door Tec7 »

ja, met wat goed weer dit jaar en de opening van de sanctuary zullen ze rap aan de 4 miljoen bezoekers zitten. (nu nog dringend een nieuwe weg voor bezoekers die vanuit richting brussel komen.)

Ook wel leuk dat de 10% korting op horecagelegenheden ook dit jaar nog geld want dat was eerst uitzonderlijk voor het jubileumjaar 2024.
En mooi dat ze de touwbruggen hebben gerestaureerd. :cool

MClaeys
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door MClaeys »

Die Spinosaurus is wel echt nice. Ook de T-rexen, langnekken (Brachio’s of Bronto’s) en Stegosaurussen zijn zeer mooi weergegeven. Ook mooi dat bepaalde dino’s echt in kuddeverband geplaatst zijn om echt een beeld te hebben hoe deze vroeger leefden.

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: Meerdere

Bericht door MennoPebesma »

Boots schreef:
07 feb 2025, 17:55

Het valt mij op dat de dino's echt wel van een ander niveautje zijn dan die bijvoorbeeld in Overloon te vinden zijn. Dit ziet er toch al uit als een hele andere beleving.
Ik wilde juist zeggen dat ik ze sprekend op de dino's in de Libéma parken vind lijken 😅. Zowel een aantal van de dino's als de attributen er omheen (geluidsboxen en bewegingssensoren) heb ik ook in AquaZoo zien staan. De aankleding van de beelden in Pairi Daiza is inderdaad wel van een ander niveau.

Pater-damiaanshert
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Tierpark Berlijn

Bericht door Pater-damiaanshert »

MennoPebesma schreef:
07 feb 2025, 15:06

Pairi Daiza: bezoekersrecord in 2024, dino-tentoonstelling en verhuizingen van diersoorten

De Belgische dierentuin Pairi Daiza gaat morgen weer open na een wintersluiting. De dierentuin trok het vorige seizoen meer dan 2,6 miljoen bezoekers, een record voor het park. Net als vorig jaar kunnen bezoekers ook dit seizoen veel veranderingen en grote nieuwigheden verwachten.

De teller kwam voor Pairi Daiza uit op 2.651.270 bezoekers, waarmee het de best bezochte dierentuin van de Benelux blijft. In 2023 verwelkomde het park nog 2.279.000 bezoekers. Pairi Daiza zag afgelopen zomer al een groei in het aantal Nederlandse bezoekers, mede door investeringen in een Nederlandse marketingcampagne.

Bron & meer: ZooFlits

In dit artikel staat toch ook wel dat het de slanke otters zijn die gemixt zullen worden met de makaken en kleinklauwotters naar hun (slanke otter) voormalig verblijf gaan. Ook gaan de gibbons verplaatsen voor een andere ('onbekende') soort, ik denk dat we wel al kunnen raden welke soort aap hier dan kan komen.

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Boots »

MennoPebesma schreef:
07 feb 2025, 18:17
Boots schreef:

Ik wilde juist zeggen dat ik ze sprekend op de dino's in de Libéma parken vind lijken 😅. Zowel een aantal van de dino's als de attributen er omheen (geluidsboxen en bewegingssensoren) heb ik ook in AquaZoo zien staan. De aankleding van de beelden in Pairi Daiza is inderdaad wel van een ander niveau.
Die dino's in Overloon maakte echt heel veel geluid. Bij veel bewegingen kon je de aandrijving horen. En op wat houterige bewegingen na stonden de dino's nagenoeg stil. Bij deze dino's zie je zelfs ademhaling. Was dat in aquazoo ook het geval? Misschien heb ik bij de meest recente edities ook gewoon onvoldoende opgelet.

Patrick
Favoriete dierentuin: Dierenpark Emmen

Bericht door Patrick »

lintworm schreef:
07 feb 2025, 16:27
daniel1109 schreef:
07 feb 2025, 16:03
lintworm schreef:
Zeker niet, maar Zoo Berlijn gebruikt een nogal dubieuze methode om tot dat aantal te komen. Het werkelijke aantal bezoekers is van buiten niet te beoordelen maar is waarschijnlijk rond de 2-2.4 miljoen bezoekers. Ze tellen aquariumbezoekers gewoon bij het bezoekersaantal voor de zoo op, terwijl de meeste een combiticket hebben. Ook rekenen ze een bizar aantal bezoeken per abonnementhouder (25) ipv het werkelijk aantal bezoeken.
Maar Zoo Berlin heeft geen honderden verblijfsaccomodaties. Als je met een gezien van vier Pairi Daiza bezoekt voor een lang weekend ben je uiteindelijk waarschijnlijk gewoon 16 bezoekers. Dat tikt lekker aan...

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: Meerdere

Bericht door MennoPebesma »

Boots schreef:
07 feb 2025, 18:35
MennoPebesma schreef:
07 feb 2025, 18:17
Boots schreef:

Die dino's in Overloon maakte echt heel veel geluid. Bij veel bewegingen kon je de aandrijving horen. En op wat houterige bewegingen na stonden de dino's nagenoeg stil. Bij deze dino's zie je zelfs ademhaling. Was dat in aquazoo ook het geval? Misschien heb ik bij de meest recente edities ook gewoon onvoldoende opgelet.
Ik had niet naar de bewegende beelden gekeken, alleen naar de foto's :doh:. Die in Pairi Daiza lijken inderdaad wat 'natuurlijker' te bewegen. Het lijkt er op dat ze hier dan wat de luxere uitvoering hebben ;).

daniel1109
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Pater-damiaanshert schreef:
MennoPebesma schreef:

Pairi Daiza: bezoekersrecord in 2024, dino-tentoonstelling en verhuizingen van diersoorten

De Belgische dierentuin Pairi Daiza gaat morgen weer open na een wintersluiting. De dierentuin trok het vorige seizoen meer dan 2,6 miljoen bezoekers, een record voor het park. Net als vorig jaar kunnen bezoekers ook dit seizoen veel veranderingen en grote nieuwigheden verwachten.

De teller kwam voor Pairi Daiza uit op 2.651.270 bezoekers, waarmee het de best bezochte dierentuin van de Benelux blijft. In 2023 verwelkomde het park nog 2.279.000 bezoekers. Pairi Daiza zag afgelopen zomer al een groei in het aantal Nederlandse bezoekers, mede door investeringen in een Nederlandse marketingcampagne.

In dit artikel staat toch ook wel dat het de slanke otters zijn die gemixt zullen worden met de makaken en kleinklauwotters naar hun (slanke otter) voormalig verblijf gaan. Ook gaan de gibbons verplaatsen voor een andere ('onbekende') soort, ik denk dat we wel al kunnen raden welke soort aap hier dan kan komen.
Ik ben benieuwd waar de gibbons dan heen gaan. Weet iemand of ze samen met orang-oetangs zouden kunnen? Want dan zouden ze misschien wel naar het orang-oetang verblijf in het huis van de ambachtsman kunnen? Ik zou anders geen geschikte plek weten op het moment.

Ook staat er in het artikel dat de servals achter de schermen zitten omdat hun nieuwe verblijf nog steeds niet klaar is. Het kan aan mij liggen, maar dat duurt dan toch ook wel al lang.

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Boots »

MennoPebesma schreef:

Gevoelsmatig vind ik dat helemaal geen locatie die past om zo'n bijzondere diersoort te vestigen. Dan zag ik het Japanse makaken verblijf als grotere kanshebber. Zeker als je ziet wat ze in Beauval neer gaan zetten dan zou ik denken dat ze in PD moeilijk achter kunnen blijven om iets spectaculairders neer te zetten. Maar wellicht heb je gelijk. Ik vraag mij vooral af waar de gorals naar toe gaan, want die wil ik heel graag in het park behouden.

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Boots »

daniel1109 schreef:
07 feb 2025, 19:36
MennoPebesma schreef:

Ik ben benieuwd waar de gibbons dan heen gaan. Weet iemand of ze samen met orang-oetangs zouden kunnen? Want dan zouden ze misschien wel naar het orang-oetang verblijf in het huis van de ambachtsman kunnen? Ik zou anders geen geschikte plek weten op het moment.

Ook staat er in het artikel dat de servals achter de schermen zitten omdat hun nieuwe verblijf nog steeds niet klaar is. Het kan aan mij liggen, maar dat duurt dan toch ook wel al lang.
Ik weet niet of ze samen kunnen met de orangs, maar dat was ook mijn eerste gedachte. Wellicht heeft iemand meer info.
Ik vermoed dat door het uitblijven van de zwarte panters het afmaken van het servalverblijf eerst geen prioriteit was en nu door het grote aantal projecten niet lukte om mee te nemen tijdens de wintersluiting.

Plaats reactie