Er moet binnen de bestaande werelden dan natuurlijk ook wel ruimte zijn voor een verblijf. De Amur panter en Perzische luipaard is er al geen geschikte plek. De Noord Chinese panter zou misschien in het oude verblijf van Tian Bao kunnen (deze zou dan in 2 gesplitst moeten worden). De Sri Lanka panter is een twijfelgeval of deze net wel/ net niet in Kingdom of Ganesha zou passen. Dus met het oog daarop is de keuze voor een onzuivere ondersoort enigszins te begrijpen. Zeker aangezien de zwarte panter in Zuid Oost Azië nog best veel voorkomt, en dus in dat opzicht wel representatief is.lintworm schreef: ↑07 feb 2025, 14:03Bij panters (en andere dieren) is er ook zoiets als vraag en aanbod. Zolang kwekende tuinen afnemers kunnen vinden, blijven ze kweken.snoopy11 schreef: ↑07 feb 2025, 07:40
Of het park de wedstrijd zou verliezen voor serieuze dierentuin lijkt mij toch ook wel kort door de bocht. De drie pantertjes moeten toch ook ergens terecht kunnen, ook al is er geen EEP of zijn ze geen zuivere ondersoort. Als dierentuinen enkel zuivere (onder)soorten zou mogen huisvesten, dan zouden er veel moeten inslapen denk ik. Je kan ze ook zien als een ambassadeur voor hun wilde soortgenoten, zo maken de mensen toch een beetje kennis met de biodiversiteit die er is. Is dit verblijf een toppertje voor drie dieren zeker niet, maar voor drie jonge dieren zal dit nog voldoen, mss verhuizen ze inderdaad naar The Sanctuary, of wordt er in de toekomst een nieuw en groter verblijf gerealiseerd.
Ik zeg ook niet dat elke tuin alleen zuivere ondersoorten van alles mag houden, dat is niet realistisch en vaak niet nodig. Maar juist bij panters zijn er 4! EEPs voor zuivere ondersoorten waarvan een deel zit te springen om nieuwe houders. Als je als tuin van voor zwarte panters kiest, is dat duidelijk een keuze die 100% voor de show is en dan neem ik een dierentuin minder serieus.
Ik hoop ook voor die panters dat ze een nieuw verblijf krijgen, ook voor 3 jonge dieren is dit gewoon te klein. Dat blijft toch wel de grootste zwakte van Pairi Daiza: het binnenhalen van soorten voordat er een geschikte plek, waardoor dieren soms jaren in ongeschikte verblijven worden gepropt.
Wel ben ik het eens met de tendens van Pairi Daiza om van sommige dieren te grote aantallen te houden. Hierbij zijn natuurlijk zowel de bruine als de zwarte beren de meest duidelijke. Maar ook de Siberische tijgers snap ik niet. 5 tijgers in 1 verblijf. Terwijl dit verblijf makkelijk in tweeën gesplitst had kunnen worden en ze een koppel hadden kunnen gaan houden. Maar ook de walrussen (5 of 6 individuen?), in toch relatief kleine verblijven. De leeuwen die in 2 groepen zitten en moeten wisselen, 3 Servals in 1 verblijf, nu 3 zwarte panters in 1 verblijf (Al weet ik niet hoe oud ze zijn. Er is gezegd jong, dus misschien zijn ze nog zo jong dat ze nog niet volgroeid zijn en het voor nu nog kan). Maar ook met de Steller Zeeleeuwen vind ik dit. Daar hebben ze er 6 van, maar het verblijf is wel in tweeën gesplitst. Ik weet niet wat de reden is dat dit gedaan is?
Maar het is inderdaad te hopen dat de panters een nieuw verblijf krijgen (wat zoals ik al eerder eens zei volgens mij relatief makkelijk moet kunnen met het oude olifanten bad + het stuk grond daarnaast)