Nieuwstopic Pairi Daiza (2025)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
GANESHA
Laafsekikker dikkopje (LC)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2025)

Bericht door GANESHA »

De Sanctuary zal niet enkel fauna uit Centraal en ZuidAmerika huisvesten, een koppel van Parson Cameleon's, pas aangekomen, zal ook een plaats daar krijgen, gelezen op de Daizen site, van iemand die héél goed op de hoogte is. De komodo's zullen waarschijnlijk ook wel verhuizen, zoals Beauval het in hun Dome doen.

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Boots »

Ik zou het echt heel zonde vinden als the sanctuary zich niet volledig richt op zuid-amerika. Ik hoor de geluiden inderdaad ook alleen wacht ik toch af. Er komen immers ook plekken vrij in de 2 bestaande kassen. En bij zo'n groot project met zo veel externe partijen die meewerken, kun je al snel ruis op de lijn krijgen.

lintworm
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Schönbrunn

Bericht door lintworm »

Boots schreef:
24 jan 2025, 07:51
Ik zou het echt heel zonde vinden als the sanctuary zich niet volledig richt op zuid-amerika. Ik hoor de geluiden inderdaad ook alleen wacht ik toch af. Er komen immers ook plekken vrij in de 2 bestaande kassen. En bij zo'n groot project met zo veel externe partijen die meewerken, kun je al snel ruis op de lijn krijgen.
Volgensmij was al bekend dat het niet alleen Zuid-Amerika zou worden en een soort minireis door de wereld met toch vooral veel Mexico/Zuid Amerika. Ik kan me het exacte bericht niet herinneren, maar die komodovaranen werden al langer voor de kas genoemd.

snoopy11
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: pairi daiza

Bericht door snoopy11 »

lintworm schreef:
24 jan 2025, 07:57
Boots schreef:
Volgensmij was al bekend dat het niet alleen Zuid-Amerika zou worden en een soort minireis door de wereld met toch vooral veel Mexico/Zuid Amerika. Ik kan me het exacte bericht niet herinneren, maar die komodovaranen werden al langer voor de kas genoemd.
Ik dacht inderdaad ook dat het alleen een Zuid/midden - Amerikaanse indeling ging krijgen, zou het persoonlijk een beetje een gemiste kans vinden, daar de rest van het park is ingedeeld in werelden.

Op zich zitten de komodo's toch niet zo slecht, heb al slechtere verblijven gezien en wie weet wat er gaat gebeuren met het oude wombatverblijf. Bij ons laatste bezoek stond dit volledig omringd met hekken, ik vermoed wegens het gevaar van afbrokkelende stenen en stucwerk en om eerlijk te zijn leek het me eerder klaar voor de sloop dan voor renovatie.

De kameleon waarvan hierboven sprake is, zou ik dan liever zien verschijnen ergens in een binnenruimte bij de maki's, op Madagascar. Als ze de souvenir winkel daar ombouwen, die in mijn ogen daar totaal nutteloos is, kan men daar toch een paar terraria in kwijt. Een beetje zoals in Planckendael in het Australië gedeelte. Op deze manier sla je twee vliegen in één klap. Je hebt er iets nieuws en je bespaart op personeelskost voor het openhouden van dat winkeltje, wat volgens mij nooit rendabel kan zijn, als je een baten/kosten analyse gaat maken.

Nog twee weekjes geduld

daniel1109
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door daniel1109 »

Ergens zou het inderdaad zonde zijn als ze zich niet op alleen zuid & midden-Amerika zouden richten. Maar het zou ook kunnen dat, en dan noem ik maar iets geks, het een tropen wereld wordt. De Oasis meer gericht op de woestijn en Tropicalia misschien slopen.

Want de Oasis en Tropicalia zijn nu ook een mengelmoes van continenten. En Land of The cold richt zich ook niet op een specifiek gebied in de wereld. De Cambron-Abbey wereld is ook van alles door elkaar.

Dus zo nauw met de werelden nemen ze het ook weer niet

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Boots »

snoopy11 schreef:
24 jan 2025, 08:57
lintworm schreef:
24 jan 2025, 07:57
Boots schreef:
Ik dacht inderdaad ook dat het alleen een Zuid/midden - Amerikaanse indeling ging krijgen, zou het persoonlijk een beetje een gemiste kans vinden, daar de rest van het park is ingedeeld in werelden.

Op zich zitten de komodo's toch niet zo slecht, heb al slechtere verblijven gezien en wie weet wat er gaat gebeuren met het oude wombatverblijf. Bij ons laatste bezoek stond dit volledig omringd met hekken, ik vermoed wegens het gevaar van afbrokkelende stenen en stucwerk en om eerlijk te zijn leek het me eerder klaar voor de sloop dan voor renovatie.

De kameleon waarvan hierboven sprake is, zou ik dan liever zien verschijnen ergens in een binnenruimte bij de maki's, op Madagascar. Als ze de souvenir winkel daar ombouwen, die in mijn ogen daar totaal nutteloos is, kan men daar toch een paar terraria in kwijt. Een beetje zoals in Planckendael in het Australië gedeelte. Op deze manier sla je twee vliegen in één klap. Je hebt er iets nieuws en je bespaart op personeelskost voor het openhouden van dat winkeltje, wat volgens mij nooit rendabel kan zijn, als je een baten/kosten analyse gaat maken.

Nog twee weekjes geduld
Ik sluit mij bij jou aan. Hoewel ik nooit geweten heb dat daar een souveniershop zit (ik sla de maki's eigenlijk altijd over) zou een invulling zoals in Planckendael echt een hele leuke toevoeging zijn.

Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2

Bericht door Boomkangoeroe »

GANESHA schreef:
23 jan 2025, 22:10
De Sanctuary zal niet enkel fauna uit Centraal en ZuidAmerika huisvesten, een koppel van Parson Cameleon's, pas aangekomen, zal ook een plaats daar krijgen, gelezen op de Daizen site, van iemand die héél goed op de hoogte is. De komodo's zullen waarschijnlijk ook wel verhuizen, zoals Beauval het in hun Dome doen.
Dat klopt zeker ;)

De kleinere serres zullen zeer waarschijnlijk ook volledig veranderen nu ze ook minder en minder passen in het park nu het groter wordt en bovendien ook veel energie verbruiken in vgl met de moderne kast. Wel zie ik later nog een nieuwe serre verschijnen in plaats van de Oasis.

snoopy11
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door snoopy11 »

daniel1109 schreef:
24 jan 2025, 09:36
Ergens zou het inderdaad zonde zijn als ze zich niet op alleen zuid & midden-Amerika zouden richten. Maar het zou ook kunnen dat, en dan noem ik maar iets geks, het een tropen wereld wordt. De Oasis meer gericht op de woestijn en Tropicalia misschien slopen.

Want de Oasis en Tropicalia zijn nu ook een mengelmoes van continenten. En Land of The cold richt zich ook niet op een specifiek gebied in de wereld. De Cambron-Abbey wereld is ook van alles door elkaar.

Idd, daar heb je ook een punt, niet verder over gedacht, maar idd, the world of the cold is ook zowel noord als zuidpool. Zou toch een beetje spijtig vinden, je hebt genoeg mogelijkheden met enkel Zuid en midden Amerika.

De Oasis zou ik ook graag zien veranderen in een soort Dessert, zelfs nog iets uitgebreider, want een groot deel wordt nu ingenomen door de horeca voor groepen. In principe zouden ze hier perfect nog de oude kassa's kunnen bij betrekken, tot aan de kinderboerderij. Als je dit gebied ook volledig zou overkappen met een serre structuur heb je een mooie ruimte om een degelijk woestijn gebied van te maken. De gebouwen van de oude kassa's zijn wss wel beschermd, en mogen niet gesloopt worden, maar daar zou je nog terraria in kunnen maken, ik vrees dat mijn fantasie nu volledig op hol slaat, laat ons eens maar eens afwachten wat het nieuwe seizoen zal brengen.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval

Bericht door Limburg vooruit »

Je kan toch zo'n kas niet enkel aan Midden en Zuid Amerika wijden?
Zo'n oppervlakte, een bushverhaal lijkt mij zeker ook een geslaagd opzet met zo'n oppervlakte. Daar heb je ook Azië, Afrika en Zuid Amerika door elkaar zitten.
Wie achter mijn rug praat staat op de ideale plaats om mijn gat te kussen.

GANESHA

Bericht door GANESHA »

Met Sanctuary, zullen er waarschijnlijk vééle soorten verhuizen (tussen de Oasis, Tropicalia, doodkopaapjes, komodo's,enz enz)
nu SINDS het begin is het duidelijk dat het niet enkel zuid-amerika die vertegenwoordigd gaat worden.
Het haaienbassin is sinds het begin aangekondigd.

Allesinds worden het leuke maanden en jaren :bravo:

daniel1109
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

snoopy11 schreef:
24 jan 2025, 11:09
daniel1109 schreef:

Idd, daar heb je ook een punt, niet verder over gedacht, maar idd, the world of the cold is ook zowel noord als zuidpool. Zou toch een beetje spijtig vinden, je hebt genoeg mogelijkheden met enkel Zuid en midden Amerika.

De Oasis zou ik ook graag zien veranderen in een soort Dessert, zelfs nog iets uitgebreider, want een groot deel wordt nu ingenomen door de horeca voor groepen. In principe zouden ze hier perfect nog de oude kassa's kunnen bij betrekken, tot aan de kinderboerderij. Als je dit gebied ook volledig zou overkappen met een serre structuur heb je een mooie ruimte om een degelijk woestijn gebied van te maken. De gebouwen van de oude kassa's zijn wss wel beschermd, en mogen niet gesloopt worden, maar daar zou je nog terraria in kunnen maken, ik vrees dat mijn fantasie nu volledig op hol slaat, laat ons eens maar eens afwachten wat het nieuwe seizoen zal brengen.
Land of the Cold is meer dan alleen noord en zuidpool. Wasberen, bisons en siberische tijgers komen niet eens in een poolgebied voor.

Wat betreft de Oasis zullen ze ongetwijfeld wel dingen gaan veranderen. En een woestijn/ savanne thema past toch ook wel bij meerdere dieren die er nu al zitten. Er is daar nog zat ruimte. Haal de speeltuin boven het restaurant daar weg (ik heb die werkelijk war nog nooit open gezien), en je kunt dan daarbovenop terraria maken. Horeca voor groepen verplaatsen naar een andere plek en ook dan heb je weer aardig wat ruimte erbij. Maar wat bedoel je met de gebouwen van de oude kassa's? Echt waar de kassa's stonden? Want dat zit toch al tegen de Oasis aan. Volgens mij is direct daarachter de plek waar je vroeger moest zijn voor je abonnement. Of bedoel je waar ze de ticket controle deden? want dat stuk daartussen is bij de boerderij getrokken.

En je hebt gelijk. Eerst maar wachten wat het nieuwe seizoen gaat brengen. Benieuwd of er eindelijk iets gedaan zal zijn aan het oude Afrikaanse olifanten verblijf

Dennistopaz
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Bericht door Dennistopaz »

Zou het ook jammer vinden als de komodo´s verhuizen, juist omdat ze best wel goed in het themagebied passen waar ze nu zitten.

Verder hoop ik wel een grote nadruk op Midden-/Zuid-Amerikaanse soorten in de Sanctuary. Enkele anderen is inderdaad in de overige gebieden nu vaak ook al zo en is niet heel storend. Wel blij om nu geboekt te hebben voor dit jaar. In eerste instantie wou ik wachten tot de Sanctuary geopend zou worden, maar toen bedacht ik mij ook dat de eerste periode mogelijk wat zou tegenvallen door de beperkte plantengroei & is het ondertussen nog steeds onduidelijk wanneer het dan wel open gaat.

snoopy11
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door snoopy11 »

daniel1109 schreef:
24 jan 2025, 12:12
snoopy11 schreef:
24 jan 2025, 11:09
daniel1109 schreef:

Land of the Cold is meer dan alleen noord en zuidpool. Wasberen, bisons en siberische tijgers komen niet eens in een poolgebied voor.

Wat betreft de Oasis zullen ze ongetwijfeld wel dingen gaan veranderen. En een woestijn/ savanne thema past toch ook wel bij meerdere dieren die er nu al zitten. Er is daar nog zat ruimte. Haal de speeltuin boven het restaurant daar weg (ik heb die werkelijk war nog nooit open gezien), en je kunt dan daarbovenop terraria maken. Horeca voor groepen verplaatsen naar een andere plek en ook dan heb je weer aardig wat ruimte erbij. Maar wat bedoel je met de gebouwen van de oude kassa's? Echt waar de kassa's stonden? Want dat zit toch al tegen de Oasis aan. Volgens mij is direct daarachter de plek waar je vroeger moest zijn voor je abonnement. Of bedoel je waar ze de ticket controle deden? want dat stuk daartussen is bij de boerderij getrokken.

En je hebt gelijk. Eerst maar wachten wat het nieuwe seizoen gaat brengen. Benieuwd of er eindelijk iets gedaan zal zijn aan het oude Afrikaanse olifanten verblijf
Ik bedoelde inderdaad de oude kassa's, dacht dat er nog ruimte was tussen de Oasis en die gebouwen. Soms loopt mijn oriëntatie wat verkeerd :doh: De oude ticket controle is inderdaad al bij de kinderboerderij toegevoegd, daar lopen nu als ik mij niet vergis varkentjes en wat pluimvee rond. Mochten ze nu de de Oasis doortrekken tot daar, dus die plaats ook meenemen in het verhaal, dan heb je echt een mooi gebied voor een woestijn thema uit te breiden.

Net als zoals je zegt die binnenspeeltuin is sinds corona niet meer open geweest en neemt ook wel wat plaats in. Mochten ze nu de terrassen voor het zelfbedieningsrestaurant verplaatsen naar waar nu de groepen soms geplaatst worden, dan wordt er wel heel wat ruimte vrij gemaakt.

Ik hoop dat ze met het oude olifantenverblijf aan de slag zijn gegaan en dat we dit jaar de bongo's (als ik niet verkeerd ben) mogen verwerlkomen en mss nog wat kleinere sub verblijven, voor kleinere dieren van de savanne of bosgebied uit Afrika.

De grootste verassing van dit jaar op 8 februari zal toch wel zijn hoe ze "De verloren werelden'" hebben geïntegreerd in het park.

daniel1109
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Nou, Ik had het er met mijn vriend over waar die verloren wereld mogelijk zou komen, en hij herinnerde mij er wel aan dat toen we er eind december waren, we vanuit de trein een heel stuk braakliggend terrein met graafmachines zagen staan net nadat je de bisons bent gepasseerd. Hij denkt dat het misschien daar zal komen (ik weet niet of het de grond achter de native village ook van het park is of niet?

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval

Bericht door Limburg vooruit »

daniel1109 schreef:
24 jan 2025, 14:04
Nou, Ik had het er met mijn vriend over waar die verloren wereld mogelijk zou komen, en hij herinnerde mij er wel aan dat toen we er eind december waren, we vanuit de trein een heel stuk braakliggend terrein met graafmachines zagen staan net nadat je de bisons bent gepasseerd. Hij denkt dat het misschien daar zal komen (ik weet niet of het de grond achter de native village ook van het park is of niet?
Ik weet dat het park nog een kleine 10 hectare niet benutte grond hebben.
Waar deze ligt kan ik u spijtig genoeg niet zeggen.
Wie achter mijn rug praat staat op de ideale plaats om mijn gat te kussen.

snoopy11
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door snoopy11 »

daniel1109 schreef:
Bedoel je waar vroeger de tipi's stonden, of het stuk net nadat je de bizons bent gepasseerd en weer het park inrijd door de opening van de omwalling van de abdij. Ik hoop nog steeds dat het komt op het stuk waar vroeger de tipi's stonden, de inkom voor de Resort gasten. Via de oude draaideur die er nog steeds langs waar je binnenkwam als resort gast, kunnen ze zo mooi een overgang maken naar dit gebied. Je verlaat de bestaande werelden en betreed de verdwenen wereld.

Langs de andere kant kan men dit gebied ook nog mooi bij The last frontiere trekken en zo dit gebied gaan uitbreiden.

Zoals ik al zei nog twee weekjes geduld......

daniel1109
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

snoopy11 schreef:
24 jan 2025, 15:43
daniel1109 schreef:
Bedoel je waar vroeger de tipi's stonden, of het stuk net nadat je de bizons bent gepasseerd en weer het park inrijd door de opening van de omwalling van de abdij. Ik hoop nog steeds dat het komt op het stuk waar vroeger de tipi's stonden, de inkom voor de Resort gasten. Via de oude draaideur die er nog steeds langs waar je binnenkwam als resort gast, kunnen ze zo mooi een overgang maken naar dit gebied. Je verlaat de bestaande werelden en betreed de verdwenen wereld.

Langs de andere kant kan men dit gebied ook nog mooi bij The last frontiere trekken en zo dit gebied gaan uitbreiden.

Ik bedoel het stuk net nadat je de bisons bent gepasseerd, door de omwalling heen rijd en dan aan de linkerzijde van de trein.

snoopy11
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door snoopy11 »

daniel1109 schreef:
24 jan 2025, 15:50
snoopy11 schreef:
24 jan 2025, 15:43
daniel1109 schreef:

Ik bedoel het stuk net nadat je de bisons bent gepasseerd, door de omwalling heen rijd en dan aan de linkerzijde van de trein.
Ik dacht dat dit stuk nu gebruikt wordt voor opslag van allerhande bouwmaterialen, maar zou natuurlijk ook nog goede optie zijn. Dat ze dan het stuk nemen van aan de Remise van de treinen, de oude tijdelijke kinderboerderij en dan dat stuk er ook nog bij tot aan The last frontiere. Dan heb je toch al iets van oppervlakte.

snoopy11
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door snoopy11 »

Limburg vooruit schreef:
24 jan 2025, 14:59
daniel1109 schreef:
Is toch nog een mooie oppervlakte dat ze dan ter beschikking hebben. Als dit extra is bovenop het oude parking gedeelte dan hebben ze inderdaad nog wel wat speelruimte. Ik vermoed dat daar waar nu grondopslag en de zeefmachine staat, dat dat ook nog bij het park hoort. Ik bedoel de bergen grond rechtover de Dome. Ik heb ooit eens in een ver verleden ergens gelezen dat het Domb zijn droom was om die straat te laten herleggen om dan die grond ook nog bij het park te trekken. Of dit speculoos was of niet laat ik in het midden, maar je weet nooit,.....

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Boots »

snoopy11 schreef:
25 jan 2025, 11:24
Limburg vooruit schreef:
24 jan 2025, 14:59
daniel1109 schreef:
Is toch nog een mooie oppervlakte dat ze dan ter beschikking hebben. Als dit extra is bovenop het oude parking gedeelte dan hebben ze inderdaad nog wel wat speelruimte. Ik vermoed dat daar waar nu grondopslag en de zeefmachine staat, dat dat ook nog bij het park hoort. Ik bedoel de bergen grond rechtover de Dome. Ik heb ooit eens in een ver verleden ergens gelezen dat het Domb zijn droom was om die straat te laten herleggen om dan die grond ook nog bij het park te trekken. Of dit speculoos was of niet laat ik in het midden, maar je weet nooit,.....
Ik denk zeker niet dat je er naast zit. Toevallig was ik laatst nog even aan het speuren op het internet. Als het goed is ga je via deze link rechtstreeks naar streetview naar de door jou bedoelde weg. Je ziet langs het hekje bordjes met daarop aangegeven dat het privé terein is van Pairi Daiza. Volgens mij is dat echt nog een heel stuk grond.

https://maps.app.goo.gl/rNJe55N5MbUhhuRC7?g_st=ac

Ik snap alleen niet zo goed waarom de intentie is/was om daar het steppe gebied aan te leggen, omdat het juist een mooi beplant gebied is. Of het moet alleen over het stukje gaan waar de grondopslag inderdaad is.

Plaats reactie