Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Tec7
Laafsekikker dikkopje (LC)
Favoriete dierentuin: PD

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Tec7 »

Luide muziek viel wel mee hoor, ik denk niet dat de muziek tov de dieren het lawaai van joelende kinderen of de stoomlocomotief overstemde.

Pater-damiaanshert
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Tierpark Berlijn

Bericht door Pater-damiaanshert »

Is het koala binnenverblijf heel het jaar open? Ik vraag dit namelijk omdat het de vorige keer gesloten was.

daniel1109
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Bericht door daniel1109 »

Pater-damiaanshert schreef:
31 okt 2024, 16:23
Is het koala binnenverblijf heel het jaar open? Ik vraag dit namelijk omdat het de vorige keer gesloten was.
Je kan de Koala alleen nog maar vanaf die veranda zien. Bezoeker blijft dus buiten staan (althans dat was elke keer dat ik er afgelopen jaar ben geweest zo).

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Bericht door Boots »

daniel1109 schreef:
31 okt 2024, 17:21
Pater-damiaanshert schreef:
31 okt 2024, 16:23
Je kan de Koala alleen nog maar vanaf die veranda zien. Bezoeker blijft dus buiten staan (althans dat was elke keer dat ik er afgelopen jaar ben geweest zo).
Enkel en alleen als er een vrijwilliger aanwezig is, gaat het koalagebouw open. Ik moet ook zeggen dat het over algemeen altijd goed gaat met de vrijwilliger erbij die de bezoekers vraagt zachtjes te zijn in het gebouw.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust »

Apenarend schreef:
31 okt 2024, 09:13
Ik zag toevallig in de facebookgroup van LK hiervan beelden, met projecties op Abdijtoren en luide muziek. Ik vraag me af wat dat laatste eigenlijk doet in een dierentuin.
Op zich zitten deze steeds wat verder van de dieren, op diep op de vijver. Gezien dat ze continu doorheen het jaar ook al achtergrondmuziek en geroezemoes van de mensen horen... lijkt die impact me verwaarloosbaar. De kleine losse acts met muziek zullen een grotere impact kunnen hebben, maar op zich ook niet héél veel meer dan elk ander (licht)festival. Op zich denk ik dat we dit wel in alle landen zien terugkomen in dierentuinen, en nergens echt een duidelijk negatief effect zien richting te dieren.

Enkel GaiaZOO is er ooit mee gestopt, met een verhaal dat inderdaad richting welzijn ging van de dieren, en het passen van dergelijke evenementen bij een dierentuin. Maar ik vermoed dat die keuze eerder ideologisch was, net zoals met de muskusossen daar. :sssst:
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

Gorilla Gust schreef:
01 nov 2024, 12:34
Apenarend schreef:
31 okt 2024, 09:13
Ik zag toevallig in de facebookgroup van LK hiervan beelden, met projecties op Abdijtoren en luide muziek. Ik vraag me af wat dat laatste eigenlijk doet in een dierentuin.
Op zich zitten deze steeds wat verder van de dieren, op diep op de vijver. Gezien dat ze continu doorheen het jaar ook al achtergrondmuziek en geroezemoes van de mensen horen... lijkt die impact me verwaarloosbaar. De kleine losse acts met muziek zullen een grotere impact kunnen hebben, maar op zich ook niet héél veel meer dan elk ander (licht)festival. Op zich denk ik dat we dit wel in alle landen zien terugkomen in dierentuinen, en nergens echt een duidelijk negatief effect zien richting te dieren.

Enkel GaiaZOO is er ooit mee gestopt, met een verhaal dat inderdaad richting welzijn ging van de dieren, en het passen van dergelijke evenementen bij een dierentuin. Maar ik vermoed dat die keuze eerder ideologisch was, net zoals met de muskusossen daar. :sssst:
50m van de Oasis, 120m van Spix ara's, naar verluidt hebben ze voor die beesten een kweekprogramma. De helft van de zoo ligt binnen 300m afstand.Wanneer ze bij mij thuis op 1km afstand muziek spelen op een feest, met dezelfde geluidsnormen!, dan hoor je dat .

Optredens, Halloween partijen, lichtfestivallen, ik vind het allemaal maar onzin en pure commerce. Een dierentuin is geen pretpark.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

In de avonduren zijn de spix-ara's wel niet zichtbaar, tot zover je dat een argument kan vinden toch. Ook is de overlast qua licht en geluid min of meer de andere kant op gericht, richting aquarium.

Maar uiteraard kan je niet een evenement uitvoeren zonder last. Het is enkel de vraag of de dieren dat ook zo ervaren, het blijft immers een park dat vaak 12u per dag geopend is. Met de nodige luide mensen en gillende kinderen. ;) Ikzelf zie er geen groot probleem in, een steenweg naast een dierentuin, een spoorlijn langs je dierentuin, een achtbaan naast de dieren... We zien veel plaatsen waar er overlast is, maar waar dieren redelijk goed mee omgaan.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval

Bericht door Limburg vooruit »

Apenarend schreef:
01 nov 2024, 12:54

50m van de Oasis, 120m van Spix ara's, naar verluidt hebben ze voor die beesten een kweekprogramma. De helft van de zoo ligt binnen 300m afstand.Wanneer ze bij mij thuis op 1km afstand muziek spelen op een feest, met dezelfde geluidsnormen!, dan hoor je dat .

Optredens, Halloween partijen, lichtfestivallen, ik vind het allemaal maar onzin en pure commerce. Een dierentuin is geen pretpark.
X2!

Ik vind deze zever ook niet nodig, zeker die lichtfestivals, Halloween (Amerikaanse bullshit) zijn niet voor in een dierenpark.

De lego toestanden kan ik nog mee leven, er zijn nog andere zaken waar je volk mee kan trekken zonder dat er een berg overlast veroorzaakt word.

Het probleem met Pairi Daiza is gewoon dat die compleet het noorden kwijt zijn. De heer Domb is niet meer met een dierentuin bezig maar met alle shit dat hij erbij heeft getrokken, thema's, veel te dure attributen, hotel, andere logeermogelijkheden, allerlei feesten,...
Pluk de dag want het kan zo ineens de laatste zijn

snoopy11
Favoriete dierentuin: pairi daiza

Bericht door snoopy11 »

Limburg vooruit schreef:
01 nov 2024, 14:27
Apenarend schreef:
01 nov 2024, 12:54

X2!

Ik vind deze zever ook niet nodig, zeker die lichtfestivals, Halloween (Amerikaanse bullshit) zijn niet voor in een dierenpark.

De lego toestanden kan ik nog mee leven, er zijn nog andere zaken waar je volk mee kan trekken zonder dat er een berg overlast veroorzaakt word.

Het probleem met Pairi Daiza is gewoon dat die compleet het noorden kwijt zijn. De heer Domb is niet meer met een dierentuin bezig maar met alle shit dat hij erbij heeft getrokken, thema's, veel te dure attributen, hotel, andere logeermogelijkheden, allerlei feesten,...
Is deze reactie er niet een heel klein beetje over. Die shit waar jij over spreekt, zie je toch in veel parken verschijnen. Licht festivals in Planckendael, Apenheul, Keulen (als ik mij niet vergis), Beekse Bergen. Net als overnachtingsmogelijkheden vindt je toch ook in steeds meer parken terug om maar een paar te noemen, Beauval, Grotten van han, Beekse Bergen,.... zijn deze dan ook allemaal het noorden kwijt?

Ik weet niet wat jij bedoelt met veel te dure atributen. Als dit gaat over de thematisatie die zo goed als mogelijk aansluit bij de realiteit, of bedoel je beelden die worden aangekocht in land van oorsprong ipv te werken met goedkope intimidaties waarvan je na een paar jaar al ziet dat afschilfert of verloedert....

Tevens verplicht niemand je om ernaar toe te gaan, er zijn heel veel mensen die hiervan genieten, dit bewijst het hoge aantal bezoekers in deze periode, net als in kerstperiode. Het geeft de mensen eventjes een goed gevoel in deze donkere periode.

Het valt mij toch telkens op hoe negatief je bericht over het park.

Is alles positief in het park, zeker niet. Zo is mij bij mijn laatste bezoek twee weken geleden, opgevallen hoe luid de sfeermuziek stond. Misschien heeft dit met mij te maken, want sinds mijn laatste algehele verdoving eerder dit jaar, ben ik gevoeliger voor luide muziek. Maar dat is dan ook weet iets persoonlijk, mss ervaren andere mensen dat dan weer niet.

Zijn er zaken die moeten aangepakt worden zeker wel, bv de bamboe haag in Japan, maar ik vermoed dat deze zal vervangen tijdens de wintersluiting, her en der afschilferde verf op gebouwen, maar zo kan je ook met een vergrootglas door het park gaan lopen, en dan kom je lekker gefrustreerd naar huis,........

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Ik heb niet direct iets tegen het park, het is lang mijn lievelingstuin geweest.
Met de komst van de laatste logeermogelijkheden en die nog moeten komen in de serre is dit plots omgeslagen.

Ook het feit dat er dingen worden aangekocht die geen meerwaarde hebben en eigenlijk in een museum thuis horen zoals de mummie bv.

Alle activiteiten in het park zijn zo zwaar overdreven zoals de muziek in het park, lichtshows, Halloween bv. Dit hoort niet thuis in een dierentuin, in geen enkele dierentuin.
Veel te veel lawaai. Wat is het volgende, een ouderwetse vuurwerkshow met van die megaknallers?

daniel1109

Limburg vooruit schreef:
01 nov 2024, 19:19
Ik heb niet direct iets tegen het park, het is lang mijn lievelingstuin geweest.
Met de komst van de laatste logeermogelijkheden en die nog moeten komen in de serre is dit plots omgeslagen.

Ook het feit dat er dingen worden aangekocht die geen meerwaarde hebben en eigenlijk in een museum thuis horen zoals de mummie bv.

Alle activiteiten in het park zijn zo zwaar overdreven zoals de muziek in het park, lichtshows, Halloween bv. Dit hoort niet thuis in een dierentuin, in geen enkele dierentuin.
Veel te veel lawaai. Wat is het volgende, een ouderwetse vuurwerkshow met van die megaknallers?
Aangezien de dieren in de Beekse Bergen geen zichtbare overlast ervaren van een festival als Decibel, dan zorgen de mappings en festiviteiten in Pairi Daiza ook niet voor overlast lijkt mij.

En wat betreft de logeermogelijkheden, er zijn zat andere parken die het ook hebben en waar het minder mooi of goed is verwerkt in de omgeving als in Pairi Daiza. En waarom zou een logeermogelijkheid in een dierentuin niet moeten kunnen maar in een pretpark bijvoorbeeld wel?

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Boots »

Zoals al vaker benoemt, ziet Pairi Daiza zichzelf als tuin der werelden en niet als dierentuin. Het argument dat de activiteiten van het park niet horen bij een dierentuin is voor mij dus ook niet treffend.

Het aankopen van een mummie, het vieren van halloween of livemuziek past in mijn ogen dan ook helemaal bij een park dat je onder wilt domperelen in andere cultuur, verschillende architectuur, gerechten van over de wereld etc etc.

Wat betreft de dieren; die kunnen wel wat hebben. Een beetje livemuziek went denk ik al snel voor dieren. Het zou zelfs als vorm van verrijking kunnen werken als dieren erdoor geprikkeld worden. Ik denk dat wilde soortgenoten meer onder de indruk zijn van het horen van kettingzagen die de bomen omzagen waar ze in en rondom wonen.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

In de jaren '90 hing er in elk park een parkregelement.
Één van de regels daar was 'geen onnodig lawaai veroorzaken dat andere parkgangers en dieren kon storen'.
Nog zo'n regel al stond het er niet uitdrukkelijk was 'geen muziek'

Nu hoor je regelmatig dat bezoekers zich niet gedragen en dat er problemen zijn.
Maar als je als park zelf het voorbeeld geeft, tja dan weet ik het niet meer hé.

Maar ik ga erover ophouden, als jullie in lawaai naar de dierentuin wil en perse muziek wil met al die andere zaken. Doe maar, we zijn een vrij land.
Maar ik pas hiervoor. Het normbesef is compleet zoek in de maatschappij, als ik het maar goed vind en wat de rest ervan vind doet er niet toe.

snoopy11
Favoriete dierentuin: pairi daiza

Bericht door snoopy11 »

Limburg vooruit schreef:
02 nov 2024, 08:10
In de jaren '90 hing er in elk park een parkregelement.
Één van de regels daar was 'geen onnodig lawaai veroorzaken dat andere parkgangers en dieren kon storen'.
Nog zo'n regel al stond het er niet uitdrukkelijk was 'geen muziek'

Nu hoor je regelmatig dat bezoekers zich niet gedragen en dat er problemen zijn.
Maar als je als park zelf het voorbeeld geeft, tja dan weet ik het niet meer hé.

Maar ik ga erover ophouden, als jullie in lawaai naar de dierentuin wil en perse muziek wil met al die andere zaken. Doe maar, we zijn een vrij land.
Maar ik pas hiervoor. Het normbesef is compleet zoek in de maatschappij, als ik het maar goed vind en wat de rest ervan vind doet er niet toe.
Die zaken die u aanhaalt zijn toch niet het hele jaar rond, maar steeds beperkt in tijd, halloween en kerst 14 dagen, ik dacht rond carnaval ook iets van speciale aanklededing in het park, dan heb je de festivales in de weekenden tijdens de zomer. Daarenboven beginnen die optredens telkens in de late middag/avond, dus kan je nog een ganse dag rustig van het park genieten en tegen dat de festiviteiten beginnen rustig naar huis gaan.

Dat het normbesef soms zoek is, daar geef ik je gelijk in, maar dan op andere punten. Het weinige respect dat nog getoond wordt voor de gebouwen, de stenen, de perken, enz... De kinderen (en soms ook de volwassenen) denken maar dat alles gebouwd is om op te klimmen, tussen te lopen, zonder ook maar naar iets om te kijken. Daar heb ik het eerlijk gezegd moeilijk mee. Als je kijkt hoeveel sierkaders er al verdwenen zijn uit de lampen in Japan, hoeveel belletjes er al afgetrokken zijn van de parasols in Ganesha, het aantal planten die plat gelopen worden. Maar dat zie je spijtig genoeg in elk park, er zijn gewoon een aantal mensen die van mening zijn, we hebben ervoor betaald, dus alles kan en mag, vrijheid blijheid.

Tec7
Favoriete dierentuin: PD

Bericht door Tec7 »

Boots schreef:
01 nov 2024, 21:16
Zoals al vaker benoemt, ziet Pairi Daiza zichzelf als tuin der werelden en niet als dierentuin. Het argument dat de activiteiten van het park niet horen bij een dierentuin is voor mij dus ook niet treffend.

Het aankopen van een mummie, het vieren van halloween of livemuziek past in mijn ogen dan ook helemaal bij een park dat je onder wilt domperelen in andere cultuur, verschillende architectuur, gerechten van over de wereld etc etc.

Wat betreft de dieren; die kunnen wel wat hebben. Een beetje livemuziek went denk ik al snel voor dieren. Het zou zelfs als vorm van verrijking kunnen werken als dieren erdoor geprikkeld worden. Ik denk dat wilde soortgenoten meer onder de indruk zijn van het horen van kettingzagen die de bomen omzagen waar ze in en rondom wonen.
Klopt, pairi daiza is geen dierentuin, het is een beleving, je kan onmogelijk een park van deze omvang rendabel houden zonder die activiteiten.
Het zou maar een koude en depressieve bedoening zijn in pairi daiza zonder de extra aankleding, en bijgevolg amper bezoekers in de wintermaanden.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

Tec7 schreef:
02 nov 2024, 12:11
Boots schreef:

Klopt, pairi daiza is geen dierentuin, het is een beleving, je kan onmogelijk een park van deze omvang rendabel houden zonder die activiteiten.
Het zou maar een koude en depressieve bedoening zijn in pairi daiza zonder de extra aankleding, en bijgevolg amper bezoekers in de wintermaanden.
Hm dat is een interessante stelling van jullie beiden. Ik denk daar anders over. Ze vallen onder de dierentuinwetgeving en dus zijn ze een dierentuin. Wat dan ook ze daarnaast nog allemaal doen. Dat ze een 'beleving' ipv een zoo zouden zijn, is maar een concept dat ze zelf hebben uitgevonden, dat is geen wettelijk begrip die hen zou toelaten andere normen te hanteren voor het houden van wilde dieren, dan een dierentuin. En ik vind dat ze op dat vlak de grenzen van het toelaatbare opzoeken. Niet in het minst geholpen door een Waalse overheid die wel wat door de vingers ziet, gelet op hun belang als grote werkgever.
Boots schreef:
Kan je dit funderen?
M.i. is het zeer moeilijk om op de ene plek in een dierentuin stilte te vragen, en elders zelf lawaai te organiseren. En dan bovendien verwachten dat je bezoekers zich overal gedragen.
Mocht dit aan de rand van het park zijn, tot daar aan toe, maar die optredens zijn middenin de zoo.

Dat ze mummies aankopen moeten ze vooral zelf weten, het past idd bij hun stijl en concept, en niemand heeft daar last van.

Wat hun overnachtingsarrangementen betreft: de vergelijking met andere parken zoals BB loopt m.i. mank. In PD zijn die alom tegenwoordig sterker zelfs, ik heb de indruk dat men nieuwe 'werelden' bouwt, vertrekkende vanuit logement en men bouwt daar dan wat dierenverblijven rond. Dat mag uiteraard, ook wat mij betreft, maar persoonlijk vind ik dat ze daarin overdrijven. In BB ligt het safari resort aan de rand van de zoo, idem voor Beauval en elders.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet tegen PD, ik bezoek het om de 5 jaar en heb er iedere keer een zeer fijne tijd. Maar dat esoterische-emotionele 'we zijn een beleving.... en we doen dan maar alles waarvan we zelf vinden dat het daaronder kan vallen' bevalt me niet, net zoals hun communicatiestijl waarin dieren bijna als mensen en persoonlijke kennissen worden voorgesteld.

Laat het er mij op houden dat PD een zeer commerciële zoo is, op zijn Amerikaans, maar echt wel een zoo ;)
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

daniel1109

Apenarend schreef:
02 nov 2024, 12:52

Wat hun overnachtingsarrangementen betreft: de vergelijking met andere parken zoals BB loopt m.i. mank. In PD zijn die alom tegenwoordig sterker zelfs, ik heb de indruk dat men nieuwe 'werelden' bouwt, vertrekkende vanuit logement en men bouwt daar dan wat dierenverblijven rond. Dat mag uiteraard, ook wat mij betreft, maar persoonlijk vind ik dat ze daarin overdrijven. In BB ligt het safari resort aan de rand van de zoo, idem voor Beauval en elders.
Zoo de La Fleche heeft daarentegen hun overnachtingsmogelijkheden midden in het park, evenals Serengetipark Hodenhagen (goed daar is het deels ook een pretpark).
Het is niet zo dat Pairi Daiza hier nu uniek in is.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

daniel1109 schreef:
02 nov 2024, 13:22
Apenarend schreef:

Zoo de La Fleche heeft daarentegen hun overnachtingsmogelijkheden midden in het park, evenals Serengetipark Hodenhagen (goed daar is het deels ook een pretpark).
Het is niet zo dat Pairi Daiza hier nu uniek in is.
Om nog maar te zwijgen van Sainte-Croix, Cerza, Parrot-World, of zelfs Forestia dichterbij huis... je komt het ondertussen op ontelbare plaatsen tegen. Je kan haast zeggen dat dit een nieuw toekomstmodel wordt. Zeker in Franse tuinen valt dit sterk op de laatste jaren.

Maar terug naar Halloween. :spook:

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Boots »

Apenarend schreef:
Tec7 schreef:
02 nov 2024, 12:11
Boots schreef:

Hm dat is een interessante stelling van jullie beiden. Ik denk daar anders over. Ze vallen onder de dierentuinwetgeving en dus zijn ze een dierentuin. Wat dan ook ze daarnaast nog allemaal doen. Dat ze een 'beleving' ipv een zoo zouden zijn, is maar een concept dat ze zelf hebben uitgevonden, dat is geen wettelijk begrip die hen zou toelaten andere normen te hanteren voor het houden van wilde dieren, dan een dierentuin. En ik vind dat ze op dat vlak de grenzen van het toelaatbare opzoeken. Niet in het minst geholpen door een Waalse overheid die wel wat door de vingers ziet, gelet op hun belang als grote werkgever.
Boots schreef:
Kan je dit funderen?
M.i. is het zeer moeilijk om op de ene plek in een dierentuin stilte te vragen, en elders zelf lawaai te organiseren. En dan bovendien verwachten dat je bezoekers zich overal gedragen.
Mocht dit aan de rand van het park zijn, tot daar aan toe, maar die optredens zijn middenin de zoo.
Ik denk dat je bij een diersoort als de walrus goed kan zien dat de dieren nieuwsgierig reageren op hun omgeving. De optredens voor de grote ruit zijn ook voor de walrussen een prikkel.
Je moet natuurlijk geen artiest in het koala gebouw neerzetten, maar veel dieren zullen alert/nieuwsgierig reageren op een verandering in de omgeving.

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Boots »

Onlangs verschenen een aantal foto's van de vorderingen in the Sanctuary op het internet. Duidelijk mag wezen dat er nog heeeel veel te doen is, maar tegelijkertijd verschijnen hier en daar al de eerste gebouwtjes en is te zien dat er bijv. bij de hotelkamers al ruiten worden geplaatst (onderwaterzicht). Of ze op schema lopen of niet valt geen zinnig woord over te zeggen. Ze zullen in ieder geval weinig/geen last van weersinvloeden hebben en dat maakt natuurlijk wel dat het project ook in de wintermaanden volop voortgezet kan worden.

Plaats reactie