Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Boomkangoeroe »

kdockx schreef:
30 aug 2024, 23:07
Bij de rendieren zijn ze volgens mij wel echt bezig om het plan in uitvoering te brengen.

Zoals eerder gezegd, de omheining is aangepast en het perk in twee gedeeld. In het bovenste gedeelte van het perk zijn er enkele klimtorens neer gezet, dus er wordt wel degelijk gewerkt.
Om dit visueel bij jullie over te brengen deel ik graag deze foto:

Afbeelding

Bron: https://www.facebook.com/groups/pairidaizen/

En wat de volieres betreft aan de uitgang van de oasis serre weet ik de uiteindelijke invulling ook nog niet.
Wel viel het bij men laatste bezoek op dat er een kraanvogel in gemarkeerd stond.
  • Mogelijks verhuizen enkele roofvogelsoorten hiernaartoe bij een toch wel opdringende renovatie van het roofvogeldorp. Maar ik hoop vooral dat de vogels behouden blijven want de laatste jaren zijn al veel speciale soorten verdwenen zoals de kaalkopkiekendief en de prachtige zwarte kuifarend, soorten die je vaak in geen andere dierentuinen tegenkomt. Voor mij hebben de Afrikaanse zeearend en de lammergier echt een absolute meerwaarde bij het park.
  • Mogelijks is het ook voor een tijdelijk onderkomen voor de vogelsoorten die later in de Sanctuary zullen huizen.
  • Of voor de vogels die mee zullen doen aan de vogelshow

GANESHA
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Bericht door GANESHA »

Ook op daizenfacebook gezien : concept hoe de bezoekers van het zwembad door de Sanctuary zich zullen verplaatsen, een soort "rapid river" zoals in Aqualibi

Volgens mij een volledige domper, vele van de bezoekers van het zwembad, die deze "attraktie" zullen proberen, gaan jongeren zijn , al tierend en roepend, zie het

al aankomen ! Volgens mij gaat dit totaal de sfeer van een regenwoud teniet doen. Dat ze glijbanen, rapid rivers en de rest bouwen, MAAR in het zwembad complex, zonder

toegang aan de Sanctuary. Eric Domb, onder de druk van Marc Coecke, gaat nu enkel maar één richting uit : zovéél mogelijk "kassa kassa" :( :(

GANESHA
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Bericht door GANESHA »

Waar is de tijd van het "op gemak" een bezoek aan dit park ???
Als je ziet, de dag van nu, totaal geen respect meer van die massa volk voor dieren, vernietinging in het park (bv kinderen die op de Mont FUJI klimmen, de treintjes in de
ingang vernielen. Een verzorger heeft me verteld dat hij al bedriegt werd door ouders, omdat hun kinderen stenen naar de jachtluipaarden gooiden !

Pater-damiaanshert
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp

Bericht door Pater-damiaanshert »

Pfff, ik vreesde al dat het waterpark de sanctuary ging beïnvloeden. Als ik naar een dierentuin ga probeer ik dieren te zien en heb ik geen nood aan attrakties. Zo een gigantisch groot project met veel potentie om er dan een center parcs van te maken. Hopelijk merk je er niets van.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval

Bericht door Limburg vooruit »

Als dit klopt ga ik geen 40-50 euro betalen om het park nog te bezoeken.
Ik hoop ernaast te zitten, maar hoogmoed komt voor de val.
Ik vrees dat de val ingezet is, voorlopig nog niet in de bezoekcijfers, maar wacht nog een jaar of 2-3.
Het hele begrotingsplan is op de huidige cijfers opgesteld, dus ook de afbetaling en leningen.
10% bezoekersverlies kan al zware problemen veroorzaken.
Pluk de dag want het kan zo ineens de laatste zijn

snoopy11
Laafsekikker dikkopje (LC)
Favoriete dierentuin: pairi daiza

Bericht door snoopy11 »

Limburg vooruit schreef:
03 sep 2024, 18:31
Ik vrees dat de val ingezet is, voorlopig nog niet in de bezoekcijfers, maar wacht nog een jaar of 2-3.
Het hele begrotingsplan is op de huidige cijfers opgesteld, dus ook de afbetaling en leningen.
Ik zou zeggen wacht af of het idd zo wordt, en ook ik hoop dat het nt zo wordt. Ze moeten toch ook inzien dat dit het gevoel van een jungle gaat beïnvloeden.

Mss gaan ze ineen stukje vd sanctuary maar is dit afgesloten vd rest. Als het effectief zo wordt als op de foto's zie ik wel dat ze in een soort canyon zitten. Hopelijk is deze dan volledig dicht met een koepel, zoals bij tunnels in aquaria, en valt het zicht hierop weg als de begroeiing is dicht gegroeid.

Maar tegen dit project sta ik ook heel sceptisch. Rekening houden met het slechtste scenario en hopen op het beste.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust »

Limburg vooruit schreef:
03 sep 2024, 18:31
Ik vermoed eerder dat ze een bijkomend extra publiek hiermee gaan aantrekken... dit zal wellicht wel in de smaak vallen bij meer mensen dan je denkt. En zolang je er méér mensen mee bereikt dan dat je er verliest? ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

Ik ga er nog steeds van uit dat het pretpark gedeeld afgesloten zal zijn van het regenwoud. Anders zijn vrijlevende dieren in dat laatste een utopie.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

GANESHA
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Bericht door GANESHA »

Toen in 2019,PD aan het licht kwam met het project om een kas te bouwen voor de
Zuid Amerikaanse wereld was ik héél opgewonden, de Afrikaanse en Aziatische delen (buiten enkele verbeteringen uiteraard) konden me wel bekoren. Maar, goe meer het project vordert, hoe meer ik mijn Amazone dromen stillaan begin op te bergen.. Ok een restaurant daar kan ik mee leven, zoals in de Oasis. Maar al die kamers, lodges, hutten + dat water gedoe... Stel je voor, je wandelt de kas binnen, prachtig beplant, oog in oog met een jaguar, en dan plots hoor je een geschreeuw van de waterparktoeristen en zie je personen gaan en komen met koffers. 0k, de kas is groot, maar wat ze er allemaal gaan "inproppen", veel te klein om een deftige jungle ervaring te beleven. Spijtig, want hadden ze GANS de ruimte gebruikt ENKEL voor fauna en Flora, wat een unieke ervaring zou dit geweest zijn. :love: :love: Nou ja, dat is mijn mening hé. Nog dit, het Park deed het uitstekend qua bezoekers en omzet VOOR de Resorts en aankomst van Coecke

GANESHA
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Bericht door GANESHA »

En zoals G Gust het aangaf, zal het waterpark uiteraard veel volk aantrekken, maar als véél van deze bezoekers interesse hebben in de natuur, is een andere vraag...

Tec7
Favoriete dierentuin: PD

Bericht door Tec7 »

Wel een beetje realistisch zijn natuurlijk, hier in Belgie kost zo een project enorm veel geld.
Die 300 miljoen euro moet ooit terugverdiend worden natuurlijk, en dat gaat alleen als je het maximale er kunt uithalen.

Maar behoudens een grote recessie zal hun dit ook vlot lukken denk ik.

daniel1109

Bericht door daniel1109 »

Ik verwacht dat ze alles goed weg zullen werken. Op de huidige plekken hebben de dagjesmensen weinig last van de diverse kamers.

Het zwemgedeeltje kan makkelijk afgesloten worden voor de rest van de kas zonder dat men daar last van heeft of dat ziet. Als de zwemmers in een tunnel zitten met onderwater zicht op de haaien, maar dit aquarium is visueel in tweeën gesplitst door rotswerk met gaten waar de haaien door kunnen dan ziet niemand elkaar, of hoort elkaar.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval

Bericht door Limburg vooruit »

Tec7 schreef:
06 sep 2024, 09:24
Ik ben hier spijtig genoeg niet zo zeker van, het gaat economisch alleen maar achteruit de laatste 10-15 jaar. In heel Europa, maar zeker in het Westen van Europa.

Wat de regering u ook probeert wijs te maken. Gezinnen gaan geen 200 euro of meer meer geven aan een dierentuin als ze daarmee kunnen gaan winkelen.
Zo ver zijn we nog niet, en ik blijf hopen dat de tijd nog draait, maar 80% van de Europeanen zien het nog steeds niet in.
Pluk de dag want het kan zo ineens de laatste zijn

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust »

Limburg vooruit schreef:
06 sep 2024, 13:54
Tec7 schreef:
06 sep 2024, 09:24
Ik ben hier spijtig genoeg niet zo zeker van, het gaat economisch alleen maar achteruit de laatste 10-15 jaar. In heel Europa, maar zeker in het Westen van Europa.

Wat de regering u ook probeert wijs te maken. Gezinnen gaan geen 200 euro of meer meer geven aan een dierentuin als ze daarmee kunnen gaan winkelen.
Zo ver zijn we nog niet, en ik blijf hopen dat de tijd nog draait, maar 80% van de Europeanen zien het nog steeds niet in.
En ondertussen scoren buitenlandse pretparken zoals Disney met een inkomprijs van drie cijfers recordcijfers... ;) Ik denk dat je vastzit in een bepaald perspectief, en dat dat niet perse breed maatschappelijk klopt. Voorlopig zit er in de dagattractiemarkt nog héél veel geld. Het is dat de Efteling in Nederland min of meer de prijszetter is, en daar aarzelt om correcte prijzen voor een attractiepark te vragen, want anders waren in Nederland de dierentuinen ook heel wat duurder.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Bericht door Boots »

daniel1109 schreef:
06 sep 2024, 13:51
Ik verwacht dat ze alles goed weg zullen werken. Op de huidige plekken hebben de dagjesmensen weinig last van de diverse kamers.

Het zwemgedeeltje kan makkelijk afgesloten worden voor de rest van de kas zonder dat men daar last van heeft of dat ziet. Als de zwemmers in een tunnel zitten met onderwater zicht op de haaien, maar dit aquarium is visueel in tweeën gesplitst door rotswerk met gaten waar de haaien door kunnen dan ziet niemand elkaar, of hoort elkaar.
Ik sluit mij bij jou aan. Ik heb totaal geen last van de huidige kamers tijdens een bezoek. Af en toe zie je een keer een kar met bedlinnen staan en een schoonmaker lopen.

Een aantal mensen doen alsof er een lazy river dwars door the sanctuary komt met aan de lopende band gillende kinderen.
Ze hebben bij PD echt wel nagedacht hoe ze dit naast elkaar moeten vormgeven en dat gaat echt wel goed komen.

snoopy11

Bericht door snoopy11 »

Boots schreef:
07 sep 2024, 12:46
daniel1109 schreef:
06 sep 2024, 13:51

Ik sluit mij bij jou aan. Ik heb totaal geen last van de huidige kamers tijdens een bezoek. Af en toe zie je een keer een kar met bedlinnen staan en een schoonmaker lopen.

Een aantal mensen doen alsof er een lazy river dwars door the sanctuary komt met aan de lopende band gillende kinderen.
Ze hebben bij PD echt wel nagedacht hoe ze dit naast elkaar moeten vormgeven en dat gaat echt wel goed komen.
Idd, heb ik ook al meerdere keren aangegeven. Mochten ze in het park op wandelgangen "enkel gasten" weghalen, 90% vd bezoekers heeft nt eens door dat er kamers zijn. Waarom die er staan aan bv de doorgang vd ijsgrot, is mij een raadsel. Hebben daar zelf al gelogeerd, en je hoort binnen niks van de passage door de dubbele deur.

Als je die weghaalt heb je een veel logischere doorgang.

Wat betreft die lazy river, veel paniek voor niks. Dit is puur speculatief. De foto's zijn geen vrij gegeven concept arts van pd, maar van een ander park.

Als het dit al zou worden, gaat dit volgens mij overkoepelend zijn. 1 voor het geroep te dempen,2 voor de geur van chloor nt te verspreiden in gans de hal. 3 als ze door een open wand gaan door glijden, heb je kans op ontsnapping van vrij lopende dieren.

Nog een jaar en we weten het.

MClaeys
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Bericht door MClaeys »

Er zijn uiteindelijk zoveel mogelijkheden in die sanctuary… naast het heel waterplezier gebeuren kunnen we wie misschien gewoon genieten van dieren als haaien, jaguars, komodovaranen, anaconda’s, zeekoeien, toekans/ara’s in een soort van doorloopzone, arapaima’s/zwarte pacu’s misschien in het water, om maar een paar voorbeelden te noemen.

Het zou goed kunnen dat we als dierenliefhebbers niks van last gaan hebben van het gejoel van kinderen in het aquapark, hetzelfde geldt voor de lodges. Eerst zien, nog geen reden voor grote paniek denk ik dan. En inderdaad als dit zelfs van een andere website komt, afwachten.

snoopy11

Bericht door snoopy11 »

MClaeys schreef:
07 sep 2024, 16:25
Er zijn uiteindelijk zoveel mogelijkheden in die sanctuary… naast het heel waterplezier gebeuren kunnen we wie misschien gewoon genieten van dieren als haaien, jaguars, komodovaranen, anaconda’s, zeekoeien, toekans/ara’s in een soort van doorloopzone, arapaima’s/zwarte pacu’s misschien in het water, om maar een paar voorbeelden te noemen.

Het zou goed kunnen dat we als dierenliefhebbers niks van last gaan hebben van het gejoel van kinderen in het aquapark, hetzelfde geldt voor de lodges. Eerst zien, nog geen reden voor grote paniek denk ik dan. En inderdaad als dit zelfs van een andere website komt, afwachten.
Ik dacht van een park in Mexico als ik me nt vergis.

Nu het aqua park is sowieso een volledig afgesloten deel, enkel de lazy river zou via een of andere constructie beginnen in het aquapark en ook eindigen. Wss gaan ze zelfs gn mogelijkheid hebben om via een of andere tussenstop in zwemkleding in the sanctuary rond te gaan lopen.

Ik dacht ook dat het aqua gedeelte een jaar later zal openen. Dus concreet nu al veel negatieve reacties voor iets dat pas in 2026 ten vroegste in gebruik wordt genomen.

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker »

Pairi Daiza opnieuw bekroond tot "Europe's Best Zoo"
Een nieuwe internationale erkenning voor de grootste Belgische toeristische attractie en een economische motor voor de bredere regio.

Pairi Daiza werd opnieuw bekroond tot "Beste Dierentuin van Europa". Dit keer, net als vorig jaar, werd de onderscheiding toegekend door Parkscout.de, een jury van Duitse toerismeprofessionals. Deze titel, toegekend door experts uit de sector, benadrukt het vermogen van Pairi Daiza om zichzelf voortdurend te vernieuwen en daarbij een hoog niveau van kwaliteit en innovatie te behouden, zowel voor de dieren als voor de bezoekers.

Voor de achtste keer beloont Parkscout.de de prestaties en innovaties van de Europese vrijetijdsindustrie. En, net als in 2023, is Pairi Daiza uitgeroepen tot de beste dierentuin van Europa. Volgens de jury "ontwikkelt Pairi Daiza zich met het hoogste niveau van thematisering en modern dierenwelzijn." Om deze reden staat het Belgische park aan de top van de ranglijst, voor gerenommeerde dierentuinen zoals Loro Parque (Spanje) of de Zoo van Leipzig (Duitsland).

Internationale bekendheid
Deze herhaalde onderscheiding voegt zich bij een lange lijst van prijzen en titels die het Park sinds zijn oprichting 30 jaar geleden heeft gewonnen, waaronder de beroemde drie sterren van de Groene Gids Michelin , de Tripadvisor's® Travelers' Choice® Awards voor 2024, en de drievoudige bekroning als "Beste Dierentuin van Europa" door de Diamond ThemePark Awards, die niet meer bestaan sinds de Covid-crisis. Pairi Daiza wordt steeds meer wereldwijd erkend en heeft nu een sterke reputatie als een Europese referentie in de dierentuinsector.

Sinds de opening in 1994 is Pairi Daiza voortdurend gegroeid en is het de meest bezochte attractie van België geworden met 2,3 miljoen bezoekers per jaar. De belangstelling voor Pairi Daiza blijft groot, en het park zal naar verwachting in de komende jaren veel bezoekers blijven aantrekken, terwijl het zijn inspanningen voortzet om bedreigde diersoorten te beschermen en in stand te houden.

De Pairi Daiza Foundation voert concrete acties uit voor de bescherming van bedreigde diersoorten, met meer dan 30 conservatieprojecten wereldwijd. Onder de recente successen valt de herintroductie van de Spix-ara's in Brazilië, de deelname aan het onderzoek naar een vaccin om jonge olifanten te beschermen tegen het dodelijke herpesvirus, en de herbebossing ten behoeve van de orang-oetans op Borneo. Het park is dus niet alleen een plek van vermaak, maar ook een actieve speler in het behoud van de wereldwijde biodiversiteit.

In het Park kunnen bezoekers die jaar nog even vijf reuzenpanda's bewonderen, het grootste aantal panda's buiten China en de grootste kudde Aziatische olifanten in Europa. Het horeca-aanbod draagt natuurlijk ook bij tot het hoogste niveau van thematisering dat door de jury geroemd wordt.

Deze maand besteden tv-uitzendingen in Nederland, Japan en het Verenigd Koninkrijk uitgebreid aandacht aan Pairi Daiza. In Vlaanderen start het nieuwe seizoen van Expeditie Pairi Daiza op VTM op 5 oktober

Een beloning voor de teams
Het Park, dat bijna 700 mensen in dienst heeft en met meer dan 1.300 Belgische bedrijven samenwerkt, bedankt externe partners en de eigen teams die dagelijks streven naar perfectie: verzorgers, tuinmannen, architecten, ingenieurs, onderhouds- en schoonmaakpersoneel, beveiliging, ontvangst, horeca, hotelwezen, afval- en energiebeheer, winkels en administratieve teams.

Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2

Bericht door Boomkangoeroe »

Het toeval bracht me de voorbije week twee keer naar de Henegouwse zoo Pairi Daiza, waar ik twee keer een speech moest geven op een evenement. Ik word regelmatig gevraagd als organisatoren een link willen leggen tussen de dieren- en de mensenwereld, waar ik geen probleem mee heb, want in mijn visie is de mens gewoon een dier tussen de andere dieren. Wij hebben wel wat speciaals, maar dat hebben veel andere dieren ook.

Ik werd telkens geconfronteerd met de legitieme vraag of dierentuinen nog wel een verantwoord concept zijn. Ik worstel daar soms mee, zeker omdat mijn denken een duidelijke evolutie doormaakt van biologisch redeneren op populatieniveau zonder al te veel rekening te houden met de individuele dieren in zo’n populatie, naar meer aandacht voor het welzijn van de individuen, zelfs als een populatie zich niet in de gevarenzone voor uitsterven bevindt. Mijn Lief houdt me met vaste hand op dat traject.
Maar ik blijf nog altijd van mening dat goed gerunde dierentuinen – Pairi Daiza werd deze week weer verkozen tot Europese Zoo van het jaar – belangrijk kunnen zijn. Ze zijn cruciaal als instrumenten voor educatie en sensibilisatie van mensen voor het belang en de waarde van dieren. Dat daarvoor dieren moeten worden opgesloten, is jammer, maar het is de prijs die we (en vooral zij) betalen voor de extra aandacht voor dieren in het algemeen die een zoobezoek bij mensen kan genereren. Een dier in het echt kunnen zien geeft toch een totaal andere beleving dan zelfs de beste natuurdocumentaire op tv.

Dieren in de natuur kunnen zien is en blijft uiteraard altijd de max.
Bovendien wordt de overgrote meerderheid van de dieren in een zoo tegenwoordig gekweekt – in tegenstelling tot vroeger, toen ze in dikwijls abominabele omstandigheden uit de natuur werden gehaald. Je kunt ze dus niet meer zomaar loslaten.

Toch gebeurt het af en toe, in het kader van conservatieprojecten die dierentuinen uitbouwen én sterk in de verf zetten als compensatie voor het feit dat hun dieren niet altijd ideale levens leiden. Ik heb een omhooggevallen Vlaamse filosoof eens horen beweren dat hij als dier het liefst van al in een zoo zou zitten – kunnen eten zonder moeite te moeten doen en geen risico lopen op predatoren. Ik heb hem meteen een verblijf in de gevangenis voorgesteld!

De conservatieprojecten zijn zeker nuttig. Pairi Daizi is bijvoorbeeld instrumenteel in het heruitzetten in zijn oorspronkelijke Braziliaanse biotoop van de in het wild uitgestorven Spix’ ara, met succes overigens, want sinds kort broeden er voor het eerst in lange tijd weer Spix’ ara’s in de vrije natuur. Het zijn zeker nuttige projecten, maar het zou best wat meer mogen zijn als je als zoo niet de indruk wil geven dat je het toch vooral doet om jezelf een diervriendelijker imago aan te meten. Er is al genoeg greenwashing in onze maatschappij.
Maar goed, het blijft indrukwekkend wat er in Pairi Daiza allemaal te zien is.

Geschreven door Dirk Draulans

Plaats reactie