Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Elwing
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 470
Lid geworden op: 16 aug 2014, 18:28
Favoriete dierentuin: Avifauna

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Elwing »

jammer dat het slurfhondje het niet gehaald heeft.

Gebruikersavatar
Rafiaan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 807
Lid geworden op: 24 jul 2013, 14:35
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Zoologischer Garten Köln

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Rafiaan »

Het verblijf van de slurfhondjes wordt heringericht. Vorige week dinsdag lieten de stokstaartjes en Griekse landschildpadden zich nog heel mooi bekijken, maar donderdag waren ook zij niet meer te zien wegens opfrissing van het verblijf. De Australische vogels in de educatieve gang van het Vogelpaleis zijn dan weer terug voor de schermen.

In de nursery van de Griekse Tempel is nu ook een jonge Madagaskardaggekko te bekijken. In het grote terrarium met reptielen uit Madagascar zijn agaatslakken bijgeplaatst. In de wintertuin van de Griekse Tempel staat de ultramarijnbisschop niet meer aangegeven.

De zebratilapia's hebben weer nageslacht. Ook het koppel Bartletts dolksteekduiven heeft voor nakweek gezorgd.

Vandaag bespeurde ik twee smidsplevieren; ik denk dat er een exemplaar bij is gekomen, want ik vond er al heel lang altijd maar één.

Elwing
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 470
Lid geworden op: 16 aug 2014, 18:28
Favoriete dierentuin: Avifauna

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Elwing »

De zomerbar wordt opgebouwd, er hing al een programma uit.

Afbeelding

En het hippotopia ziet er al wat frisser uit. Er wordt ook gewerkt aan de staalconstructie er achter.

Afbeelding

En ja, het verblijf van de slurfhondjes is in onderhoud; ik hoop dat ze nog terugkomen. Ik begrijp dat de genetische basis van deze soort in Europese zoos heel smal is?

En er ligt een verdwaald wit ei in het verblijf van de zonnerallen. Van de zonnerallen of toch van de in het wild uitgestorven Socorrotreurduif? Het zou geweldig zijn als er wat uit kwam, maar ik vrees er voor.

Verder is de sloop helemaal afgerond, op een stukje betonconstructie bij de stokstaartjes na. Het puin word vergruisd, gesorteerd en afgevoerd, wat nog steeds veel overlast oplevert.

Gebruikersavatar
daniel1109
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 173
Lid geworden op: 02 jan 2023, 16:53
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door daniel1109 »

Elwing schreef:
28 mei 2024, 15:39
De zomerbar wordt opgebouwd, er hing al een programma uit.

Afbeelding

Jammer alleen dat ze dan een poster van vorig jaar gebruiken (met ook de datums van vorig jaar) :doh:

Elwing
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 470
Lid geworden op: 16 aug 2014, 18:28
Favoriete dierentuin: Avifauna

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Elwing »

Haha! Goed gespot, ik had dat niet gezien!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14970
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Gorilla Gust »

Zou het reliëf met de nijlpaarden bewaard blijven, terugkeren? Is het enkel een laagje 'kleur' bij Hippotopia, of toch meer?
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Elwing
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 470
Lid geworden op: 16 aug 2014, 18:28
Favoriete dierentuin: Avifauna

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Elwing »

het is volgens mij helemaal opnieuw gestuct, en een deel van de opbouw op het dak is vervangen. Maar het reliëf bij de ingang is er volgens mij nog wel.

lintworm
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 128
Lid geworden op: 22 apr 2023, 21:09
Favoriete dierentuin: Schönbrunn

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door lintworm »

Elwing schreef:
28 mei 2024, 15:39

En ja, het verblijf van de slurfhondjes is in onderhoud; ik hoop dat ze nog terugkomen. Ik begrijp dat de genetische basis van deze soort in Europese zoos heel smal is?

En er ligt een verdwaald wit ei in het verblijf van de zonnerallen. Van de zonnerallen of toch van de in het wild uitgestorven Socorrotreurduif? Het zou geweldig zijn als er wat uit kwam, maar ik vrees er voor.
Een verdwaald wit ei klinkt alsof het idd van de Socorroduif is, net als alle duiven staan ze niet bekend om de meest zorgvuldige broedzorg. Maar niet getreurd, deze soort kweekt vrij makkelijk in gevangenschap ;)

De slurfhondjes hebben idd een erg smalle genetische basis, maar takins en penseelzwijnen tonen dat dat geen belemmering hoeft te zijn ;). Gezien het recente kweekresultaat lijkt het me vrij logisch mochten ze gewoon terugkomen en doen ze nu wat aanpassingen om dat verder te verbeteren. Hoewel Blijdorp met slurfhondjes stopt, is het een steeds populairdere soort in Europa, die vooral door goed kwekende koppels in Leipzig, zich ook sterk kan uitbreiden. Dat is geen incidenteel succes, de afgelopen maanden hebben Keulen, Frankfurt en Basel ook voor het eerst met deze soort succesvol gekweekt, in Basel leverde dat in korte tijd 2 nestjes van elk 2 grootgebrachte jongen voort.

Elwing
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 470
Lid geworden op: 16 aug 2014, 18:28
Favoriete dierentuin: Avifauna

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Elwing »

Duiven zijn zulke rare snuiters met hun low investment/low effort voortplantingsstrategie. Is het bij een soort die zo extreem zeldzaam is mogelijk, en zelfs maar wenselijk om een verwaarloosd ei in de machine uit te broeden en met de hand op te voeden? En natuurlijk ook een heel smalle genetische basis bij deze soroccoduiven...

Ik hoop dat we de slurfhondjes terug zien. Het is een charismatische soort.

lintworm
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 128
Lid geworden op: 22 apr 2023, 21:09
Favoriete dierentuin: Schönbrunn

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door lintworm »

Elwing schreef:
28 mei 2024, 20:16
Duiven zijn zulke rare snuiters met hun low investment/low effort voortplantingsstrategie. Is het bij een soort die zo extreem zeldzaam is mogelijk, en zelfs maar wenselijk om een verwaarloosd ei in de machine uit te broeden en met de hand op te voeden? En natuurlijk ook een heel smalle genetische basis bij deze soroccoduiven...

Ik weet niet of dat gezien de overall goede kweekresultaten wenselijk is, of je moet een heel genetisch waardevol koppel hebben.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7747
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Limburg vooruit »

lintworm schreef:
28 mei 2024, 20:55
Elwing schreef:
28 mei 2024, 20:16
Duiven zijn zulke rare snuiters met hun low investment/low effort voortplantingsstrategie. Is het bij een soort die zo extreem zeldzaam is mogelijk, en zelfs maar wenselijk om een verwaarloosd ei in de machine uit te broeden en met de hand op te voeden? En natuurlijk ook een heel smalle genetische basis bij deze soroccoduiven...

Ik weet niet of dat gezien de overall goede kweekresultaten wenselijk is, of je moet een heel genetisch waardevol koppel hebben.
Ik zou niet voor een broedmachine gaan, eerder voor pleegouders.
Misschien een paar diamantduiven, die beginnen te broeden eens ze een ei zien, ook al is het niet van hen.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Rafiaan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 807
Lid geworden op: 24 jul 2013, 14:35
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Zoologischer Garten Köln

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Rafiaan »

Maandag mochten de uilenkopmeerkatten voor het eerst op het grote terras. Ook gisterennamiddag mochten ze weer. Waar ze bij het buitenverblijf aanvankelijk zeer aarzelend waren, zijn ze hier vanaf het begin al veel ondernemender en heel actief. Ook in het buitenverblijf voelen ze zich steeds meer op hun gemak. De gorilla's verblijven ondertussen op het middelste terras (waar anders chimpansees zitten).
De uilenkoppen hebben 's namiddags dus toegang tot zowel het grote terras als het buitenverblijf en dit is zeer attractief: de dieren komen hier goed tot hun recht. Toch vrees ik ook voor de mogelijke gevolgen als de gorilla's erbij zullen komen. Liever had ik gezien dat ze de colobussen voor dit 'experiment' hadden gebruikt: een mooie soort waar de ZOO ook een traditie mee heeft, maar die onlangs helaas uit de collectie verdwenen is, en die toch in een minder kwetsbare toestand verkeert binnen de Europese dierentuinen.

In het Amerikaverblijf in het Vogelpaleis is een net gespannen. Ik denk dat er een turquoise tangare is uitgevlogen. Ook bij de grote textorwevers zag ik precies een jong.

In het aquarium bij de maanvissen, roodkopzalmen, tetra's en corydorassen zijn twee clownbotia's geplaatst. Dit aquarium kon an sich wel een extra soort gebruiken om het interessanter te maken, al is dit biogeografisch gezien wel een vreemde keuze.

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1609
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Zoozot »

Er is een kuiken bij de kapgieren:

Piep! Dat zeggen wij én dat zegt dit kleintje van de kapgieren. Een zalig geluid en fantastisch nieuws voor deze kritiek bedreigde diersoort! Na een 80 à 130 dagen zal het kuiken zijn of haar vleugels uitslaan, net zo wijd als mama en papa. Vleugels van wel 150 à 180 centimer spanwijdte, daar kan dit jong alvast van beginnen dromen. Wij duimen al mee!

Bron: Facebook ZOO Antwerpen


Gebruikersavatar
Rafiaan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 807
Lid geworden op: 24 jul 2013, 14:35
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Zoologischer Garten Köln

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Rafiaan »

Jarne schreef:
24 jan 2024, 11:59
Ik heb overigens ook eens gelet op de steuren. Ik kwam uit op minstens 7 exemplaren, waarvan minstens 2 van elke soort. In de vroegere aalscholvervijver heb ik de steur niet meer niet gezien, ik vermoed dat dit de grootste Siberische steur is met een ietwat gekromde rug.
In de vijver aan de olifanten zit wel degelijk nog een steur, de voorbije weken heb ik die twee keer gespot.

Ook zie ik al enkele weken twee Sumatraanse lijstergaaien i.p.v. één. Ik vermoed dat er een exemplaar is bijgekomen.

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2520
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door zoofan »

Er zit in de Afrikaanse volière in het vogelgebouw een koppel zandhoenen.

Bij de klauw kikkers zwemmen nu enkele dolfijn cichliden.

Elwing
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 470
Lid geworden op: 16 aug 2014, 18:28
Favoriete dierentuin: Avifauna

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Elwing »

Zandhoenders! Leuk! Ik ben niet in het vogelgebouw geweest vandaag, ik heb alleen een paar foto's gemaakt van de bouwwerkzaamheden.

Het nieuwe horecapuntje wordt verder afgewerkt aan de binnenkant, en er is duidelijk veel aandacht aan besteed. Dit zou qua thematisering in de Efteling niet misstaan! Een groot verschil met het eenvoudige hutje dat er vroeger stond, en het sluit in kleur, materiaal en stijl mooi aan bij het historische hertengebouw uit 1890.

Afbeelding

Hippotopia is nog steeds dicht, er wordt gewerkt aan de staalconstructie. Het lijkt er op dat er op het dak iets gaat gebeuren dat meer uitgebreid is dan de avonturenbrug vroeger, gezien de balustrades die verschenen zijn.

Afbeelding

Dit lijkt een deel van een loopbrug te zijn met een trap?

Afbeelding

Afbeelding


En verder is de sloop van het Jubileumcomplex bovengronds weliswaar grotendeels voltooid, maar er wordt verder gewerkt aan de ondergrondse delen ervan, waardoor de geluidsoverlast aanhoudt.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6646
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Apenarend »

Hopelijk is het niet de bedoeling dat je op het dak van Hippotopia tot dicht bij het bovendeel van de volière kunt komen. Dan is dit weer een verblijf dat werkelijk aan elke kant dicht benaderbaar en inkijkbaar is.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

mrpee
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 26
Lid geworden op: 07 jan 2014, 12:54
Favoriete dierentuin: Burgers

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door mrpee »

Elwing schreef:
04 jun 2024, 17:11
Zandhoenders! Leuk! Ik ben niet in het vogelgebouw geweest vandaag, ik heb alleen een paar foto's gemaakt van de bouwwerkzaamheden.

Het nieuwe horecapuntje wordt verder afgewerkt aan de binnenkant, en er is duidelijk veel aandacht aan besteed. Dit zou qua thematisering in de Efteling niet misstaan! Een groot verschil met het eenvoudige hutje dat er vroeger stond, en het sluit in kleur, materiaal en stijl mooi aan bij het historische hertengebouw uit 1890.

Afbeelding

Hippotopia is nog steeds dicht, er wordt gewerkt aan de staalconstructie. Het lijkt er op dat er op het dak iets gaat gebeuren dat meer uitgebreid is dan de avonturenbrug vroeger, gezien de balustrades die verschenen zijn.

Afbeelding

Dit lijkt een deel van een loopbrug te zijn met een trap?

Afbeelding

Afbeelding


En verder is de sloop van het Jubileumcomplex bovengronds weliswaar grotendeels voltooid, maar er wordt verder gewerkt aan de ondergrondse delen ervan, waardoor de geluidsoverlast aanhoudt.
Ik was er gisteren ook en heb grotendeels dezelfde foto's als jou gemaakt om hier te plaatsen :D
Ik probeer er nog wat op aan te vullen! Het horecapuntje ziet er echt heel goed uit trouwens.

Nieuwe brugleuning in de buffelvoliere
Afbeelding

Werken bij de stokstaartjes
Afbeelding

Werken aan de andere kant van Hippotopia. Lijkt me dat je hier in de toekomst terug omhoog zal kunnen gaan om langs de andere kant terug naar beneden te komen?
Afbeelding

Nog wat shots van de afbraak

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2441
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door rick04 »

Welke soort zandhoenders hebben ze nu nieuw?
You can find me in the zoo :)

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6646
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Apenarend »

rick04 schreef:
05 jun 2024, 09:39
Welke soort zandhoenders hebben ze nu nieuw?
Zwartbuikzandhoen (Pterocles orientalis), geen subspecies status.

Slechts 4 Europese zoos houden deze soort.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Plaats reactie