Nieuwstopic Pairi Daiza (2023)
- Boomkangoeroe
- Laafsekikker (CR)
- Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2023)
In de tropicalia serre zag ik een nieuwe vogelsoort rondfladderen namelijk de treurmaina, een zangvogel die behoort tot de spreeuwachtigen, hij wordt ook wel de Indische Maina genoemd.
-
- Laafsekikker (EW)
- Favoriete dierentuin: de BBB's
Mooie aanwinst, niet zo vaak te zien in dierentuinen.Boomkangoeroe schreef: ↑03 jun 2023, 20:33In de tropicalia serre zag ik een nieuwe vogelsoort rondfladderen namelijk de treurmaina, een zangvogel die behoort tot de spreeuwachtigen, hij wordt ook wel de Indische Maina genoemd.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
-
- Laafsekikker (EN)
- Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Wel een twijfelachtige keuze als hij vrij leeft in de serre, gezien zijn status als invasieve exoot in vele gebieden (waaronder Rusland aan de zwarte zee, niet zo enorm veel warmer dan hier) alsook een soort die op de unielijst staat.
- Boomkangoeroe
- Laafsekikker (CR)
In het verblijf van de sporenschildpadden was men aan het werken, er werden namelijk twee dubbele toegangspoorten geplaatst, de ruimte waar zij zaten was open gebroken en vermeerderd met een deel van het Sitatungaverblijf, wellicht zullen ze het verblijf voor de schildpadden vergroten, maar zeker ben je nooit als het van Pairi Daiza afhangt.
Daarnaast is in het Japanse gedeelte die meer en meer vorm begint te krijgen nu ook een grote mooie rode toegangspoort opgetrokken zo krijgt The Island of the Rising Sun ook meer en meer vorm, tegen de zomer zal dit zeker nog niet afgewerkt zijn daarom denk ik eerder dat we de geruchten moeten geloven en dit domein pas begin volgend jaar zal openen.
Het eiland die grenst aan La terre du froid en die mogelijk het volgende Madidi zal worden lijkt nu ook echt af te zijn, verzorgers waren alle planten nog eens goed water aan het geven, ik kan niet wachten om terug bij de doodshoofdaapjes te staan!
Daarnaast is in het Japanse gedeelte die meer en meer vorm begint te krijgen nu ook een grote mooie rode toegangspoort opgetrokken zo krijgt The Island of the Rising Sun ook meer en meer vorm, tegen de zomer zal dit zeker nog niet afgewerkt zijn daarom denk ik eerder dat we de geruchten moeten geloven en dit domein pas begin volgend jaar zal openen.
Het eiland die grenst aan La terre du froid en die mogelijk het volgende Madidi zal worden lijkt nu ook echt af te zijn, verzorgers waren alle planten nog eens goed water aan het geven, ik kan niet wachten om terug bij de doodshoofdaapjes te staan!
-
- Laafsekikker dikkopje (LC)
- Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Bedankt voor weer een update. Ik lees ze maar al te graag.Boomkangoeroe schreef: ↑07 jun 2023, 20:52In het verblijf van de sporenschildpadden was men aan het werken, er werden namelijk twee dubbele toegangspoorten geplaatst, de ruimte waar zij zaten was open gebroken en vermeerderd met een deel van het Sitatungaverblijf, wellicht zullen ze het verblijf voor de schildpadden vergroten, maar zeker ben je nooit als het van Pairi Daiza afhangt.
Ik vind het jammer dat Pairi Daiza zelf weinig tot niets naar buiten brengt. Een concept tekening van de Japanse wereld zou geweldig zijn of een making of serie, zoals ze dat bij de beekse bergen bijvoorbeeld best goed kunnen. Dat zou voor ons leuke input zijn voor op dit forum.
- Boomkangoeroe
- Laafsekikker (CR)
Ja ik vind het ook jammer enkele voorstellingen van de nieuwe Japanse Wereld kunnen we echter wel zien als je goed rondkijkt in de vernieuwde ingang, maar ik begrijp je stelling en kijk er eigenlijk ook zo naar. Ik vermoed dat ze dit niet doen omdat vaak nog dingen worden aangepast als ze zien dat het niet goed blijkt te zijn maar een tipje van de sluier zou wel mooi meegenomen zijn of gewoon al een bord aan de werken met wat meer informatie zou al veel vragen moeten beantwoorden.
Communicatie is nooit een sterk punt geweest in Pairi Daiza maar zo zie ik het ook voor de KMDA soms heb ik het gevoel beter een abonnement te kopen voor de Gazet van Antwerpen daar worden alle plannen volmondig uit de doeken gedaan maar als abonnee hoor je niks... teleurstellend!
Communicatie is nooit een sterk punt geweest in Pairi Daiza maar zo zie ik het ook voor de KMDA soms heb ik het gevoel beter een abonnement te kopen voor de Gazet van Antwerpen daar worden alle plannen volmondig uit de doeken gedaan maar als abonnee hoor je niks... teleurstellend!
- Asbolus
- Laafsekikkertje (VU)
Niet elk project is direct over te spreken door parken en hun organisaties, en soms is de verrassing ook gewoon leuk
Kan je ook niet teleurgesteld raken en is het gewoon een mooie/leuke toevoeging op je looproute

Kan je ook niet teleurgesteld raken en is het gewoon een mooie/leuke toevoeging op je looproute
Uw locale criticus. Moeilijk doen is ook een vak.
-
- Laafsekikker (EN)
- Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen
Ik heb soms ook een beetje de indruk dat veel Nederlandse parken tegenwoordig wat opener plegen te zijn in de communicatie van hun nieuwbouwprojecten, maar het is inderdaad geen vereiste om dat te doen. Een tipje van de sluier oplichten kan een goeie manier zijn om bezoekers alvast te prikkelen voor een toekomstig herbezoek (en om liefhebbers op een forum voer voor discussie te geven
), maar door te veel op voorhand weg te geven, loop je al gauw het risico op 'overpromising' omdat er in de loop van het bouwproces nog een heleboel kan veranderen.
Zo'n making-of op YouTube zoals SBB doet zou natuurlijk enorm interessant zijn, maar ik kan me voorstellen dat het toch een behoorlijke investering vergt om zoiets op een kwalitatieve manier te produceren. Misschien is in België ook de tweetaligheid een hinderpaal om met zoiets te beginnen? Of zijn de Belgische parken gewoon nog een beetje 'ouderwetser', door nieuwbouwprojecten bij voorkeur via de reguliere kranten publiekelijk te maken?

Zo'n making-of op YouTube zoals SBB doet zou natuurlijk enorm interessant zijn, maar ik kan me voorstellen dat het toch een behoorlijke investering vergt om zoiets op een kwalitatieve manier te produceren. Misschien is in België ook de tweetaligheid een hinderpaal om met zoiets te beginnen? Of zijn de Belgische parken gewoon nog een beetje 'ouderwetser', door nieuwbouwprojecten bij voorkeur via de reguliere kranten publiekelijk te maken?
-
- Laafsekikker (EN)
- Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen
Pairi Daiza heeft tijdelijk de 11-koppige groep koningspinguïns van Tierpark Hellabrunn overgenomen terwijl hun verblijf in München verbouwd wordt.
Bron: Facebook Pairi Daiza
Bron: Facebook Pairi Daiza
-
- Laafsekikker dikkopje (LC)
- Favoriete dierentuin: PD
Gisteren nog eens geweest maar ik vind die nieuwe vuilbakken die echt overal in het park staan, toch wat vloeken met de rest van het thema.

Op sommige plaatsen staan er plantjes bovenaan ingeplant dat is al beter, maar op de meeste plaatsen staan ze nu, 4 maand later nog altijd zoals op de foto. Hier had men toch wat meer thematiek kunnen voorzien, ipv een gigantische bruine container.
Toch als je ziet hoeveel moeite men vroeger wel deed

- aardvarkentje15
- Laafsekikker (EN)
- Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo
Je bedoelt de ingang? Die lijkt mij ook fenomenaal, maar geeft mij ook wel n soort Disneyland-gevoel.Limburg vooruit schreef: ↑19 feb 2023, 12:37Ik moet eerlijk bekennen dat het op foto prachtig is, in het echt zal het fenomenaal zijn.
MAAR dit hoort NIET thuis in een zoo, eerder iets voor een pretpark.
Het is vrees ik een kwestie van tijd voor er pretparkattracties komen in het park.
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough
Mijn foto's vind je hier: https://www.instagram.com/nicola_animal_photography/
-
- Laafsekikker (EW)
- Favoriete dierentuin: de BBB's
Mooi nieuws van een, samen met het kuifhert, ietwat onderbelichte soort, die bovendien een ideale vervanger is voor de reeve's muntjak én een ideale onderbewoner voor rode panda's.zoofan schreef: ↑20 jun 2023, 10:33Er is een goral geboren.
https://www.facebook.com/pairidaizanl/p ... jFWfZWvctl
Extinction is forever!
-
- Laafsekikkerdril (NE)
- Favoriete dierentuin: Pairi Daiza
Ik vond deze foto in een brochure van een bouwbedrijf dat betrokken was bij de bouw van het Sanctuary. Het toont de plattegrond van het Sanctuary, maar laat ook zien hoe het landschap ten oosten van de kas eruit moet komen te zien. Op de foto is te zien dat er een tweede ingang (richting steppe/oost) gepland is. Ik vraag me af waarom er rechts op de foto een diep dal (of een hoge berg?) is. Wil Eric Domb met behulp van een tunnel verder bouwen aan de steppe-themawereld aan de overkant van de straat? De Prewalskipaarden hebben zeker een paar hectare ruimte nodig, als het terrein aan de tropische kaswegkant al gedeeltelijk anders wordt gebruikt, moet de steppe toch ergens anders gebouwd worden...
-
- Laafsekikkerdril (NE)
https://imgur.com/foSmTxC
het uploaden van de foto leek niet te werken, dus plaats ik de link hier:
het uploaden van de foto leek niet te werken, dus plaats ik de link hier:
- Asbolus
- Laafsekikkertje (VU)
Ik zie een bootjesride oid door een aantal wateren?!
-
- Laafsekikkerdril (NE)
- Asbolus
- Laafsekikkertje (VU)
Enige stop die ik zie zit bij de meest linkerbootjes, daar loopt nml een smaller pad tot recht langs de kust.Thordewalrus schreef: ↑23 jun 2023, 07:55Het is interessant dat de boottocht waarschijnlijk meerdere stops heeft. Het is niet echt de moeite waard voor korte trips….
-
- Laafsekikkerdril (NE)
Er zijn ook haltes te zien onderaan de foto en bij het lamantijnbassin, maar misschien zijn de rechthoeken alleen overdekte picknickplaatsen aan het water.Anubite schreef: ↑23 jun 2023, 10:03Enige stop die ik zie zit bij de meest linkerbootjes, daar loopt nml een smaller pad tot recht langs de kust.Thordewalrus schreef: ↑23 jun 2023, 07:55Het is interessant dat de boottocht waarschijnlijk meerdere stops heeft. Het is niet echt de moeite waard voor korte trips….
-
- Laafsekikkerdril (NE)
- Favoriete dierentuin: Pairi daiza
- Contacteer:
Ik zou een bootjes attractie wel erg leuk vinden voor de kas, maar volgensmij wouden ze juist geen attracties plaatsten in het park...