Nieuwstopic Zoo Planckendael (2023)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Re: Nieuwstopic Zoo Planckendael (2023)

Bericht door zoofan »

Na de kamelen en de wisenten begon mijn hart sneller te slaan want ik zag twee orangs ... buiten! En toen ben ik enkele foto's beginnen nemen ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het waren dus Vilmos en een van zijn vriendinnen. Met eentje trekt hij altijd op, de andere negeert hij meestal.

Ze zaten in het middelste binnenverblijf en op de twee middelste eilanden. Het familie groepje zat in het binnenverblijf het dichtst bij het restaurant. Grappig is dat de kleine Ombak het slingeren afgekeken heeft van de gibbons en nu net zo sierlijk heen en weer slingert.

Ander nieuws is dat de Grévy zebra's en de drie addaxen gezellig samen staan. De zebra's zijn super rustig en de addaxen lijken er ook wel vertrouwen in te hebben.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoop dat het een kwestie van tijd is voor er een verbinding met de giraffevlakte gemaakt wordt.

Bij de bizons lopen nog maar twee wapiti's. Ik hoop dat ze die groep opnieuw uitbreiden want enkel bizons is voor dat perk maar wat pover.

De verhuis van de flamingo's van Antwerpen naar Planckendael is een groot succes want er broeden nu 8 rode flamingo's.

In de volière bij de sneeuwluipaarden is nu een eendensoort. Een soort van slobeend. Een soortnaambordje ontbreekt nog.

Afbeelding

Men was bezig met het verblijf van de kuifmakaken. Twee muren werden vandaag geplaatst.
Laatst gewijzigd door zoofan op 17 mei 2023, 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot »

Fijn om te zien dat de orangs buitenkomen en dat de combi met de addaxen en de zebra's goed verloopt.
zoofan schreef:
17 mei 2023, 16:58
In de volière bij de sneeuwluipaarden is nu een eendensoort. Een soort van slobeend. Een soortnaambordje ontbreekt nog.
Volgens mij is ook een vrouwtje van een 'gewone' slobeend.

zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door zoofan »

Kanvar zou dan toch mogen blijven want hij zou Kai Mook gedekt hebben. May Tagu heeft nog geen interesse in hem.

https://www.gva.be/cnt/dmf20230510_94368414

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust »

Mooi dat de orangs eindelijk naar buiten durven komen! :)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker »

ZOO PLANCKENDAEL RINGT ZIJN PASGEBOREN OOIEVAARSKUIKENS
De grootste ooievaarskolonie van het land, woont nog steeds in ZOO Planckendael. Traditiegetrouw gaan onze vogelverzorgers in deze periode gedurende een dag of drie de boom in om de jonge ooievaarskuikens te tellen, te wegen en te ringen. Timing is hierbij cruciaal. Zijn de jongen te groot, dan vliegen ze weg. Zijn de jongen te klein, dan is de ring nog te groot en verliezen ze hem. De twee ringen die de kuikens krijgen zijn een soort identiteitskaart die ons toelaat belangrijke informatie te verzamelen over hun trek naar het Zuiden, hun voortplanting, hun gedrag, enz.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

Is de fazantduif Otidiphaps nobilis nobilis eigenlijk nog aanwezig in PL? Volgens ZTL wel maar ik dacht dat die niet in de nieuwe volières van de Aziehal te zien is?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door Zoozot »

Apenarend schreef:
04 jun 2023, 12:58
Is de fazantduif Otidiphaps nobilis nobilis eigenlijk nog aanwezig in PL? Volgens ZTL wel maar ik dacht dat die niet in de nieuwe volières van de Aziehal te zien is?
Bij mijn weten zijn er inmiddels al een aantal jaar geen fazantduiven meer te zien in Planckendael (in ieder geval niet voor de schermen), dus ik neem aan dat er foute of verouderde info op ZTL staat.

zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door zoofan »

Bij de vogels zag ik kuikens bij de zwartmaskeribis, de kaalkopibis en de Europese lepelaar. Naast de nestpaal van de zwartsnavelooievaar staat een laddertje. Ik zag geen jongen maar omdat dat laddertje er nog staat verwacht ik er wel. Anders zou het laddertje weg zijn, vermoed ik.

De addaxen konden niet meer bij de zebra's komen.

Er zijn werken waar vroeger de alpaca's stonden.

Van het gebouw voor de kuifmakaken staan alle muren. Er moeten nog grote ruiten in zodat de dieren ook in de winter te zien zijn.

Het bongoverblijf is af, al staan ze er nog niet op, en het andere verblijf aan die stal nadert ook de voltooiing.

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: Meerdere

Bericht door MennoPebesma »

Groot verdriet om orang-oetan Kila...

Orang-oetan Kila is niet meer, en iedereen voelt zich onwezenlijk door dit verlies. Wat startte als een vermoedelijke luchtweginfectie met hoesten, zich slap voelen en slecht eten, mondde uit in een spoedoperatie met dit jammerlijke einde. De conditie van Kila ging razendsnel achteruit en ingrijpen werd een noodzaak.

Al snel bleek dat er een infectie zat in de luchtzakken aan haar keel. Het ontstekingsvocht werd afgevoerd in de hoop dat dit zou helpen bij haar herstel en dat ze zich snel beter zou voelen. Spijtig genoeg is Kila niet meer wakker geworden.

Voor haar 6-jarige zoon Ombak is dit eveneens een groot verlies. Hoewel Ombak niet meer gezoogd werd door Kila en volledig zelfstandig at, was de emotionele band sterk. Hij en zijn vader hebben afscheid kunnen nemen. Orangmoeders zorgen normaal alleen voor hun jongen tot een jaar of acht.

De andere groep orang-oetans met tiener Vilmos en de vrouwtjes Karo en Moni hebben geen contact met dit familiegroepje.

Onze verzorgers zijn er het hart van in. "Onverwacht afscheid moeten nemen van een orang-oetan die je koesterde en trainde, waarmee je een band had, dat doet pijn. Het zijn zo'n prachtige dieren!"

Bron: Facebook Zoo Planckendael

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's

Re: Nieuwstopic Zoo Planckenhdael (2023)

Bericht door Limburg vooruit »

Virale besmetting kan zo snel gaan, soms met binnen enkele uren de dood tot gevolg.

Zeer spijtige zaak, maar hier is weinig tegen te beginnen.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

ZooMan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen

Bericht door ZooMan »

MennoPebesma schreef:
06 jun 2023, 17:10

Groot verdriet om orang-oetan Kila...

Orang-oetan Kila is niet meer, en iedereen voelt zich onwezenlijk door dit verlies. Wat startte als een vermoedelijke luchtweginfectie met hoesten, zich slap voelen en slecht eten, mondde uit in een spoedoperatie met dit jammerlijke einde. De conditie van Kila ging razendsnel achteruit en ingrijpen werd een noodzaak.

Al snel bleek dat er een infectie zat in de luchtzakken aan haar keel. Het ontstekingsvocht werd afgevoerd in de hoop dat dit zou helpen bij haar herstel en dat ze zich snel beter zou voelen. Spijtig genoeg is Kila niet meer wakker geworden.

Voor haar 6-jarige zoon Ombak is dit eveneens een groot verlies. Hoewel Ombak niet meer gezoogd werd door Kila en volledig zelfstandig at, was de emotionele band sterk. Hij en zijn vader hebben afscheid kunnen nemen. Orangmoeders zorgen normaal alleen voor hun jongen tot een jaar of acht.

De andere groep orang-oetans met tiener Vilmos en de vrouwtjes Karo en Moni hebben geen contact met dit familiegroepje.

Onze verzorgers zijn er het hart van in. "Onverwacht afscheid moeten nemen van een orang-oetan die je koesterde en trainde, waarmee je een band had, dat doet pijn. Het zijn zo'n prachtige dieren!"

Bron: Facebook Zoo Planckendael

Zeer treurig nieuws, en dat slechts 4 dagen na haar verjaardag. Dat de dieren nog maar een jaar in het park verblijven en dus één van de publiekstrekkers zijn maakt dit nieuws natuurlijk nog onverwachter.

Jammer maar helaas is er niet veel aan te doen, dat een dier niet meer wakker is bij narcose natuurlijk altijd het risico.

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door Zoozot »

De twee onlangs geboren leeuwenwelpen zijn gedood door hun moeder:

De twee Aziatische leeuwenwelpen geboren in april dit jaar, zijn gestorven. Leeuwin Lorena aanvaardde de welpen niet meer na de noodzakelijke vaccinatie en verwondde haar jongen dodelijk.

Alle leeuwenwelpen, ook die van de Afrikaanse leeuwen in ZOO Antwerpen, worden op de leeftijd van 8 weken gevaccineerd tegen de dodelijke kattenziekte. Zo wordt het internationaal uitgeschreven protocol al jaren gevolgd. Bij de Afrikaanse leeuwen ging alles in het verleden altijd vlot. Bij de Aziatische leeuwen heeft deze wellicht overgevoelige moeder er anders over beslist. De verzorgers zijn er het hart van in en verwerken hun verdriet.

Deze leeuwin heeft gevoelsmatig haar welpen opgegeven. Ze vertrouwde het zaakje niet en heeft haar welpen dodelijk verwond. In de natuur bijten leeuwinnen hun welpen dood als ze merken dat ze ziek of zwak zijn. Ze worden onmiddellijk weer krols nadat de welpen gestorven zijn. Zo steken ze geen vruchteloze energie meer in deze jongen, maar focussen ze op nieuwe paringen en een nieuwe worp en verspillen ze geen kostbare energie.

Samen met onze wetenschappers bekijken we de mogelijke alternatieven voor de toekomst want kweekvrouw Lorena heeft in 2016 wél drie jongen grootgebracht. Twee jaar geleden heeft ze ook één van de twee jongen van haar worp gedood. Wat we in de natuur eerder zien bij leeuwen is dat ze hun eerste worp uit onervarenheid doden.

Ligt het aan de Aziatische leeuwen specifiek als soort of in het bijzonder aan het individu, de persoonlijkheid van deze leeuwin zelf? Is zij overgevoelig? Ze staat gekend als een zenuwachtige leeuwin met een pittig karakter die erg fel en agressief naar de verzorgers kan reageren. Er zal uitgebreid onderzoek en overleg zijn met de Europese stamboekhouder en experten van de Aziatische leeuwen in Denemarken om het voortbestaan van deze bedreigde diersoort verder te kunnen helpen en volgende generaties te laten overleven.

In ZOO Planckendael leven momenteel drie Aziatische leeuwen: mannetje Jari, vrouwtje Lorena en hun zoon Wishu.

Bron: Facebook ZOO Planckendael

tomplanckendael
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: planckendael

Bericht door tomplanckendael »

het gaat hard met de sterftes de laatste tijd

jackdw
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: ZOO

Bericht door jackdw »

Een goede oplossing voor de inteelt zou al veel veranderen!
Sometimes something similar to what it is! ...

zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door zoofan »

jackdw schreef:
13 jun 2023, 00:59
Een beetje een vreemde reactie aangezien in beide gevallen de doodsoorzaak niet te wijten is aan inteelt.

Ook goed nieuws van uit die kant van het dierenpark. Er is een zwartsnavelooievaar geboren!

Afbeelding

Er is een ook een tweede nest jongen bij de Europese lepelaars.

Afbeelding

Bij de orangs zaten de twee oude vrouwtjes nu bij de vader met zijn zoon. Het andere mannetje, Vilmos, zat apart. Bij de leeuwen zat de leeuwin al terug bij het mannetje.

Waar ze dringend moeten mee stoppen, volgens mij, is met het vlinderproject. Ik zag een blauwe morpho aan de zwartsnavelooievaar, aan de ingang van het olifantenverblijf en aan de sneeuwluipaarden. Een mooi zicht, dat zeker, maar ik vind het ongepast.

Bij de olifanten staat Kanvar nu geregeld bij de vrouwtjes.

Afbeelding

En nog in het Aziëdeel wordt er verder gewerkt aan het verblijf voor de kuifmakaken.

Afbeelding

Afbeelding

In Afrika is het verblijf van de bongo's klaar en ik zag in verte 1 bongo.

Afbeelding

Aan het verblijf van de Somalische wilde ezels werd volop gewerkt. Dat zal binnen enkele dagen wel klaar zijn.

De addaxen en de zebra's stonden terug samen.

Afbeelding

Aan de giraffen zag ik een muurhagedis. Blijkbaar leven die pas sinds 2004 in Vlaanderen.

Afbeelding

jackdw
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: ZOO

Bericht door jackdw »

zoofan schreef:
13 jun 2023, 17:38
jackdw schreef:
Een beetje een vreemde reactie aangezien in beide gevallen de doodsoorzaak niet te wijten is aan inteelt.
Overdreven agressie en enkele andere symptomen die zich hier al hebben voorgedaan duiden daar nochthans wel op. Of misschien geloof je de reactie van Planckendael zelf die de voor hen meest gunstige uitleg geeft?
Sometimes something similar to what it is! ...

JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: -

Bericht door JvG »

jackdw schreef:
15 jun 2023, 18:43
zoofan schreef:
jackdw schreef:
Overdreven agressie en enkele andere symptomen die zich hier al hebben voorgedaan duiden daar nochthans wel op. Of misschien geloof je de reactie van Planckendael zelf die de voor hen meest gunstige uitleg geeft?
Is het wel overdreven agressie? Het zijn haar jongen die gehanteerd worden door verzorgers/dierenarts en dus mogelijk een andere geur hebben. Dat kan zeker reden voor een moederleeuw zijn om haar jongen toch te doden als ze het niet vertrouwd. En een wat zenuwachtiger en pittiger karakter is niet meteen iets wat perse door inteelt komt. Er zijn genoeg dieren die zo'n karakter hebben zonder dat er inteelt is (mensen zelfs buiten beschouwing gelaten). Om die dieren meteen maar die stempel te geven gaat in mijn ogen te ver, kijken naar hoe ze verder gaan met haar als eventuele fokleeuwin vind ik dan juist een goede denkwijze van Planckendael zelf.

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Bericht door Jarne »

jackdw schreef:
15 jun 2023, 18:43
zoofan schreef:
jackdw schreef:
Nu ben ik wel benieuwd waar je vandaan haalt dat toenemende agressie een kenmerk is van inteelt. Studies vind ik er niet direct over, en doorgaans is juist het omgekeerde het geval.

zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door zoofan »

Op een ander forum is te lezen dat er om inteelt te vermijden een bonobo bijgekomen is uit Vallée des Singes, nl. Swahili die in 2014 geboren is. Habari zou om dezelfde reden gesteriliseerd zijn.

seborga
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: Planckendael

Bericht door seborga »

zoofan schreef:
20 jun 2023, 10:15
Op een ander forum is te lezen dat er om inteelt te vermijden een bonobo bijgekomen is uit Vallée des Singes, nl. Swahili die in 2014 geboren is. Habari zou om dezelfde reden gesteriliseerd zijn.
Bedankt voor de update!

Extra apennieuws: er is een nieuw mannetje bij de witgezichtsaki's, afkomstig uit een Franse dierentuin. Nu is er opnieuw 1.1.

Bij de olifanten staat Kanvar opnieuw apart want is in musth.

Plaats reactie