Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2023)
Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2023)
Er zijn een aantal vogels uit het ei gekropen. Ik zag twee zwaluwpapegaaien, twee geelkeelgaailijsters, twee kluten en een Californische kuifkwartel. Bij de kuiforopendola's is de kleinste vogel reepjes van bladeren aan het scheuren en die aan het weven in de scheidingsdraad me de voliere met de wevers.
Bij de chimpansees zit Cheeta samen met Mia, Marit en Siri. Vanmorgen zag ik enkele paringen tussen Cheeta en Marit.
In het reptielengebouw is er een houten wand geplaatst voor het alligatorverblijf zodat je er niets meer van ziet.
Er staan enkele stellingen tegen de rotsen van het takinverblijf. Het blijft voor mij onbegrijpelijk dat dat verblijf niet opgevuld geraakt met manenschapen, steenbokken, ... Of als ze de bovenkant afmaken met schrikdraad eventueel de mandrils.
Bij de chimpansees zit Cheeta samen met Mia, Marit en Siri. Vanmorgen zag ik enkele paringen tussen Cheeta en Marit.
In het reptielengebouw is er een houten wand geplaatst voor het alligatorverblijf zodat je er niets meer van ziet.
Er staan enkele stellingen tegen de rotsen van het takinverblijf. Het blijft voor mij onbegrijpelijk dat dat verblijf niet opgevuld geraakt met manenschapen, steenbokken, ... Of als ze de bovenkant afmaken met schrikdraad eventueel de mandrils.
Mijn foto's vind je hier: https://www.instagram.com/nicola_animal_photography/
-
- Laafsekikker (EN)
- Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen
Ik heb ooit ergens gelezen dat er al langer iets moest gebeuren met waterdichting in het takinverblijf, wat waarschijnlijk redelijk complex is vanwege het gebouw dat eronder zit. Ik vermoed dat men nu eerst dat probleem wil aanpakken voor er weer een nieuwe soort in kan.
Laatst gewijzigd door Zoozot op 14 mei 2023, 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Lijkt me een logische verklaring.
Mijn foto's vind je hier: https://www.instagram.com/nicola_animal_photography/
- VicVincke
- Laafsekikkerdril (NE)
- Favoriete dierentuin: zoo planckendael
De vergunningaanvragen van het jubileumcomplex staan op de website van het loket
https://omgevingsloketinzage.omgeving.v ... n-en-fotos
https://omgevingsloketinzage.omgeving.v ... n-en-fotos
-
- Laafsekikker (EW)
- Favoriete dierentuin: de BBB's
een aantal zaken vallen mij op:
een aap bij de beren, duidelijk geen klauwaap, hoewel er in doc 917_3D er toch sprake is van klauwaapjes
op diezelfde tekening lijkt het huidig perk van de rode panda mee te worden opgenomen
en het tijgerverblijf wordt blijkbaar overnet. Ik dacht nu net dat het geheel open moest blijven en dat men daarom niet voor die ooit getoonde verticale kattenverblijven kon gaan. Blijft nog veel meer jammer dan dat men dat niet heeft uitgewerkt. Het tijgerverblijf zoals het nu is getekend is absurd smal voor zo'n dier.
een aap bij de beren, duidelijk geen klauwaap, hoewel er in doc 917_3D er toch sprake is van klauwaapjes
op diezelfde tekening lijkt het huidig perk van de rode panda mee te worden opgenomen
en het tijgerverblijf wordt blijkbaar overnet. Ik dacht nu net dat het geheel open moest blijven en dat men daarom niet voor die ooit getoonde verticale kattenverblijven kon gaan. Blijft nog veel meer jammer dan dat men dat niet heeft uitgewerkt. Het tijgerverblijf zoals het nu is getekend is absurd smal voor zo'n dier.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
-
- Laafsekikker (EN)
Het zijn de slingerapen die bij de beren komen (staat ook ergens in de plannen; ze krijgen tevens een groot binnenverblijf boven in de oude 'stallen' van het dolfinarium). Klauwaapjes lijken in het pandaverblijf te komen, dat via watergracht en hoogteverschil toch afgescheiden blijft van de beren.
-
- Laafsekikker (EW)
Geen slecht idee. Het huidig perk vind ik te klein voor een rode panda, dikdik of kuifhert.Zoozot schreef: ↑25 mei 2023, 20:44Het zijn de slingerapen die bij de beren komen (staat ook ergens in de plannen; ze krijgen tevens een groot binnenverblijf boven in de oude 'stallen' van het dolfinarium). Klauwaapjes lijken in het pandaverblijf te komen, dat via watergracht en hoogteverschil toch afgescheiden blijft van de beren.
Extinction is forever!
-
- Laafsekikker (EN)
Het is ook praktisch een slimme zet. Op deze manier heeft men voor de Zuid-Amerikaanse bewoners van het kleinapengebouw op tijd een permanente oplossing om te voldoen aan de nakende buitenverblijf-wetgeving, en het kleinapengebouw wordt alvast deels 'geleegd' voor een toekomstige verbouwing waarbij er veel ruimte vrijkomt voor nieuwe invulling.Apenarend schreef: ↑25 mei 2023, 21:00Geen slecht idee. Het huidig perk vind ik te klein voor een rode panda, dikdik of kuifhert.Zoozot schreef: ↑25 mei 2023, 20:44Het zijn de slingerapen die bij de beren komen (staat ook ergens in de plannen; ze krijgen tevens een groot binnenverblijf boven in de oude 'stallen' van het dolfinarium). Klauwaapjes lijken in het pandaverblijf te komen, dat via watergracht en hoogteverschil toch afgescheiden blijft van de beren.
-
- Laafsekikker (EW)
- Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Waarom moeten alle apen een buitenverblijf krijgen? De kleinere soorten kunnen toch perfect binnen een ruim verblijf krijgen. Er is in dat gebouw geen optie op buitenverblijven.
Of een nieuw nocturama in het apengebouw. Hier kunnen wel wat combi's gemaakt worden?
Of een nieuw nocturama in het apengebouw. Hier kunnen wel wat combi's gemaakt worden?
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn
Waarom is er zoveel pijn
-
- Laafsekikker (EW)
Vlaams MBesluit 18 maart 2019 voor het houden van primaten: allemaal moeten ze een buitenverblijf hebben, nachtprimaten uitgezonderd (wat ik overigens niet goed begrijp). Dat buitenverblijf moet overigens nog niet te groot zijn, een beetje architect weet dat in die zone nog wel op te lossen (kuch Grzimekhaus).Limburg vooruit schreef: ↑25 mei 2023, 21:44Waarom moeten alle apen een buitenverblijf krijgen? De kleinere soorten kunnen toch perfect binnen een ruim verblijf krijgen. Er is in dat gebouw geen optie op buitenverblijven.
Extinction is forever!
- ZooMan
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Interessant om eens de definitieve plannen (als ze dat worden tenminste) eens te zien, 4 jaar na de originele. Veel is er niet veranderd ten opzichte van de originele plannen, maar er zijn toch wel enkele zaken. Een voorbeeld is het berenverblijf. Hier zou niets aan gebeuren, maar nu blijkt toch dat er vele grootschalige dingen te gebeuren staan. Zo wordt bijvoorbeeld de 'waterplas' verplaatst naar de linkerkant van het verblijf.
Wat me verder wel opvalt is dat er geen spoor meer te bekennen is van de rotstrap/rotswand die van het sneeuwluipaardenverblijf naar de gelijkvloers zou lopen, je weet wel, diegene die er mede voor zorgde dat het Nocturama zou verdwijnen. Nu deze er misschien niet komt (het kan ook gewoon dat deze niet ingetekend staat om het gebied eronder weer te geven) zou er toch geen enkele goede reden zijn om het Nocturama te laten verdwijnen?, buiten dat de uitgang verdwijnt dan maar dat is toch geen onoverkomelijk probleem lijkt me?
Ook opmerkelijk is dat de grote trap naar het eerste niveau van het Jubileumcomplex niet ingetekend staat. Dit kan opnieuw gewoon zijn om het onderliggende te tonen, maar het is wel wat opmerkelijk
. De trap lijkt mij toch een vast component van het gebouw (dat dus niet afgebroken mag worden).
Verder valt het me op dat er vele structuren ingetekend staan naast het toekomstige sneeuwluipaardenverblijf. Ik ben er nog altijd heilig van overtuigd (het kan ook gewoon wishful thinking zijn
) dat er hier wat volières komen, waarnaar Dries Herpoelaert eerder ook al hintte door te zeggen dat er uilen en kraanvogels kwamen.
Nu maar hopen dat men nog wat aandacht besteed aan de originele kenmerken, look en sfeer. In ieder geval verdwijnt het Jubileumcomplex in zijn oorspronkelijke staat. Spijtig voor erfgoed-fans zoals ik maar wel indrukwekkender en beter voor de dieren.
Wat me verder wel opvalt is dat er geen spoor meer te bekennen is van de rotstrap/rotswand die van het sneeuwluipaardenverblijf naar de gelijkvloers zou lopen, je weet wel, diegene die er mede voor zorgde dat het Nocturama zou verdwijnen. Nu deze er misschien niet komt (het kan ook gewoon dat deze niet ingetekend staat om het gebied eronder weer te geven) zou er toch geen enkele goede reden zijn om het Nocturama te laten verdwijnen?, buiten dat de uitgang verdwijnt dan maar dat is toch geen onoverkomelijk probleem lijkt me?
Ook opmerkelijk is dat de grote trap naar het eerste niveau van het Jubileumcomplex niet ingetekend staat. Dit kan opnieuw gewoon zijn om het onderliggende te tonen, maar het is wel wat opmerkelijk

Verder valt het me op dat er vele structuren ingetekend staan naast het toekomstige sneeuwluipaardenverblijf. Ik ben er nog altijd heilig van overtuigd (het kan ook gewoon wishful thinking zijn

Nu maar hopen dat men nog wat aandacht besteed aan de originele kenmerken, look en sfeer. In ieder geval verdwijnt het Jubileumcomplex in zijn oorspronkelijke staat. Spijtig voor erfgoed-fans zoals ik maar wel indrukwekkender en beter voor de dieren.
-
- Laafsekikker (EW)
Mooi ja, maar beter voor de dieren?
Ik begrijp de keuzes die gemaakt zijn niet, Siberische tijgers, de grootste soort in een miniverblijf dat in eender welke andere tuin nooit was goedgekeurd.
Sneeuwluipaarden die ze in planckendael ook reeds hebben. Had dan een andere klimmende soort genomen.
De slingerapen bij de beren is dan weer geweldig.
Ik begrijp de keuzes die gemaakt zijn niet, Siberische tijgers, de grootste soort in een miniverblijf dat in eender welke andere tuin nooit was goedgekeurd.
Sneeuwluipaarden die ze in planckendael ook reeds hebben. Had dan een andere klimmende soort genomen.
De slingerapen bij de beren is dan weer geweldig.
Waarom is er zoveel pijn
Waarom is er zoveel pijn
- ZooMan
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Dat heb ik ook nooit begrepen. Was er eerst geen sprake om het amoerluipaard terug naar Antwerpen te laten gaan? Inmiddels gaat dat al niet meer (het amoerluipaard in kwestie is namelijk overleden) maar de soort zou heel wat geschikter zijn.Limburg vooruit schreef: ↑26 mei 2023, 21:49Sneeuwluipaarden die ze in planckendael ook reeds hebben. Had dan een andere klimmende soort genomen.
Ook vind ik het jammer dat er niets lijkt in te staan over de toekomst van het Dolfinarium, behalve dan dat in een gedeelte ervan de slingerapen komen, toch wel jammerlijk vind ik want deze ruimte had gebruikt kunnen worden voor een veel geschiktere soort, zoals zeekoeien of zeeschildpadden.
- jackdw
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: ZOO
Het is zeker de bedoeling om ZOOveel mogelijk dieren te huisvesten die geen energieverslindende verwarming nodig hebben en toch bedreigd zijn.
Siberische tijgers komen daardoor zeker in aanmerking.
Verder herinner ik mij iets van een verblijf voor sneeuwluipaarden op een rotswand die tegen een wand, kant van het station, zeker haalbaar is en om er een reserve van mannelijke dieren te herbergen die steeds inzetbaar zijn voor het fokprogramma. Hetzelfde wat ze bijvoorbeeld met de olifanten doen.
De brlberen komen terug, dat is altijd vermeld.
De rest zien we wel en plannen zijn steeds onderhevig aan aanpassingen wanneer nieuwe elementen opduiken ...
Siberische tijgers komen daardoor zeker in aanmerking.

Verder herinner ik mij iets van een verblijf voor sneeuwluipaarden op een rotswand die tegen een wand, kant van het station, zeker haalbaar is en om er een reserve van mannelijke dieren te herbergen die steeds inzetbaar zijn voor het fokprogramma. Hetzelfde wat ze bijvoorbeeld met de olifanten doen.

De brlberen komen terug, dat is altijd vermeld.
De rest zien we wel en plannen zijn steeds onderhevig aan aanpassingen wanneer nieuwe elementen opduiken ...

Sometimes something similar to what it is! ...
-
- Laafsekikker (EN)
Ik heb de indruk dat het sneeuwluipaardenverblijf toch een stukje onder het bezoekersniveau doorloopt. Tot op grondniveau kan ik niet goed inschatten, maar wel deels tot op de verdieping van het nocturama lijkt mij.ZooMan schreef: ↑26 mei 2023, 20:49Wat me verder wel opvalt is dat er geen spoor meer te bekennen is van de rotstrap/rotswand die van het sneeuwluipaardenverblijf naar de gelijkvloers zou lopen, je weet wel, diegene die er mede voor zorgde dat het Nocturama zou verdwijnen. Nu deze er misschien niet komt (het kan ook gewoon dat deze niet ingetekend staat om het gebied eronder weer te geven) zou er toch geen enkele goede reden zijn om het Nocturama te laten verdwijnen?, buiten dat de uitgang verdwijnt dan maar dat is toch geen onoverkomelijk probleem lijkt me?
Plannen bij een vergunningsaanvraag zijn nochtans tot in de puntjes gedetailleerd, dus als de trap niet ingetekend staat, wilt dat zeggen dat hij toch mag verdwijnen.ZooMan schreef: ↑26 mei 2023, 20:49Ook opmerkelijk is dat de grote trap naar het eerste niveau van het Jubileumcomplex niet ingetekend staat. Dit kan opnieuw gewoon zijn om het onderliggende te tonen, maar het is wel wat opmerkelijk. De trap lijkt mij toch een vast component van het gebouw (dat dus niet afgebroken mag worden).
In het verleden is er in de wandelgangen lang gezegd geweest dat er bij een vernieuwing van het jubileumcomplex nieuwe verblijven zouden komen voor de tijgers en de amoerpanters, maar sinds er officieel plannen zijn voor sneeuwpanters in Antwerpen is er van amoerluipaarden geen sprake meer.
ZooMan schreef: ↑26 mei 2023, 22:12Ook vind ik het jammer dat er niets lijkt in te staan over de toekomst van het Dolfinarium, behalve dan dat in een gedeelte ervan de slingerapen komen, toch wel jammerlijk vind ik want deze ruimte had gebruikt kunnen worden voor een veel geschiktere soort, zoals zeekoeien of zeeschildpadden.
Op één van de overzichtsimpressies staat het woord 'aquarium' met een pijl naar het dolfinarium. Inhoudelijk nog steeds vrij vaag, maar de optie zeeschildpadden ligt dan nog steeds voor de hand. Ik lees ook het woord 'illuminarium', maar vraag me niet wat dat betekent.
- viggo
- Laafsekikkerdril (NE)
- Favoriete dierentuin: Zoo planckendael, Pairi Daiza, Zooparc Overloon
Waar vroeger de zeeleeuwen hebben gezeten komt een aquarium met onderwater tunnel met zeeschildpadden en haaien staat ook ergens op zo door snede van het project
-
- Laafsekikker (EW)
Ik kan zo minstens 10 katachtige opnoemen die zonder of met een minimale verwarring gehouden kunnen worden.
De zoo heeft gewoon een grote last van grootheidswaanzin, alles moet groot zijn.
Olifanten, giraffen, neushoorns, nijlpaarden, leeuwen, Siberische tijgers, kafferbuffels, gorilla's, ...
Er zijn zoveel mooie alternatieve soorten die ook publiek trekken en die minder ruimte nodig hebben.
Ik pleit zeker niet om alle grote soorten te vervangen, maar maximaal een soort of 3 zou handig zijn.
Waarom is er zoveel pijn
Waarom is er zoveel pijn
- jackdw
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: ZOO
Daar zijn we zeker erg nieuwsgierig naar!Limburg vooruit schreef: ↑27 mei 2023, 07:20Ik kan zo minstens 10 katachtige opnoemen die zonder of met een minimale verwarring gehouden kunnen worden.
Sometimes something similar to what it is! ...
- MennoPebesma
- Laafsekikker (CR)
- Favoriete dierentuin: Meerdere
Achter de schermen in Zoo Planckendael is afgelopen woensdag brilbeer Zamora overleden. Ze sukkelde al een poosje met haar gezondheid.
Bron: Facebookgroep 'Fans Zoo van Antwerpen'
Bron: Facebookgroep 'Fans Zoo van Antwerpen'
-
- Laafsekikker (EW)
Bedoel je die rotskloof die op eerste plannen was ingetekend en liep van boven tot onder in het tijgerverblijf? Die lijkt nu inderdaad verdwenen te zijn. Jammer, want dat leek mij esthestisch alvast een voltreffer te worden (al zijn schetsen vaak sterk afwijkend van wat er uiteindelijk gerealiseerd wordt).ZooMan schreef: ↑26 mei 2023, 20:49
Verder blijf ik dit ontwerp gewoon een blunder van jewelste vinden wat de inplanting betreft van kattenverblijven. Katten moet hoog kunnen zitten vanuit dierenwelzijn. Een boomstronk of zo'n speeltuinconstructie voldoet daar natuurlijk niet aan wanneer bezoekers daar ook van nog eens hoger kunnen op kijken.
Nu hebben ze eens de locatie en ruimte om een aantal principes samen te gaan toepassen: de zoo als canyon landschap, verticale verblijven voor katachtigen construeren (met tunnels voor de bezoekers), en kleinere soorten gaan huisvesten: men schreeuwt overal om nieuwe kweekholders voor jagoears of bepaalde luipaardsoorten. 2 verblijven van elke 600-800m² voor een koppel grote katten en 100 m² voor een kleine kat (type manoel, vissende kat, ocelot, margay) had prachtig geweest.
Ook kraanvogels boven, ik zie dat gewoon niet: daar is toch gewoon geen plaats voor een ietwat deftig perk met voldoende rustpunten?
Extinction is forever!