Nieuwstopic Pairi Daiza (2023)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Michielsken
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2023)

Bericht door Michielsken »

Zoozot schreef:
10 mar 2023, 12:08
Limburg vooruit schreef:
10 mar 2023, 11:17
Ben ik dan de enige die die boot geweldig vind. Origineel (het origineelste in de Benelux), zeer nuttig met de opvang van Reptielen. Deze laatste gaat met de huidige crisis nog een pak meer werk te verduren krijgen.
Ik ben er nog nooit 2x na elkaar geweest met dezelfde samenstelling, en de overkill aan reptielen, ze zouden hier beter een reeks op VTM over maken, dat de mensen zien wat ze in huis halen.
Daar geef ik je zeker gelijk in. Het is maar omdat het gebouw nog uit de Paradisio-tijd stamt dat het wat krapper en muffiger is dan we tegenwoordig van Pairi Daiza gewend zijn, maar puur op zich bekeken is het concept van een gestrand schip volgeladen met reptielen thematisch eigenlijk vrij goed uitgewerkt. Ik zou wel enige verbouwing verwelkomen om een en ander aan te passen aan de huidige standaarden (een paar terraria zou ik niet ideaal noemen en over de claustrofobische sfeer bij drukte is al vaak gemopperd), maar liever dat dan dat de boot verdwijnt.

En de opvangfaciliteit is uiteraard te belangrijk om te laten varen. :p
De boot is thematisch zeker sterk, maar past gewoon niet meer in het thema van de tuin. Het is geen wereld en de dieren horen thuis in verschillende delen van de tuin. Daarnaast is de capaciteit en de beleving ondermaats aan de standaard die Pairi Daiza nu uitstraalt. De doorgang voor de giraffen is inderdaad ook echt niet positief. Dus er zijn, buiten de sterke thematische waarde (ook al past ze niet in het grotere geheel van de tuin), weinig positieve punten voor het behoud denk ik. En met zo'n mangrove gebied kunnen ze opnieuw een mooi gebied maken dat origineel is en toch in het thema van de tuin past.

Ik vind het prachtig dat een stichting ter opvang hier de plaats krijgt, maar die plaats kan je ook ergens anders in het park krijgen. Daarvoor ook dat ik hoop/vermoed dat ze het aquarium daarvoor gaan gebruiken, dat zou thematisch beter passen dan een boot. Ze kunnen er eventueel een verhaal rond een bioloog uit de 18de eeuw rond verzinnen (hommage aan George Boulenger bv), dan past het nog met het gebouw ook.

Nuja, dat is dus bluesky-imagineering zoals ze dat zo mooi noemen. Ze zullen daar in Brugelette wel plannen hebben om het park overal op dezelfde standaard te brengen. De tijd zal het ons wel leren zeker?

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Bericht door Jarne »

Limburg vooruit schreef:
10 mar 2023, 11:17
Ben ik dan de enige die die boot geweldig vind. Origineel (het origineelste in de Benelux), zeer nuttig met de opvang van Reptielen. Deze laatste gaat met de huidige crisis nog een pak meer werk te verduren krijgen.
Ik ben er nog nooit 2x na elkaar geweest met dezelfde samenstelling, en de overkill aan reptielen, ze zouden hier beter een reeks op VTM over maken, dat de mensen zien wat ze in huis halen.
Op enkele terraria na (de slangenvitrines bijvoorbeeld, noch qua ruimte noch qua inrichting meer van deze tijd; en de alligators zitten ook wel best krap) vind ik de boot ook enorm tof gedaan. Een mooie collectie, leuk doch niet over-the-top ingerichte terraria en dan is er idd ook nog de opvang. Voor de dieren zou ik het zelfs van een hoger niveau noemen dan diverse andere nieuwere verblijven.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

Zowel de Mersus Emergo als het aquarium vind ik enorm beklemmend, in die mate zelfs dat er ik niet kan van genieten. Schuifel-schuifel-schuifel door nauwe gangen, net iets te veel thematisatie deze te kunnen waarderen (en dan ook vaak rommelig en oudbollig geplaatst), bij warm weer/veel publiek ronduit te mijden. In de boot heb ik ook een hoog Ikeawinkel-gevoel en in die winkels spurt ik nu eenmaal ook heel snel door.
Wel mooie collectie spinnen, daar heb ik toch even bij stil gestaan.

De boot is natuurlijk wel een echte eye catcher, een mooi groot zelfbedieningsrestaurant zou er niet misstaan, met op de dekken terrassen. Ik zou hem dus in de toekomst alleen maar een publieksfunctie geven: groot restaurant, café, toiletten, ehbo ruimte, infodesk, etc.

Het Aquariumgebouw zouden ze beter gebruiken voor administratie (zou nogal een werkplek zijn) en eventueel als receptieruimte. Voor dierenverblijven zie ik het daar niet geschikt meer in de toekomst.

De reptielen en vissen zijn natuurlijk wel wat moeilijker te plaatsen in de werelden, daar deze laatste zich focussen op zoogdieren en vogels, en altijd groots van opzet zijn.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot »

Michielsken schreef:
10 mar 2023, 13:45
De boot is thematisch zeker sterk, maar past gewoon niet meer in het thema van de tuin. Het is geen wereld en de dieren horen thuis in verschillende delen van de tuin. Daarnaast is de capaciteit en de beleving ondermaats aan de standaard die Pairi Daiza nu uitstraalt. De doorgang voor de giraffen is inderdaad ook echt niet positief. Dus er zijn, buiten de sterke thematische waarde (ook al past ze niet in het grotere geheel van de tuin), weinig positieve punten voor het behoud denk ik. En met zo'n mangrove gebied kunnen ze opnieuw een mooi gebied maken dat origineel is en toch in het thema van de tuin past.
Dat vind ik eigenlijk net niet; integendeel zelfs. Het thema van een gestrand zeeschip maakt het thematisch juist te verantwoorden dat in de boot dieren van verschillende werelddelen gehuisvest zijn; vergelijk het met Hannover die via een gelijkaardige impliciete storytelling pinguïns in hun Noord-Amerikaanse themagebied hebben verwerkt.

Wat dat betreft is de boot ook toevallig goed gelegen op het punt waar het Afrikaanse gedeelte grenst aan het Rijk van Ganesha (en in de toekomst ook de Japanse wereld). Het zal wellicht niet zo bedoeld zijn, maar op deze manier vormt de boot eigenlijk een mooi transitiepunt dat de overgang tussen die twee verschillende themagebieden kan markeren, en daarmee ook een beetje kan verzachten dat Afrika op dat punt zo plots omschakelt in Zuidoost-Azië.

Xanny
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Bericht door Xanny »

Weet er iemand waar de siamangs (gibbons) nu ergens gehuisvest zijn?

Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2

Bericht door Boomkangoeroe »

Xanny schreef:
11 mar 2023, 15:47
Bij de opening van het park hoorde ik hun kreten nog uit het binnengedeelte van de boot zelf komen, maar in de toekomst blijf ik toch hopen dat ze een mooiere stek krijgen bij de orang-oetans... :love:

De brulapen zitten wellicht ook nog in hun binnenverblijf.

De doodshoofdaapjes verhuizen waarschijnlijk naar dat nieuwe eilandje die naast het olifantenbad werd gecreëerd.

Xanny
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Bericht door Xanny »

Boomkangoeroe schreef:
12 mar 2023, 10:06
Xanny schreef:
11 mar 2023, 15:47
Bij de opening van het park hoorde ik hun kreten nog uit het binnengedeelte van de boot zelf komen, maar in de toekomst blijf ik toch hopen dat ze een mooiere stek krijgen bij de orang-oetans... :love:

De brulapen zitten wellicht ook nog in hun binnenverblijf.

De doodshoofdaapjes verhuizen waarschijnlijk naar dat nieuwe eilandje die naast het olifantenbad werd gecreëerd.
Ik hoop het ook dat ze eens een mooi en waardig verblijf krijgen. Bij de orang oerang zou idd mooi zijn

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door Zoozot »

Gouden takin geboren.

Dag kleintje !
Een van de eerste geboortes van dit jaar in The Enchanted Kingdom of Animals is een gouden takin. Deze baby is het jong van Pchan-Ku (10 jaar) en Wei (8 jaar).

Deze recente geboorte is uitstekend nieuws voor het voortbestaan van deze emblematische diersoort uit het hooggebergte, die bedreigd is in het wild.

Door onder meer de jacht en het verdwijnen van hun habitat, is de populatie gouden takins met 30% afgenomen in de laatste 24 jaar. De IUCN (International Union for the Conservation of Nature) klasseerde de diersoort bijgevolg als “kwetsbaar” op hun Rode Lijst voor bedreigde soorten.

Pairi Daiza neemt actief deel aan een Europees programma voor de bescherming en reproductie van deze diersoort (ESB: European Studbook Program)

Over enkele dagen kennen we het geslacht van de jonge takin. We zullen op jullie beroep doen voor het vinden van een naam!
Deze baby en onze 6 andere gouden takins zijn elke dag te bewonderen in The Middle Kingdom.

Bron: https://www.facebook.com/pairidaizanl/p ... bq99xRxj1l

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker »

een baby gouden takin in The Enchanted Kingdom of Animals.
Deze kleine gouden takin, waarvan het geslacht nog niet gekend is, is het jong van Pchan-Ku (10 jaar)
en Wei (8 jaar). De dierenverzorgers ontdekten deze geboorte in de ochtend van 8 maart, terwijl ze in
de stal de baby rustig zagen drinken bij zijn moeder. Deze nieuwe geboorte is uitstekend nieuws voor
het voortbestaan van de diersoort. Deze emblematische hoefdieren uit het hooggebergte zijn namelijk
bedreigd in het wild.

De gouden takins, die te bewonderen zijn in The Middle Kingdom in Pairi Daiza, zijn herkauwers uit de
geitenfamilie. Deze krachtige dieren met een glanzende goudkleurige vacht, combineren de beweeglijkheid
van een berggeit met de spierkracht van een stier. Ze kunnen meer dan 2 m lang worden, hebben een
schofthoogte van 1,30 m en kunnen tot 350 kg wegen.

In hun natuurlijke habitat: de bergen in de provincie Shaanxi, in het zuiden van China en Bhutan, worden
ze bedreigd door menselijke activiteiten. Door onder meer de jacht en het verdwijnen van hun habitat,
is de populatie gouden takins met 30% afgenomen in de laatste 24 jaar. De IUCN (International Union
for the Conservation of Nature) klasseerde de diersoort bijgevolg als “kwetsbaar” op hun Rode Lijst voor
bedreigde soorten.

Pairi Daiza neemt actief deel aan een Europees programma voor de bescherming en reproductie van deze
diersoort (ESB: European Studbook Program). De kleine gouden takin is vanaf vandaag te bewonderen in
Pairi Daiza. Het jong zal samenleven met zes andere gouden takins. The Enchanted Kingdom of Animals is
elke dag open. En we mogen ons in de nabije toekomst nog aan andere geboortes verwachten

Papegaai
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Bericht door Papegaai »

Pairi Daiza verwelkomde afgelopen tijd twee nieuwe diersoorten. Met renkoekoeken en Vietnamfazanten wordt de collectie verder uitgebreid.

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door Zoozot »

Papegaai schreef:
17 mar 2023, 16:07
Pairi Daiza verwelkomde afgelopen tijd twee nieuwe diersoorten. Met renkoekoeken en Vietnamfazanten wordt de collectie verder uitgebreid.
Zijn de renkoekoeken een tijdje uit de collectie geweest dan?

Waterbok
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Bericht door Waterbok »

Papegaai schreef:
17 mar 2023, 16:07
Waar zouden deze zitten?

Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

De vietnamfazanten zitten alvast in de Tropicalia serre maar zijn moeilijk zichtbaar tot op heden in één van de volieres

Ik vermoed dat de renkoekoeken terug aan de brasserie zullen zichtbaar zijn

Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

In Pairi Daiza waren gisteren nog heel wat bouwwerkzaamheden in volle gang bezig, zo was men op de laatste zonnepanelenparking nog volop halfverharding aan het aanbrengen waar ook nog in een volgend stadium zonnepanelen zullen worden geplaats, ook de bouw van de tropische serre gaat volop verder.

Naast het aquarium is men in het verlengde van het zeeberenverblijf ook eindelijk begonnen met een opknapbeurt van het aanpalende verblijf zodat ook deze hoek terug wat opgeknapt is.

Afbeelding

Ook het vogelverblijf waar tot voor kort nog de pelikanen in huisden werd verstevigd juist naast de Emersus, al hoop ik wel dat deze allemaal eens een nieuwe invulling krijgen vroeger zaten hier de schoenbekooievaars maar met de pelikanen is het eerder een erg stinkende hoek geworden. daarom was ik toch veel meer te vinden voor de invulling met de schoenbekooievaars, maar ik mis wel meer en meer de kleinere soorten vogels die met de komst van de grotere soorten aan de kant werden geschoven, zo denk ik bvb aan de wevervogels, zuidelijke hoornraven, hamerkoppen, vorkstaartscharrelaars en noem maar op... :love: (bij mij een natte droom zouden enkele oorgieren zijn en de prachtige jariboe)

De vooruitgang aan de kinderboerderij ligt ook niet stil, zo is men al gekomen aan wat voorheen de ehbo-post was, ook hier wordt het dak in de hoogte opgetrokken, dit project zou deze zomer moeten voltooid zijn. hier komen dan ook extra logies (21). Ook het domein van het eigenlijke erf zou moeten verdubbelen zodat er heel wat meer ruimte voor de dieren zal ontstaan, hier was wel nog niks van te merken. De shop wordt hier ook volledig leeggehaald, ik vermoed dan ook dat hier een extra restaurantfaciliteit zal komen voor de nabij gelegen logies.

De Japanse wereld verandert ook veel maar voor de opening zou het nog even wachten zijn tot volgend jaar...

Het wasberenverblijf ten slotte kreeg ook een andere inrichting.

daniel1109
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Bericht door daniel1109 »

Boomkangoeroe schreef:
18 mar 2023, 11:47
Ook het vogelverblijf waar tot voor kort nog de pelikanen in huisden werd verstevigd juist naast de Emersus, al hoop ik wel dat deze allemaal eens een nieuwe invulling krijgen vroeger zaten hier de schoenbekooievaars maar met de pelikanen is het eerder een erg stinkende hoek geworden. daarom was ik toch veel meer te vinden voor de invulling met de schoenbekooievaars, maar ik mis wel meer en meer de kleinere soorten vogels die met de komst van de grotere soorten aan de kant werden geschoven, zo denk ik bvb aan de wevervogels, zuidelijke hoornraven, hamerkoppen, vorkstaartscharrelaars en noem maar op... :love: (bij mij een natte droom zouden enkele oorgieren zijn en de prachtige jariboe)
Is het niet de bedoeling dat de schoenbekooievaars hier weer terugkomen? Enkele weken geleden melde Pairi Daiza nog op hun facebook pagina dat deze in hun warme binnenverblijf zaten totdat de temperaturen wat aangenamer werden

Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Tot nu is dat inderdaad de bedoeling maar de pelikanen zitten ook nog opgehokt wss naar aanleiding van de vogelgriep.
Ik vind gewoon dat je in de vele volières steeds dezelfde soorten terug vindt. toch zeker wat betreft het Afrikaanse stuk waar men zo een ongelooflijke soortenrijkdom kent en ook in de koude werelden ontbreken vogels. Ook de kalkoenen en de Canadese kraanvogel bij de elanden heb ik nog niet terug gespot.

daniel1109
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Zitten de Pelikanen wel opgehokt vanwege de vogelgriep? Want de Australische pelikanen zitten niet opgehokt, terwijl daar juist vogels zijn gestorven aan de griep. Ik kan er naast zitten natturlijk, maar ik snap niet helemaal waarom de ene pelikanen soort dan wel en de andere niet

Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

daniel1109 schreef:
18 mar 2023, 20:38
Zitten de Pelikanen wel opgehokt vanwege de vogelgriep? Want de Australische pelikanen zitten niet opgehokt, terwijl daar juist vogels zijn gestorven aan de griep. Ik kan er naast zitten natturlijk, maar ik snap niet helemaal waarom de ene pelikanen soort dan wel en de andere niet
Tot op heden zitten de drie Australische pelikanen ook nog opgehokt, hiermee wil ik bedoelen in een voliere, deze zijn nu samen met de lori's te zien. Pelikanen zien we nog niet op de grote plas.

daniel1109
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

De pelikanen waar ze dagelijks mee rond lopen bij de ingang zijn toch ook de Australische?

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door Zoozot »

Giraffe geboren:

Maar wat een geluk deze geboorte van een giraffe, minder dan 24 uur geleden in Pairi Daiza.

Hier zijn de uitzonderlijke beelden van de eerste uren van deze kleine lieveling, waarvan we het geslacht nog niet hebben kunnen vaststellen. Het was 4:09 vanmorgen toen zijn moeder Juul van hem beviel. Sindsdien eet hij goed en leert hij de andere vrouwelijke giraffen van de groep kennen, onder nauwlettend toezicht van het zoölogische team. De eerste dagen van een pasgeboren baby zijn altijd delicaat, net als in het wild.

Bron: https://www.facebook.com/pairidaizanl/v ... 6613541129

Plaats reactie