Nieuwstopic Zoo Planckendael (2023)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Nieuwstopic Zoo Planckendael (2023)

Bericht door Gorilla Gust »

Plaats vanaf 2023 hier in dit topic al het nieuws uit Zoo Planckendael. Het oudere dierentuinnieuws van deze dierentuin vinden we terug in het Dierentuinnieuws Archief (enkel toegankelijk voor leden). Op naar een jaar vol beestige nieuwtjes en weetjes! :Nick:
Steeds weer onderweg enzo(o)!

zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Re: Nieuwstopic Zoo Planckendael (2023)

Bericht door zoofan »

Eerste dierentuinbezoek van het jaar achter de rug.

In de serre stonden de deuren voor de orang oetans open om naar de eilanden te gaan. Enkel gibbon Paquita was ook effectief buiten. Van de familiegroep waren de vader en het jong regelmatig in het middelste verblijf te vinden, maar naar buiten gingen ze nog niet.

In die serre zitten er enkele vogels in de volière aan de waterval. Het gaat om manenduiven, dolksteekduiven, groenvleugelduiven, bonte muskaatduiven en zwartwitte lijstergaaien.

Bij de neushoornstallen staat een kist, om Vaiana mee naar Peru te brengen.

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot »

Vandaag een kort blitsbezoekje gebracht aan Planckendael. Een paar kleine dingetjes die me opvielen:
- Het internetcafé in het keraladorp is binnenin opnieuw ingericht en bevat nu wat meer generieke educatie over Aziatische olifanten.
- De treinwagon tegenover de leeuwen is niet meer voor bezoekers toegankelijk.
- In de Afrikaanse moerasvolière werden vandaag werkzaamheden verricht waarvoor de vijver is leeggehaald.
- Het antilopenperk tussen de bongo's en de duingazelle/oryx staat weer leeg; de dwergezeltjes staan weer bij de kinderboerderij.
- Het viel me vandaag voor het eerst op dat er kennelijk geen nandoes meer zijn.
- De pelikanen zitten tijdens de ophokplicht in één van de afgeschermde roofvogelvolières in het Zuid-Amerikaanse gedeelte.
- Bij de Tasmaanse duivels hangt een nieuw bord waarop staat dat er in de loop van 2023 nieuwe duivels verwacht worden. Op het bord is ook een wereldkaart getekend met een pijl die van Australië (met het logo van de Zoo Aquarium Assiciation Australasia) naar België wijst, dus het ziet er naar uit dat de nieuwe duivels uit Australië zullen komen.

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door Zoozot »

De eerste geboorte van het jaar in Planckendael: een mannelijke bongo.

Bongobaby Y geboren!

De eerste geboorte van het jaar is een feit in ZOO Planckendael!
Bongo Hikani is bevallen van een prachtig jong. Beide dieren doen het geweldig goed! Voor Hikani is dit haar eerste jong maar de bevalling is bijzonder vlot verlopen. Bongo Lucah is de gelukkige vader. Onze dierenarts ging vandaag op babybezoek en kan bevestigen dat het een jongen is! De kleine bongo krijgt als eerste dit jaar een naam met de letter Y. Dat is zo voor elk dier dat in 2023 geboren wordt in onze dierentuin.

Voorlopig blijft baby Y nog even lekker warm bij mama Hikani in de stal en kan je hem helaas nog niet spotten in zijn buitenverblijf. Om het goed te maken delen we graag deze unieke geboortebeelden met jullie!

Bron: Nieuwsbrief

Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2

Bericht door Boomkangoeroe »

ik vermoed dan ook dat ook de nandoe's binnen zijn geplaats in functie van de vogelgriep.

yarocoor
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Bericht door yarocoor »

Zijn de emoe's nog buiten dan? En de kasuarissen?

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door Zoozot »

Boomkangoeroe schreef:
21 jan 2023, 09:34
ik vermoed dan ook dat ook de nandoe's binnen zijn geplaats in functie van de vogelgriep.
yarocoor schreef:
21 jan 2023, 10:51
Zijn de emoe's nog buiten dan? En de kasuarissen?
Emoes en kasuarissen zijn inderdaad nog gewoon buiten. Grote loopvogels lijken doorgaans uitgezonderd te zijn van ophokplicht.

Plus: bij de nandoes is ook gewoon het soortnaambordje verdwenen

Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Contacteer:

Bericht door Renegade »

Het GVA artikel dat werd genoemd in het topic van Antwerpen bevatte ook nog enkele nieuwigheden wat betreft Planckendael.

Zo wordt er in Planckendael geïnvesteerd in zonnepanelen onder meer op het olifantengebouw en boven de parking, komt er dit jaar opnieuw een openluchttentoonstelling met Lego en zou Planckendael dan toch een nieuwe ingang krijgen.

https://www.gva.be/cnt/dmf20230123_95653921

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door Zoozot »

Een kleine twee weken terug was er in de Gazet van Antwerpen een artikel over het nakende vertrek van Indische neushoorn Vaiana naar Peru. Het artikel vermeldt ook dat het Indische neushoornvrouwtje van Blijdorp gelijktijdig naar Zuid-Amerika zal verhuizen.

Dieren van A: neushoorn Vaiana verhuist in op maat gemaakte kist van Plankendael naar Peru

In Planckendael staat wel een heel speciaal pak klaar naast het neushoornperk. Voorlopig is de container nog leeg, maar daar komt snel verandering in. In de op maat gemaakte kist zal Vaiana (2,5) vanuit Plankendael naar Peru verhuizen. Met een extra lekkere maaltijd in de kist leren de verzorgers de jonge meid erin te stappen.

Volledig artikel: https://m.gva.be/cnt/dmf20230102_94561300

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker »

DE EERSTE OOIEVAARS VAN HET JAAR LANDEN IN ZOO PLANCKENDAEL
Ze zijn terug! De eerste ooievaars van het jaar zijn opnieuw in het land en nemen luid klepperend hun intrek in het ZOO Planckendael hotel.

Half januari checkten de eerste gevederde gasten in en ondertussen tellen onze verzorgers al 20 terugkomers. 31 ooievaars blijven heel het jaar door in ZOO Planckendael. Momenteel verblijven dus 51 ooievaars in het park.

De ooievaars trekken elke jaar naar het Zuiden om er in de wintermaanden op zoek te gaan naar voedsel. Na een afwezigheid van ongeveer 5 maanden keren ze terug naar hun vertrouwde nest in ZOO Planckendael.

Het gaat trouwens heel goed met de ooievaarspopulatie! Eens de grootste ooievaarskolonie van België opnieuw voltallig is, telt ze maar liefst 207 volwassen vogels. Afgelopen jaar ringden onze verzorgers 145 kuikens en waren 86 nesten bezet. Een indrukwekkend record!

Rafiaan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Zoologischer Garten Köln

Bericht door Rafiaan »

Het was lang geleden dat ik al zo lang niet meer in Planckendael geweest, maar gisteren heb ik eindelijk nog eens een bezoekje gebracht.

Het Afrikadeel leg er wat mistroostig bij. Het perk van de bongo's werd van nieuw herkwerk voorzien en ook op het perk van de Somalische wilde ezels werd er gewerkt. De Mhorrgazelles stonden apart, van de addaxen geen spoor etc. Ook wordt de doorloopvolière van nieuwe netten voorzien. Om dit deel van de route te omzeilen, was de kasseien baan die erlangs loopt gedeeltelijk opengesteld. De vogels die er normaal gezien zitten, zaten verspreid over andere volières in het park. Hieronder een overzicht.
- Kwak: Europese volière.
- Zwarte kroonkraanvogel en witwangboomeend: volière achter het Oceaniëgebied (aan de overkant van de beek), naast de aasgieren.
- Heilige ibis: houthakkersvolière (bij de zwartkopibissen).
- Koereiger: Chilivolière (hier zaten ook de dwergflamingo's, maar dat is, geloof ik, al lang het geval).
- Afrikaanse lepelaar en hamerkop: een van de volières aan de ingang van het Amerikagebied.
Waar de guineaduiven zitten, weet ik niet.

In de volières aan de ingang van het Amerikagebied zitten ook nog een aantal vogels die door de vogelgriep een tijdelijke huisvesting nodig hadden. De kroeskoppelikanen zitten in de volière waar lang twee monniksgieren hebben gezeten. Er zitten nog steeds twee monniksgieren in deze rij van volières, maar aan het andere uiteinde. Tegenover deze monniksgieren zitten de kalkoenen en hoenders van de kinderboerderij.
Toen ik de zwarthalszwanen zag in de Chilivolière, stelde ik me geen vragen, maar later zag ik hun bordje bij de bizons en de wapiti's. Zitten de zwarthalszwanen tegenwoordig dan normaliter hier?

Bij de moeraswallaby's kwam er een jong uit de buidel piepen. De twee delen van het perk waren van elkaar gescheiden, met aan de ene kant twee kangoeroes en aan de andere kant een emoe; de wallaby's zijn verdeeld over beide delen.

Er hingen rood-witte linten aan het achterste deel van het kamelenperk (het deel dat al sinds jaar en dag voor de kamelen is). Ik zag er echter geen dieren.

Ik had begrepen dat een of meer rode panda's een tijdje op het eiland waar tot enkele jaren geleden de kuifmakaken zaten, geplaatst waren. Nu zitten er weer gewoon twee rode panda's in het vertrouwde verblijf en op het eiland enkel nog twee Chinese muntjakken.

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door Zoozot »

Rafiaan schreef:
08 feb 2023, 21:32
Toen ik de zwarthalszwanen zag in de Chilivolière, stelde ik me geen vragen, maar later zag ik hun bordje bij de bizons en de wapiti's. Zitten de zwarthalszwanen tegenwoordig dan normaliter hier?
Nee; dat is voor mij ook nieuw. De chilivolière is de normale plek van de zwarthalszwanen en bij de bizons zit/zat de laatste jaren (buiten de ophokplicht om) een groep tamme ganzen. Maar misschien is er nu extra plek nodig voor de nakweek van de zwanen?
Rafiaan schreef:
08 feb 2023, 21:32
Ik had begrepen dat een of meer rode panda's een tijdje op het eiland waar tot enkele jaren geleden de kuifmakaken zaten, geplaatst waren. Nu zitten er weer gewoon twee rode panda's in het vertrouwde verblijf en op het eiland enkel nog twee Chinese muntjakken.
Het was aangekondigd dat de rode panda's naar dat eiland zouden verhuizen, maar ze hebben uiteindelijk nooit hun oude verblijf verlaten voor zover ik weet; alleen de muntjaks zijn ernaartoe verhuisd. Maar ik hoop dat het geplande binnenverblijf voor de kuifmakaken (zitten normaal gezien nog steeds achter de schermen) op termijn alsnog gebouwd kan worden, zodat het eiland gebruikt kan worden waarvoor het bedoeld is.

zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door zoofan »

Op het niet goed zichtbare deel van het kamelenverblijf liep een vicuna. Waarschijnlijk het mannetje.

Ik was er met mijn zus en zij beweerde bij hoog en bij laag dat ze enkele weken geleden ezels zag lopen in het verblijf van de giraffen en gazelles. Ik geloofde er niet veel van maar thuis bedacht ik me dat het waarschijnlijk de Somalische ezels waren die nu op een deel van het voormalige elandenverblijf zullen staan. Ze zei immers dat de grote houten poort aan de savanne open stond.

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door Zoozot »

zoofan schreef:
12 feb 2023, 16:20
Ik was er met mijn zus en zij beweerde bij hoog en bij laag dat ze enkele weken geleden ezels zag lopen in het verblijf van de giraffen en gazelles. Ik geloofde er niet veel van maar thuis bedacht ik me dat het waarschijnlijk de Somalische ezels waren die nu op een deel van het voormalige elandenverblijf zullen staan. Ze zei immers dat de grote houten poort aan de savanne open stond.
Het zou kunnen dat ik iets gemist heb, maar de Somalische ezels zitten toch normaal gezien in het voormalige gnoeverblijf aan het antilopengebouw? Bij de giraffen heb je sinds vorig jaar natuurlijk wel de bergzebra's uit Antwerpen zitten. Het zou toch ook niet kunnen dat die per ongeluk voor ezels zijn aangezien?

zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door zoofan »

Ze wist zeker dat het ezels waren en geen zebra's en ik weet zeker dat ze dat verschil kent. De helft van het antilopengebouw is afgebroken zag ik van aan de hyena's en ook het deel waar de gnoe's vroeger stonden was al weg. De Somalische ezels moeten wel ergens staan. Waar vroeger de elanden stonden was het perk in twee gedeeld. Op het ene deel liep de duingazelle, op het andere deel liep niets.

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door Zoozot »

zoofan schreef:
12 feb 2023, 18:07
Ze wist zeker dat het ezels waren en geen zebra's en ik weet zeker dat ze dat verschil kent. De helft van het antilopengebouw is afgebroken zag ik van aan de hyena's en ook het deel waar de gnoe's vroeger stonden was al weg. De Somalische ezels moeten wel ergens staan. Waar vroeger de elanden stonden was het perk in twee gedeeld. Op het ene deel liep de duingazelle, op het andere deel liep niets.
Oké, dus er zijn momenteel behoorlijk zware werken aan de gang aan het antilopengebouw? Daar was ik nog niet van op de hoogte; bij mijn laatste bezoek midden januari zaten de ezels en gazelle nog op hun normale plek en ik dacht dat er dit voorjaar alleen nog maar wat kleinere werkzaamheden op touw stonden.

Anderzijds wel goed om te horen dat er toch nog wat zwaarder werk verricht wordt aan het antilopenperk. Het nieuwe perk voor de Somalische ezels vond ik er vorig jaar al niet echt volledig voltooid uitzien.

Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Contacteer:

Bericht door Renegade »

Op ZooChat postte iemand deze week over deze werken, er werden ook een aantal foto's toegevoegd.

Er zou volgens dat bericht ook weer gewerkt worden bij het eiland met de muntjak (bouw binnenverblijf makaken, hopelijk) en aan de Afrikaanse volière.

Nog volgens dit bericht zou een van de bergzebra's gestorven zijn na aanhoudende gezondheidsproblemen.

https://www.zoochat.com/community/threa ... 23.486538/
zoofan schreef:
12 feb 2023, 16:20
Het geciteerde bericht op ZooChat vermeldt de Somalische ezels afgelopen weel wel degelijk op het vroegere gnoeperk, ik kan er nu niet echt meer aan uit. Ofwel zijn de ezels meermaals verhuisd, ofwel gaat het om een andere groep ezels.
Zoozot schreef:
12 feb 2023, 18:27
Oké, dus er zijn momenteel behoorlijk zware werken aan de gang aan het antilopengebouw? Daar was ik nog niet van op de hoogte; bij mijn laatste bezoek midden januari zaten de ezels en gazelle nog op hun normale plek en ik dacht dat er dit voorjaar alleen nog maar wat kleinere werkzaamheden op touw stonden.

Anderzijds wel goed om te horen dat er toch nog wat zwaarder werk verricht wordt aan het antilopenperk. Het nieuwe perk voor de Somalische ezels vond ik er vorig jaar al niet echt volledig voltooid uitzien.
Toen ik het bericht op ZooChat van de week las vroeg ik me al af hoe ze de nieuwe verblijven gaan organiseren, maar ik vermoed dat er wel verschuivingen komen. Zo zou het volgens mij helemaal niet logisch zijn dat er een andere soort dan de bongo's de nogal natte boszone zou krijgen (die voor veel hoefdierensoorten ongeschikt is), maar zonder het oude gebouw moeten de ezels dan wel verhuizen, lijkt me.

Ik verwelkom de herontwikkeling van de antilopenzone, maar ik hoop gewoon dat de collectie min of meer gehandhaafd blijft en dat in ieder geval de bongo's blijven nu er weer meer gefokt wordt. En hopelijk kan er ook met een andere soort (een van de woestijnsoorten?) op termijn een kweekgroep komen.

zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door zoofan »

Nog vergeten, de sneeuwluipaarden zitten samen en net deze periode is het paartijd. Duimen maar...

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door Zoozot »

Renegade schreef:
12 feb 2023, 19:21
Op ZooChat postte iemand deze week over deze werken, er werden ook een aantal foto's toegevoegd.

Er zou volgens dat bericht ook weer gewerkt worden bij het eiland met de muntjak (bouw binnenverblijf makaken, hopelijk) en aan de Afrikaanse volière.
Ik hoop dat het inderdaad voor de makaken is; de fundering voor hun binnenverblijf is immers reeds aangelegd. Het valt me wel op dat er dit voorjaar plots heel veel werven worden aangepakt die vorig jaar niet of niet op tijd zijn afgeraakt.
Renegade schreef:
12 feb 2023, 19:21
Het geciteerde bericht op ZooChat vermeldt de Somalische ezels afgelopen weel wel degelijk op het vroegere gnoeperk, ik kan er nu niet echt meer aan uit. Ofwel zijn de ezels meermaals verhuisd, ofwel gaat het om een andere groep ezels.

Toen ik het bericht op ZooChat van de week las vroeg ik me al af hoe ze de nieuwe verblijven gaan organiseren, maar ik vermoed dat er wel verschuivingen komen. Zo zou het volgens mij helemaal niet logisch zijn dat er een andere soort dan de bongo's de nogal natte boszone zou krijgen (die voor veel hoefdierensoorten ongeschikt is), maar zonder het oude gebouw moeten de ezels dan wel verhuizen, lijkt me.

Ik verwelkom de herontwikkeling van de antilopenzone, maar ik hoop gewoon dat de collectie min of meer gehandhaafd blijft en dat in ieder geval de bongo's blijven nu er weer meer gefokt wordt. En hopelijk kan er ook met een andere soort (een van de woestijnsoorten?) op termijn een kweekgroep komen.
Ik neem aan dat de huidige verbouwingen dan wel kaderen in een ruimer plan voor de antilopenzone dat over meer jaren gespreid is. De Somalische ezels hebben hun stallen sowieso al in het nieuwe gebouwtje dat vorig jaar haaks op het antilopengebouw geplaatst is. Mogelijk wordt er nu een en ander verbeterd aan een wat definitievere ontwikkeling van hun buitenperk, dat qua zichtbaarheid en uitzicht nog niet helemaal voltooid leek het afgelopen jaar. Als ze effectief verplaatst zijn naar het elandenperk, dan is dat wellicht een tijdelijke situatie.

Ik verwacht wel dat de bongo's gewoon blijven waar ze zitten. Zeker nu ze dit jaar weer zijn beginnen kweken ziet het er niet naar uit dat ze ermee willen stoppen, en het zou inderdaad vreemd zijn om de huidige boszone voor een andere antilopensoort te gebruiken.

Van de dorcasgazellen die nog achter de schermen zitten is het normaal gezien wel de bedoeling om een kweekgroep op te starten. Verder was er ook sprake van dat er weer struisvogels zouden worden toegevoegd. En mogelijk komt er na het overlijden van de duingazelle en de oryx ook weer wat ruimte vrij voor iets nieuws.
zoofan schreef:
12 feb 2023, 20:00
Nog vergeten, de sneeuwluipaarden zitten samen en net deze periode is het paartijd. Duimen maar...
Ik dacht dat Planckendael geen intentie heeft om met de sneeuwluipaarden te kweken, omdat ze geen fatsoenlijk separatieverblijf hebben.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

Met het vroegere 'elanden'verblijf bedoelen jullie toch dat van de Europese elanden (sinds jaren al niet meer bezoekbaar), en niet dat van de Kaapse elanden (deel van de savanne)?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Plaats reactie