Bouwtopic Planckendael

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Bouwtopic Planckendael

Bericht door Zoozot »

TommyLeuven schreef:
30 apr 2022, 14:18
zouden de kleinklouwotters ook terug komen ik vond dat zo een leuke combi vroeger
Ik geloof wel dat dat de bedoeling is/was ja.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

Ik lees in een antwoord op een parlementaire vraag door minister Ben Weyts dat een van de definitief geschrapte projecten in Planckendael een dome met tropisch regenwoud betreft, gelegen tussen de continenten Oceanië en Azië.

Zelf heb ik daar nooit iets over gehoord, iemand hier wel?

https://pnws.be/inrichting-varkensgebou ... raging-op/ (het antwoord is te vinden via een link in de tekst).
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door Zoozot »

Apenarend schreef:
03 mei 2022, 20:10
Ik lees in een antwoord op een parlementaire vraag door minister Ben Weyts dat een van de definitief geschrapte projecten in Planckendael een dome met tropisch regenwoud betreft, gelegen tussen de continenten Oceanië en Azië.

Zelf heb ik daar nooit iets over gehoord, iemand hier wel?

https://pnws.be/inrichting-varkensgebou ... raging-op/ (het antwoord is te vinden via een link in de tekst).
Nee, nog nooit van gehoord, maar wel een bijzonder interessante vondst!
Ik lees er ook in dat het plan voor een binnenspeeltuin in de huidige serre (dat heeft wel een tijdje de ronde gedaan) ook definitief geschrapt is, dus ik zou geloven dat het originele idee was om van de bestaande serre een binnenspeeltuin + orang-oetanverblijf te maken en dan ter vervanging elders een nieuwe serre te bouwen. Het compromis waar men nu voor gekozen heeft is dan dat er een orang-oetanverblijf komt ìn de bestaande serre.

Maar nog iets anders dat erin staat dat ik niet verwacht had: blijkbaar zint men ook op een uitbreiding van het olifantenverblijf in Antwerpen (en het staat onder 'uitgesteld' dus zal er waarschijnlijk nog wel komen). Ik weet niet goed wat ik daarvan moet denken.

ZooMan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen

Bericht door ZooMan »

Aangezien er al veel gevorderd is aan het orang-oetanproject sinds er hier voor de laatste keer foto's zijn geplaatst wou ik een update geven van de vorderingen aan het project anno 21 mei. Ik plaatste al 2 van mijn foto's op een ander forum, maar hier zijn wat extra foto's.
Afbeelding
Zoals je ziet is de hele vijver rond het restaurant Toepaja leeggepompt met een deel dat weer gevuld is met water achter de betonnen muur. Ook de waterval die van de heuvel vlak voor de serre stroomt waar vroeger het wandelpad lag is al volledig operationeel. Er lijkt nog gewerkt te worden op de plek waar vroeger de volière stond, hier zal in de toekomst hoogstwaarschijnlijk de toegang/uitgang tot de serre komen. Op dit eiland komen waarschijnlijk gibbons en een orang-oetanman.
Afbeelding
Zoals je ziet zijn deze eilanden zo goed als klaar en is er zelfs al begonnen met aanplanten. Ook op de verhoging voor de serre is al aangeplant. Ook is de waterpartij waar de eilanden in gelegen zijn al gevuld met ondiep water. Op deze eilanden komen waarschijnlijk orang-oetans.
Afbeelding
Zoals je kan zien is het houten pad al volledig toegankelijk voor publiek. Er ligt echter nog een 'normaal pad' zoals te vinden is in zowat het hele park net buiten beeld links van de beplante heuvel die je hier goed ziet. Dat pad is echter afgesloten.
Afbeelding
Van alle eilanden lijkt nu het hardst gewerkt te worden aan het achterste eiland. Waar in de toekomst de ingang/uitgang van de serre kant leeuwen zal komen werd het drukst gewerkt.
Afbeelding
Aan dit eiland is het nog het minste gewerkt. Wat leuk is is dat de originele bomen behouden zijn. Er lijkt een stroompje te komen op het eiland dat uitmondt in de waterpartij waar de eilanden in gelegen zijn. Zoals je ziet ligt er een betonnen constructie, hier zal hoogstwaarschijnlijk een binnenverblijf komen. Het hele eiland is omringd door een zwarte draad in het water. Aangezien er werd gesproken over dat de kuifmakaken een apart binnenverblijf gingen krijgen en het eiland omringd is met een draad in het water wordt dit eiland waarschijnlijk voor de kuifmakaken en otters, hoewel het nog steeds mogelijk is dat de otters overal kunnen komen maar dit hun afgescheden verblijf is.
Laatst gewijzigd door ZooMan op 23 mei 2022, 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Bericht door Apenarend »

Mooie update, zeker buiten lijkt het een serieuze verbetering te worden.

Op de eerste foto zie ik daar een soort waterkering staan, tegenover het terras van (naar ik vermoed) het restaurant). Zou daar ook nog water in moeten? En hoe gaan ze eigenlijk de otters binnen de eilanden houden, is het geheel aan de buitenkant rondom afgesloten?
Extinction is forever!

ZooMan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door ZooMan »

Apenarend schreef:
23 mei 2022, 18:07

Op de eerste foto zie ik daar een soort waterkering staan, tegenover het terras van (naar ik vermoed) het restaurant). Zou daar ook nog water in moeten? En hoe gaan ze eigenlijk de otters binnen de eilanden houden, is het geheel aan de buitenkant rondom afgesloten?
Volgens mij is het nog wel de bedoeling dat er water tussen het eiland en het restaurant komt, zeker aangezien het houten terras dat vroeger op het water lag op de bodem van de vijver ligt en dus nog niet verwijderd is. Die waterkering lijkt me dus eerder tijdelijk.
Ik vroeg me ook af hoe ze de otters binnen de (waterpartij van de) eilanden zouden houden. Tenzij de otters ook in de vijver voor de speeltuin van het restaurant Toepaja mogen komen, lijkt me dat er elders nog een omheining komt, zoals onder de brug die naar Toepaja leidt, al vraag ik me af of de otters wel effectief op alle eilanden zullen kunnen komen.

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door Zoozot »

ZooMan schreef:
23 mei 2022, 18:23
Apenarend schreef:

Volgens mij is het nog wel de bedoeling dat er water tussen het eiland en het restaurant komt, zeker aangezien het houten terras dat vroeger op het water lag op de bodem van de vijver ligt en dus nog niet verwijderd is. Die waterkering lijkt me dus eerder tijdelijk.
Ik vroeg me ook af hoe ze de otters binnen de (waterpartij van de) eilanden zouden houden. Tenzij de otters ook in de vijver voor de speeltuin van het restaurant Toepaja mogen komen, lijkt me dat er elders nog een omheining komt, zoals onder de brug die naar Toepaja leidt, al vraag ik me af of de otters wel effectief op alle eilanden zullen kunnen komen.
Ik verwacht eerder wel dat de waterkering gewoon zal blijven. Te zien aan de witte rand rondom de orang-oetaneilanden is de watergracht momenteel nog niet volledig gevuld. Als zowel het water rond de eilanden als de vijver voor het restaurant volledig gevuld zijn, zal de waterkering waarschijnlijk net onder het waterpeil komen te liggen waardoor je visueel één waterpartij krijgt, terwijl je ze in geval van nood nog afzonderlijk van elkaar zou kunnen leegpompen voor evt. onderhoud ofzo.

Maar ook mooi verslag trouwens. Het belooft mooi te gaan worden tegen de zomer.

ZooMan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door ZooMan »

Zoozot schreef:
23 mei 2022, 18:38
ZooMan schreef:
23 mei 2022, 18:23
Apenarend schreef:

Ik verwacht eerder wel dat de waterkering gewoon zal blijven. Te zien aan de witte rand rondom de orang-oetaneilanden is de watergracht momenteel nog niet volledig gevuld. Als zowel het water rond de eilanden als de vijver voor het restaurant volledig gevuld zijn, zal de waterkering waarschijnlijk net onder het waterpeil komen te liggen waardoor je visueel één waterpartij krijgt, terwijl je ze in geval van nood nog afzonderlijk van elkaar zou kunnen leegpompen voor evt. onderhoud ofzo.

Maar ook mooi verslag trouwens. Het belooft mooi te gaan worden tegen de zomer.
Dat lijkt me een goede verklaring voor de waterkering. Zo had ik er nog niet over nagedacht :D

zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door zoofan »

Men is bezig met een gebouwtje te zetten voor de kuifmakaken.

Afbeelding

Afbeelding

Naast de bongo's is men ook terug beginnen werken. Er is nu een erg hoog hekwerk, ongeveer twee meter, geplaatst rond het perk (waar vroeger de gnoe's zaten).

Afbeelding

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Bericht door Apenarend »

Is er eigenlijk nog nieuws over de geplande werken in de dienstenzone aan de Planckendaelstraat? Volgens de plannen zouden daar 7 gebouwen verschijnen maar ik begreep dat er flink wat verzet was vanuit de buurt, vnl. omwille van de verkeersproblematiek (iets wat ik goed kan begrijpen).
Extinction is forever!

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Bericht door Jarne »

Het hoog hekwerk rond het oud gnoeverblijf staat er al enkele maanden, dat is namelijk het perk van de nieuwe Somalische ezels.

Plaats reactie