Nieuwstopic Pairi Daiza (2022)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2022)

Bericht door Renegade »

teunvdvlugt schreef:
09 sep 2022, 17:33

🍼 Op 7 augustus werd in #pairidaiza een klein zwijnshert geboren!

🦌 Het jong blijft graag dicht bij zijn moeder en is nog schuw. Om een glimp van hem op te vangen, ga je naar de voorkant van zijn territorium langs het Pad der Genezing in The Middle Kingdom.

Wist je dat deze soort zijn speciale naam dankt aan hun gedrag bij het vluchten? In plaats van over hindernissen te springen, zoals de meeste herten, springt het zwijnshert met zijn kop tegen de grond als een everzwijn.

#pairidaizaofficial #zwijnshert #baby
https://www.facebook.com/34944535584720 ... RYQWt7u4l/

Weet iemand trouwens hoe het staat met de bouw van de verblijven voor de panda's Bao Di en Bao Mei? Ik kan namelijk alleen herinneren dat ze dit aangekondigd hadden maar verder heb ik er nooit meer iets over gehoord.
Zou Tian Bao niet einde dit jaar verhuizen naar China? Ik zou verwachten dat men in dat geval dat verblijf zou aanpassen. Nog een pandaverblijf erbij lijkt me wel een beetje te veel van het goede, en zou misschien ook ten koste gaan van andere dieren.

ZooMan
Laafsekikker dikkopje (LC)
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen

Bericht door ZooMan »

Renegade schreef:
09 sep 2022, 18:30
Zou Tian Bao niet einde dit jaar verhuizen naar China? Ik zou verwachten dat men in dat geval dat verblijf zou aanpassen. Nog een pandaverblijf erbij lijkt me wel een beetje te veel van het goede, en zou misschien ook ten koste gaan van andere dieren.
Pairi Daiza kennende zal men dit wel nog eens voor de zoveelste keer proberen te verlengen ;) , al lijkt de nodige verplaatsing van de pandatweeling me toch wel reden genoeg om Tian Bao deze keer wel naar China te laten gaan en te vervangen door Bao Di en Bao Mei, maar vergeet niet dat we het hier over Pairi Daiza hebben ;) . Morgen breng ik een bezoek aan het park, en ik zal proberen eens te bekijken of men bezig is aan een extra pandaverblijf, anders zal Tian Bao deze keer toch definitief zijn geboorteland België moeten verlaten.

Xanny
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Bericht door Xanny »

ZooMan schreef:
10 sep 2022, 18:40
Renegade schreef:
Pairi Daiza kennende zal men dit wel nog eens voor de zoveelste keer proberen te verlengen ;) , al lijkt de nodige verplaatsing van de pandatweeling me toch wel reden genoeg om Tian Bao deze keer wel naar China te laten gaan en te vervangen door Bao Di en Bao Mei, maar vergeet niet dat we het hier over Pairi Daiza hebben ;) . Morgen breng ik een bezoek aan het park, en ik zal proberen eens te bekijken of men bezig is aan een extra pandaverblijf, anders zal Tian Bao deze keer toch definitief zijn geboorteland België moeten verlaten.
Ik dacht me te herinneren dat ik ergens gelezen had dat Tian Bao sowieso dit jaar naar China moest!

ZooMan
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen

Bericht door ZooMan »

Xanny schreef:
11 sep 2022, 08:15
ZooMan schreef:
10 sep 2022, 18:40
Renegade schreef:
Ik dacht me te herinneren dat ik ergens gelezen had dat Tian Bao sowieso dit jaar naar China moest!
Dat is natuurlijk volkomen mogelijk, maar net datzelfde nieuws wordt al jarenlang jaarlijks aangekondigd, maar is tot op heden steeds uitgesteld, daarom is het goed mogelijk dat daaraan nu (toch wel een beetje spijtig genoeg) een einde aan komt.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

Er is toch al een derde pandaverblijf, tegenover de Aziatische zwarte beren?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Contacteer:

Bericht door Renegade »

Apenarend schreef:
11 sep 2022, 22:28
Daar had ik het dus over toen ik verwees naar het verblijf van Tian Bao.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

Renegade schreef:
12 sep 2022, 00:04
Apenarend schreef:
11 sep 2022, 22:28
Daar had ik het dus over toen ik verwees naar het verblijf van Tian Bao.
Ok. Dan zat ik even op het verkeerde spoor. Wat zat daar voor Tian Bao?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Contacteer:

Bericht door Renegade »

Apenarend schreef:
12 sep 2022, 18:35
Ok. Dan zat ik even op het verkeerde spoor. Wat zat daar voor Tian Bao?
Dat verblijf is speciaal gebouwd voor Tian Bao.

Ik kan mij niet herinneren dat daar eerder een ander verblijf was.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust »

Voorheen was dat 'ook' voor de zwarte beren, doormiddel van een tunnel onder het pad. Héél even zelfs met hertachtigen in een poging tot combinatie.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker »

Halloween keert terug naar Pairi Daiza en maakt zich klaar voor twee betoverende weken geïnspireerd op legenden van over de hele wereld.
Tussen 15 oktober en 6 november 2022 viert Pairi Daiza Halloween. Betoverende decoraties zullen vanaf 15 oktober het Park versieren. Vanaf 22 oktober, worden bezoekers gedurende 16 dagen ondergedompeld in een gezinsvriendelijke Halloweensfeer. Zij mogen zich aan een origineel programma vol animaties, video mappings en magische shows verwachten.

Mythische wezens, vogelverschrikkers, vriendelijke monsters, spookpanda's, heksen en skeletten komen samen om Halloween in Pairi Daiza gezinsvriendelijk en tegelijk griezelig te maken.. Pompoenen en herfstbloemen vullen het park met duizenden kleuren. Voor deze nieuwe editie van Halloween zullen de 75 hectaren tuinen van Pairi Daiza worden verrijkt met nieuwe elementen, met name dankzij de creativiteit en verbeelding van Belgische en Franse kunstenaars en artiesten.

Halloween in Pairi Daiza is een feest voor jong en oud. Vanaf 22 oktober zullen er elke dag creaties en optredens van meer dan 100 artiesten te zien zijn.

De video mappings zullen, zodra de nacht valt, drie emblematische plaatsen van het Park animeren: de Toren van Cambron en de overblijfselen van de Abdij, de kinderboerderij en het majestueuze kasteel.

Elke avond, na zonsondergang, duiken monsters uit het meer van Pairi Daiza dankzij mappings op een watermuur met een diameter van 40 meter. Spanning en spektakel gegarandeerd.

Natuurlijk zullen de 7.000 dieren van de Beste Zoo van Europa ook feestvieren tijdens de Halloweenperiode. Ook zij zullen hun eigen speciale programma hebben. De verzorgers maken Halloweenmenu's en verrijkingen voor hen klaar. Vleermuizen, olifanten, ringstaartmaki’s, gorilla's, nijlpaarden, leeuwen, penseelzwijnen, stokstaartjes, ... plezier voor iedereen!

Niet alleen wordt een speciaal Halloweenmenu voorzien voor de dieren, ook in de restaurants zal de chef-kok van Pairi Daiza themagerechten en aangepaste menu’s voorzien voor de bezoekers. Gerechten geïnspireerd op recepten van vroeger of op basis van pompoenen en vergeten groenten. Zoet of hartig, er is voor ieder wat wils.

Ook het Pairi Daiza Resort trekt zijn Halloweenkostuum aan. Reserveren is nog mogelijk voor oktober, november, december en januari.

Om de Halloweenperiode voor zijn bezoekers feestelijk in te zetten, geeft Pairi Daiza tientallen abonnementen en dagtickets voor het Park weg. Tijdens de Halloweenperiode worden verschillende wedstrijden georganiseerd voor bezoekers.

Halloween in Pairi Daiza loopt van 15 oktober tot 6 november. Het park zal vanaf 22 oktober open zijn tot en met 21u00.

Het volledige programma en planning zijn vanaf 1 oktober beschikbaar op: www.pairidaiza.eu en op de Pairi Daiza App.

Waterbok
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Bericht door Waterbok »

Op FB werd vandaag een post geplaatst over de tasmaanse duivel, uit deze post lijkt het me dat er slechts nog 1 mannelijk dier is. Had PD er niet meer?

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot »

Waterbok schreef:
19 sep 2022, 17:33
Op FB werd vandaag een post geplaatst over de tasmaanse duivel, uit deze post lijkt het me dat er slechts nog 1 mannelijk dier is. Had PD er niet meer?
Als ik ZTL mag geloven hebben ze in 2017 twee mannetjes gekregen met geboortejaar 2013 en in 2020 een vrouwtje met geboortejaar 2016, maar het zou best kunnen dat er in de tussentijd wat dieren overleden zijn (net als in Planckendael). Heel oud worden Tasmaanse duivels van nature niet.

teunvdvlugt
Favoriete dierentuin: Zie-ZOO

Bericht door teunvdvlugt »

Zoozot schreef:
19 sep 2022, 20:31
Waterbok schreef:
Als ik ZTL mag geloven hebben ze in 2017 twee mannetjes gekregen met geboortejaar 2013 en in 2020 een vrouwtje met geboortejaar 2016, maar het zou best kunnen dat er in de tussentijd wat dieren overleden zijn (net als in Planckendael). Heel oud worden Tasmaanse duivels van nature niet.
Even ter verduidelijking met de namen erbij:
In 2017 kwamen de mannen Cradle en Cradoc aan. Cradoc is in de winter van 2017-2018 op vierjarige leeftijd overleden. Vervolgens is Colin (man) begin 2018 aangekomen. Camira (vrouw) kwam in 2020 de twee heren (Cradle en Colin) vergezelschappen. Vervolgens zijn Cradle (7 jaar oud) en Camira (4 jaar oud) beide in 2020 overleden. Sinds 2020 woont alleen het mannetje Colin (momenteel 6 jaar) nog in Pairi Daiza.

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot »

teunvdvlugt schreef:
20 sep 2022, 18:23
Zoozot schreef:
19 sep 2022, 20:31
Waterbok schreef:
Even ter verduidelijking met de namen erbij:
In 2017 kwamen de mannen Cradle en Cradoc aan. Cradoc is in de winter van 2017-2018 op vierjarige leeftijd overleden. Vervolgens is Colin (man) begin 2018 aangekomen. Camira (vrouw) kwam in 2020 de twee heren (Cradle en Colin) vergezelschappen. Vervolgens zijn Cradle (7 jaar oud) en Camira (4 jaar oud) beide in 2020 overleden. Sinds 2020 woont alleen het mannetje Colin (momenteel 6 jaar) nog in Pairi Daiza.
Dank voor de toelichting; de details van welke dieren wanneer zijn overleden kende ik nog niet.
Als het overblijvende mannetje al 6 jaar is, is de kans helaas groot dat ze over maximum 1 à 2 jaar in Pairi Daiza met eenzelfde situatie gaan zitten als momenteel in Planckendael met de duivels.

aardvarkentje15
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo

Bericht door aardvarkentje15 »

Boomkangoeroe schreef:
22 sep 2022, 16:06

De Tropische serre op de parking krijgt intussen meer vorm en werd alvast ook al deels van ruiten voorzien.
Heb je er ook foto's van? :)
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough

Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2

Bericht door Boomkangoeroe »

Jazeker ik vervolledig men bericht morgenavond

Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Enkele (bouw)nieuwtjes uit Pairi Daiza:

• Sinds maandag merkte ik op dat er naast de vicunia's waar onlangs nog een kleintje geboren werd :party: er nu ook 2 nandoe's gehuisvest zijn, mijn vermoeden is dan ook dat deze wellicht een combi zullen vormen.
Afbeelding

• Nabij de Crypte, aan de top van de monumentale trap wordt nu ook een nieuw tuinonderdeel aangelegd het zou hier gaan omtrent "Le Jardin des Coeurs" de tuin der harten, deze tuin zou een liefdestuin worden die de liefdesband van alle wezens en vooral de liefde van kinderen zou komen te symboliseren... dat beloofd voor 14 februari :love:
Afbeelding

• De gebouwen die de eigenlijke kinderboerderij omarmen worden allemaal grondig gerenoveerd, dit gebeurt door de firma: Monumentgroup
    Voorheen waren hier oa een winkel en enkele bureauruimtes in voorzien deze krijgen wellicht een nieuwe bestemming.
Afbeelding

Afbeelding

• Wat de burelen zelf betreft zijn deze waarschijnlijk naar achter toe verhuist, hier zijn allemaal houten huizen geplaatst, tussenin de kinderboerderij en het bruine berenverblijf aanpalend aan het roofvogeldorp. Of mss krijgt dit later nog een andere functie??? De tijd zal het uitwijzen...
Afbeelding
  • Ook het aquariumgebouw krijgt een facelift, nu de zwaluwen vertrokken zijn naar het zuiden die het gebouw elke zomer talrijk bevolken, is men begonnen aan een dakrenovatie en worden wellicht ook de gevels mee aangepakt
Afbeelding

• Bij de vernieuwde ingang binnenin het park zijn opnieuw enkele ruimten zichtbaar voor het publiek, hier kunnen we ondermeer binnenkijken bij de dierenartsenpraktijk maar ook bij enkele jonge spix ara's die worden grootgebracht in het park, leuk dat deze Nursery ook terug open komt zo zien we vaak al dat mooie nieuwe leven voor onze eigen ogen opgroeien, enkel het bureau van de foundation voorraan lag er erg ongeordend bij, wat meer educatie zou zeker niet misstaan.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Zicht vanuit het park op de nieuwe ingangslaan

• Bij de roofvogels zag ik dat de Afrikaanse zeearend terug op zijn plaats zit deze was enkele maanden geleden gaan vliegen nadat er door stormschade een ontsnapping niet kon verijdeld worden. Het dier zelf zag je dan ook vaak nog nabij zijn vrouwtje zitten in één van de aanpalende bomen.
  • De nieuwe Tropische serre die deel zal uitmaken van "The Sanctuary" op de oude parking krijgt intussen meer vorm en werd alvast ook al deels van ruiten voorzien.
Afbeelding

Afbeelding
Hier zie je ook al de eerste beglazingen die aangebracht worden van de serre constructie

• Aanpalend was er ook nog steeds veel activiteit te merken bij de nieuwe ingang hier werd ondermeer een dakconstructie aangebracht in het eerste gedeelte, welliswaar enkel aan de randen, de rest van het plein blijft onoverdekt.
Afbeelding

Afbeelding
Zicht op de centrale gang tussen het eerste plein en het eigenlijke ingangsplein van het park zelf waar de verschillende werelden worden voorgesteld in l'oeuf du monde (het ei van de wereld), Dit weerspiegeld de geboorte van het park met hierin elk zijn eigen werelden.

• Nabij de dender krijgt ook het pompgebouw meer en meer vorm en lijkt dit stilaan in een afwerkingsfase te komen.
Afbeelding

• De roofvogelshow begint ook meer en meer voltooid te raken zo komen er nu ook ondermeer, een kaketoe, een sneeuwuil, koereigers, rode ibissen, kea's, 4 witkopzeearenden enzomeer het vliegruim vervolledigen.
Afbeelding

• En ik heb ook al foto's zien verschijnen van enkele mensen dat er enkele poemawelpen zijn geboren :sssst: het zou gaan om een twee- of drietal welpen :bravo: voorlopig verblijven ze nog even uit het zicht van de meeste bezoekers
.

Anubite
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Anubite »

Zie ik het nou goed in je foto's dat na die grootse entree de bezoeker door kleinere bakstenen bogen moet lopen? Als dat zo is, wat is het punt van de ene poort gigantisch maken en de volgende smal..
Uw locale critici. Moeilijk doen is ook een vak.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust »

De foto's met de kleine bogen is een overdekte gang aan de nieuwe nursery/ vogelcentrum die er zo een twee jaar staat nu. Het ingangscomplex gaat hierop min of meer op aansluiten... maar de hoofdweg na de ingang richting oeuf du Monde is gewoon de buitenlucht hoor. :)

Daarnaast lijken versmallingen me sowieso op een bepaald moment onvermijdbaar in verband met toegangscontroles, maar dat terzijde.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Binnenkort twintig nieuwe accommodaties met zicht op de miniboerderij in Pairi Daiza...

Kinderen vinden het heerlijk om de paden van de mini-boerderij te kruisen Kinderen vinden het heerlijk om de paden van de mini-boerderij over te steken.

Het dierenpark wil eind 2023 een nieuw onderkomen aanbieden. Deze laatste, ingericht op de historische boerderij, zal bezoekers in staat stellen om in gemeenschap te zijn met de dieren van het boerenerf.
Bezoekers die onlangs in Pairi Daiza Park zijn geweest, zullen heel wat beweging hebben opgemerkt aan de zijkant van de miniboerderij, net na de ingang. Daar zijn containers geplaatst en niet voor niets worden de administratieve gebouwen in de oude U-vormige boerderij geleegd. Daar worden de komende maanden nieuwe woningen gebouwd. Bewoners hebben daardoor zicht op geiten, schapen, kippen, varkens en andere erfdieren.

“Eric Domb is van mening dat het Pairi Daiza-park dat hij aan het bouwen is, een omgeving is met een bredere roeping dan alleen een leuke dag in het park doorbrengen. Het is een doos waarbinnen zich nog iets kostbaars kan ontwikkelen. Hij hoopt dat deze dag een emotie oproept waardoor mensen bij het verlaten van het park meer willen doen voor de biodiversiteit”, legt Claire Gilissen, woordvoerder van het park, uit.

Pairi Daiza verhoogt de hotelcapaciteit:

Zoals we weten, doet Pairi Daiza er alles aan om ervoor te zorgen dat de bezoeker in gemeenschap is met de dieren. “Om deze gemeenschap tussen bezoekers en dieren in het park verder te versterken, bieden we de mogelijkheid om zo dicht mogelijk bij de dieren te blijven. We willen onze hotelcapaciteit verder ontwikkelen. Momenteel bieden wij 100 accommodaties aan. Vijftig werden gebouwd in 2019 op het grondgebied van de Last Frontier en vijftig in 2020 in het Land van de Koude. We zullen daarom onze capaciteit vergroten, maar er altijd voor zorgen dat er gemeenschap is met de dieren.
Het idee is om de gebouwen rond de miniboerderij te transformeren tot een twintigtal wooneenheden. In deze gebouwen waren administratiekantoren gevestigd. Die worden dus opgeknapt, maar we behouden de U-vormige structuur en het monumentale pand van de boerderij. Toekomstige bewoners zullen daardoor in gemeenschap kunnen zijn met de boerderijdieren”.
De miniboerderij blijft uiteraard ook toegankelijk voor dagjesmensen. “We weten dat de boerderij voor veel bezoekers een must is en erg populair bij kinderen”.

Op timing hoopt het park in de tweede helft van seizoen 2023 de eerste bewoners in deze accommodaties te kunnen verwelkomen.

Artikel uit Sudinfo en vertaald met google translate:
https://www.sudinfo.be/id501093/article ... xmL-TOWurs

ter verduidelijking

Afbeelding

Plaats reactie