Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2022)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2022)

Bericht door zoofreak »

Grappig: in de savannevoliere vergeet je 1 soort: de Kaapse buffel ;-).

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot »

zoofreak schreef:
21 mei 2022, 23:29
Och ja, hoe kan ik die nu over het hoofd zien :doh: :p

jackdw
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: GaiaZoo

Bericht door jackdw »

Zoozot schreef:
22 mei 2022, 14:44
zoofreak schreef:
21 mei 2022, 23:29
Och ja, hoe kan ik die nu over het hoofd zien :doh: :p
Ze zitten gewoonlijk in en onder de eerste boom, als je in de Savanne komt ... :D
Sometimes something similar to what it is! ...

Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Contacteer:

Bericht door Renegade »

Wat updates die ik vandaag in Zoo Antwerpen heb gesprokkeld:
- De kleine zoogdierenverblijven in het mensapengebouw zijn nog steeds afgeplakt, er hing nu een bordje dat de verblijven opnieuw ingericht worden.
- Bij de steltlopervolière stond nu ook een bordje voor een wielewaal, ik heb er wel geen gevonden.
- Enkele van de zuidelijke kaalkopibissen waren nesten op de rotsen in de grot voor de buffels aan het verkennen.
- In de savannevolière staat nu een nieuw bordje met de soorten. Het bord met de plattegronden van de gebouwen is wel verwijderd en vervangen door foto's van Kaapse buffels.
- Ik heb de blauwkeelneushoornvogels gezien, een leuke toevoeging. De dwergvalkjes heb ik nog niet kunnen vinden, het gaat sowieso een flinke uitdaging worden om die ooit te vinden.
- Er zaten minstens twee stokstaartjes bij de Griekse landschildpadden in het verblijfje nabij de Egyptische tempel, mogelijk een groepje dat gescheiden is van de groep bij de leeuwen.
- De heraanleg van het verblijf naast het pad van het aquarium naar de reptielen gaat verder. Er werd een omheining geplaatst voor een separatieperk, hieromheen was men bezig met het plantje van rode doornstruikjes. In het verblijf is men ook bezig met het aanbrengen van boomschors. Ik denk dat dit wel een leuk verblijf wordt voor een varkenssoort.
- De parelkwartels die vroeger in het mensapengebouw zaten zouden volgens de bordjes nu in een van de kleine buitenvolières van het vogelgebouw zitten, bij de groene boomhoppen. Ik heb ze wel niet gezien.
- De Debruijnpademelon zit nu in het vroegere rode panda/dikdik verblijf bij het jubileumcomplex. Toch wel het beste verblijf waarin hij in de KMDA al heeft gezeten.
- Er zijn herstelwerken bezig in de inkomhal van het vogelgebouw, er stond daar een stelling.
- In het vogelgebouw zag ik jongen bij de Turquoisetangara's (volière tussen de Afrikaanse en de Amerikaanse binnenvolières) en de zwartkeelvechtkwartels (lange lage verblijf).
- In de Australische binnenvolières werden nu ook enkele zwaluwpapegaaien toegevoegd.
- Minstens één groene aracari zit nu in de Zuid-Amerikaanse buitenvolière bij het vogelgebouw, bij onder meer de oropendola's en trompetvogels.
- De bloemperken waren vrijgemaakt van de voorjaarsbloeiers. Bij het vogelgebouw stonden rekken met een flink aantal kruidenplantjes (onder meer lavendel, salie, tijm, rozemarijn, oregano en citroenmelisse), er gaat duidelijk ergens een kruidentuin aangeplant worden.

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door Zoozot »

Er is vanuit externe bron meer informatie bekend over de komst van de babiroesa's: Zoo Wuppertal heeft in een Facebookbericht bekendgemaakt dat hun éénjarige hertenzwijn Kedua binnenkort naar Antwerpen zal verhuizen. In het bericht wordt gezegd dat Antwerpen een mannengroep van de soort gaat houden.
Bron: https://www.facebook.com/gruener.zoo.wu ... kGzeqMagql

MennoPebesma
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: AquaZoo Leeuwarden, Wildlands, Artis

Bericht door MennoPebesma »

Hierbij de nieuwtjes uit de Harpij voor Zoo Antwerpen:

Zoogdieren
- Een 0,1 rode duiker kwam aan vanuit Zoo Dortmund. De bedoeling is om haar te introduceren bij de aanwezige 1,1 dieren. De hoop is dat zij wel drachtig raakt. Met het aanwezige vrouwtje is dat na drie jaar nog niet gelukt.
- Uit Leipzig kwam een 0,1 slurfhondje aan om de aanwezig man te vergezellen. De introductie loopt nog wat moeizaam.
- Uit Valencia kwam een 0,1 bongo om de aanwezige 1,1 te vergezellen.

Vogels
- Een 0,1 koningspinguïn kwam vanuit Wuppertal.
- In de moerasvolière overleed een gierparelhoen.
- In de savannevolière zijn wat dieren aangekomen: een 0,1 zuidelijke kaalkopibis uit Beauval, 1,1 blauwkeelneushoornvogels uit Lagos en 1,1 Afrikaanse dwergvalken.
- 0,2 kroeskopparelhoenderen zijn overleden, 3,1 zijn vertrokken naar Zoo de Lourosa en 0,1 naar Artis. Een 1,0 Zuidelijke kaalkopibis ging naar Beauval en een 0,1 hadada-ibis naar Pakawi Park.

teunvdvlugt
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Favoriete dierentuin: Zie-ZOO

Bericht door teunvdvlugt »

Vanuit Zoo Wupertal verhuist binnenkort de eenjarige babiroesa 'Kedua' naar Antwerpen! In dit bericht staat ook nog dat in Antwerpen een vrijgezellengroep komt te wonen.

Bron: Facebook

TommyLeuven
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Bericht door TommyLeuven »

op instagram wordt verteld over de bosadder ik wist niet dat die er was

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

TommyLeuven schreef:
06 jun 2022, 05:42
Luidens ZTL vorig jaar overgekomen van Blankenberge. Mooi beestje.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door Jarne »

Apenarend schreef:
06 jun 2022, 09:28
TommyLeuven schreef:
06 jun 2022, 05:42
Luidens ZTL vorig jaar overgekomen van Blankenberge. Mooi beestje.
Beestjes zelfs, ze hebben er 2

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door Zoozot »

Gisteren is er in de krant een fijn artikeltje verschenen over de koala's in Antwerpen ter gelegenheid van de zevende verjaardag van koala Maka. Er staat verder niet echt nieuws in, maar men maakt wel een klein foutje: er wordt gezegd dat naast Maka ook zijn zoon Tin Tookie nog in Antwerpen zou zitten, maar die is inmiddels verhuisd naar Planckendael?
Link naar het artikel: https://www.gva.be/cnt/dmf20220607_97118435

Elwing
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Avifauna

Bericht door Elwing »

Ik heb vandaag geprobeerd de wielewaals te spotten, ik heb het groene vrouwtje gezien (blijkbaar goede vriendjes met de hoppen) maar het gele mannetje nog niet. Verder wordt er nog steeds geprobeerd om een man en vrouw trompetvogel aan elkaar te laten wennen in de Amerikavolière. Maar het lijkt moeilijk te gaan omdat de vrouw erg agressief is?

*edit* heeft iemand het Afrikaanse dwergvalkje in de savanne al gezien? Ik heb lang gekeken maar het niet kunnen vinden. Is ook wel een heel klein schattig beestje natuurlijk. De mussen leken in ieder geval niet onder de indruk.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust »

De komst van de Babiroesa's ofwel hertenzwijnen uit onder meer Zoo Wuppertal zal niet meer lang op zich moeten laten wachten, we kijken dankzij Jackdw alvast mee met enkele eerste beelden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door Zoozot »

Wauw, dat verblijf is bijna onherkenbaar geworden met die nieuwe inrichting. Lijkt me wel prima ingericht voor de hertenzwijnen.
Enige minpuntje is misschien het wat goedkope hekwerk rondom het separatieperkje, maar dat zal zichzelf wel oplossen als de struiken die ze hebben aangeplant wat gegroeid zijn.

Elwing schreef:
13 jun 2022, 15:43
*edit* heeft iemand het Afrikaanse dwergvalkje in de savanne al gezien? Ik heb lang gekeken maar het niet kunnen vinden. Is ook wel een heel klein schattig beestje natuurlijk. De mussen leken in ieder geval niet onder de indruk.
Ik heb er deze week toevallig wel een paar foto's van zien verschijnen in de Facebookgroep "Fans Zoo van Antwerpen"

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

Het ziet er idd mooi uit maar of deze dieren nu gebaat zijn bij een gazon... al begrijp ik wel dat een verwilderd grasland niet echt past in de Antwerpse zoo.

Ik hoop alvast dat ze een waterpartij en modderplek zullen voorzien hebben.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Contacteer:

Bericht door Renegade »

Zoozot schreef:
14 jun 2022, 00:15

Ik heb er deze week toevallig wel een paar foto's van zien verschijnen in de Facebookgroep "Fans Zoo van Antwerpen"
Valt uit die foto's toevallig af te leiden waar je het dwergvalkje eventueel kan vinden in de volière?
Apenarend schreef:
14 jun 2022, 09:38
Het ziet er idd mooi uit maar of deze dieren nu gebaat zijn bij een gazon... al begrijp ik wel dat een verwilderd grasland niet echt past in de Antwerpse zoo.

Ik hoop alvast dat ze een waterpartij en modderplek zullen voorzien hebben.
Hertenzwijnen wroeten minder dan andere varkens omdat ze geen wroetschijf op hun snuit hebben. In het oude verblijf achter de Moorse Tempel hadden ze ook gras, al was dat niet zo mooi gemillimeterd. Ik hoop dat ze het hier ook wat gaan laten doen.

Ik zie niet echt modder of een waterpartij, wel stroken met zand en boomschors, dat is alleszins al iets. Of er modder komt zal denk ik ook wel wat weersafhankelijk zijn.

zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door zoofan »

De zebra's zijn net aangekomen in de zoo.

zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door zoofan »

Ik zag een jong bij de Japanse nachtegalen en bij de Ricketts bospatrijzen.

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker »

Onze leeuwenwelpen vieren hun eerste verjaardag
Vandaag vieren de leeuwenwelpjes van ZOO Antwerpen hun eerste verjaardag. Die heuglijke gebeurtenis wilden de verzorgers niet zomaar voorbij laten gaan.

Omdat een leeuw niet wild wordt van een stukje verjaardagstaart, werkten de verzorgers de afgelopen weken achter de schermen hard aan een minder voor de hand liggende verrassing: 3 dieren in papier-mâché. Een papieren giraf, een zebra en een impala gevuld met lekker vlees stonden hen buiten op te wachten. Tal van fans en abonnees waren op de afspraak om de welpen een fantastisch verjaardagsfeest te schenken. Happy Birthday

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker »

ZOOmerbar zorgt voor extra zomerse vibes in ZOO Antwerpen
Een gevarieerd aanbod aan swingende livemuziek, verfrissende cocktails en een unieke setting: de ZOOmerbar van ZOO Antwerpen heeft alle ingrediënten voor de perfecte zomeravond. Van 1 juli tot en met 31 augustus is de gratis openluchtbar op het Flamingoplein dan ook de place-to-be.

De opening van de ZOOmerbar wordt het startschot van een mooie lange zomer in ZOO Antwerpen. Van 1 juli tot en met 31 augustus wordt het Flamingoplein dé plek bij uitstek om uitgebreid te genieten van een frisse cocktail, zomerse snacks en sfeervolle live-optredens. Dit alles in een uniek kader met zicht op de roze flamingo’s.

62 dagen gratis livemuziek
Muziek zit diep geworteld in het DNA van ZOO Antwerpen en dat zullen ook de bezoekers van de ZOOmerbar geweten hebben. 62 dagen lang geven verschillende muzikanten zeven avonden per week het beste van zichzelf op het podium naast de iconische Kiosk. Het muzikale aanbod is enorm gevarieerd: van Franse chansons, Nederlandstalige hits, populaire covers, jazzy crooners en zelfs een streepje country. Onder andere Danny Wuyts (bekend van De Notenclub), The Jazz Ratpack en Stoomboot passeren de revue. Naast vaste ZOOmerbar-waarden zoals Ritz en Route en Tars Lootens is er ook ruimte voor nieuwkomers zoals de singer-songwriter Simon VC en de elektropop van de Antwerpse girlband BLOND. Elke zaterdagavond baadt het Flamingoplein in zuiderse sferen en staat er salsa op het muzikale menu. Stilzitten is onmogelijk!

Sangria in de zon
Een bezoek aan ’t Schoonste terras van ’t Stad is natuurlijk niet compleet zonder verfrissend drankje. Hier geniet je onder de zomerzon van een glas sangria of mocktails. Honger van al dat dansen? Kom terug op krachten dankzij een gevarieerd aanbod aan heerlijke zomerse snacks.

Gratis
De toegang tot de ZOOmerbar is gratis, ook als je de ZOO niet (betalend) bezoekt. Van vrijdag 1 juli tot en met woensdag 31 augustus, zeven dagen per week van 16u30 tot 20u30, op het Flamingoplein. De livemuziek start om 17u.

Bekijk de volledige programmatie op www.zoomerbar.be.

Plaats reactie