Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2022)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2022)

Bericht door Zoozot »

Apenarend schreef:
03 mei 2022, 20:23
Is er eigenlijk al iets gelekt wat ze gaan doen op de plaats waar de zeeleeuwen hadden moeten komen?
Nope. Dat interview met de directeur in GvA vorig jaar waarin o.a. zeekoeien genoemd werden als potentiële optie is het laatste wat erover naar buiten is gebracht. Maar de werken aan het jubileumcomplex zijn ook nog steeds niet hervat, het lijkt dat dat pas iets voor het najaar is.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust »

Apenarend schreef:
03 mei 2022, 20:02
Gorilla Gust schreef:
03 mei 2022, 17:59
Apenarend schreef:
02 mei 2022, 19:32
Zoozot schreef:
02 mei 2022, 19:10
Apenarend schreef:
02 mei 2022, 18:29
Weet er iemand waarom de zebra's daar ooit vertrokken zijn?
Jarne schreef:
02 mei 2022, 18:49

Gezien de hoogte van de omheining, zou ik gokken op veiligheidszorgen. Of mogelijk waren er toen nog extra barrières voor de rotsen?
Ik denk eerder dat het met oppervlakte te maken heeft. Dat perk is volgens mij net geen 1000m2, terwijl juist dat de minimale oppervlakte voor zebra's is in de Belgische dierentuinwetgeving.
Dat zal het zijn. Ik dacht anders nog heel even dat we de bergzebra's daar zouden terug zien. Moeilijke invulling voor dat perk, voor wat kangoeroes vind ik het te groot. Een of andere antilope zou misschien kunnen maar dat zijn behoorlijke goede springers. Varkens zou ook wel kunnen.
Op ons Laafsekikkers-facebook kanaal kregen we berichten van vaste bezoekers die melding maken van werkzaamheden in verband met de komst van babirussa's. :pig: :pig:
Ik ben daar eens gaan kijken maar vind dat toch precies niet terug? Toegegeven, ik ken mijn weg daar niet goed (maar veronderstel dat de zoekfunctie toch werkt, gezocht op babiroessa en antwerpen).
Helaas niet openbaar, dergelijke berichten komen als een privébericht bij ons binnen. Net zoals andere geruchten, waar we in principe pas iets mee doen als we er bevestiging voor krijgen/ vinden. Niet alles klopt altijd immers. ;)

Maar gezien de reeds lopende discussie wilde ik dit toch even hier melden ook. Het gelijkaardige bericht qua inhoud kwam immers al van drie aparte mensen binnen... dus waar rook is?
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door Zoozot »

Gorilla Gust schreef:
03 mei 2022, 21:01
Maar gezien de reeds lopende discussie wilde ik dit toch even hier melden ook. Het gelijkaardige bericht qua inhoud kwam immers al van drie aparte mensen binnen... dus waar rook is?
Het komt ook niet volledig uit de lucht gevallen. Al vanaf het moment dat de babiroesa's wegens de ontwikkelingen in Zone Z weg moesten werd er gezegd dat men naar een manier zocht om ze toch weer in de collectie te kunnen opnemen. Er is dan later ook officieel aangekondigd dat ze een nieuw verblijf zouden krijgen aan het varkensgebouw, maar doordat de plannen voor het naastgelegen neushoornperk vervolgens wat zijn aangepast was er uiteindelijk toch geen plek voor. Het klinkt alleen maar logisch dat men nu toch een alternatief gevonden heeft.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

Gorilla Gust schreef:
Apenarend schreef:
03 mei 2022, 20:02
Gorilla Gust schreef:
03 mei 2022, 17:59
Apenarend schreef:
02 mei 2022, 19:32
Zoozot schreef:
02 mei 2022, 19:10

Ik denk eerder dat het met oppervlakte te maken heeft. Dat perk is volgens mij net geen 1000m2, terwijl juist dat de minimale oppervlakte voor zebra's is in de Belgische dierentuinwetgeving.
Dat zal het zijn. Ik dacht anders nog heel even dat we de bergzebra's daar zouden terug zien. Moeilijke invulling voor dat perk, voor wat kangoeroes vind ik het te groot. Een of andere antilope zou misschien kunnen maar dat zijn behoorlijke goede springers. Varkens zou ook wel kunnen.
Op ons Laafsekikkers-facebook kanaal kregen we berichten van vaste bezoekers die melding maken van werkzaamheden in verband met de komst van babirussa's. :pig: :pig:
Ik ben daar eens gaan kijken maar vind dat toch precies niet terug? Toegegeven, ik ken mijn weg daar niet goed (maar veronderstel dat de zoekfunctie toch werkt, gezocht op babiroessa en antwerpen).
Helaas niet openbaar, dergelijke berichten komen als een privébericht bij ons binnen. Net zoals andere geruchten, waar we in principe pas iets mee doen als we er bevestiging voor krijgen/ vinden. Niet alles klopt altijd immers. ;)

Ah, ok. Ik dacht dat het aan mijn niet bepaald groot enthousiasme/kennis van fb lag ;)
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

Zoozot schreef:
03 mei 2022, 21:11
Gorilla Gust schreef:
Het komt ook niet volledig uit de lucht gevallen. Al vanaf het moment dat de babiroesa's wegens de ontwikkelingen in Zone Z weg moesten werd er gezegd dat men naar een manier zocht om ze toch weer in de collectie te kunnen opnemen. Er is dan later ook officieel aangekondigd dat ze een nieuw verblijf zouden krijgen aan het varkensgebouw, maar doordat de plannen voor het naastgelegen neushoornperk vervolgens wat zijn aangepast was er uiteindelijk toch geen plek voor. Het klinkt alleen maar logisch dat men nu toch een alternatief gevonden heeft.
Het zou natuurlijk een geweldige terugkeer zijn. Benieuwd hoe ze dat perk gaan inrichten, voor een koppel is het op zich wel zeer en misschien zelfs te groot. Maar je zou een flinke vrouwengroep met jongen kunnen houden, en apart een of twee mannen. Het perk is daarvoor groot genoeg. Wel zijn er voor die opstelling (nog) geen dieren genoeg binnen de EAZA. Enkel Chester houdt een echt grote groep (5.7 dieren) maar geen idee in hoeveel verblijven ze ze daar houden.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Bericht door Joost »

Wat een prachtige aanwinst voor de Zoo!
Apenarend schreef:
03 mei 2022, 21:33
Het zou natuurlijk een geweldige terugkeer zijn. Benieuwd hoe ze dat perk gaan inrichten, voor een koppel is het op zich wel zeer en misschien zelfs te groot. Maar je zou een flinke vrouwengroep met jongen kunnen houden, en apart een of twee mannen. Het perk is daarvoor groot genoeg. Wel zijn er voor die opstelling (nog) geen dieren genoeg binnen de EAZA. Enkel Chester houdt een echt grote groep (5.7 dieren) maar geen idee in hoeveel verblijven ze ze daar houden.
Wat de precieze verdeling was qua dieren weet ik niet, maar eind 2021 had Chester maar liefst 4 verblijven voor deze soort. In 1 daarvan worden ze gecombineerd met kleinklauwotters. Met 12 dieren en 4 verblijven zullen de groepen dus vast niet heel groot zijn geweest.

zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door zoofan »

Op mijnzoo.be staat te lezen dat leeuwin Kira gaat verhuizen. Nestor kan haar echt niet uitstaan en laat dat merken door veel agressie.

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door Zoozot »

zoofan schreef:
05 mei 2022, 12:54
Op mijnzoo.be staat te lezen dat leeuwin Kira gaat verhuizen. Nestor kan haar echt niet uitstaan en laat dat merken door veel agressie.

Kom je leeuwin Kira nog graag eens bewonderen? Dan kan dat nog even, want binnenkort zal ze verhuizen naar een nieuwe thuis. Met spijt in ons hart nemen we de doordachte beslissing waarbij we vooral rekening houden met het welzijn van Kira en de andere leeuwen.
Als alle documenten in orde zijn, nemen we in half mei afscheid van leeuwin Kira en zwaaien haar uit naar Kristiansand Dyrepark in Noorwegen. Ze wordt er gekoppeld aan een mooi mannetje en zal er hopelijk zelf snel welpjes krijgen en haar eigen troep starten.
Link: https://www.facebook.com/zooantwerpen/p ... 2008472552

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door Zoozot »

Ik ben vandaag nog even langsgeweest. Weinig noemenswaardige veranderingen ten opzichte van mijn vorig bezoek, maar wel deze dingetjes:
- De goudkopleeuwaapjes zitten nu samen met een enkele springtamarin, en hebben het verblijf van het dwergzijdeaapje erbij gekregen. Die laatste blijkt niet overleden zoals ik een tijdje geleden nog vreesde, maar zit nu samen met de keizertamarin in het verblijf waar voorheen de kweekgroep springtamarins zat. Die laatste was nergens meer te bekennen, maar het oude verblijf van de keizertamarin staat nog wel steeds leeg voor werkzaamheden.
- Er zit een vrouwelijke wielewaal in de steltlopervolière.
- Aan de omheining rond het bonoboverblijf zijn tijdelijke linten opgehangen. Geen idee waarom.
- De groene arassari's zitten weer voor de schermen en zijn in de grote Zuid-Amerikaanse buitenvolière aan het vogelgebouw geplaatst.
- Bij voormalige vosmangoestenverblijf aan het hertengebouw (waar de afgelopen twee zomers Griekse landschildpadden in hebben gezeten) hangt nu een bordje van stokstaartje.

En dan nog twee foto's van wat grotere aanpassingen:

Afbeelding
Alle kleine zoogdierenverblijven in het mensapengebouw zijn afgeplakt met deze witte folie. Er hangen bordjes dat er herinrichtingswerkzaamheden plaatsvinden, maar de folie is van net iets te degelijke kwaliteit om te veronderstellen dat het gewoon reguliere opfrissingswerkzaamheden zouden zijn. Iets om in het oog te houden.

Afbeelding
Zo zien de werkzaamheden aan het voormalige kangoeroeverblijf eruit. Al met al ziet het ernaar uit dat er structureel weinig aan gaat veranderen; er wordt enkel een nieuwe bodembedekking en inrichting voorzien. Een splitsing in bv. meerdere verblijven voor de babiroesa's lijkt niet te gaan gebeuren.
Laatst gewijzigd door Zoozot op 07 mei 2022, 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door Zoozot »

Zoozot schreef:
07 mei 2022, 19:18
Ik ben vandaag nog even langsgeweest. Weinig noemenswaardige veranderingen ten opzichte van mijn vorig bezoek, maar wel deze dingetjes:
- De goudkopleeuwaapjes zitten nu samen met een enkele springtamarin, en hebben het verblijf van het dwergzijdeaapje erbij gekregen. Die laatste blijkt niet overleden zoals ik een tijdje geleden nog vreesde, maar zit nu samen met de keizertamarin in het verblijf waar voorheen de kweekgroep springtamarins zat. Die laatste was nergens meer te bekennen, maar het oude verblijf van de keizertamarin staat nog wel steeds leeg voor werkzaamheden.
- Er zit een vrouwelijke wielewaal in de steltlopervolière.
- Aan de omheining rond het bonoboverblijf zijn tijdelijke linten opgehangen. Geen idee waarom.
- De groene arassari's zitten weer voor de schermen en zijn in de grote Zuid-Amerikaanse buitenvolière aan het vogelgebouw geplaatst.
- Bij voormalige vosmangoestenverblijf aan het hertengebouw (waar de afgelopen twee zomers Griekse landschildpadden in hebben gezeten) hangt nu een bordje van stokstaartje.

En dan nog twee foto's van wat grotere aanpassingen:

Afbeelding
Alle kleine zoogdierenverblijven in het mensapengebouw zijn afgeplakt met deze witte folie. Er hangen bordjes dat er herinrichtingswerkzaamheden plaatsvinden, maar de folie is van net iets te degelijke kwaliteit om te veronderstellen dat het gewoon reguliere opfrissingswerkzaamheden zouden zijn. Iets om in het oog te houden.

Afbeelding
Zo zien de werkzaamheden aan het voormalige kangoeroeverblijf eruit. Al met al ziet het ernaar uit dat er structureel weinig aan gaat veranderen; er wordt enkel een nieuwe bodembedekking en inrichting voorzien. Een splitsing in bv. meerdere verblijven voor de babiroesa's lijkt niet te gaan gebeuren.

TommyLeuven
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Bericht door TommyLeuven »

bedoelt u bongoverblijf?

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door Zoozot »

TommyLeuven schreef:
07 mei 2022, 21:24
bedoelt u bongoverblijf?
De bongo's inderdaad. Klein typfoutje gemaakt. :blush:

TommyLeuven
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

ik denk introductie nieuw vrouwtje was het vorige niet gestorven tijdens de bevalling weet het niet zeker maar in gedachten blijft zo iets hangen

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door Zoozot »

TommyLeuven schreef:
07 mei 2022, 21:44
ik denk introductie nieuw vrouwtje was het vorige niet gestorven tijdens de bevalling weet het niet zeker maar in gedachten blijft zo iets hangen
Klopt, maar er is al een paar maanden een nieuw vrouwtje dat al bij de andere twee geïntroduceerd is, dus ik denk niet dat dat de reden is.

TommyLeuven
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

dan is er misschien goed nieuws op komst een jong

zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door zoofan »

Op Instagram plaatste een trouwe bezoeker foto's van een koppel blauwkeelneushoornvogel. De vogels leven in de grote volière met de kofferbuffels.

zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door zoofan »

Een paar foto's van recente nieuwkomers.

In de buffelvolière een koppel blauwkeelneushoornvogels.

Afbeelding

Afbeelding

In het aquarium twee rode koraalklimmers (bij de juweelkardinaalbaarzen).

Afbeelding

Bij de reptielen en amfibieën.

Afbeelding
Ranytomeya variabilis

Afbeelding
Ranitomeya imitator Hulluaga

Afbeelding
Ranitomeya vanzolinii

Afbeelding
Reuzenpadhagedis

Afbeelding
Montagua zwarte leguaan

Mr. Gharial
Laafsekikker dikkopje (LC)
Favoriete dierentuin: Burgers' zoo

Bericht door Mr. Gharial »

Heeft iemand een soortenlijst van
1: de Buffelvoliére?
2: de Nijlpaardvoliére?
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door Zoozot »

Mr. Gharial schreef:
21 mei 2022, 17:56
Buffelvolière:
- Rüppells gier
- Kapgier
- Blauwkeelneushoornvogel
- Witkopbuffelwever
- Geelkeelfrankolijn
- Kroonparelhoen
- Hadada-ibis
- Smidsplevier
- Witwangboomeend
- Gele boomeend
- Driekleurige glansspreeuw
- Vorkstaartscharrelaar
- Violetschildtoerako
- Von der Deckens tok
- Guineaduif
- Palmtortel
- Afrikaanse nimmerzat
- Abdimooievaar
- Hamerkop
- Kaapse ibis
- Afrikaanse lepelaar
- Koereiger
- Afrikaanse dwergvalk (nog achter de schermen)

Nijlpaardenvolière
- Knobbeleend
- Gele boomeend
- Gierparelhoen
- Maraboe
- Rüppells gier
- Donkere kroonkraanvogel

Mr. Gharial
Favoriete dierentuin: Burgers' zoo

Bericht door Mr. Gharial »

Zoozot schreef:
21 mei 2022, 18:28
Mr. Gharial schreef:
21 mei 2022, 17:56
Buffelvolière:
- Rüppells gier
- Kapgier
- Blauwkeelneushoornvogel
...

Nijlpaardenvolière
- Knobbeleend
- Gele boomeend
- Gierparelhoen
...
Bedankt!
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Plaats reactie