Nieuwstopic Zoo Planckendael (2022)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Zoo Planckendael (2022)

Bericht door Gorilla Gust »

zoofan schreef:
13 mei 2022, 15:21
Intussen is de bonobo terug in zijn verblijf. Blijkbaar gaat het om Zamba, dat is volgens mij een van de laagst geplaatste mannen. Hij gedraagt zich ook regelmatig nerveus. En hij heeft ervaring met ontsnappen, toen hij in apenheul leefde is hij daar ook een keer ontsnapt. Ben vooral benieuwd hoe ze het verblijf gaan aanpassen.
In Apenheul is er toen toch ook niets veranderd aan het verblijf meen ik... dus of dat hier zal gebeuren? Daar wist hij door de snelheid waarmee hij naar het water wist te spurten 'over het water te lopen'. Uiteraard in blinde paniek toen hij werd opgejaagd, maar hij deed het wel.

Je kan je niet tegen alles en elke ontsnapping 100% verzekeren, tenzij je het eiland volledig gaat inbouwen met randen zoals in Blijdorp bij de befaamde gorilla-ontsnapping.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door zoofan »

Een andere oplossing is natuurlijk Zamba naar een dierentuin te brengen waar ze niet op een eiland zitten. Ik weet niet hoe hecht zijn band is met zijn moeder en twee broers en of die dan ook zouden moeten verhuizen.

JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: -

Bericht door JvG »

Even een gedachtespinsel vanuit mij, ik snap dat er soms stress en problemen in een grote groep bonobo's kan onstaan en dat een dier dan wegwilt. Binnen met meerdere verblijven geen probleem maar buiten hebben zowel Apenheul en Planckendael maar 1 groot eiland. Zou het voor zo'n groep dieren niet beter zijn om meerdere verblijven te hebben zodat laaggeplaatste dieren makkelijker de rest kunnen ontwijken? Voor mij hoeft dit niet meteen grote eilanden te zijn, al is het maar een soort voliere ernaast waar ze ook makkelijk naar buiten kunnen. Qua idee hetzelfde als Blijdorp die de oude ronde buitenverblijven ook nog steeds in gebruik heeft naast het grote natuurlijke buitenverblijf...
Zeker bij een dier als Zamba die laaggeplaatst is en voor de 2de keer over het water weg probeerde te komen zou zo'n apartere ruimte om terug te trekken buiten best wat stress kunnen schelen. Binnen wordt vaak heel goed nagedacht hoe ze zulke groepen toch volgens de nieuwste inzichten qua groepsstructuur kunnen huisvestigen terwijl het buiten "maar" een mooi groep eiland met wat groepjes groen is.

Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Contacteer:

Bericht door Renegade »

JvG schreef:
13 mei 2022, 19:43
Even een gedachtespinsel vanuit mij, ik snap dat er soms stress en problemen in een grote groep bonobo's kan onstaan en dat een dier dan wegwilt. Binnen met meerdere verblijven geen probleem maar buiten hebben zowel Apenheul en Planckendael maar 1 groot eiland. Zou het voor zo'n groep dieren niet beter zijn om meerdere verblijven te hebben zodat laaggeplaatste dieren makkelijker de rest kunnen ontwijken? Voor mij hoeft dit niet meteen grote eilanden te zijn, al is het maar een soort voliere ernaast waar ze ook makkelijk naar buiten kunnen. Qua idee hetzelfde als Blijdorp die de oude ronde buitenverblijven ook nog steeds in gebruik heeft naast het grote natuurlijke buitenverblijf...
Zeker bij een dier als Zamba die laaggeplaatst is en voor de 2de keer over het water weg probeerde te komen zou zo'n apartere ruimte om terug te trekken buiten best wat stress kunnen schelen. Binnen wordt vaak heel goed nagedacht hoe ze zulke groepen toch volgens de nieuwste inzichten qua groepsstructuur kunnen huisvestigen terwijl het buiten "maar" een mooi groep eiland met wat groepjes groen is.
Het zou inderdaad een goede zaak zijn als er een tweede eiland of buitenverblijf zou zijn voor de bonobo's.

Keith
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp

Bericht door Keith »

JvG schreef:
13 mei 2022, 19:43
Apenheul heeft ook plannen om de bonobo's een extra buitenruimte te geven.

zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door zoofan »

Ik meen eens gelezen te hebben dat de neushoorns gaan naar waar nu de kamelen en wisenten staan en dat dan op hun huidige plaats een tweede eiland zou komen. Is eigenlijk wel nodig want de groep bonobo's is nu eigenlijk te groot voor het huidige eiland.

Zoozot
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot »

zoofan schreef:
13 mei 2022, 20:48
Ik meen eens gelezen te hebben dat de neushoorns gaan naar waar nu de kamelen en wisenten staan en dat dan op hun huidige plaats een tweede eiland zou komen. Is eigenlijk wel nodig want de groep bonobo's is nu eigenlijk te groot voor het huidige eiland.
Ik heb die geruchten ook wel eens gehoord, maar het zou niet verder zitten dan de ideeënfase en op zijn best pas iets voor op de lange termijn zijn. Maar het is inderdaad evident dat het huidige eiland eigenlijk te krap geworden is. Het nieuwe binnenverblijf is perfect gebouwd voor de huidige aantallen, maar het eiland is nog berekend op de kleinere groepsgrootte van vroeger.

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door Jarne »

zoofan schreef:
13 mei 2022, 20:48
Ik had eerder gehoord dat op die plek dan de wisenten zouden komen, ipv een 2de eiland voor de bonobo’s.

aardvarkentje15
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo

Bericht door aardvarkentje15 »

Jarne schreef:
14 mei 2022, 09:33
Ik had eerder gehoord dat op die plek dan de wisenten zouden komen, ipv een 2de eiland voor de bonobo’s.
je bedoelt dan als onerdeel van het europa-gedeelte?
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough

Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Contacteer:

Bericht door Renegade »

Jarne schreef:

Een tweede bonobo-eiland (of een buitenverblijf met een omheining of een kooistructuur) is eigenlijk echt wel nodig, zeker op langere termijn, en behalve de neushoornzone heb je daar niet veel mogelijkheden voor.

Voor de wisenten zou je eventueel ook nog de grasvelden en beboste zones naast de vijver en voor het kasteel kunnen ontwikkelen. Het bos bij de oude ingang en de dienstweg lijkt me dan weer te nat voor wisenten.

Nog over de bonobo, volgens Het Nieuwsblad deed Zamba ongeveer hetzelfde wat hij eerder in Apenheul deed. Of je dat eenvoudig met aanpassingen aan het verblijf kan oplossen is maar zeer de vraag.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220514_93226570
https://www.gva.be/cnt/dmf20220514_93507669
Laatst gewijzigd door Renegade op 14 mei 2022, 17:47, 2 keer totaal gewijzigd.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Klopt... en ook daar in Apeldoorn gebeurde er geen aanpassingen aan het verblijf. En op zich zat Zamba na dit feit ook nog een poosje op diezelfde eilanden.

Planckendael verklaarde via Ilse Segers op de radio trouwens dat ook Planckendael geen aanpassingen zal doen in eerste instantie. Alle zaken die nodig waren inzake veiligheid zijn getest en werden als voldoende bevonden. Je kan nu eenmaal moeilijk ook echt 100% alle uitzonderingen in rekening brengen.

Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Contacteer:

Bericht door Renegade »

Gorilla Gust schreef:
14 mei 2022, 17:52
Klopt... en ook daar in Apeldoorn gebeurde er geen aanpassingen aan het verblijf. En op zich zat Zamba na dit feit ook nog een poosje op diezelfde eilanden.

Planckendael verklaarde via Ilse Segers op de radio trouwens dat ook Planckendael geen aanpassingen zal doen in eerste instantie. Alle zaken die nodig waren inzake veiligheid zijn getest en werden als voldoende bevonden. Je kan nu eenmaal moeilijk ook echt 100% alle uitzonderingen in rekening brengen.
Weet je toevallig op welke radio en in welk programma dat was?

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Het nieuws op de radio van Joe, meen het nieuws van 14 of 15u.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

Ik zie niet echt baat in een tweede eiland als oplossing voor mogelijke conflicten: indien het opgejaagde dier daar kan geraken, kunnen de achtervolgers dat natuurlijk ook.

Wel zou het misschien wat groter kunnen (richting Watoetsikraal?), meer geaccidenteerd zodat de dieren nog meer uit elkaars zicht kunnen geraken.

7m ver springen lijkt mij serieus ver en zo zie je maar dat er net als bij de mens soms individuen zijn die op een bepaald fysiek vlak excelleren. In geval van een bonobo is dit vrijwel ongevaarlijk, maar je mag er niet aan denken dat een Indische leeuw zich daar ook eens aan waagt...

Je kan het natuurlijk nooit helemaal vermijden, tenzij we overal weer kooien bouwen.

Wat gebeurt er in de natuur met zo'n dier? Wordt die gedood of zoekt die een andere groep op (geen idee of ie daar dan beter af is)? Op wiki lees ik dat het de vrouwtjes zijn die de groep verlaten, de mannetjes blijven meestal.

Wellicht zal dit dier verplaatst worden naar een andere zoo, waar ze over een verblijf beschikken dat overnet is (bv. Stuttgart), nu het geleerd heeft hoever hij kan springen.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

viggo
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Zoo planckendael, Pairi Daiza, Zooparc Overloon

Bericht door viggo »

Aan de speeltuin van Toepaja waren ze aan het werken. Alle speeltuigen waren daar weg gehaalt.
Weet er iemand wat daar komt ?

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door Jarne »

aardvarkentje15 schreef:
14 mei 2022, 16:39
Jarne schreef:
je bedoelt dan als onerdeel van het europa-gedeelte?
Inderdaad

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Abonnementhouders wordt de kans geboden een rondleiding te krijgen achter de schermen van het orang oetangverblijf tot en met 3 juni... kunnen we dan veronderstellen dat het verblijf kort daarna zal opengaan? :)

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

Gorilla Gust schreef:
16 mei 2022, 17:31
Abonnementhouders wordt de kans geboden een rondleiding te krijgen achter de schermen van het orang oetangverblijf tot en met 3 juni... kunnen we dan veronderstellen dat het verblijf kort daarna zal opengaan? :)
Mooi initiatief.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

jackdw
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Favoriete dierentuin: GaiaZoo

Bericht door jackdw »

'k Ga kijken dinsdag 31ste om 14 uur ... wie kom 'k daar tegen? :koffie:
Sometimes something similar to what it is! ...

zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door zoofan »

Mij alleszins niet. Toen ik de mail kreeg opende ik het reservatieformulier maar zo goed als alle plaatsen waren al volzet.

Plaats reactie