Nieuwstopic Zoo Planckendael (2022)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Rafiaan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Zoologischer Garten Köln

Re: Nieuwstopic Zoo Planckendael (2022)

Bericht door Rafiaan »

In de Wapiti kon je afgelopen zomer ook al enkel vegetarisch krijgen, meen ik me te herinneren. Ik vond de vegetarische hamburger die ik er kreeg best smakelijk eigenlijk.

Elwing
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Avifauna

Bericht door Elwing »

Gaven ze toen duidelijk aan dat het om een vegaburger ging? Over smaak valt niet te twisten, maar je kunt zo iets niet zomaar veranderen en hopen dan je klanten het niet merken.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust »

Als de smaak even goed is.... kan je dat wel. Maar als het je bij één hap al opvalt, en vooral in negatieve zin, dan zit het toch ergens verkeerd inderdaad. Op zijn minst zouden ze het verwachtingspatroon van de etende klant toch beter richting kunnen geven. Mits voorgaande duiding gaan er toch maar weinig klanten echt klagen vermoed ik.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Elwing
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Elwing »

Ja, bij mij viel dat echt in één hap op. Jammer genoeg, want ik zou eigenlijk wel wat minder vlees willen eten, maar ik heb nog geen goede alternatieven kunnen vinden. Ik had er veel minder problemen mee gehad als er duidelijk over was gecommuniceerd. Maar zoals het vandaag was, ging ik vrij geïrriteerd naar huis na een dure en onbevredigende maaltijd. Maar tegelijkertijd heb ik er ook wel weer respect voor. Het is heel dubbel.

PriMAAT
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Zoo Planckendael

Bericht door PriMAAT »

Ik ben er al een tijdje niet meer geweest, maar op de foto-menu's staat dat toch redelijk duidelijk aangegeven dat alles veggie is door symbolen e.d., als ik het me goed herinner.

Voor zover ik weet is alles in het park vegetarisch, wat ik persoonlijk sterk toejuich. Over de smaak en prijs valt natuurlijk te discussiëren :s Enkel over de worstenbroodjes twijfel ik, maar aangezien er soja inzit volgens de allergenenlijst zijn deze misschien toch ook veggie.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

Rafiaan schreef:
14 jan 2022, 18:29
In de Wapiti kon je afgelopen zomer ook al enkel vegetarisch krijgen, meen ik me te herinneren. Ik vond de vegetarische hamburger die ik er kreeg best smakelijk eigenlijk.
Dat staat dan alvast niet zo vermeld op de website, en een hamburger bevat voor mij vlees.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Bericht door Apenarend »

Elwing schreef:
14 jan 2022, 18:57
Gaven ze toen duidelijk aan dat het om een vegaburger ging? Over smaak valt niet te twisten, maar je kunt zo iets niet zomaar veranderen en hopen dan je klanten het niet merken.
Als de smaak even goed is.... kan je dat wel. Maar als het je bij één hap al opvalt, en vooral in negatieve zin, dan zit het toch ergens verkeerd inderdaad. Op zijn minst zouden ze het verwachtingspatroon van de etende klant toch beter richting kunnen geven. Mits voorgaande duiding gaan er toch maar weinig klanten echt klagen vermoed ik.
Nee dat kan je niet en dat mag niet. Dit is gewoon misleiding en dus strafbaar. Ik zal niet aarzelen hen daar op aan te spreken als ik daar nog eens kom.

Wat een sektarisch beleid zeg, dat men vegetarisch eten aanbiedt is niet meer dan normaal. Dat men niets anders meer serveert, vind ik persoonlijk afschuwelijk, ik zou het daarom laten om er nog ook maar iets te consumeren, maar het is uiteraard een toegelaten beleidskeuze.

Een bloeddure 31 euro betalen, om een derde van een park gesloten te vinden, en dan nog niet eens een vrije keuze hebben om iets te eten.
Extinction is forever!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's

Bericht door Limburg vooruit »

Ik ga maar naar een ander park dan, de zoon wou thans een abbonement in Planckendael.
Dit gaat er Los over, ik begrijp niet waar ze heen willen!
Je weet pas wat je mist als het er niet meer is!

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Daar een volledig bezoek of abonnement van laten afhangen is toch een beetje overdreven niet? Het is nu immers niet dat men voor het goede eten van pakweg 3 jaar terug naar Planckendael ging. ;)

Dan neem je gewoon een lunchpakketje mee... of je stopt in een van de broodjeszaken/ frituren in de buurt na het bezoek.

Zoozot
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot »

Wat ik vooral vreemd vind is hoe stiekem men dit nieuwe beleid heeft ingevoerd. Geen persbericht, geen officiële mededeling; alleen een filmpje van een obscure studentensite. Ook in de parken niets ervan te merken. Ik was op 11 december (1 dag nadat men op puur vegetarische maaltijden zou zijn overgestapt) het laatst in Zoo Antwerpen en heb er toevallig ook gegeten (wat ik anders eigenlijk nooit doe omdat ik de prijzen aan de hoge kant vind). Niets gemerkt dat er die dag recent iets aan de menukaart veranderd zou zijn. Het maakt mij persoonlijk weinig uit wat men in de restaurants serveert, om wat voor reden ook is men daar als bedrijf vrij in, maar dat men zo krampachtig verborgen lijkt te willen houden dat het vegetarische maaltijden zijn die de pot schaft, is iets wat ik niet goed snap.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's

Bericht door Limburg vooruit »

Gorilla Gust schreef:
14 jan 2022, 22:04
Daar een volledig bezoek of abonnement van laten afhangen is toch een beetje overdreven niet? Het is nu immers niet dat men voor het goede eten van pakweg 3 jaar terug naar Planckendael ging. ;)

Dan neem je gewoon een lunchpakketje mee... of je stopt in een van de broodjeszaken/ frituren in de buurt na het bezoek.
Natuurlijk niet, maar ik ben het nieuwe normaal zo beu als maar zijn kan. Het is meer een principekwestie.
Laatst gewijzigd door Gorilla Gust op 15 jan 2022, 18:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Het forum is geen plaats voor maatschappij-kritiek/ politiek
Je weet pas wat je mist als het er niet meer is!

Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Contacteer:

Bericht door Renegade »

Limburg vooruit schreef:
15 jan 2022, 05:45

Natuurlijk niet, maar ik ben het nieuwe normaal zo beu als maar zijn kan. Het is meer een principekwestie.
Als vrij conservatieve en vrij rechtse blanke heteroman vind ik dan men het vaak echt veel te ver drijft, zowel met de aard en de omvang van sommige ethische en sociale veranderingen in de samenleving als met de manier waarop men deze agressief en brutaal opdringt aan mensen.

Dat men kiest voor een volledig vegetarische keuken kan ik ergens nog begrijpen en respecteren - ook al vind ik dat toch ook al een wat verregaande en te gewaagde keuze - maar dat men op zo'n slinkse wijze door duwt zonder enige vorm van positieve communicatie vind ik een zeer ongelukkige aanpak.

Ga ik daarvoor wegblijven of ons abonnement na meer dan 20 jaar opzeggen? Wellicht niet, maar ik betwijfel ten zeerste dat ze van ons nog veel extra centjes van aankopen in de catering moeten verwachten.
Laatst gewijzigd door Gorilla Gust op 15 jan 2022, 18:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Het forum is geen plaats voor maatschappijkritiek/ politiek

PriMAAT
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Zoo Planckendael

Bericht door PriMAAT »

Zoozot schreef:
14 jan 2022, 22:18
Wat ik vooral vreemd vind is hoe stiekem men dit nieuwe beleid heeft ingevoerd. Geen persbericht, geen officiële mededeling; alleen een filmpje van een obscure studentensite. Ook in de parken niets ervan te merken. Ik was op 11 december (1 dag nadat men op puur vegetarische maaltijden zou zijn overgestapt) het laatst in Zoo Antwerpen en heb er toevallig ook gegeten (wat ik anders eigenlijk nooit doe omdat ik de prijzen aan de hoge kant vind). Niets gemerkt dat er die dag recent iets aan de menukaart veranderd zou zijn. Het maakt mij persoonlijk weinig uit wat men in de restaurants serveert, om wat voor reden ook is men daar als bedrijf vrij in, maar dat men zo krampachtig verborgen lijkt te willen houden dat het vegetarische maaltijden zijn die de pot schaft, is iets wat ik niet goed snap.
De overstap is echt al wel veel langer geleden gemaakt, al zeker in begin 2021 na de lockdown van die winter. Toen was alles al veggie. Daarvoor weet ik het niet goed. Ik weet dus al meer dan een jaar dat er enkel veggie geserveerd wordt in de KMDA zoos, dus het is op een bepaald punt wel gecommuniceerd geweest. Gewoon in de restaurants zelf, door het aan te geven op de borden.
Limburg vooruit schreef:
15 jan 2022, 05:45

Dat heeft niets met het onderwerp "vegetarisch" te maken. Laten we het gewoon daarop houden. En eigenlijk liefst van al, laten we het in deze dierentuin-topics gewoon houden op het bediscussiëren van dierentuinen en de dieren, daarom zit ik op dit forum, en niet om dergelijke zaken te lezen.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Bericht door Joost »

PriMAAT schreef:
15 jan 2022, 11:19
Laten we het gewoon daarop houden. En eigenlijk liefst van al, laten we het in deze dierentuin-topics gewoon houden op het bediscussiëren van dierentuinen en de dieren, daarom zit ik op dit forum, en niet om dergelijke zaken te lezen.
Amen. Het heeft totaal geen zin om dingen er bij te gaan halen die er 0,0 mee te maken hebben.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Bericht door Apenarend »

PriMAAT schreef:
15 jan 2022, 11:19
Dat heeft niets met het onderwerp "vegetarisch" te maken. Laten we het gewoon daarop houden. En eigenlijk liefst van al, laten we het in deze dierentuin-topics gewoon houden op het bediscussiëren van dierentuinen en de dieren, daarom zit ik op dit forum, en niet om dergelijke zaken te lezen.
Akkoord.

Al zullen we het, vrees ik, in de toekomst wel zo nu en dan eens over woke moeten hebben, ook in het kader van dierentuinen. Vreselijke situaties aan Amerikaanse universiteiten als je dat een beetje volgt.
Extinction is forever!

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Terug naar de kern van de zaak lijkt me wel aangewezen nu.

Viel er vanuit de Toepaja nog iets op bij de serre ernaast? De zomer en vermeende oplevering van de orang-oetans deze zomer komen toch stilletjes dichterbij. :)

Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Contacteer:

Bericht door Renegade »

Gorilla Gust schreef:
15 jan 2022, 18:30
Terug naar de kern van de zaak lijkt me wel aangewezen nu.

Viel er vanuit de Toepaja nog iets op bij de serre ernaast? De zomer en vermeende oplevering van de orang-oetans deze zomer komen toch stilletjes dichterbij. :)
Het viel mij laatst in ieder geval op dat de eilanden dichter bij het restaurant gaan komen, maar dat was niet vanuit het restaurant en als je iets ander bedoeld heb ik het niet door.

Misschien is er ook nog iets veranderd tegen twee weken geleden.

Elwing
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Elwing »

oh ja daar wordt flink gebouwd. Wil je foto's?

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Elwing schreef:
15 jan 2022, 20:04
Dat is de richting waarmee ik een beetje uitwilde gaan inderdaad, deel ze zeker!
Ik was wel benieuwd naar enige bouwvorderingen, over circa een half jaar zou het immers reeds zover moeten zijn. :)

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Bericht door Joost »

Elwing schreef:
15 jan 2022, 20:04
Foto's zijn er nooit genoeg :D

Plaats reactie