Nieuwstopic Oosterse dierentuinen (China, Japan, ...)

Al het nieuws van de overige dierentuinen (buiten Europa).
Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Nieuwstopic Oosterse dierentuinen (China, Japan, ...)

Bericht door Gerald »

Het prachtige tijdschrift Elefanten in Zoo und Circus, nummer 24, bracht een zeldzaam artikel over het olifantenverblijf van "Central Zoo" in Pjongjang, Noord-Korea. Voor mij een aansporing om even verder te kijken.

Deze dierentuin heeft een nogal verouderd olifantenverblijf als je kijkt naar de uitvoering maar we moeten natuurlijk niet vergeten dat wij door onze verwende West-Europese bril hier naar kijken. Maar de eerste olifanten kwamen in 1959 en het lijkt er op dat sinds die tijd weinig veranderd is aan het verblijf. Op de foto's in het tijdschrift zien we een nogal steriel verblijf, zowel binnen als buiten. We moeten natuurlijk wel even rekening houden met het feit dat de auteur van het artikel ongetwijfeld vooraf toestemming heeft moeten vragen voor het bezoek - in ieder geval om foto's te mogen maken - en daarom zou het kunnen dat het personeel vooraf eens flink met bezem en sop in de weer is geweest. Maar het kan ook dat het er altijd zo spik en span uitziet.

Afbeelding

Hoe dan ook, het binnenverblijf - het groene dak op bovenstaande foto - ziet er zeer netjes uit. Met een grote brede gang voor het publiek. Op de foto is dat het gedeelte helemaal onderaan met twee ingangen in de uitsparingen. Het publiek kan door grote ruiten naar de dieren kijken. Deze dieren staan door middel van een grote betonnen hek op afstand van de ramen. Er zijn drie "boxen", twee van 100 en één van 200 vierkante meter. De boxen zijn door hekken met elkaar verbonden.

Buiten zijn aan weerszijden van het gebouw twee buitenverblijven van ieder ca 700 vierkante meter. Naast één ervan is nog een bad gesitueerd van ca 400 vierkante meter. De auteur merkte op dat dit bad lange tijd niet meer als zodanig in gebruik leek te zijn. Ook zag hij dat één verblijf (links op onderstaande foto) niet gebruikt leek te worden. Op de foto kan je zien dat dit verblijf veel groener is dan het andere en dus inderdaad weinig gebruikt lijkt te worden.

Afbeelding

Over de olifanten.

Momenteel staan er vier Aziatische olifanten waarvan twee wat oudere stieren (leeftijd onbekend) genaamd "Hwasong" en "Owol" en twee jongere dieren die op 30 juli 2009 arriveerden en een geschenk waren van de regering van Laos. Dit zijn een stier en een vrouwtje, beiden circa 5/6 jaren oud. Alle vier de dieren staan dus in hetzelfde verblijf buiten.

Ze worden hands-on gehouden en zijn getraind om kunstjes te doen, speciaal het "kunstje" om bezoekers voer af te troggelen. Dat voeren door bezoekers is daar heel normaal. Verder hebben de dieren niets te doen. Het verblijf is kaal en steriel, zonder enige verrijking en zoals gezegd is het bad leeg. Er zijn geen gevallen bekend over ongevallen met de dieren, maar dat zal je waarschijnlijk ook nooit te horen krijgen.

In 2010 was er sprake van dat er twee Afrikaanse olifanten vanuit Zimbabwe naar Noord-Korea zouden komen maar dankzij activisten ter plaatse ging dit feest niet door. Er staan wel twee dieren apart in Hwange National Park (1.1, "Af" en "Rica" genaamd) maar of deze nu wel of niet gekocht zijn en of ze ooit nog op transport gaan is onduidelijk.

Mocht je per abuis in Pjongjang terecht komen dan weet je wat je te wachten staat als je de dierentuin eens bezoekt.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Nieuwstopic Oosterse dierentuinen (China, Japan, ...)

Bericht door Dbelgian »

Leeuw opgehangen in kooi: nieuw slachtoffer van ‘zoo des doods’

Alweer gruwelijk nieuws uit de ‘zoo des doods’. Een leeuw is dood teruggevonden in zijn kooi in de Surabaya Zoo, het grootste dierenpark van Indonesië. Het dier was, per ongeluk, opgehangen.

Meer op de Bron.

Tripadvisor over de Zoo..

Googlen op de zoo zal menig tijgerliefhebber doen gruwelen...

Bij Mailonline gaan ze iets verder, ze tonen foto's van de in zijn kooi hangende Michael (de 18 maanden oude leeuw). En hebben het verleden nog eens uitgespit. Link (Engels).

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Oosterse dierentuinen (China, Japan, ...)

Bericht door Gorilla Gust »

En we hebben deze 'zoo van de dood' dan nog maar pas aangehaald...
viewtopic.php?p=49216#p49216

En nu al weer... Al vraag ik me af of al de vele aparte wantoestanden in het park nu één voor één terug worden aangehaald, of dat het echt om nieuwe wanpraktijken gaat.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Nieuwstopic Oosterse dierentuinen (China, Japan, ...)

Bericht door Dbelgian »

Dat van de leeuw blijkt min of meer puur toeval te zijn dat hij zichzelf heeft opgehangen aan een metalen kabel. Al is het best wel verdachtmakend dat ze de leeuw verwijderd hebben voor de politie haar vaststellingen kon doen. en een dag na de leeuw zou er een gnoe gestorven zijn aan een maagprobleem.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Oosterse dierentuinen (China, Japan, ...)

Bericht door Gorilla Gust »

Dbelgian schreef:Dat van de leeuw blijkt min of meer puur toeval te zijn dat hij zichzelf heeft opgehangen aan een metalen kabel. Al is het best wel verdachtmakend dat ze de leeuw verwijderd hebben voor de politie haar vaststellingen kon doen. en een dag na de leeuw zou er een gnoe gestorven zijn aan een maagprobleem.
Volgens experten zou het voorval met de leeuw inderdaad een ongeluk geweest zijn, een samenloop van omstandigheden..

http://www.thejakartapost.com/news/2014 ... xpert.html
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Oosterse dierentuinen (China, Japan, ...)

Bericht door Gorilla Gust »

De aandacht op Surabaya Zoo blijft uiteraard scherp vanuit de media... En toch is er weer een sterfgeval in de dierentuin.

Een jonge berggeit stond samen met een ouder dier, welke door de oudste dodelijk verwond werd. Door renovaties aan enkele perken waren deze samen gezet (al wist de operationele directeur hier niets van volgens zijn verklaringen), waardoor het ongeval kon gebeuren.

De plaatselijke politie heeft desondanks de verklaring toch een onderzoek geopend naar de dierentun.

Another Dead at Surabaya Zoo
http://www.thejakartaglobe.com/news/ano ... abaya-zoo/

Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Oosterse dierentuinen (China, Japan, ...)

Bericht door Gorilla Gust »

Een wedloop in de pretparken wereld... Waarin de overlapping tussen dierentuinen en pretparken ook steeds groter en duidelijk wordt!

Indrukwekkend masterplan
Het bekende pretpark in Hong-Hong, Ocean Park, blijft maar verder investeren om zo de concurrentie met Disneyland Hong Kong aan te kunnen.

Zo’n 54 miljoen Euro wordt geïnvesteerd in de nieuwe fase van het MRP, Master Redevelopment Plan.
Zo zal Ocean Park een nieuw waterpark bouwen met talrijke attracties, Whiskers Harbour wordt helemaal gerenoveerd met oog op jong en oud, er komt een groots haaienaquarium en een nieuw Zuid-Australisch deel wordt gecreëerd met ondermeer een indrukwekkend verblijf voor Koala’s.

Bron, foto's & meer op Parkworld.be
http://www.parkworld.be/nl/pretparken-n ... ocean-park

Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Oosterse dierentuinen (China, Japan, ...)

Bericht door Gorilla Gust »

Pluchen gorilla 'ontsnapt' uit Japanse zoo
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ZBcOJKyT-qM#t=39[/youtube]

Bron & meer op:
http://www.hln.be/hln/nl/2661/Dieren/ar ... -zoo.dhtml

Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Nieuwstopic Oosterse dierentuinen (China, Japan, ...)

Bericht door Dbelgian »

Man kruipt bij tijgers om hen rijst te voederen
Een twintigjarige Chinees mag van geluk spreken dat hij nog leeft nadat hij in de zoo van Chengdu de behoefte voelde om over de omheining te kruipen en Bengaalse witte tijgers te voederen.

Meer op de Bron.


seborga
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2048
Lid geworden op: 30 jun 2011, 15:42
Favoriete dierentuin: Planckendael
Locatie: België

Re: Nieuwstopic Oosterse dierentuinen (China, Japan, ...)

Bericht door seborga »

Zijn dierentuinen nu verantwoordelijk voor zo'n idioten? Ik ken de situatie in die dierentuin niet, maar ik vind dat de aansprakelijkheid van een dierentuin ergens moet stoppen, en voor mijn part hier.

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Nieuwstopic Oosterse dierentuinen (China, Japan, ...)

Bericht door Dbelgian »

In Olmen is er toch ook eens een mentaal minder sterke dame bij de jachtluipaarden (die haar zogezegd kenden) gekropen en dat heeft ze niet overleefd, dan vraag ik me af hoe dat geval uitgedraaid is qua verzekering enzo.

En in Antwerpen heeft er eens iemand tegen de kooi van de Jaguars gaan staan, waarop 1 van de 2 dames die persoon vastgegrabbeld heeft en haar klauwtjes zelfs in het gezicht van die persoon geplant heeft. Ook in dit geval vraag ik me af hoe het met de verzekeringen uitgedraaid is.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Oosterse dierentuinen (China, Japan, ...)

Bericht door Limburg vooruit »

Dbelgian schreef:In Olmen is er toch ook eens een mentaal minder sterke dame bij de jachtluipaarden (die haar zogezegd kenden) gekropen en dat heeft ze niet overleefd, dan vraag ik me af hoe dat geval uitgedraaid is qua verzekering enzo.

En in Antwerpen heeft er eens iemand tegen de kooi van de Jaguars gaan staan, waarop 1 van de 2 dames die persoon vastgegrabbeld heeft en haar klauwtjes zelfs in het gezicht van die persoon geplant heeft. Ook in dit geval vraag ik me af hoe het met de verzekeringen uitgedraaid is.
Zo ken ik nog wel een tiental gevallen de laatste jaren hoor, hoe het uitgedraaid is met de verzekering weet ik niet. Maar je betreed een dierenpark op vrijwillige basis, en het bestuur kan niet aansprakelijk gesteld worden voor ongelukken die gebeuren buiten de voetpaden voor bezoekers.

Dus in de boventaande gevallen vrees ik dat de slachtoffers niets gekregen hebben, in het slechtste geval draaien ze nog op voor eventuele kosten.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Nieuwstopic Oosterse dierentuinen (China, Japan, ...)

Bericht door Dbelgian »

De Zoo moet volgens mij ook wel zorgen dat je een hele minieme kans hebt dat je in een verblijf raakt.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Oosterse dierentuinen (China, Japan, ...)

Bericht door Limburg vooruit »

Dbelgian schreef:De Zoo moet volgens mij ook wel zorgen dat je een hele minieme kans hebt dat je in een verblijf raakt.
Doen de meeste parken toch, er is meestal een hekje, haagje of bloemborder op zo'n halve meter van het verblijf. Als jij als bezoeker daar overkruipt zoals bij u 2 voorgaande gevallen kan het park nooit aansprakelijk gesteld worden.
In het geval van Olmen ging het zelfs over diefstal van de sleutels die in de cafetaria achter de toog hingen. Kan u als dierentuin weinig aansprakelijk gesteld worden hé. Zelfs niet dat die sleutels daar hingen,jij mag als klant namelijk niet achter de toog komen.
In het geval van Antwerpen was de bezoeker over het hekje geklommen om een betere foto te kunnen maken! Onverantwoord en ook iets waar je als zoo niets tegen kan doen.
Men kan moeilijk schrikdraad op deze bezoekershekjes gaan plaatsen, niet?
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Nieuwstopic Oosterse dierentuinen (China, Japan, ...)

Bericht door Gerald »

Het blijft lastig om mensen die dat daadwerkelijk willen uit de verblijven te weren. Tenzij er metershoge traliewerk of gaas voor zit zullen diegenen die dat willen er ook wel in komen.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Oosterse dierentuinen (China, Japan, ...)

Bericht door Gorilla Gust »

Gerald schreef:Het blijft lastig om mensen die dat daadwerkelijk willen uit de verblijven te weren. Tenzij er metershoge traliewerk of gaas voor zit zullen diegenen die dat willen er ook wel in komen.
En zelfs dan kent de creatieve kant van de mens wellicht nog wel een manier om binnen te raken. De 'domheid' van de mens heeft zijn grenzen nog niet kenbaar gemaakt helaas.

Maar ondertussen ben je wel je 'goede' bezoekers ook kwijt. Het is een moeilijk en fragiel evenwicht helaas, ik ben blij dat ik de afwegingen van die denkoefening alvast niet zelf moet maken. Vanaf de zijlijn is het alvast een stuk makkelijker... ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Nieuwstopic Oosterse dierentuinen (China, Japan, ...)

Bericht door Dbelgian »

Het is al van bijna een jaar geleden maar toch, een kleine blik in de zoo van Pyongyang (Noord-Korea).

http://nieuws.vtm.be/buitenland/2013010 ... aar-de-zoo

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2839
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Nieuwstopic Oosterse dierentuinen (China, Japan, ...)

Bericht door Joost »

Unieke pandadrieling in China
Bron en meer: http://nos.nl/artikel/685486-unieke-pan ... china.html


Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Oosterse dierentuinen (China, Japan, ...)

Bericht door Gorilla Gust »

Het Franse Zoonaute deelde net onderstaande beelden op haar facebookpagina van deze wel heel bijzondere gebeurtenis in China.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=5s9q6Fo-dU4[/youtube]
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Oosterse dierentuinen (China, Japan, ...)

Bericht door Gorilla Gust »

Eén van onze (Burgers' Zoo) vrouwtjestijgers is enkele jaren geleden naar de dierentuin van Yokohama in Japan verhuisd. Ze maakt het daar uitstekend en heeft nu zelfs op 4 augustus twee welpen gekregen!

https://www.facebook.com/burgerszoo/pho ... 21/?type=1

Steeds weer onderweg enzo(o)!

Plaats reactie