Nieuwstopic Amerikaanse & Canadese dierentuinen

Al het nieuws van de overige dierentuinen (buiten Europa).
Gebruikersavatar
daniel1109
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 138
Lid geworden op: 02 jan 2023, 16:53
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic Amerikaanse & Canadese dierentuinen

Bericht door daniel1109 »

Gisteren naar de dierentuin van Los Angeles geweest. Ik heb er nu geen foto's van omdat die op het foto toestel staan en ik geen laptop bij me heb. Google maps heeft wel streetview door een groot deel van de dierentuin heen

Maar eerlijk, het was niet wat ik verwacht had. Ik dacht dat ze in de V.S. wel vooruitstrevend zouden zijn, maar dat viel toch vies tegen. Ik heb me best kunnen vermaken, maar wat een verschil met de dierentuinen in europa.

Alle primaten, op de mensapen en de francois langoers na, zaten nog in ouderwetse gaaskooien waarbij alleen de zijkanten van iets van beton waren) , en dan met wel met een normaal dak erboven. Maar voor en achterzijde was van gaas. Meeste vogels zaten in soortgelijke kooien, net als de fossa, Serval en Ocelot. Al deze kooien waren maar iets van 2,5 meter hoog. De jaguar en sneeuwluipaarden niet gezien. Maar ook die hadden gaas en net compleet om hun heen, met hooguit 3 meter hoogte.

De dieren die dan niet in zulke kooien zaten, zaten vrijwel allemaal in verblijven die zo'n 3 a 4 meter lager dan de kijkplatformen lagen. De dieren leken hierdoor echt in putten te liggen die volledig omringd waren met hoge wanden.

Meeste verblijven waren ook vrij klein. 4 giraffen op 350 vierkante meter, geen schaduw, geen voeder kooien op hoogte. Orang-oetans in compleet omnette verblijven, met weinig schaduw.

Er zijn diverse verblijven die waarschijnlijk een stuk nieuwer zijn en er vele malen beter uitzien, zoals de gorrila's, chimpansees, wombats, olifanten.

Al met al een ervaring, maar persoonlijk vind ik de dierentuinen die ik in Europa heb bezocht vrijwel allemaal van een hoger niveau. Qua beleving, maar ook qua verblijven.

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3505
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Amerikaanse & Canadese dierentuinen

Bericht door MennoPebesma »

Verzorgers stomverbaasd: 'mannetjesgorilla' in VS krijgt dochter

Medewerkers van de dierentuin in de Amerikaanse stad Columbus keken raar op toen de 8-jarige gorilla Sully beviel van een jong. Ze waren er namelijk altijd vanuit gegaan dat Sully een mannetje was.

De verzorgers kwamen er pas achter toen ze Sully het jong zagen voeden. De zoo noemt de geboorte in een reactie 'onverwacht, maar spannend voor de medewerkers en belangrijk voor het behoud van een ernstig bedreigde diersoort'. Het is de 34ste gorilla die in de dierentuin van Columbus is geboren sinds 1956.

Bron & meer: RTL Nieuws


Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6537
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Amerikaanse & Canadese dierentuinen

Bericht door Apenarend »

San Diego heeft 9 kuikens met de Maleise nimmerzat (EN).

https://patch.com/california/san-diego/ ... afari-park

Deze soort is in Europa op slechts een paar plaatsen te zien (Praag, Zlin, Keulen en Niendorf) en niemand in Europa heeft er bij mijn weten al mee gekweekt.

In San Diego worden de vogels in een speciale volière gehouden die hun natuurlijk habitat (mangrovebos) immiteert. Ze kunnen er zelf op vissen jagen. Eerder kweekte San Diego er ook al mee in 2021. De zoo is de laatste in de VS die deze soort houdt, alle vogels uit de andere tuinen werden in 2021 naar hier verplaatst.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7638
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Amerikaanse & Canadese dierentuinen

Bericht door Limburg vooruit »

Heeft Zlin nog niet gekweekt met deze soort?
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 860
Lid geworden op: 02 jul 2017, 06:31
Favoriete dierentuin: -

Re: Nieuwstopic Amerikaanse & Canadese dierentuinen

Bericht door JvG »

Apenarend schreef:
25 jul 2023, 10:24
San Diego heeft 9 kuikens met de Maleise nimmerzat (EN).

https://patch.com/california/san-diego/ ... afari-park

Deze soort is in Europa op slechts een paar plaatsen te zien (Praag, Zlin, Keulen en Niendorf) en niemand in Europa heeft er bij mijn weten al mee gekweekt.

In San Diego worden de vogels in een speciale volière gehouden die hun natuurlijk habitat (mangrovebos) immiteert. Ze kunnen er zelf op vissen jagen. Eerder kweekte San Diego er ook al mee in 2021. De zoo is de laatste in de VS die deze soort houdt, alle vogels uit de andere tuinen werden in 2021 naar hier verplaatst.
Zlin heeft in het verleden meerdere keren jongen gehad en ook verhuist naar andere dierentuinen.
Mooi dat alle Amerikaanse houders van deze soorten wouden meewerken naar een laatste poging om deze soort in Amerika te behouden. Een goed voorbeeld voor de gehele dierentuinwereld...

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6537
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Amerikaanse & Canadese dierentuinen

Bericht door Apenarend »

JvG schreef:
25 jul 2023, 10:40
Apenarend schreef:
25 jul 2023, 10:24
San Diego heeft 9 kuikens met de Maleise nimmerzat (EN).

https://patch.com/california/san-diego/ ... afari-park

Deze soort is in Europa op slechts een paar plaatsen te zien (Praag, Zlin, Keulen en Niendorf) en niemand in Europa heeft er bij mijn weten al mee gekweekt.

In San Diego worden de vogels in een speciale volière gehouden die hun natuurlijk habitat (mangrovebos) immiteert. Ze kunnen er zelf op vissen jagen. Eerder kweekte San Diego er ook al mee in 2021. De zoo is de laatste in de VS die deze soort houdt, alle vogels uit de andere tuinen werden in 2021 naar hier verplaatst.
Zlin heeft in het verleden meerdere keren jongen gehad en ook verhuist naar andere dierentuinen.
Mooi dat alle Amerikaanse houders van deze soorten wouden meewerken naar een laatste poging om deze soort in Amerika te behouden. Een goed voorbeeld voor de gehele dierentuinwereld...
Correct, ik had het moeten checken op ZTL :)

Uit het hoofd dacht ik voor Zlin aan de Afrikaanse nimmerzat.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Nieuwstopic Amerikaanse & Canadese dierentuinen

Bericht door Jarne »

JvG schreef:
25 jul 2023, 10:40
Apenarend schreef:
25 jul 2023, 10:24
San Diego heeft 9 kuikens met de Maleise nimmerzat (EN).

https://patch.com/california/san-diego/ ... afari-park

Deze soort is in Europa op slechts een paar plaatsen te zien (Praag, Zlin, Keulen en Niendorf) en niemand in Europa heeft er bij mijn weten al mee gekweekt.

In San Diego worden de vogels in een speciale volière gehouden die hun natuurlijk habitat (mangrovebos) immiteert. Ze kunnen er zelf op vissen jagen. Eerder kweekte San Diego er ook al mee in 2021. De zoo is de laatste in de VS die deze soort houdt, alle vogels uit de andere tuinen werden in 2021 naar hier verplaatst.
Zlin heeft in het verleden meerdere keren jongen gehad en ook verhuist naar andere dierentuinen.
Dat lijkt me mogelijk deel van het probleem te zijn in Europa, als je kijkt naar wie (goed) kweekt met nimmerzatten valt direct op dat dit vooral grote groepen zijn. Consolidatie van de Maleise nimmerzatten in Praag en Zlin voor het moment lijkt me de beste optie in Europa, iets dat grotendeels ook al zo is. Zeker een paar extra mannen in Praag zou niet slecht zijn, helaas is daar het grootste tekort aan.

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3505
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Amerikaanse & Canadese dierentuinen

Bericht door MennoPebesma »

De 57-jarige Orka Lolita (Toki) in Miami Seaquarium is afgelopen vrijdag overleden. De laatste paar dagen begon ze tekenen van ongemak te vertonen. Ondanks onmiddellijke behandeling is ze overleden, vermoedelijk aan een nieraandoening. Het gaat hier om de orka waarvoor er plannen waren om haar weer vrij te laten in het wild.

Bron: Instagram Miami Seaquarium

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3505
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Amerikaanse & Canadese dierentuinen

Bericht door MennoPebesma »

In SeaWorld San Diego is beloega Ferdinand overleden op 53-jarige leeftijd. Ferdinand kwam in 2004 vanuit Zoo Duisburg naar San Diego.

Bron: Facebook SeaWorld San Diego

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7638
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Amerikaanse & Canadese dierentuinen

Bericht door Limburg vooruit »

MennoPebesma schreef:
17 dec 2023, 16:41
In SeaWorld San Diego is beloega Ferdinand overleden op 53-jarige leeftijd. Ferdinand kwam in 2004 vanuit Zoo Duisburg naar San Diego.

Bron: Facebook SeaWorld San Diego
Mooie leeftijd!
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4220
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Nieuwstopic Amerikaanse & Canadese dierentuinen

Bericht door Dbelgian »

Toronto ZOO viert vandaag de 52e verjaardag van Westelijke laagland gorilla Charles
https://www.facebook.com/TheTorontoZoo/ ... wR49JCoZQl
Charles is een van de 2 enige overgebleven van de eerste Gorillas in het Amerikaanse Studbook.
hij heeft 10 jongen voortgebracht , de jongste kreeg de naam "Charlie" ter ere van zijn vader

Plaats reactie