KMDA ZOO Magazine Jaargang 1 Nummer 1

Dierentuinen bestaan al langer dan vandaag, en sommige dierentuinen zijn ook reeds verdwenen. Over hen kan u hier meer lezen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

KMDA ZOO Magazine Jaargang 1 Nummer 1

Bericht door ScaraMcDuck »

Sinds enige tijd heb ik zo ongeveer alle jaargangen van het ZOO Magazine van de KMDA in m'n collectie, intussen al 81 jaargangen. De pientere lezer zal bijgevolg doorhebben dat de eerste jaargang dateert van 1935. Aangezien ik regelmatig wel eens vragen krijg over hoe zo'n ZOO magazine er uit zag in de jaren 30, bij deze een digitale versie van het allereerste ZOO magazine:

https://drive.google.com/file/d/0B8n8rr ... sp=sharing

Opgelet: De artikels zijn afwisselend in het Frans en het Nederlands. Ironisch genoeg is het Frans anno 2016 perfect leesbaar en durft het Nederlands al eens zwaar gedateerd overkomen.

Ware het niet dat ik het gros van de eerste 50 jaargangen ingebonden in de kast heb staan, ik zou ze met veel plezier digitaliseren voor de geinteresseerden. Ze zijn onverantwoord interessant voor eender wie die geinteresseerd is in de geschiedenis van ZOO Antwerpen / Planckendael en zelfs dierentuinen in het algemeen.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: KMDA ZOO Magazine Jaargang 1 Nummer 1

Bericht door Gorilla Gust »

Heb zelf ook veel liggen hier... iets minder volledig als jouw collectie wellicht (als je nog enkele nummers niet hebt, moet je dat eens laten weten anders), maar helaas te weinig tijd om ze allemaal door te spitten. Maar er zitten zonder twijfel pareltjes bij in vergelijking met de huidige magazine's van (zowat alle) de parken.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: KMDA ZOO Magazine Jaargang 1 Nummer 1

Bericht door ScaraMcDuck »

Ik heb dan ook de luxe dat ik me grotendeels beperk tot documentatie van de KMDA en dan nog vooral ZOO Antwerpen. Uiteraard heb ik ook een aantal referentiewerken van andere dierentuinen en heb ik ook wel gidsen en plannen van de tuinen die ik bezoek, maar daar blijft het dan toch wel bij. Maar ik besef uiteraard wel dat ik enorm veel geluk heb gehad dat ik op korte tijd zoveel heb kunnen verzamelen :)

Gebruikersavatar
loekje
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 255
Lid geworden op: 12 jul 2011, 10:58
Favoriete dierentuin: o.a. Dierenpark Emmen
Contacteer:

Re: KMDA ZOO Magazine Jaargang 1 Nummer 1

Bericht door loekje »

Ik vind dat Magazine geweldig, vooral de laatste jaren heb ik er wel wat op de kop getikt in de shops. Abonnement gaat niet, ik woon veel te ver weg. Jammergenoeg mis ik het Qiyo nummer.

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: KMDA ZOO Magazine Jaargang 1 Nummer 1

Bericht door ScaraMcDuck »

De enige exemplaren die in mijn eigen collectie nog ontbreken zijn:
- Jaargang 15: September 1949
- Jaargang 15: November 1949
- Jaargang 19: Mei 1953
- Jaargang 51 #2 (Oktober 1985)
- Jaargang 55 #3 (Januari 1990)
- Jaargang 56 #4 (April 1991)
- Jaargang 61 #1 (Juni / Juli 1995)
- Jaargang 63 #2 (Oktober 1997)
- Jaargang 64 #1 (Juni / Juli 1998)
- Jaargang 69 #2 (September > November 2003)
- Jaargang 70 #3 (December > Februari 2004/5)
- Jaargang 71 #3 (December > Februari 2005/6)
- Jaargang 71 #4 (Maart > Mei 2006)
- Jaargang 72 #2 (September > November 2006)
- Jaargang 72 #4 (Maart > Mei 2007)

Jaargangen 7 tot en met 10 (1940-45) en 13 (tussen Maart 1947 en Juni 1948) bestaan mogelijk gewoon niet wegens enerzijds Wereldoorlog 2 en anderzijds de enorme papierschaarste en/of het ontbreken van financiële middelen er vlak na. Hoe dan ook zijn de enkele "magazines" die ik uit die periode heb, jaargangen 11 en 12, weinig meer dan enkele blaadjes met wat algemene administratieve mededelingen. Interessante historische documenten, maar inhoudelijk minder interessant.

Maar de overige 307 exemplaren van 1935 tot en met 2016 staan hier gelukkig wel allemaal te blinken in de kast.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: KMDA ZOO Magazine Jaargang 1 Nummer 1

Bericht door Limburg vooruit »

over welke tijdspanne spreken we om die collectie van u te vormen en wat heb je nog buiten bijna alle zoomagazine's?
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: KMDA ZOO Magazine Jaargang 1 Nummer 1

Bericht door ScaraMcDuck »

De eerste 50 jaargangen wist ik ergens begin 2013 op de kop te tikken. In oktober 2013 nog eens een kleine 25 exemplaren en (op die paar gaten na) de rest amper 2 maand geleden (april 2013). Ik heb enorm veel geluk gehad en dat besef ik ook wel :)

Verder nog:
- 71 gidsen / plannen van tussen 1861 en 2016 (52 "unieke" edities, sommige heb ik namelijk in meerdere talen)
- een 40-tal publicaties gaande van zoologische inventarissen, over een speciale uitgave van Monumenten en Landschappen tot een dierenlijst van een publieke verkoop uit 1906
- 38 van de 62 fameuze porselein- en/of wenskaarten die door de maatschappij uitgegeven werden tussen 1850 en 1914
- 40 oude naambordjes uit de ZOO van tussen 1843 en ergens in de jaren 50/60
- Speciale uitgave van "L'Emulation" (Uitgave van de Maatschappij van Architectuur van België) uit 1898 met daarin een aantal prachtige schetsen / plannen van het toen splinternieuwe feestzalencomplex

... en een kleiner aantal andere zaken die minder documentaire waarde hebben, maar wel leuk zijn om te hebben (tassen, pins, knuffels, posters, een origineel melkkannetje uit de melkerij - je kan ze tegenwoordig in de melkerij zien staan trouwens, een ZOO kepi uit de jaren 50, etc.)

... en dan natuurlijk bergen digitale documentatie zoals de notulen van de raad van bestuur van tussen 1843 en 1905, meer dan 16000 foto's uit het ZOO archief, krantenartikels, posters, etc.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: KMDA ZOO Magazine Jaargang 1 Nummer 1

Bericht door Limburg vooruit »

Is dit muzeum ook te bezoeken ;)
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: KMDA ZOO Magazine Jaargang 1 Nummer 1

Bericht door ScaraMcDuck »

:p

Een aantal zaken zoals de wenskaarten, soortenbordjes en een selectie plannen heb ik al gedigitaliseerd en kan je hier in hoge resolutie bekijken: https://www.flickr.com/photos/27531601@ ... 917047510/

Vooral wat betreft de verschillende plannen en gidsen hoop ik ze toch ooit eens allemaal te kunnen digitaliseren en beschikbaar te stellen in een deftige context.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: KMDA ZOO Magazine Jaargang 1 Nummer 1

Bericht door Gorilla Gust »

ScaraMcDuck schreef:De enige exemplaren die in mijn eigen collectie nog ontbreken zijn:
- Jaargang 15: September 1949
- Jaargang 15: November 1949
- Jaargang 19: Mei 1953
- Jaargang 51 #2 (Oktober 1985)
- Jaargang 55 #3 (Januari 1990)
- Jaargang 56 #4 (April 1991)
- Jaargang 61 #1 (Juni / Juli 1995)
- Jaargang 63 #2 (Oktober 1997)
- Jaargang 64 #1 (Juni / Juli 1998)
- Jaargang 69 #2 (September > November 2003)
- Jaargang 70 #3 (December > Februari 2004/5)
- Jaargang 71 #3 (December > Februari 2005/6)
- Jaargang 71 #4 (Maart > Mei 2006)
- Jaargang 72 #2 (September > November 2006)
- Jaargang 72 #4 (Maart > Mei 2007)

Jaargangen 7 tot en met 10 (1940-45) en 13 (tussen Maart 1947 en Juni 1948) bestaan mogelijk gewoon niet wegens enerzijds Wereldoorlog 2 en anderzijds de enorme papierschaarste en/of het ontbreken van financiële middelen er vlak na. Hoe dan ook zijn de enkele "magazines" die ik uit die periode heb, jaargangen 11 en 12, weinig meer dan enkele blaadjes met wat algemene administratieve mededelingen. Interessante historische documenten, maar inhoudelijk minder interessant.

Maar de overige 307 exemplaren van 1935 tot en met 2016 staan hier gelukkig wel allemaal te blinken in de kast.
Ben nog steeds bezig mijn eigen museum uit te pakken hier, maar zodra ik aan die magazine's begin, zal ik dit lijstje ernaast leggen. Ik hou je op de hoogte. :)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Plaats reactie