Aviflora, Ingelmunster

Dierentuinen bestaan al langer dan vandaag, en sommige dierentuinen zijn ook reeds verdwenen. Over hen kan u hier meer lezen.
Plaats reactie
ricky

Aviflora, Ingelmunster

Bericht door ricky »

Aviflora dreigt dierenpark deels te moeten sluiten

INGELMUNSTER - Bij een inspectie in Aviflora werden een veertigtal inbreuken op het dierenwelzijn vastgesteld. Uitbater Marnick Goossens riskeert een verbod om nog veel dieren te mogen houden. Bovendien klaagt een buurman over lawaaihinder.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 6_00174657

In april ben ik er nog geweest en hoewel het park niet altijd een goede indruk maakte, lijkt het me toch sterk dat al de aanklachten zouden kloppen. De inspectie dateert natuurlijk wel van augustus vorig jaar dus misschien heeft de eigenaar ondertussen de problemen aangepakt. De boa constrictor waarvan sprake in het artikel was er trouwens niet meer en er was ook maar 1 eend meer.
Mijn verslagje van het park : http://www.zooinbeeld.be/artikel.php?id=25

Indian rhino

Re: Nieuwstopic overige Belgische dierentuinen

Bericht door Indian rhino »

ricky schreef:

Aviflora dreigt dierenpark deels te moeten sluiten

INGELMUNSTER - Bij een inspectie in Aviflora werden een veertigtal inbreuken op het dierenwelzijn vastgesteld. Uitbater Marnick Goossens riskeert een verbod om nog veel dieren te mogen houden. Bovendien klaagt een buurman over lawaaihinder.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 6_00174657

In april ben ik er nog geweest en hoewel het park niet altijd een goede indruk maakte, lijkt het me toch sterk dat al de aanklachten zouden kloppen. De inspectie dateert natuurlijk wel van augustus vorig jaar dus misschien heeft de eigenaar ondertussen de problemen aangepakt. De boa constrictor waarvan sprake in het artikel was er trouwens niet meer en er was ook maar 1 eend meer.
Mijn verslagje van het park : http://www.zooinbeeld.be/artikel.php?id=25
Ben er nu twee keer geweest, dan toch twee keer op een moment dat er of nog schoongemaakt moest worden of dat de dieren allang schoongemaakt waren. Veel eenden waren niet in eigendom van Aviflora. De papegaaien zijn bij mijn weten deels afkomstig van mensen die e thuis hadden zitten.

Snap alleen niet dat er dieren geplaatst worden die door de lokale politie. Dieren die de lokale politie inbeslag neemt wegens inbreuken op het dierenwelzijn. Daar zijn de papieren natuurlijk nooit van in orde. Maar goed je praat over België. Buiten Opglabbeek verder geen officiële opvang voor inbeslag genomen dieren.

Persoonlijk zou ik graag zien dat men Aviflora zou sluiten wat betreft het dieren gedeelte. De eigenaar en verzorgers zijn niet geschikt voor hun taak. Weet weinig over de te verzorgen dieren.

edit:
Kon dit op you tube vinden.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=RF39xhrjmJM[/youtube]

Daarbij treden er inderdaad veel artiesten op. Heb het gevoel dat de dieren een bijzaak zijn.

ricky

Re: Nieuwstopic overige Belgische dierentuinen

Bericht door ricky »

Het park is niet heel groot maar de nieuwe verblijven zijn zeker niet slecht. Sluiten zou ik het zeker niet doen, het heeft wel wat opknapwerk nodig. Dat er artiesten optreden lijkt me ook geen reden om dan maar het dierentuingedeelte te sluiten. De inkom voor een volwassene is 2 euro (kinderen betalen meer), daar kan je niet veel mee doen. Dat ze extra volk lokken door schlagerzangers te laten optreden lijkt me dan niet verkeerd. Niet dat ik daarvoor daar naartoe ga maar er zijn ongetwijfeld veel gepensioneerden in die buurt die dat wel appreciëren. Bovendien zijn er veel speeltoestellen en is het daarmee een soort attractiepark voor jongere kinderen.
En zoals ik in mijn verslag had staan is het aantal soorten nogal verminderd ten voordele van de roofvogels.

Harm

Re: Nieuwstopic overige Belgische dierentuinen

Bericht door Harm »

Dierenpark Aviflora mag open blijven
De rechter in Kortrijk veroordeelde Marnick Goossens van familiepark Aviflora in Ingelmunster tot een boete voor inbreuken op het dierenwelzijn. Maar de dieren mogen blijven.

Bij verschillende controles van Dierenwelzijn in het familie- en dierenpark Aviflora werden in 2007, 2008 en 2011 tientallen inbreuken op de wet op de dierenbescherming vastgesteld.
Dieren verbleven in te kleine hokken. Voor de oehoes, de drie landschildpadden en woestijnbuizerds kon uitbater Marnick Goossens niet de nodige certificaten voorleggen. Er ontbraken nesten en de eenden hadden te weinig zwemwater. De inspecteurs hadden ook opmerkingen over de netheid van de dierenverblijven.
Goossens moest zich voor de correctionele rechtbank verantwoorden en riskeerde niet alleen een zware boete maar ook een verbod om gedurende twee tot drie jaar een veertigtal dieren te blijven houden.
Tot zijn grote opluchting komt Goossens ervan af met een boete van 3.500 euro, waarvan de helft effectief.
‘Elke zuurverdiende euro die ik moet betalen is er natuurlijk één teveel, maar ik kan met dit vonnis leven. Er hing een gedeeltelijke sluiting van mijn dierenpark boven mijn hoofd, maar gelukkig is de rechter niet op die eis ingegaan', reageert Goossens.
‘Ik nam in 2000 Aviflora over. Misschien was ik te naïef. Ik meende dat het park met alles in orde was, maar niets bleek minder waar. De voorbije jaren heb ik zwaar geïnvesteerd om Aviflora weer aantrekkelijk en rendabel te maken. Ik beken dat ik wel fouten zal hebben gemaakt, maar voelt een dier zich ongelukkiger omdat zijn kooi twee of drie centimeter kleiner is dan wettelijk voorzien?'

Goossens moet ook nog 250 euro schadevergoeding betalen aan zijn overbuurman Peter Vromans, die al jaren over lawaaihinder klaagt. Ook dat is een stuk minder dan de 2.000 euro die werd geëist.
Volgens Goossens komen de klachten altijd en alleen van dezelfde man, die hem op alle mogelijke manieren het leven zuur probeert te maken.
‘Ik ben ook de énige buurman', reageert Vromans. ‘Uit een akoestische studie bleek dat de feestzalen van Aviflora ondermaats geïsoleerd zijn, maar van het driestappenplan om daar tegen Pasen 2011 iets aan te doen is amper iets in huis gekomen. Aviflora had een vergunning voor dagrecreatie. Ik heb ook niets tegen het lawaai van spelende kinderen, maar wel tegen de overlast door de feesten en optredens met harde muziek', aldus Vromans.
Bron: http://www.nieuwsblad.be


Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Aviflora

Bericht door Gorilla Gust »

Aviflora vraagt door middel van een petitie jullie spreekwoordelijke steun en kracht. Ze achten deze petitie enorm betekenisvol om te kunnen bouwen aan een mooie toekomst en het behoud van het huidige park. Meer daarover op: http://www.petities24.com/aviflora
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
aardvarkentje15
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1323
Lid geworden op: 27 jan 2015, 18:46
Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo
Locatie: Nootdorp

Re: Nieuwstopic Aviflora

Bericht door aardvarkentje15 »

het dierenpark word trouwens nu omgebouwd tot kinderboerderij

bron: de website
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Aviflora

Bericht door Gorilla Gust »

Desondanks de steun die het park kreeg... moeten ze eerst nog door de rechtbank zien te komen, want het park zit in een moeilijke financiële situatie.

Sympathisanten steunen uitbater Aviflora aan rechtbank
http://www.focus-wtv.be/nieuws/sympathi ... -rechtbank

Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Aviflora

Bericht door Gorilla Gust »

OPENBARE VERKOOP OP 15 SEPTEMBER BETEKENT DEFINITIEF EINDE DIERENPARK
Inboedel Aviflora onder de hamer

http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-inge ... -a2445885/

Het park is al sinds april dicht, dit omwille van een financiële put die zou oplopen tot €1.000.000.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Aviflora

Bericht door Limburg vooruit »

Nog een park dat sluit. Dat is het 47ste park dat sluit in Europa sinds 2010 (begin crisis).
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Aviflora

Bericht door Apenarend »

Het park stelde momenteel qua dierentuin niet veel meer voor hoor, was eerder een veredelde kinderboerderij.

Toch, voor mij is het puur jeugdsentiment, ik zag er mijn eerste chimpansee, mijn eerste civetkat (wist ik toen veel), etc. Hier in de streek is het wel een begrip.

Het park maakte al enkele keren een doorstart. Dat het niet meer kon verder werken na de diverse dierentuinreglementeringen (als gevolg waarvan wel meer parkjes het lood hebben gelegd in België) vond ik niet meer dan normaal. De omstandigheden waarin dieren werden gehouden waren immers vaak niet om aan te zien.

Waarom ze nu opnieuw failliet gaan als - hoofdzakelijk - horecabedrijf zal mss wel te maken hebben, met mismanagement (of ze sleepten nog een pak schulden mee uit hun vorige periodes).

Rouwig om het verdwijnen van dit soort zootjes ben ik niet (jammer voor de eigenaar en medewerkers uiteraard) en we kregen er intussen ook een aantal nieuwe parkjes die net iets meer inhoud hebben (bv. Zonnegloed).
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2136
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:13

Re: Nieuwstopic Aviflora

Bericht door zoofreak »

Volledig met je eens, Apenarend.

In zekere zin gaat het om een 'zuivering' van het aanbod in de recreatieve sector.
Voor kleinschalige, privé initiatieven is alleen nog plaats als ze professioneel worden gerund, ook op zakelijk vlak. De eisen zijn erg hoog, maar de overlevers zijn dan ook gemiddeld van een hogere kwaliteit.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Aviflora

Bericht door Gorilla Gust »

De terreinen van de het helaas gesloten Familiepark (& dierentuin) Aviflora liggen er verlaten bij op de eerste kijkdag voor kandidaat-kopers als we er meer over teruglezen op Focus-WTV. Zie ook http://www.focus-wtv.be/nieuws/weinig-b ... r-aviflora
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Plaats reactie