Zoostalgia

Dierentuinen bestaan al langer dan vandaag, en sommige dierentuinen zijn ook reeds verdwenen. Over hen kan u hier meer lezen.
Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Zoostalgia

Bericht door Jarne »

Apenarend schreef:
07 aug 2021, 19:13
Zoozot schreef:
07 aug 2021, 19:01
ZooMan schreef:
07 aug 2021, 18:44
Misschien is dit al ergens gezegd, maar waarom staan de adaxxen achter de schermen? Ik heb ze op 3 maart nog bij de giraffen zien staan.
Het gaat om andere addaxen. Bij de giraffen staat de kweekgroep (al zou de fokman verhuizen), en achter de schermen hebben ze nog een bachelorgroep.
'Achter de schermen', is dat dan min of meer het voormalige elandenperk aan de achterkant van de zebra/antilopenstal?
Klopt. Daar hebben eerder ook de takins, struisvogels en mogelijk ook even bergzebra’s gestaan. Toen de kweekgroep bergzebra’s in Planckendael logeerde echter is een stuk van het grevyzebraperk afgezet wat later nog heeft gediend voor algazellen en jonge bergzebra’s uit Antwerpen.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Zoostalgia

Bericht door Apenarend »

Jarne schreef:
07 aug 2021, 19:47
Apenarend schreef:
07 aug 2021, 19:13
Zoozot schreef:
07 aug 2021, 19:01
ZooMan schreef:
07 aug 2021, 18:44
Misschien is dit al ergens gezegd, maar waarom staan de adaxxen achter de schermen? Ik heb ze op 3 maart nog bij de giraffen zien staan.
Het gaat om andere addaxen. Bij de giraffen staat de kweekgroep (al zou de fokman verhuizen), en achter de schermen hebben ze nog een bachelorgroep.
'Achter de schermen', is dat dan min of meer het voormalige elandenperk aan de achterkant van de zebra/antilopenstal?
Klopt. Daar hebben eerder ook de takins, struisvogels en mogelijk ook even bergzebra’s gestaan. Toen de kweekgroep bergzebra’s in Planckendael logeerde echter is een stuk van het grevyzebraperk afgezet wat later nog heeft gediend voor algazellen en jonge bergzebra’s uit Antwerpen.
Thx Jarne
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Zoostalgia

Bericht door Zoozot »

Apenarend schreef:
07 aug 2021, 19:13
'Achter de schermen', is dat dan min of meer het voormalige elandenperk aan de achterkant van de zebra/antilopenstal?
Exact: het is het voormalige elandenperk dat quasi onveranderd is ten opzichte van vroeger, alleen niet meer bereikbaar voor het publiek (net als de voormalige perken van de gnoes en duingazellen op dezelfde wijze 'achter de schermen' liggen).

Gebruikersavatar
ZooMan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 jul 2021, 19:19
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: België

Re: Zoostalgia

Bericht door ZooMan »

Zoozot schreef:
07 aug 2021, 20:31
Apenarend schreef:
07 aug 2021, 19:13
'Achter de schermen', is dat dan min of meer het voormalige elandenperk aan de achterkant van de zebra/antilopenstal?
Exact: het is het voormalige elandenperk dat quasi onveranderd is ten opzichte van vroeger, alleen niet meer bereikbaar voor het publiek (net als de voormalige perken van de gnoes en duingazellen op dezelfde wijze 'achter de schermen' liggen).
Ik vraag mij eigenlijk af wat ze gaan doen met dat antilopengebouw :s . De voormalige verblijven van de gnoe's en duingazelle's zijn al enkele jaren onbereikbaar en worden nu voor niks meer gebruikt. Bij de bongo's zijn er dacht ik nog maar 2 vrouwtjes, net als de struisvogels en van de arabische oryx, duingazelle en algazelle zijn er allemaal nog maar 1. De cheeta's zijn dacht ik allemaal mannetjes. De enigste soort die daar nog kweekt zijn de dikdiks.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Zoostalgia

Bericht door Apenarend »

ZooMan schreef:
07 aug 2021, 20:36
Zoozot schreef:
07 aug 2021, 20:31
Apenarend schreef:
07 aug 2021, 19:13
'Achter de schermen', is dat dan min of meer het voormalige elandenperk aan de achterkant van de zebra/antilopenstal?
Exact: het is het voormalige elandenperk dat quasi onveranderd is ten opzichte van vroeger, alleen niet meer bereikbaar voor het publiek (net als de voormalige perken van de gnoes en duingazellen op dezelfde wijze 'achter de schermen' liggen).
Ik vraag mij eigenlijk af wat ze gaan doen met dat antilopengebouw :s . De voormalige verblijven van de gnoe's en duingazelle's zijn al enkele jaren onbereikbaar en worden nu voor niks meer gebruikt. Bij de bongo's zijn er dacht ik nog maar 2 vrouwtjes, net als de struisvogels en van de arabische oryx, duingazelle en algazelle zijn er allemaal nog maar 1. De cheeta's zijn dacht ik allemaal mannetjes. De enigste soort die daar nog kweekt zijn de dikdiks.

Ik vraag mij dat ook af. Er was ooit sprake van gorilla's in PL en dat zou dan op die plaats moeten komen. Dat plan is allang achterhaald denk ik.

Zeer jammer dat die eens zo grote antilopencollectie verder dreigt afgebouwd te worden.

Voor de Afrikaanse zone had ik zelf geopteerd voor een 'natte savanne' rond het huidige giraffengebouw (giraffen, impala en een grote antilope), daarna een kopje aansluitend op de achterkant van de zebra/antilopenstal (hyena's, tok, dikdik, bananeneter, serval), een kleine regenwoudzone (bongo's, aangevuld met de mandrillen en colobussen uit Antwerpen) aansluitend bij antilopen/jachtluipaardenstal, en tegen de spoorlijn een droge zone met antilopen.

Ik heb de berberapen nog niet gezien, moet dus nog eens bekijken hoeveel ruimte die inneemt en wat er daar nog mogelijk is.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2479
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Zoostalgia

Bericht door zoofan »

Al van zo lang ik in Planckendael kom (en dat is sinds 1993) is er sprake van grote veranderingen aan het antilopengebvouw. Maar behalve een nieuw dak is daar nooit iets van gekomen ...

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Zoostalgia

Bericht door Apenarend »

zoofan schreef:
07 aug 2021, 21:07
Al van zo lang ik in Planckendael kom (en dat is sinds 1993) is er sprake van grote veranderingen aan het antilopengebvouw. Maar behalve een nieuw dak is daar nooit iets van gekomen ...
De cheetahs zijn de enige echte vernieuwing, samen met wat immersie aan de oryx kant. Maar de vraag van Zooman en ons allemaal wordt wel concreter naarmate er meer en meer soorten verdwijnen.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Zoostalgia

Bericht door Zoozot »

Apenarend schreef:
07 aug 2021, 21:14
zoofan schreef:
07 aug 2021, 21:07
Al van zo lang ik in Planckendael kom (en dat is sinds 1993) is er sprake van grote veranderingen aan het antilopengebvouw. Maar behalve een nieuw dak is daar nooit iets van gekomen ...
De cheetahs zijn de enige echte vernieuwing, samen met wat immersie aan de oryx kant. Maar de vraag van Zooman en ons allemaal wordt wel concreter naarmate er meer en meer soorten verdwijnen.
Ik zit iets gelijkaardigs te denken. Een paar jaar geleden, toen plots het berberapenverblijf en de kleinschalige thematisering van de oryxperken werden toegevoegd, zag ik het nog voor me dat er een soort Noord-Afrikaans gebiedje zou worden gerealiseerd, maar nu men nog een paar antilopen (en struisvogels) overhoudt kan ik me niet anders indenken dat men de antilopenperken alleen maar tijdelijk opgevuld wil houden tot er werk kan gemaakt worden van een permanente nieuwe invulling.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Zoostalgia

Bericht door Limburg vooruit »

De collectie neemt enkel af, duingazelles is door pech natuurlijk.
Maar de andere soorten zijn nog genoeg vertegenwoordigd. Maar ze trekken geen groot publiek dus investeren we niet. Dat is de levensspreuk van de meeste grote tuinen in de Benelux tegenwoordig.

Met uitzondering van Pairi Daiza natuurlijk.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
PriMAAT
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 80
Lid geworden op: 23 mei 2019, 21:56
Favoriete dierentuin: Singapore Night Safari

Re: Zoostalgia

Bericht door PriMAAT »

Vanaf september zal er alleszins aan de antilopenstallen gewerkt worden, en naar wat ik ervan heb opgevangen zal het wat meer zijn dan wat renovaties. Wat er juist mee gaat gebeuren weet ik op dit moment niet, maar dit zou een verklaring kunnen zijn voor de "leegloop" op dit moment.

Gebruikersavatar
ZooMan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 jul 2021, 19:19
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: België

Re: Zoostalgia

Bericht door ZooMan »

PriMAAT schreef:
09 aug 2021, 14:23
Vanaf september zal er alleszins aan de antilopenstallen gewerkt worden, en naar wat ik ervan heb opgevangen zal het wat meer zijn dan wat renovaties. Wat er juist mee gaat gebeuren weet ik op dit moment niet, maar dit zou een verklaring kunnen zijn voor de "leegloop" op dit moment.
Raar dat ze dan aan 2 projecten tegelijk gaan werken na verloop van tijd (orang-oetans en antilopen). Maar ik ben blij dat ze er eindelijk aan gaan beginnen. Nu je het zegt, ik heb er een paar weken geleden nog bouwmaterialen in de buurt zien staan.

Gebruikersavatar
ZooMan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 jul 2021, 19:19
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: België

Re: Zoostalgia

Bericht door ZooMan »

Weet er iemand welke diersoorten er in het Nijlpaardengebouw, Varkensgebouw en in de Egyptische Tempel van de Antwerpse Zoo werden gehouden in 1980?

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Zoostalgia

Bericht door Apenarend »

ZooMan schreef:
21 aug 2021, 17:27
Weet er iemand welke diersoorten er in het Nijlpaardengebouw, Varkensgebouw en in de Egyptische Tempel van de Antwerpse Zoo werden gehouden in 1980?
Wil je dit specifiek voor het jaar 1980 weten, of gewoon die periode?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
ZooMan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 jul 2021, 19:19
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: België

Re: Zoostalgia

Bericht door ZooMan »

Apenarend schreef:
21 aug 2021, 17:53
ZooMan schreef:
21 aug 2021, 17:27
Weet er iemand welke diersoorten er in het Nijlpaardengebouw, Varkensgebouw en in de Egyptische Tempel van de Antwerpse Zoo werden gehouden in 1980?
Wil je dit specifiek voor het jaar 1980 weten, of gewoon die periode?
Wel... ik ben bezig met een remake van Zoo Antwerpen hoe het was in 1980 in de game Planet Zoo, dus ik wil weten wat er rond of in 1980 in alle gebouwen leefden, maar van deze 3 wist ik het het minste wat er toen leefde :-\ .

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Zoostalgia

Bericht door Limburg vooruit »

Ik was er nog niet in 80,maar half jaren 90 kan ik met een beetje zekerheid wel zeggen
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
ZooMan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 jul 2021, 19:19
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: België

Re: Zoostalgia

Bericht door ZooMan »

Kan het dat er zebra's in het perk naast de giraffen (aan de linkerzijde) woonden en tapirs in het voormalige duiker- en pademelon-verblijf in de Egyptische Tempel in 1980, samen met Aziatische olifanten en giraffen in de andere perken?

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Zoostalgia

Bericht door Limburg vooruit »

ZooMan schreef:
22 aug 2021, 18:42
Kan het dat er zebra's in het perk naast de giraffen (aan de linkerzijde) woonden en tapirs in het voormalige duiker- en pademelon-verblijf in de Egyptische Tempel in 1980, samen met Aziatische olifanten en giraffen in de andere perken?
Nogmaals van '80 weet ik het niet, maar ik kan me als kind wel zebra's, Arabische oryxen en struisvogels in de tempel voor stellen. Dat moet ergens einde jaren '80 zijn.

De neushoorns hebben ook nog in de tempel gestaan, maar dat kan ik me niet meer voor stellen.

Later hebben de Anoa's er ook nog gestaan. Tapirs weet ik niet, die kan ik me in de tempel niet voor de geest halen.


In het nijlpaardenverblijf heb ik als kind einde jaren '80 pinguïns (weet niet welke soort), tapirs, dwergnijlpaard, zeehonden en nijlpaarden geweten. En dan mogelijks nog dieren die ik me niet meer voor de geest kan halen.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
ZooMan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 jul 2021, 19:19
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: België

Re: Zoostalgia

Bericht door ZooMan »

Limburg vooruit schreef:
22 aug 2021, 18:47
ZooMan schreef:
22 aug 2021, 18:42
Kan het dat er zebra's in het perk naast de giraffen (aan de linkerzijde) woonden en tapirs in het voormalige duiker- en pademelon-verblijf in de Egyptische Tempel in 1980, samen met Aziatische olifanten en giraffen in de andere perken?
Nogmaals van '80 weet ik het niet, maar ik kan me als kind wel zebra's, Arabische oryxen en struisvogels in de tempel voor stellen. Dat moet ergens einde jaren '80 zijn.

De neushoorns hebben ook nog in de tempel gestaan, maar dat kan ik me niet meer voor stellen.

Later hebben de Anoa's er ook nog gestaan. Tapirs weet ik niet, die kan ik me in de tempel niet voor de geest halen.


In het nijlpaardenverblijf heb ik als kind einde jaren '80 pinguïns (weet niet welke soort), tapirs, dwergnijlpaard, zeehonden en nijlpaarden geweten. En dan mogelijks nog dieren die ik me niet meer voor de geest kan halen.
Werden de dwergnijlpaarden en nijlpaarden geroteerd tussen het buitenverblijf?
Deze dieren die je aanhaalt werden er pas gehuisvest na de verbouwing van 1884-1888. Op de plattegrond van 1978 staat dat er zebra's, tapirs, olifanten en giraffen (en misschien nog enkele andere dieren) werden gehuisvest.
Even off-topic: door de plattegronden van bv. 1980 te bekijken vindt ik toch wel dat de plattegronden nu heel hard achteruit zijn gegaan, de laatste 4 jaar zijn ze terug aan het verbeteren maar nog altijd niet zoals toen :-\ .

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Zoostalgia

Bericht door Limburg vooruit »

De nijlpaarden heb ik nooit buiten geweten in het oude verblijf. Ik heb wel ergens een foto gezien van Zuid Amerikaanse zeeleeuwen ergens halve jaren '80. Deze hebben volgens zootierliste tot '87 in de zoo gezeten, misschien waren het geen zeehonden die ik in het nijlpaardengebouw gezien heb als kind maar deze dieren.Ik heb precies ook weet van enkele elandantilopen in de tempel, maar weet niet wanneer dit was.

Ik ben van '83 en kan me bv wel nog de laatste zeeolifant voor de geest halen, weet nu wel niet juist wanneer die overleden is.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
ZooMan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 jul 2021, 19:19
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: België

Re: Zoostalgia

Bericht door ZooMan »

Limburg vooruit schreef:
22 aug 2021, 18:59
De nijlpaarden heb ik nooit buiten geweten in het oude verblijf. Ik heb wel ergens een foto gezien van Zuid Amerikaanse zeeleeuwen ergens halve jaren '80. Deze hebben volgens zootierliste tot '87 in de zoo gezeten, misschien waren het geen zeehonden die ik in het nijlpaardengebouw gezien heb als kind maar deze dieren.Ik heb precies ook weet van enkele elandantilopen in de tempel, maar weet niet wanneer dit was.

Ik ben van '83 en kan me bv wel nog de laatste zeeolifant voor de geest halen, weet nu wel niet juist wanneer die overleden is.
De laatste zeeolifant is in 1996 overleden :) .

Plaats reactie