Diergaarde Blijdorp, historie

Dierentuinen bestaan al langer dan vandaag, en sommige dierentuinen zijn ook reeds verdwenen. Over hen kan u hier meer lezen.
Plaats reactie
Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Diergaarde Blijdorp, historie

Bericht door Gerald »

Ook over Diergaarde Blijdorp en voorganger de Rotterdamsche Diergaarde heb ik de nodige foto's verzameld. Ga ik bij tijd en wijle eens plaatsen...

Ik begin met onderstaande foto. Een beetje opmerkelijk is het wel want in 1941, de diergaarde was nog maar net verhuisd naar Blijdorp, was men blijkbaar zo trots op de nieuwste aanwinsten op dieren en planten-gebied dat er een speciale tentoonstelling werd georganiseerd in de Rivierahal. Hiertoe werden tijdelijke verblijven aangelegd voor de dieren. Op de foto zie je een verblijf met twee zebra's en twee in de diergaarde geboren zebu's.

Kenners van de architectuur van de diergaarde herkennen natuurlijk meteen de ronde vormen van van Ravesteijn. Of de architect dat heeft bedacht of het personeel van de diergaarde weet ik niet maar het past in ieder geval perfect in de Rivierahal.

Op de voorgrond zie je nog een kaketoe op haar stokje...

Overigens had men redenen om trots op nieuwe aanwinsten te zijn want vanwege de oorlog was het bijzonder moeilijk om aan nieuwe dieren te komen.

Afbeelding

Originele tekst bij de foto:
In de diergaarde Blijdorp wordt een tentoonstelling gehouden van alle aanwinsten aan dieren en planten over het jaar 1941. Al deze aanwinsten zijn in de Rivierahal ondergebracht, waarin men speciale dierenverblijven moest bouwen. Voor de zebra en haar jong is een omheinde ruimte gereserveerd, doch zij deelen deze met de in den tuin geboren zebu-kalveren.

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Diergaarde Blijdorp, historie

Bericht door Gerald »

Een mooie kop

Afbeelding

Uit: Groot Rotterdam 10 april 1923

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Diergaarde Blijdorp, historie

Bericht door Gerald »

Op een mooie septemberdag in 1941 togen vele Rotterdammers naar de diergaarde.

Recentelijk nog in het nieuws vanwege de mogelijke komst van neushoorns naar het voormalige olifantenperk en de aanpassingen bij de dwergnijlpaardjes. Hier hoe het er origineel uit zag:

Afbeelding

Uit: Panorama, 11 september 1941

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Diergaarde Blijdorp, historie

Bericht door Gerald »

Was het in september 1941 mooi weer en erg druk, in de winter van 1925 lag er sneeuw en waren er weinig mensen te zien. Maar het leverde wel een paar erg mooie foto's op.

De zeeleeuwen (merk ook de ijsschotsen op)
Afbeelding

Een deel van het park met de fraaie brug
Afbeelding

Uit: Groot Rotterdam, 25 december 1925

Harm

Re: Diergaarde Blijdorp, historie

Bericht door Harm »

Het oude olifantenperk ziet er zo van boven af nog best ruim uit!

TWit894

Re: Diergaarde Blijdorp, historie

Bericht door TWit894 »

Die indruk had ik ook. Wordt het verblijf ook uitgebreid als er neushoorns komen, of blijft het die grootte?

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Diergaarde Blijdorp, historie

Bericht door Gerald »

TWit894 schreef:Die indruk had ik ook. Wordt het verblijf ook uitgebreid als er neushoorns komen, of blijft het die grootte?
Het verblijf is een rijksmonument dus het wordt niet vergroot. Dat men een glazen wand bij de nijlpaardjes mag/wil bouwen is al heel wat!

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Diergaarde Blijdorp, historie

Bericht door Gerald »

Afbeelding

Uit: Panorama, 2 juni 1920

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: (Historisch) Diergaarde Blijdorp, historie

Bericht door Gerald »

Terwijl iederen vrolijk door Beekse Bergen liep had ik helaas wat andere werkzaamheden maar gelukkig zag ik nog wel kans om even een uurtje over een rommelmarkt te snuffelen. Daar kwam ik een originele krant tegen met onderstaand interessant artikel:

(De Tijd, 8 mei 1937)

Afbeelding

zeeotter

Re: (Historisch) Diergaarde Blijdorp, historie

Bericht door zeeotter »

Tja hopelijk komen ze binnenkort terug, want dit is toch wel een soort die ze erg missen op dit moment :(

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Diergaarde Blijdorp, historie

Bericht door Gerald »

Weet niet zeker of dit filmpje al eens eerder op dit forum geplaatst was maar voor diegenen die het nog niet kennen nog maar eens. Het is tenslotte een erg interessante film over een megaklus om de rotte tand van olifant Ramon te verwijderen.

Film uit 1986. Ramon leefde daarna zonder pijn nog tot 24 april 1998 toen een hersenbloeding - tijdens een paring met Douanita - een einde aan zijn leven maakte. Hij stierf in het harnas zullen we maar zeggen want Ramon was een top fokdier. Al leverde zijn laatste paring helaas een kalf op dat slechts een paar uren geleefd heeft. Maar zijn zoon Timber heeft al een start gemaakt van hopelijk een mooie en lange carrière.

Zijn skelet staat tegenwoordig opgesteld in het Natuurhistorisch Museum Rotterdam. Dus wil je hem eens zien en kijken naar het enorme diepe gat waar de tand ooit gezeten heeft: http://www.hetnatuurhistorisch.nl/

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=PeRFJ-gmvLw[/youtube]

kaatje69

Re: Diergaarde Blijdorp, historie

Bericht door kaatje69 »

Zeer indrukwekkend

marleen

Re: Diergaarde Blijdorp, historie

Bericht door marleen »

Het viel me laatst op dat het oude berentheater bijna helemaal begroeid is. Het berentheater is toch ook een monument? Zouden ze dit ooit nog "in ere" gaan herstellen?

Johnny

Re: Diergaarde Blijdorp, historie

Bericht door Johnny »

marleen schreef:Het viel me laatst op dat het oude berentheater bijna helemaal begroeid is. Het berentheater is toch ook een monument? Zouden ze dit ooit nog "in ere" gaan herstellen?
Dat is wel de bedoeling. Maar het is voor een groot deel bedekt met grond, wat de beste conservatiemethode is.

Plaats reactie