Burgers' Dierenpark te 's-Heerenberg

Dierentuinen bestaan al langer dan vandaag, en sommige dierentuinen zijn ook reeds verdwenen. Over hen kan u hier meer lezen.
Plaats reactie
Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Burgers' Dierenpark te 's-Heerenberg

Bericht door Gerald »

Een klein stukje geschiedenis van Burgers' Dierenpark. Ik heb nog wel meer en als iedereen dat goed vindt plaats ik dat later. Mijn knipselarchiefje bevat nog genoeg (ook van andere dierentuinen)

Uit Het Leven van 28 april 1923

Afbeelding

Afbeelding

Een overzicht van het park. Op de achtergrond links vermoedelijk het huis De Vogelweide welke dhr Burgers in 1907 liet bouwen en wat nog steeds bestaat.

Afbeelding

In het midden de enige dieren die Burgers als geschenk heeft ontvangen: een paar wilde zwijnen door Prins Hendrik. Men verbaasde zich toen vooral over de ruimte welke de dieren hadden!
Afbeelding

Detail van de foto met dhr Burgers tussen zijn dieren.
Afbeelding

De twee door Prins Hendrik geschonken zwijntjes.
Afbeelding

zolifantje

Re: Burgers' Dierenpark te 's-Heerenberg

Bericht door zolifantje »

Leuk, ziet uit naar het volgende stuk.

Harm

Re: Burgers' Dierenpark te 's-Heerenberg

Bericht door Harm »

Gerald, wat een prachtige artikelen! Echt super leuk om te zien.
Je moet Burgers' maar eens e-mailen en laten zien wat je allemaal hebt! Misschien hebben ze sommige dingen nog niet eerder gezien. Volgend jaar bestaan ze 100 jaar, dus dan zal er vast een boek uitkomen.

De Vogelweide heette vroeger trouwens Buitenlust, net zoals de toenmalige Fazanterie.

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Burgers' Dierenpark te 's-Heerenberg

Bericht door Gerald »

Harm schreef:De Vogelweide heette vroeger trouwens Buitenlust, net zoals de toenmalige Fazanterie.
Van wat ik begrepen heb heette dat huis altijd al (De) Vogelweide en heette de fazanterie welke burgers begon - nadat hij zijn slachthuis (!) had opgegeven - Buitenlust.

Harm

Re: Burgers' Dierenpark te 's-Heerenberg

Bericht door Harm »

Gerald schreef:
Harm schreef:De Vogelweide heette vroeger trouwens Buitenlust, net zoals de toenmalige Fazanterie.
Van wat ik begrepen heb heette dat huis altijd al (De) Vogelweide en heette de fazanterie welke burgers begon - nadat hij zijn slachthuis (!) had opgegeven - Buitenlust.
Oke, in de ZieZoo van januari 2008 stond dit:
Tegen de eeuwwisseling lieten zij aan de Peeskesweg de villa 'Buitenlust' bouwen. Daar had Johan de ruimte voor het fokken van sierpluimvee, zeldzame hoenders en fazanten.
Er staat ook nog een foto bij van de villa, er stond toen nog geen naam op voorgevel, in ieder geval niet zoals het er nu op staat.

Wat klopt?

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Burgers' Dierenpark te 's-Heerenberg

Bericht door Gerald »

... en dit komt van de site van Heemkunde:
Oorspronkelijk hield Jan Burgers achter zijn slagerij in de Oudste Poortstraat allerlei vreemde dieren. Hij fokte ermee verder en verkocht zijn winkel aan de firma Witte. Hij bouwde 'de Vogelweide' aan de Peeskesweg en betrok dat huis in 1907. Hij begon er een echte dierentuin en breidde die telkens uit.
Het huis is inmiddels een gemeentemonument.

Plaats reactie