Olmense zoo van vroeger

Dierentuinen bestaan al langer dan vandaag, en sommige dierentuinen zijn ook reeds verdwenen. Over hen kan u hier meer lezen.
Gebruikersavatar
ZooMan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 jul 2021, 19:19
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: België

Re: Olmense zoo van vroeger

Bericht door ZooMan »

Op de waterval van het voormalige verblijf staan 2 namen ingebeiteld (er waren ook 2 bevers) met 2007 eronder, of dit iets met de bevers te maken heeft weet ik niet :-\ . Maar tot 2007 was er een verblijf aangegeven op de plek.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Olmense zoo van vroeger

Bericht door Limburg vooruit »

ZooMan schreef:
18 jul 2021, 13:23
Op de waterval van het voormalige verblijf staan 2 namen ingebeiteld (er waren ook 2 bevers) met 2007 eronder, of dit iets met de bevers te maken heeft weet ik niet :-\ . Maar tot 2007 was er een verblijf aangegeven op de plek.
Dat kan wel kloppen, maar de laatste jaren was het leeg volgens mij.

Ik heb in ieder geval geen bevers meer gezien na 2003, daar ben ik zeker van. Maar het kan dat ik ze gewoon iedere keer miste. Ik kwam thans wekelijks in de zoo in die periode.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
ZooMan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 jul 2021, 19:19
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: België

Re: Olmense zoo van vroeger

Bericht door ZooMan »

Weet iemand soms meer over de zeehonden die ooit in Olmen gehouden werden? Sinds ik dit te weten kwam heb ik geprobeerd er meer over te weten te komen, maar ik vond spijtig genoeg niks :-\ .

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Olmense zoo van vroeger

Bericht door Limburg vooruit »

ZooMan schreef:
19 jul 2021, 17:02
Weet iemand soms meer over de zeehonden die ooit in Olmen gehouden werden? Sinds ik dit te weten kwam heb ik geprobeerd er meer over te weten te komen, maar ik vond spijtig genoeg niks :-\ .
Ik heb ze nooit geweten en ik kom sinds 1999 in de zoo.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

jackdw
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jun 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: Ja

Re: Olmense zoo van vroeger

Bericht door jackdw »

De zeehonden heb 'k nog geweten. ze zaten in een rechthoekig bassin vlak tegen het toenmalig restaurant en het "boeltje" stonk als de pest naar rotte vis ... :bah

Het jaar weet ik niet meer maar vermoedelijk nog onder de vorige eigenaar en oprichter. Er stonden toen ook rechthoekige volières met een klein houten hokje waar de apen in zaten. Diegenen die de winter niet overleefden werden in de zomer vervangen op de Vogeltjesmarkt waar de "Vic" uit Mortsel er altijd wel wat van bijhad ... niet echt diervriendelijk.

Er liepen wat kamelen rond en kruisingen tussen hangbuikzwijntjes en wilde evers. ... :pig:

Dierentuinliefhebbers vonden de zoo toen beneden alle peil en terecht. Toch waren er ook mensen die de tuin op handen droegen, mensen die het dierenleed niet zagen, en toen is de term "mensdom" waarschijnlijk uitgevonden ... :sssst:

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Olmense zoo van vroeger

Bericht door MennoPebesma »

ZooMan schreef:
19 jul 2021, 17:02
Weet iemand soms meer over de zeehonden die ooit in Olmen gehouden werden? Sinds ik dit te weten kwam heb ik geprobeerd er meer over te weten te komen, maar ik vond spijtig genoeg niks :-\ .
Ik heb op de besloten facebookgroep 'Geschiedenis der dierentuinen' (mocht je facebook hebben zou ik zeker lid worden als je van de dierentuingeschiedenis houdt) even gezocht en vond maar één bericht over zeehonden in Olmen. Het is een foto uit 1987 waarop zeehonden te zien zijn die samen gehuisvest zijn met pelikanen: https://www.erfgoedplus.be/details/KF.o ... E98gsxjVPs

Volgens een reactie onder het facebookbericht zouden ze er in 1991 ook nog zeehonden gezeten hebben, er zouden toen 6 zeehonden zijn geweest.

Gebruikersavatar
ZooMan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 jul 2021, 19:19
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: België

Re: Olmense zoo van vroeger

Bericht door ZooMan »

Werden de bassins achter het bassin met de zeehonden in die op de foto te zien is ook gebruikt voor zeehonden of voor iets anders? Weet iemand ook iets over de nijlpaarden en dwergnijlpaarden, ik heb hier al erg veel informatie over, maar blijkbaar zouden er ook jonge nijlpaarden geboren zijn, en hier vindt ik dan weer niets over terug (ik zou eens op sociale media moeten kijken :D ). Bedankt voor al jullie antwoorden :) .

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Olmense zoo van vroeger

Bericht door Limburg vooruit »

ZooMan schreef:
19 jul 2021, 21:04
Werden de bassins achter het bassin met de zeehonden in die op de foto te zien is ook gebruikt voor zeehonden of voor iets anders? Weet iemand ook iets over de nijlpaarden en dwergnijlpaarden, ik heb hier al erg veel informatie over, maar blijkbaar zouden er ook jonge nijlpaarden geboren zijn, en hier vindt ik dan weer niets over terug (ik zou eens op sociale media moeten kijken :D ). Bedankt voor al jullie antwoorden :) .
Het dwergnijlpaard is naar Portugal verhuisd omdat het binnenverblijf niet voldeed.

De nijlpaarden hebben 3 jongen gehad dacht ik, 1 heeft een poos geleefd en is omgekomen tijdens een onweer als ik me niet vergis.
De nijlpaarden zijn kort voor of na de overname in 1995 in het park gekomen. Ze zijn in 2003 en 2005 overleden, charel heeft altijd gezegd dat ze al op leeftijd waren.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
ZooMan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 jul 2021, 19:19
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: België

Re: Olmense zoo van vroeger

Bericht door ZooMan »

Limburg vooruit schreef:
19 jul 2021, 21:12
ZooMan schreef:
19 jul 2021, 21:04
Werden de bassins achter het bassin met de zeehonden in die op de foto te zien is ook gebruikt voor zeehonden of voor iets anders? Weet iemand ook iets over de nijlpaarden en dwergnijlpaarden, ik heb hier al erg veel informatie over, maar blijkbaar zouden er ook jonge nijlpaarden geboren zijn, en hier vindt ik dan weer niets over terug (ik zou eens op sociale media moeten kijken :D ). Bedankt voor al jullie antwoorden :) .
Het dwergnijlpaard is naar Portugal verhuisd omdat het binnenverblijf niet voldeed.

De nijlpaarden hebben 3 jongen gehad dacht ik, 1 heeft een poos geleefd en is omgekomen tijdens een onweer als ik me niet vergis.
De nijlpaarden zijn kort voor of na de overname in 1995 in het park gekomen. Ze zijn in 2003 en 2005 overleden, charel heeft altijd gezegd dat ze al op leeftijd waren.
Dat dwergnijlpaard is nadat ze naar Portugal (Herne bc volgens het stamboek) in oktober 2009 naar Italië gegaan, of ze nog leeft weet ik niet :-\ .

Gebruikersavatar
ZooMan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 jul 2021, 19:19
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: België

Re: Olmense zoo van vroeger

Bericht door ZooMan »

Weet iemand ook de geboortedatum of geboortejaar van deze jonge nijlpaardjes, een schatting zou al goed zijn :) .

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Olmense zoo van vroeger

Bericht door MennoPebesma »

ZooMan schreef:
20 jul 2021, 16:59
Weet iemand ook de geboortedatum of geboortejaar van deze jonge nijlpaardjes, een schatting zou al goed zijn :) .
In de facebookgroep die ik gisteren noemde vond ik een foto van een krantenknipsel van 11 juli 1995, waarin wordt vermeld dat het koppel nijlpaarden een dochter heeft gekregen.

Dier
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 298
Lid geworden op: 01 okt 2016, 04:21
Favoriete dierentuin: Olmense Zoo

Re: Olmense zoo van vroeger

Bericht door Dier »

ZooMan schreef:
18 jul 2021, 13:23
Op de waterval van het voormalige verblijf staan 2 namen ingebeiteld (er waren ook 2 bevers) met 2007 eronder, of dit iets met de bevers te maken heeft weet ik niet :-\ . Maar tot 2007 was er een verblijf aangegeven op de plek.
Die 2 namen zijn de dochters van Els Verheyen die dochter is van Charel Verheyen.

Gebruikersavatar
ZooMan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 jul 2021, 19:19
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: België

Re: Olmense zoo van vroeger

Bericht door ZooMan »

Ik kwam onlangs een krantenartikel over de vroegetr Olmense Zoo tegen uit 1995, waarin ook het nijlpaardenkoppel Gust en Gusta wordt vermeld. Er wordt o.a. vermeld dat Gust en Gusta in respectievelijk 1983 en 1985 aankwamen. Niet enkel heb ik alleen weet van een nijlpaardenwijfje onder de naam Augustine, ook wordt in het studbook vermeld dat de nijlpaarden Gust en Augustine aankwamen in 1995. Om tot mijn vraag te komen: wordt met deze nijlpaarden Gust en Augustine bedoeld en is het studbook fout of is dit een ander nijlpaardenkoppel waar ik tot nog toe geen weet van heb?

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Olmense zoo van vroeger

Bericht door Zoozot »

ZooMan schreef:
23 aug 2022, 22:00
Ik kwam onlangs een krantenartikel over de vroegetr Olmense Zoo tegen uit 1995, waarin ook het nijlpaardenkoppel Gust en Gusta wordt vermeld. Er wordt o.a. vermeld dat Gust en Gusta in respectievelijk 1983 en 1985 aankwamen. Niet enkel heb ik alleen weet van een nijlpaardenwijfje onder de naam Augustine, ook wordt in het studbook vermeld dat de nijlpaarden Gust en Augustine aankwamen in 1995. Om tot mijn vraag te komen: wordt met deze nijlpaarden Gust en Augustine bedoeld en is het studbook fout of is dit een ander nijlpaardenkoppel waar ik tot nog toe geen weet van heb?
Ik heb zo een vermoeden dat Augustine en Gusta één en dezelfde zijn. Bij mijn weten werd het vrouwelijke nijlpaard van de Olmense Zoo meestal Gusta genoemd, maar wellicht zal deze een roepnaam geweest zijn voor 'Augustine'. Etymologisch is de naam 'Gusta' namelijk een afgeleide van 'Augustine', en ook nu nog zijn er in Vlaanderen veel mensen die als officiële doopnaam Augustine of Augusta of iets dergelijks hebben, maar die in het dagelijkse leven 'Gusta' worden genoemd.

Wat die data betreft denk ik dat het studbook fout is. Voor zover ik weet heeft er in de Olmense Zoo maar één nijlpaardenkoppel gezeten, en de dieren waren al aanwezig voor de overname door de Verheyens in 1995. Ik vermoed eerder dat de opsteller van het studbook in Ostrava bij gebrek aan beschikbare data van voor het Verheyen-tijdperk het jaartal van de overname heeft ingevuld in plaats van de eigenlijke aankomstjaren van de dieren, die dan conform jouw krantenartikel 1983 en 1985 zouden moeten zijn.

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2479
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Olmense zoo van vroeger

Bericht door zoofan »

Is dat studbook ergens online te vinden?

Gebruikersavatar
ZooMan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 jul 2021, 19:19
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: België

Re: Olmense zoo van vroeger

Bericht door ZooMan »

Zoozot schreef:
23 aug 2022, 22:43
ZooMan schreef:
23 aug 2022, 22:00
Ik kwam onlangs een krantenartikel over de vroegetr Olmense Zoo tegen uit 1995, waarin ook het nijlpaardenkoppel Gust en Gusta wordt vermeld. Er wordt o.a. vermeld dat Gust en Gusta in respectievelijk 1983 en 1985 aankwamen. Niet enkel heb ik alleen weet van een nijlpaardenwijfje onder de naam Augustine, ook wordt in het studbook vermeld dat de nijlpaarden Gust en Augustine aankwamen in 1995. Om tot mijn vraag te komen: wordt met deze nijlpaarden Gust en Augustine bedoeld en is het studbook fout of is dit een ander nijlpaardenkoppel waar ik tot nog toe geen weet van heb?
Ik heb zo een vermoeden dat Augustine en Gusta één en dezelfde zijn. Bij mijn weten werd het vrouwelijke nijlpaard van de Olmense Zoo meestal Gusta genoemd, maar wellicht zal deze een roepnaam geweest zijn voor 'Augustine'. Etymologisch is de naam 'Gusta' namelijk een afgeleide van 'Augustine', en ook nu nog zijn er in Vlaanderen veel mensen die als officiële doopnaam Augustine of Augusta of iets dergelijks hebben, maar die in het dagelijkse leven 'Gusta' worden genoemd.

Wat die data betreft denk ik dat het studbook fout is. Voor zover ik weet heeft er in de Olmense Zoo maar één nijlpaardenkoppel gezeten, en de dieren waren al aanwezig voor de overname door de Verheyens in 1995. Ik vermoed eerder dat de opsteller van het studbook in Ostrava bij gebrek aan beschikbare data van voor het Verheyen-tijdperk het jaartal van de overname heeft ingevuld in plaats van de eigenlijke aankomstjaren van de dieren, die dan conform jouw krantenartikel 1983 en 1985 zouden moeten zijn.
Ik vermoedde ook al zoiets. Erg nuttige informatie voor mijn eigen samengesteld studbook voor nijlpaarden in België, tenzij iemand het tegendeel kan bewijzen natuurlijk.
zoofan schreef:
24 aug 2022, 08:01
Is dat studbook ergens online te vinden?
Hier kan je het vinden: https://www.yumpu.com/en/document/view/ ... oo-ostrava

Plaats reactie