Olmense zoo van vroeger

Dierentuinen bestaan al langer dan vandaag, en sommige dierentuinen zijn ook reeds verdwenen. Over hen kan u hier meer lezen.
Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: olmense zoo van vroeger

Bericht door Limburg vooruit »

TWit894 schreef:Jazeker, onze Simba leeft nog. Hij is wel een pak magerder en helemaal uitgerafeld ;)
Hij word oud ja, maar voor een dier dat gemiddeld 15-18 jaar word ziet hij er nog zeer goed uit. Geboortejaar 1990 is trouwens een schatting, hij kan nog best 1 of 2 jaar ouder zijn schat ik.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

TWit894

Re: olmense zoo van vroeger

Bericht door TWit894 »

Die leeuwin, Sultan, die bij hem zit lijkt ook al vrij oud, iemand enig idee hoe oud?

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: olmense zoo van vroeger

Bericht door Limburg vooruit »

Ik dacht 16 of 17 jaar, maar moest dit niet juist zijn hoor ik het wel.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

TWit894

Re: olmense zoo van vroeger

Bericht door TWit894 »

Bedankt ;)
Ik hoop dat ze alleen nog met Apollo en Doedoe verder gaan en met dat jonge koppeltje. Zal waarschijnlijk ook wel de bedoeling zijn.


TWit894

Re: olmense zoo van vroeger

Bericht door TWit894 »

Geweldige foto's, van die bengaalse tijgers en beren heb ik ook nog wat foto's,
mijn foto's zijn wel van de jaren 2000, zal dit weekend ze eens incannen en online zetten :)

Gebruikersavatar
Samberto
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 381
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: olmense zoo van vroeger

Bericht door Samberto »

Heel leuk om zo'n foto's van het oude Olmen te zien ricky.
Proficiat met je vernieuwde site trouwens!

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: olmense zoo van vroeger

Bericht door Gerald »

ricky schreef:Nog wat foto's uit 1997:

Afbeelding

http://www.zooinbeeld.be/oudedoos_foto.php?id=11
Mooie foto's. Als ik kijk naar de huisvesting van de leeuwen en de panters dan kan je alleen maar concluderen dat de grote katten zelfs in Artis nog beter zitten. Wat een troosteloze verblijven. Is dit nog steeds zo of zijn er ondertussen wel wat veranderingen/verbeteringen aangebracht?

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: olmense zoo van vroeger

Bericht door Limburg vooruit »

Gerald, niet persoonlijk opnemen hoor. Maar wat denk je nu zelf?

Deze verblijven heb ik (buiten op foto) nooit gezien. De leeuwen zitten nu aan de savanne (in verblijven van +/- 500m² (oud koppel) en +/- 800m² (jonge koppel) en in Casa Panthera zitten de witte (+/- 400m²).

De panters zitten ook in Casa Panthera (+/- 120m²).

De panters hebben ook nog een hele tijd in het verblijf van de Colobussen gezeten.

Als het tot op heden nog zoals op de foto's was, was het park al lang (einde jaren '90) gesloten geweest, zoals het betreurde Zwartberg.

Ps.: de oppervlaktes van de verblijven zijn schattingen en kunnen dus afwijken van de effectieve oppervlakte's.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: olmense zoo van vroeger

Bericht door Gerald »

Limburg vooruit schreef:Gerald, niet persoonlijk opnemen hoor. Maar wat denk je nu zelf?
Even normaal doen. Dit was een vraag van iemand die nooit in Olmen is geweest en niet volledig op de hoogte is van alle zaken die daar nu spelen of niet spelen en ook niet op de hoogte is van de toestand van alle verblijven.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: olmense zoo van vroeger

Bericht door Limburg vooruit »

Gerald schreef:
Limburg vooruit schreef:Gerald, niet persoonlijk opnemen hoor. Maar wat denk je nu zelf?
Even normaal doen. Dit was een vraag van iemand die nooit in Olmen is geweest en niet volledig op de hoogte is van alle zaken die daar nu spelen of niet spelen en ook niet op de hoogte is van de toestand van alle verblijven.
Dat kon ik niet weten, maar het is was zeer vanzelfsprekend dat dit niet meer het geval is. Anders zette ik er geen voet meer binnen. Soortgelijke situatie heeft vele kleine parkjes in België de das omgedaan. Olmen is net optijd overgenomen door de huidige eigenaar. Anders was dit ook gesloopt geweest (en terecht hoor).
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
black-star
Laafsekikker Moderator
Laafsekikker Moderator
Berichten: 1842
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:12
Favoriete dierentuin: te veel
Locatie: Thuis

Re: olmense zoo van vroeger

Bericht door black-star »

Limburg vooruit schreef: Dat kon ik niet weten, maar het is was zeer vanzelfsprekend dat dit niet meer het geval is. Anders zette ik er geen voet meer binnen.
Zo vanzelfsprekend vind ik het niet. Wij kennen je niet persoonlijk, dus wij weten ook niet waar je wel en niet binnen komt.
Wij zien alleen de forumtaal en die ligt net even anders dan de echte taal weten we uit ervaring ;)

Iemand die nog nooit in Olmen is geweest weet dus niet of deze verblijven er nog staan.
Misschien handig om bij de oude foto's uitleg te geven waar het zich bevond in het park, zo heeft iedereen een idee waar het zich bevond, ook de mensen die het park de afgelopen jaren wel bezocht (zoals ik dus)

ricky

Re: olmense zoo van vroeger

Bericht door ricky »

Die foto van de leeuwen (en panters en rode neusberen/bever) was in de roofdierengalerij, waar nu het binnenverblijf van de chimpansees, de bureau's en reptielenhuis staan. De leeuwen zijn dacht ik in 1998 verhuist naar het huidige verblijf aan de savanne. In 1997 zaten in de galerij nog poema's, chimpansees, leeuwen, rode neusberen/canadese bever, zwarte panters en luipaarden (dus de gevlekte dieren). Er waren 9 verblijven.

Daar tegenover waren ook nog een aantal verblijven voor poema's, lynxen, jachtluipaarden en dwergnijlpaard die iets groter waren dan de verblijven uit de roofdierengalerij. De enige restant daarvan is waar nu de muntjaks zitten, dat was het oude verblijf van het dwergnijlpaard.

Op de website staat bij enkele foto's trouwens wat meer uitleg.

jurgen

Re: olmense zoo van vroeger

Bericht door jurgen »

Wat een geweldig initiatief om oude foto's online te plaatsen!
Pure nostalgie, al mis ik nog wel foto's van de bevers in hun oude verblijf, net achter de nijlpaarden.Ik herinner me ook nog een beermarter die in een kooi tussen de speeltuigen zat.
Dat nijlpaardenverblijf, man man, dat zou ik nog wel eens terug willen zien eigenlijk. :)


Die foto's van Antwerpen zijn ook erg boeiend, zo herinner ik het me van toen ik een klein, klein kleutertje was. De oude runderengallerij, het nijlpaardengebouw met gewone en dwergnijlpaarden, maleise en bruine tapirs en Australische dwergpinguïns (en dan die geur binnen).
By the way, heb je misschien foto's van de oude geitenrotsen in zijn geheel? Dat heb ik nooit van mijn leven nog teruggezien en je zou er me énorm veel plezier mee doen. :bravo:

ricky

Re: olmense zoo van vroeger

Bericht door ricky »

Die foto van de bevers komt nog, in 1997 bestond dat verblijf nog niet. 'k Probeer regelmatig wat in te scannen maar dat niet allemaal even snel.

Een foto van het geheel van de oude geitenrotsen heb ik niet. Was nog het analoge tijdperk, dus 1 of maximum 2 filmrolletjes per bezoek en dat was het. Achteraf bezien heb ik veel dingen niet op foto, beetje zonde.

TWit894

Re: olmense zoo van vroeger

Bericht door TWit894 »

Heb mijn oude foto's van Olmen ook online geplaatst:
https://picasaweb.google.com/1151018845 ... OlmenseZoo#

Gebruikersavatar
black-star
Laafsekikker Moderator
Laafsekikker Moderator
Berichten: 1842
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:12
Favoriete dierentuin: te veel
Locatie: Thuis

Re: olmense zoo van vroeger

Bericht door black-star »

ricky schreef:In 1997 zaten in de galerij nog poema's, chimpansees, leeuwen, rode neusberen/canadese bever, zwarte panters en luipaarden (dus de gevlekte dieren). Er waren 9 verblijven.
Dus de Chimps zaten gewoon tussen de roofdieren :--

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: olmense zoo van vroeger

Bericht door Gorilla Gust »

Bedankt voor deze kijk op Olmen, altijd leuk om de evolutie tegenover vroeger te zien aan de hand van foto's. Misschien is Gerald iets met het fotoverslag/ overzicht van TWit894 over de Olmense Zoo? viewtopic.php?f=86&t=3970



Mij valt vooral de combi rode neusberen en Canadese bever op... Daar zou ik persoonlijk nooit zelf opgekomen zijn. Enig idee nog hoe dat uitpakte destijds?
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Samberto
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 381
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: olmense zoo van vroeger

Bericht door Samberto »

Geweldig die oude foto's! Ik ken de Olmense Zoo nu nog maar ongeveer 6 jaar, dus het is echt leuk om te zien hoe het er vroeger uit zag, en vooral: hoeveel het verbeterd is!

TWit894

Re: olmense zoo van vroeger

Bericht door TWit894 »

Ik denk dat mijn foto's voor jou dan geen nieuws zijn Samberto?

Plaats reactie