Mensapencollectie KMDA, doorheen de jaren

Dierentuinen bestaan al langer dan vandaag, en sommige dierentuinen zijn ook reeds verdwenen. Over hen kan u hier meer lezen.
zoorro

Re: Mensapencollectie van Antwerpen, door de jaren heen

Bericht door zoorro »

Klopt en igor en Isabelle zijn gestorven aan een virus dat amahoro meegebracht heeft.
Hij moet mee de toekomst van de soort verzekeren.

Hmmm...sterk verhaal.
Maar ik denk dat dat verhaal ook terugkomt (van Igor die door de antwerpse zoo 'ontvoerd' is)
in een boek van dian fossey.

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Mensapencollectie van Antwerpen, door de jaren heen

Bericht door Gerald »

Dan ook maar even een paar fotootjes?

Afbeelding
Kaisi en Kisubi op 1 februari 1959

Afbeelding
Kisubi in de zomer van 1984

Afbeelding
Kaisi ergens tussen 1975 en 1980

Afbeelding
Quivu op 31 mei 1968

NB: achter op de eerste en de laatste foto staat: Berggorilla, Gorilla gorilla berengei matschie

Dian Fossey ging wel erg ver in de bescherming van "haar" gorilla's maar of ze een ontvoering zou gepland hebben? Bijzonder twijfelachtig.

harimau

Re: Mensapencollectie van Antwerpen, door de jaren heen

Bericht door harimau »

Echt lekker nostalgisch.... :koffie:
In 1959 was 'k 9 jaar...dus zoo veel herinner 'k me daar niet meer van.

Nog wel dat een reusachtige orang oetan, die 'k nog in het oude apengebouw had gezien, verplaatst werd naar het toen nieuwe gebouw en toen hij op het buitenterras kwam...gewoon door het water naar de bezoekerskant zwom/liep?? en ontsnapte...uiteindelijk in de bewoonde stad terechtkwam en, denk ik, werd neergeschoten? en door een glazen koepel naar beneden viel... :zotteke:
Het einde voor een indrukwekkend prachtig dier...

Ook de chimpansee/bonobo? diefstal weet 'k nog...maanden of jaren later dacht men hem te spotten in het midden-oosten als toeristen-foto-aap...maar geen bewijzen natuurlijk...

En zoo zijn er veel zoo-vertelsels...
Echt lekker nostalgisch... :--

TIM

Re: Mensapencollectie van Antwerpen, door de jaren heen

Bericht door TIM »

Gerald schreef:Gorillas (2008)):

Gorilla gorilla = westelijke laagland gorilla met ondersoort:
Gorilla beringei diehli = cross river gorilla

Gorilla beringei = oostelijke gorilla's met ondersoorten:
Gorilla b. beringei = Virunga gorilla = berggorilla
Gorilla b. beringei = Bwindi gorilla
Gorilla b. graueri = oostelijke laagland gorilla
Lijstje is rijp voor het ronde eeuwige archief. Huidige indeling (12.2010) is nu zo. Bekomen van de ISB houdende dierentuin Frankfurt:

Westelijke Gorilla (Gorilla gorilla):

Westelijke Laagland Gorilla (Gorilla gorilla gorilla)
Crossriver Gorilla (Gorilla gorilla diehli)

Oostelijke Gorilla (Gorilla beringei):

Oostelijke Laagland Gorilla (Gorilla beringei graueri)
Berggorilla (Gorilla beringei beringei)
Bwindigorilla (Gorilla beringei ssp.nov.)


Vraag mij af wanneer ze weer een wijziging gaan door voeren. :D

In de laatste editie van het ISB van Gorilla's zijn Amahoro en Victoria nog steeds als Oostelijke Laagland Gorilla (Gorilla beringei graueri) gerapporteerd.

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Mensapencollectie van Antwerpen, door de jaren heen

Bericht door Gerald »

TIM schreef:
Gerald schreef:Gorillas (2008)):

Gorilla gorilla = westelijke laagland gorilla met ondersoort:
Gorilla beringei diehli = cross river gorilla

Gorilla beringei = oostelijke gorilla's met ondersoorten:
Gorilla b. beringei = Virunga gorilla = berggorilla
Gorilla b. beringei = Bwindi gorilla
Gorilla b. graueri = oostelijke laagland gorilla
Lijstje is rijp voor het ronde eeuwige archief. Huidige indeling (12.2010) is nu zo. Bekomen van de ISB houdende dierentuin Frankfurt:

Westelijke Gorilla (Gorilla gorilla):

Westelijke Laagland Gorilla (Gorilla gorilla gorilla)
Crossriver Gorilla (Gorilla gorilla diehli)

Oostelijke Gorilla (Gorilla beringei):

Oostelijke Laagland Gorilla (Gorilla beringei graueri)
Berggorilla (Gorilla beringei beringei)
Bwindigorilla (Gorilla beringei ssp.nov.)
Ik wil niet eigenwijs doen maar jouw lijstje is identiek aan dat van mij behalve dat ik meldde dat er over de Bwindi gorilla nog een discussie loopt. In jouw lijstje wordt deze ondersoort met de toevoeging ssp. nov. (oftewel nieuwe ondersoort) aangeduid. Maar nogmaals: die discussie loopt nog... Dus niks ronde archief!

TIM

Re: Mensapencollectie van Antwerpen, door de jaren heen

Bericht door TIM »

Er is nog geen wetenschappelijke naam voor de Bwindigorilla. Hij is wel al als ondersoort van de oostelijke gorilla erkend. Duurt dan altijd nog even voor er een wetenschappelijke naam is in dit soort zaken denk ik. Mogelijk dat het eerst volgende ISB / EEP uitsluitsel geeft verwacht word deze in augustus 2011. Als hij uitkomt krijg ik ook een (gedrukt) exemplaar dus als hij er is meld ik het wel.

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Mensapencollectie van Antwerpen, door de jaren heen

Bericht door Gerald »

TIM schreef:Er is nog geen wetenschappelijke naam voor de Bwindigorilla. Hij is wel al als ondersoort van de oostelijke gorilla erkend. Duurt dan altijd nog even voor er een wetenschappelijke naam is in dit soort zaken denk ik. Mogelijk dat het eerst volgende ISB / EEP uitsluitsel geeft verwacht word deze in augustus 2011. Als hij uitkomt krijg ik ook een (gedrukt) exemplaar dus als hij er is meld ik het wel.
Nee, daarom meldt mijn bron ook dat er nog een discussie loopt! Moet ik dat eerst 20 keer herhalen ofzo? Diezelfde bron meldt ook dat er nog te weinig dna-gegevens voor handen zijn om aan te tonen dat er twee verschillende ondersoorten zijn. Veldonderzoek is derhalve nodig dus ik betwijfel of er later dit jaar meer over bekend wordt gemaakt.

Even wat extra info afkomstig van het Dian Fossey Gorilla Fund / Karisoke Research Center:
1. Eastern gorillas
They include two subspecies:

• Mountain gorilla (Gorilla beringei beringei). There are about 800 mountain gorillas, divided into two separate populations. The first population lives in the mountain forest of the Virunga volcanoes, which is shared between three countries: Rwanda, Uganda and the Democratic Republic of Congo. The second population lives in the Bwindi Impenetrable Forest, in Uganda. Dian Fossey pioneered gorilla research with the mountain gorillas of the Virungas starting in 1967 when she established the Karisoke™ Research Center. Her work is still carried on today by the Dian Fossey Gorilla Fund International (the Fossey Fund).

• A Grauer's gorillaGrauer's (Gorilla beringei graueri). Previously known as the eastern lowland gorilla. In comparison to mountain gorillas, we know very little about the Grauer’s gorillas. Scientists do not even have a good estimate of the number of Grauer’s gorillas left. Estimates range from approximately 6,000 to approximately 26,000. Most groups of Grauer's gorillas live at heights in between mountainous and lowland forests. Their name comes from Rudolf Grauer, the first Western scientist to identify this subspecies in eastern Congo. The Fossey Fund is working to document the distribution and density of the Grauer’s gorillas and has partnered with the Tayna Gorilla Reserve to habituate two groups of gorillas for more intensive study.

Eastern and mountain gorillas tend to have a more blackish coat than western gorillas. Mountain gorillas also have longer and thicker hair, which is adapted to their colder mountainous habitat. Grauer’s gorillas are the largest of the four subspecies.

Rutger

Re: Mensapencollectie van Antwerpen, door de jaren heen

Bericht door Rutger »

Bwindigorilla (Gorilla beringei bwindii) word door een aantal onderzoekers en wetenschappers al als aparte ondersoort gezien. Terwijl er ook nog steeds wetenschappers en onderzoekers twijfelen aan het feit dat het een aparte ondersoort is.

Het heeft ook jaren geduurd voor dat er overeenstemming was over het feit dat de orang oetans twee soorten waren en niet twee ondersoorten. Waarbij de Borneo nu ook al ondersoorten heeft.

Het is helaas soms de evolutie van de wetenschap.

Gebruikersavatar
zootrotter
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 462
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:26
Favoriete dierentuin: GaiaZOO, Apenheul
Contacteer:

Re: Mensapencollectie van Antwerpen, door de jaren heen

Bericht door zootrotter »

Heeft er iemand nog oude plattegronden van de Zoo? Ben benieuwd hoe en waar de mensapen gehuisvest zaten. Vooral toen de bonobo's en orangs nog in de collectie zaten.
Op de foto's van Gerald en in de beeldbank van de zoo zie je al iets, maar kan ze toch niet goed situeren...
Mijn foto's op zootrotter.be.

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Mensapencollectie van Antwerpen, door de jaren heen

Bericht door Gerald »


Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2479
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Mensapencollectie van Antwerpen, door de jaren heen

Bericht door zoofan »

Ik loop al de hele dag te denken over dat ontvoeringsverhaal en meer bepaald over de komst van Igor, een berggorilla, naar Antwerpen. Er zijn daar twee dingen aan die mij blijven intrigeren: het waarom en het tijdstip.

Waarom brengt een koloniaal een berggorilla die hij opmerkt in een jagersdorp in de buurt van het Virunga National Park dit diertje naar Antwerpen? Het zou toch veel logischer geweest zijn moest hij het naar Dian Fossey hebben gebracht. Het was 1983, dan zat ze daar al heel wat jaren en was ze al zeer bekend. Zij zou eventueel kunnen proberen hebben het diertje terug te integreren in een groep wat zij in 1981 met succes gedaan had met een andere jonge berggorilla (die evenwel een jaar na de introductie overleed).

Zou het toeval zijn dat er in Antwerpen net in 1983 een jonge berggorilla aankwam, net op het moment dat de jonge berggorilla Isabelle, toen twee jaar en alleen in een kooi omdat haar moeder haar verstoten had, een speelkameraadje nodig had?

We zullen het nooit weten maar het intrigeert me wel.

zoorro

Re: Mensapencollectie van Antwerpen, door de jaren heen

Bericht door zoorro »

huh huh....en hoe wist die koloniaal dat de zoo als één van de enigen die gorilla's nog hield.....

(dat was nog voor er een laafse kikkers-forum was uiteraard)

Voor mij is het wel duidelijk.
Nu , het waren andere tijden....of het einde van die andere tijden toch.
De zoo had toen een aura van , wij zijn de besten en weten meer dan de anderen , onze verblijven zijn perfect enz enz .

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Mensapencollectie van Antwerpen, door de jaren heen

Bericht door Gorilla Gust »

Rutger schreef: Het is helaas soms de evolutie van de wetenschap.
We gaan momenteel uit van wat de dierentuin in Antwerpen zelf ook hanteert voor haar collectie.
Dat is dat er 0.2 Oostelijke gorilla en 1.0 Westelijke gorilla in de huidige collectie zijn. Gezien de wetenschappelijke discussie hierover nog steeds volop evolueert, gaan we dit hier voorlopig ook niet verder uitdiepen.


Er is meermaals aangehaald dat omtrent de Bwindi gorilla nog steeds een discussie lopende is. Het is misschien handig dat het resultaat van die discussie afgewacht wordt, vooraleer er echt dieper op in wordt gegaan. Op zich is een uitgediepte discussie over de diverse ondersoorten (en met name de Bwindi gorilla) ook niet geheel relevant in deze discussie zover ik het zie.

Een ander vraagje echter...

De gibbons in de Zoo. Waar moeten die ongeveer situeren in het verleden? Afgaande op sommige foto's van de beeldbank lijkt het me alsof deze zich in de buurt van het huidige Hippotopia bevonden?
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2479
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Mensapencollectie van Antwerpen, door de jaren heen

Bericht door zoofan »

De gibbons van de zoo zaten voor de bouw van hippotopia op een eiland in de grote vijver. Die vijver was waar nu het buitenbad van de nijlpaarden en tapirs is. Daar middenin was een eiland. In de winter zaten ze soms in het kleine mensapengebouw.

vermillio

Re: Mensapencollectie van Antwerpen, door de jaren heen

Bericht door vermillio »

Wanneer gaat het mensapengebouw weer open?

zoorro

Re: Mensapencollectie van Antwerpen, door de jaren heen

Bericht door zoorro »

Waarschijnlijk het begin van het nieuwe seizoen.....


Op dat eiland zaten op het laatst vari's.

Gebruikersavatar
zootrotter
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 462
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:26
Favoriete dierentuin: GaiaZOO, Apenheul
Contacteer:

Re: Mensapencollectie van Antwerpen, door de jaren heen

Bericht door zootrotter »

Bedankt! Zaten toen alle 4 mensapensoorten in 'nummertje 10'? En de gibbons nr 28?
Heb je van deze kaart de legenda nog?

Was net even aan't googlen op de trefwoorden mensapengebouw en antwerpen.
Dit is het resultaat:
http://vanhalewyck-marco.com/projects/8
http://www.bundl.be/portfolio/#/herinri ... apengebouw

De eerste binnenspeeltuin in de Zoo is dus een feit ;)
Al is dit misschien eerder iets voor het bouwtopic?
Mijn foto's op zootrotter.be.

Gebruikersavatar
black-star
Laafsekikker Moderator
Laafsekikker Moderator
Berichten: 1842
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:12
Favoriete dierentuin: te veel
Locatie: Thuis

Re: Mensapencollectie van Antwerpen, door de jaren heen

Bericht door black-star »

O.... euh.... tjee....
wat moet je hier nu op zeggen...

Laat ik er maar een nachtje over slapen, want momenteel val ik erg stil.

zoorro

Re: Mensapencollectie van Antwerpen, door de jaren heen

Bericht door zoorro »

Ik zou nu vanalles kunnen vragen over de tekening enzo....maar ik doe het niet , tot opluchting van black-star ga ik terug on-topic. :D

Afbeelding


Een slechte scan van een goeie foto. Ik heb hem gekregen van wijlen Bruni.
Een foto van maaike voor ze kaal werd.
Mobutu had een koppel chimps aan koning boudewijn gegeven omdat hij er zo mager en bleek uitzag.
ééntje is er dood gegaan , maar de andere werd geschonken aan de zoo.
Ze zit nog steeds in de groep.
Afbeelding

Het is een speciaal karakter. :p

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Mensapencollectie van Antwerpen, door de jaren heen

Bericht door Gerald »

Gert schreef:
Bedankt! Zaten toen alle 4 mensapensoorten in 'nummertje 10'? En de gibbons nr 28?
Heb je van deze kaart de legenda nog?

Was net even aan't googlen op de trefwoorden mensapengebouw en antwerpen.
Dit is het resultaat:
http://vanhalewyck-marco.com/projects/8
http://www.bundl.be/portfolio/#/herinri ... apengebouw

De eerste binnenspeeltuin in de Zoo is dus een feit ;)
Al is dit misschien eerder iets voor het bouwtopic?
Ben nog een antwoord schuldig:

Nr 10 is inderdaad het mensapenverblijf met gorilla's, chimpansees, bonobo's en orang-oetans.
Nr 28 is een vijver met zwanen, eenden, etc. dus daar zullen de gibbons niet gewoond hebben.
Nr 28a is het verblijf van manenwolven en jachtluipaarden. Ook niet ideaal voor gibbons.
Nr 28b is het verblijf van de zeeolifanten.

In de legenda worden de gibbons niet genoemd. Wel is er sprake van de inrichting van een nieuw apenhuis (nr 3). Of de gibbons daar zaten weet ik dus niet.

In de gids wordt wel gepraat over de gorilla's, chimpansees en orang-oetans maar niet over gibbons. Toch waren die er wel want er is ook een lijst met zoogdieren in de collectie opgenomen. Ik hanteer de benamingen volgens de gids:
- Berggorilla, Gorilla gorilla beringei Matschie
- Laaglandgorilla, Gorilla gorilla gorilla (Savage & Wyman)
- Dwergchimpansee, Pan paniscus Schwarz
- Orang oetan, Pongo pygmaeus (Hoppius)
- Withand gibbon, Hylobates lar Linnaeus)

Bij de beschrijving van de mensapen wordt het gebouw modern genoemd. Het gebouw "houdt rekening met alle biologische en fysiologische behoeften van de dieren die erin moeten leven".

Verder bij de soortbeschrijvingen:
"In de Antwerpse Dierentuin zijn twee ondersoorten van de gorilla te zien: de laaglandgorilla en de berggorilla."
Als bekendste vertegenwoordiger van de laaglandgorilla wordt natuurlijk "Gust" genoemd die in 1953 op éénjarige leeftijd in de Zoo aankwam. Victoria wordt ook genoemd - met foto - als de eerste berggorilla die in een dierentuin werd geboren (9 juni 1968).
De chimpansees worden in de gids onderscheiden in de dwergchimpansee en de bleekgezicht chimpansee. De eerste is natuurlijk de bonobo en de andere noemen wij nu gewoon chimpansee.
Onder de orang-oetans wordt Ursula (1 feb 1967) genoemd, dochter van het orang-oetan paar. Er waren blijkbaar toen (1974) drie orang-oetans.

De andere plattegrond komt uit een boekje t.g.v. het 100-jarig bestaan uitgegeven (1943).

Wat de mensapen aangaat:
- Sinds 1847 bezit Antwerpen orang-oetans en chimpansees
- Bij een brand in de nacht van 11 op 12 januari 1881 werd het apenhuis vernield. Alle 79 apen kwamen daarbij om, inclusief een orang-oetan.
- Na de brand kwam er een nieuw apenverblijf met grote kooien. Hierin woonden o.a. orang-oetans en chimpansees. Sinds 1938 woonden er een orang-oetan en een chimpansee.
- "De chimpansee ontvangt gekookte aardappelen en rijst, brood geweekt in gesuikerde warme melk, boter, honing, fijn gehakte groenten, wortelen, ajuin, tomaten, savooien, komkommers, enz, ook veel fruit, appelen, peren, pruimen, citroenen, oranjeappelen, vijgen, noten."

Als extraatje: geen mensaap doch een mens maar wel een "bezienswaardig" exemplaar: "In 1845 trad een neger in dienst van de Maatschappij. De tienjarige nikker had L. Meyer, kaptitein van het schip Magellaan, van de Afrikaanse kust [...] vergezeld."

Plaats reactie