Mensapencollectie KMDA, doorheen de jaren

Dierentuinen bestaan al langer dan vandaag, en sommige dierentuinen zijn ook reeds verdwenen. Over hen kan u hier meer lezen.
zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2136
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:13

Re: De Antwerpse chimpansees.

Bericht door zoofreak »

Hmm, behalve nijlpaarden met roze poten hebben ze in de Zoo blijkbaar chimps met roze snuiten.
De naam 'bleekgezichtchimpansee' krijgt weer een heel andere betekenis :) .

zoorro

Re: De Antwerpse chimpansees.

Bericht door zoorro »

Alles juist , behalve chita , dat is Jamie.

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: De Antwerpse chimpansees.

Bericht door ScaraMcDuck »

zoorro schreef:Alles juist , behalve chita , dat is Jamie.
Aha, iemand of Flickr zei dat het Chita was. Als ik zelf vergelijk met de foto's op http://www.deslimsteaapterwereld.be/team/antwerp-chimps dan lijkt Chita daar een vrij zwarte snoet te hebben en Jamie een vrij lichte, dus zou je kunnen aannemen dat het Chita is, vermoed ik? Anderzijds las ik ook dat de kleur bij chimps alsmaar donkerder zou worden naarmate ze ouder worden, dus kan het net zo goed Jamie zijn ...

Jamie's hoofd lijkt dan weer wat platter en slanker dan dat van Chita, net zoals op de foto. Zie je nu waarom ik er zelden aan uit raak? :p

zoorro

Re: De Antwerpse chimpansees.

Bericht door zoorro »

Het is ook erg moeilijk. Maar jamie is de 'donkerste' chimp van allemaal. Op de foto op de site krijgt zijn gezicht heel veel licht. Maar hij heeft opvallend veel haar voor een antwerpse chimp en heel veel pigment. (ik vind hem de mooiste)
Chita's wenkbrauwbogen zijn dan weer veel geprononceerder. Het zwaarst van allemaal.
Hij heeft ook een tragische blik , maar ik denk niet dat je daar veel mee bent. :-)

Het is iets makkelijker hen te herkennen als ze samen ziet.

zoorro

Re: De Antwerpse chimpansees.

Bericht door zoorro »

Gisteren nog wat boeiend gedrag gezien.
Terwijl de chimps uitkeken naar de lekkere hapjes die op het terras ernaast klaargelegt werden...
Afbeelding
Afbeelding
vertoonde tuma een angstgrijns....en deed hij zelfs een schijnbeet in Tambuzi's arm.
Afbeelding

Misschien zegt dat iets over de tegenwoordige machtsverhoudingen in de groep....

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: De Antwerpse chimpansees.

Bericht door ScaraMcDuck »

Deze (voor)middag nog wat foto'tjes van de chimps gaan maken:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

... en mijn persoonlijke favoriet uit de reeks:
Afbeelding

Alle 26 foto's, een selectie van de beste varianten uit een totaal van om en bij de 140 foto's, zijn op Flickr te bekijken:
http://www.flickr.com/photos/27531601@N ... 597258732/

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: De Antwerpse chimpansees.

Bericht door Dbelgian »

(uit het nieuwstopic)
ScaraMcDuck schreef:
  • De gorilla's zitten sinds deze ochtend tijdelijk in het 2e chimpanseeverblijf wegens werken aan hun eigen buitenverblijf. Tijdelijk dus ook meer chimps op minder plaats. Grappig: de chimps die als het ware verbaasd door het glas staan te turen naar die grote zwarte apen die nu in hun 2e buitenverblijf zitten
dinsdag zaten Mambelé en Amahoro te kijken hoe de chimps de appeltjes uit de tonnen haalden :-)
foto's zijn eindelijk verwerkt, morgen begin ik ze te uploaden maar speciaal voor zoorro zal ik nu de chimpfoto's al op Flickr gooien :-)

-edit- De Foto's!

Afbeelding
Mambele en Amahoro by MrTDiddy, on Flickr
Afbeelding
Mambele by MrTDiddy, on Flickr
Chimps begluren

Afbeelding
Chita? by MrTDiddy, on Flickr
het vraagteken staat erbij omdat ik echt niet zeker ben
Afbeelding
Chita? by MrTDiddy, on Flickr

Afbeelding
Arnold by MrTDiddy, on Flickr
ook hier weer niet zo zeker maar het is een mannetje en hij heeft enkele grijze haren, daarom dat ik Arnold gezet heb
Laatst gewijzigd door Gorilla Gust op 23 sep 2012, 08:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Gorilla Gust: Post (inclusief de antwoorden) vanuit het Antwerpse Zoo nieuwstopic hierheen verplaatst

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: De Antwerpse chimpansees.

Bericht door Dbelgian »

Afbeelding
Arnold by MrTDiddy, on Flickr

Afbeelding
Judi by MrTDiddy, on Flickr
hier ban ik 70% zeker van
Afbeelding
Judi by MrTDiddy, on Flickr

Afbeelding
Judi by MrTDiddy, on Flickr

deze weet ik dan weer niet, hij had 3 appels kunnen bemachtigen
Afbeelding
CSC_0067 by MrTDiddy, on Flickr

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: De Antwerpse chimpansees.

Bericht door Limburg vooruit »

Arnold, is dat 1 van de 2 Planckendaelbroers? En zo ja, was die niet dood??
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2479
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: De Antwerpse chimpansees.

Bericht door zoofan »

Dat is idd een van de Planckendaelchimps. En nee, hij is dus niet dood.

seborga
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2048
Lid geworden op: 30 jun 2011, 15:42
Favoriete dierentuin: Planckendael
Locatie: België

Re: De Antwerpse chimpansees.

Bericht door seborga »

Planckendaelbroers?

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: De Antwerpse chimpansees.

Bericht door Limburg vooruit »

zoofan schreef:Dat is idd een van de Planckendaelchimps. En nee, hij is dus niet dood.
Het was maar een vraag hoor, ik ben niet zo goed op de hoogte van de chimpansee's. Dacht dat die beide overleden waren.
seborga schreef:Planckendaelbroers?
Planckendael heeft tot ergens begin de jaren 2000 2 chimpansee broers gehad. Deze zijn toen naar Antwerpen gekomen omdat Planckendael resoluut voor de Bonobo's ging. Waar deze 2 broers zaten is nu het bonobo-eiland dacht ik.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: De Antwerpse chimpansees.

Bericht door ScaraMcDuck »

In een notedop: Op een bepaald moment zaten er teveel mannelijke jong volwassen chimps in de zoo, 4 vrijgezellen verhuisden naar Planckendael toen als gevolg van de hierdoor onstane groepsproblemen een jong stierf. Na verloop van tijd (9 jaar) was Arnold als enige over en mocht hij terug komen naar de zoo in 2001. Vandaar de verwijzing naar Planckendael vermoed ik?

zoorro

Re: De Antwerpse chimpansees.

Bericht door zoorro »

Dat is wel een heel erg rooskleurige voorstelling van de feiten.
Met de affaire maaike heeft iemand naar de morgen gestapt om te vertellen dat er een aantallen mannen reeds jaren slecht behuisd waren in Planckendael(achter de schermen en dat arnold daar toen nog alleen zat)...TOEN hebben ze Arnold terug gebracht.

Als ik tijd heb post ik wel een aantal artikelen over die periode. Als iemand er uberhaubt in geintresseerd is?

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: De Antwerpse chimpansees.

Bericht door ScaraMcDuck »

Interesse? Zeker en vast. Al neem ik krantenartikels ook wel met dezelfde paar kilo zout als wat ik lees in boeken over het onderwerp in kwestie. (zeker als men er in het boek in kwestie niet in detail op kan of wil ingaan ... dan kan je tenslotte hele encyclopedieën volschrijven)

EDIT: Ik ben wel benieuwd naar de stelling "slecht behuisd" ... tot niet al te lang geleden (relatief bekeken) was dat spijtig genoeg op heel veel soorten van toepassing in zowel de Zoo als Planckendael. Dit geheel los van mijn appreciatie voor beide parken.

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: De Antwerpse chimpansees.

Bericht door Dbelgian »

mja sommige Dingen kunnen sommige zoos erg... in een negatief daglicht stellen. Maar onder de 2 laatste curators (vorige en huidige) is er naar mijn weten toch al een hele verbetering gekomen in de kmda-situaties

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2479
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: De Antwerpse chimpansees.

Bericht door zoofan »

Slecht wil in dit geval zeggen moederziel alleen en zonder daglicht te kunnen zien. Maar misschien moeten we die oude koeien niet uit de sloot halen. Uiteindelijk is Anrold goed terecth gekomen.

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: De Antwerpse chimpansees.

Bericht door ScaraMcDuck »

Dbelgian schreef:mja sommige Dingen kunnen sommige zoos erg... in een negatief daglicht stellen. Maar onder de 2 laatste curators (vorige en huidige) is er naar mijn weten toch al een hele verbetering gekomen in de kmda-situaties
Los van enige polemiek en puur afgaande op foto's / artikels die ik zie van "toestanden" uit de jaren 30 tot 80 in vergelijking met nu, denk ik dat dat uberhaupt zelfs een understatement is. Ik kan de gedane inspanningen enkel loven en hopen dat men in dezelfde richting blijft doorwerken aan een betere toekomst voor de dieren en de (mens)aapjes die hen zo graag komen bewonderen. :)

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: De Antwerpse chimpansees.

Bericht door ScaraMcDuck »

zoofan schreef:Slecht wil in dit geval zeggen moederziel alleen en zonder daglicht te kunnen zien. Maar misschien moeten we die oude koeien niet uit de sloot halen. Uiteindelijk is Anrold goed terecth gekomen.
Het hoeven niet noodzakelijk oude koeien te zijn, niet iedereen (inclusief ikzelf) is op de hoogte van alles. Zoals ik trouwens al zei: het vermindert mijn appreciatie niet. Fouten worden gemaakt, dat men er uit geleerd heeft, vind ik des te beter en belangrijker.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: De Antwerpse chimpansees.

Bericht door Gorilla Gust »

zoorro schreef: Als ik tijd heb post ik wel een aantal artikelen over die periode. Als iemand er uberhaubt in geintresseerd is?
Uiteraard is daar interesse over, via het internet kom je namelijk al snel uit op de verhalen uit een van de boeken van Michel Vandenbosch (Gaia). Niet dat ik die zaken per direct wel afdoen als onwaarheden, maar het geeft nogal een eenzijdige visie op de geschiedenis...

Edit:
ScaraMcDuck schreef: Ik ben wel benieuwd naar de stelling "slecht behuisd" ... tot niet al te lang geleden (relatief bekeken) was dat spijtig genoeg op heel veel soorten van toepassing in zowel de Zoo als Planckendael. Dit geheel los van mijn appreciatie voor beide parken.
Zat Arnold destijds in Planckendael niet onder het huidige Koekoeksnest (de oude paardenstallen van het kasteel)? Ik meen dat er daar immers mensapen gehouden werden in het verleden.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Plaats reactie