Mensapencollectie KMDA, doorheen de jaren

Dierentuinen bestaan al langer dan vandaag, en sommige dierentuinen zijn ook reeds verdwenen. Over hen kan u hier meer lezen.
Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Apengebouw Planckendael

Bericht door Gorilla Gust »

Ik zie enkel de hoofdpagina van de beeldbank?
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Frederik

Re: Mensapencollectie KMDA, doorheen de jaren

Bericht door Frederik »

Heeft er iemand van jullie eigenlijk enig idee hoe ze in de Zoo van Antwerpen de toekomst zien in verband met de gorilla's? Ik vind het nu naar mijn bescheiden mening precies zo'n vreemde situatie. Als ik het goed heb zitten deze gorilla's er nu:
1) Victoria °1968, oostelijke laaglandgorilla, vrouw
2) Kumba °1973, westelijke laaglandgorilla, man
3) Amahoro °1990, oostelijke laaglandgorilla, vrouw
4) Mambele °1999, westelijke laaglandgorilla, vrouw
5) Kiki °2007, westelijke laaglandgorilla, vrouw

Ze zitten daar dus met 2 verschillende soorten bijeen, het enige mannetje Kumba is bejaard en onvruchtbaar, Mambele heeft al drie keer een dood jong gehad en Kiki is heel erg klein en heeft last van epilepsie en een zwakke gezondheid. Bovendien is de lijn van de oostelijke laaglandgorilla's dus ten einde. Mij lijkt het niet dat dit vijftal veel mogelijkheden biedt op een kweektoekomst wat toch wel heel belangrijk is aangezien oostelijke laaglandgorilla's als bedreigd staan en de westelijke laaglandgorilla's als kritiek bedreigd. Daarom vroeg ik mij af of iemand van jullie mij hier iets meer over zou kunnen vertellen.

Theo

Re: Mensapencollectie KMDA, doorheen de jaren

Bericht door Theo »

In Antwerpen zal niet met gorilla's gekweekt gaan worden. De situatie van oostelijke laaglandgorilla's in gevangenschap is sowieso hopeloos, omdat de enige 2 exemplaren buiten Afrika in Antwerpen zitten. Westelijke laaglandgorilla's kweken in zoos bijzonder goed sinds een tijdje en loopt zo langzamerhand richting zijn maximumcapaciteit. Dan is het bijzonder handig als er dierentuinen zijn die "moeilijke" dieren opvangen zonder te willen kweken.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Mensapencollectie KMDA, doorheen de jaren

Bericht door Limburg vooruit »

Ik denk ook dat Antwerpen zich meer gaat toeleggen op de opvang van overtaldieren. En dat is zeker een evolutie die ik toe juich!!

Ze hebben nu een bullengroep olifanten, ze hebben een vrouwengroep giraffen, ze hebben een groepke opvanggorilla's en zo gaan er nog diersoorten bijkomen. Ik vind dit een zeer mooie oplossing, zo kan de tuin blijven bestaan, kunnen ze zich meer toeleggen op kleinere soorten.

En ooit komt de dag dat die grote soorten er toch uit moeten, dan zien we wel weer verder. Al mogen ze dringend werk maken van een nieuw gorillaverblijf. Als ze deze dieren willen houden moeten ze ook een degelijk verblijf hebben!
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Frederik

Re: Mensapencollectie KMDA, doorheen de jaren

Bericht door Frederik »

Enerzijds vind ik dit ook een zeer goede evolutie, zeker gelet op de grootte van deze dierentuin maar langs de andere kant is het ook voor mij een cliché dat juist de grote dieren mij het meest aantrekken (mensapen, olifanten, zebra’s, nijlpaarden, katachtigen) en het toch altijd leuk is moesten ze ook voor enkele grotere diersoorten een actieve kweekgroep kunnen hebben niet?

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Mensapencollectie KMDA, doorheen de jaren

Bericht door Limburg vooruit »

Hoeft niet, als je het verhaal juist brengt tenminste.

Bij de olifanten en giraffen is ze dat gelukt. We hebben deze dieren omdat ze nergens plaats hadden en wij niet de plaats hebben voor een kweekgroep. Zeer eenvoudig gezegd,maar daar kwam hun uitleg wel op neer. En ik vind dit een zeer mooi gegeven.

Jonge dieren geven even een extra aan bezoekers (zie naar de olifant),maar het jaar erna stuiken de bezoekersaantallen weer in elkaar. En dat is enkel bij de olifant geweest.
Al die jaren dat de giraffen kweekte is er geen bezoeker extra geweest denk ik.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: Mensapencollectie KMDA, doorheen de jaren

Bericht door ScaraMcDuck »

Het "nieuwe" van een jong dier is er voor veel mensen vermoedelijk gewoon snel af als een groep dieren goed kweekt (zoals dat bij de KMDA giraffen altijd al wel het geval geweest is). Marketing kan daar wel een beetje aan veranderen, maar het gros van de mensen ga je vermoedelijk niet echt kunnen overtuigen om er iedere keer voor op te draven :D

(al verwacht ik wel weer een halve stormloop in Planckendael komende zomer)

Dat gezegd zijnde ziet iedereen natuurlijk wel eens graag kleintjes van sommige soorten. Vooral wat betreft de gorilla's vind ik het erg spijtig (al is het in de huidige context en met de huidige dieren uiteraard maar niet meer dan normaal). Gelukkig is er wel al eens jong leven bij de bonobo's in Planckendael. Stiekem hoop ik dan toch dat de chimpanzees er op termijn uitgaan in Antwerpen en dat je dan een behoorlijk groot verblijf zou kunnen krijgen voor een echt familiegroep gorilla's. Erg egoistisch van me, ik weet het. ;-)

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Mensapencollectie KMDA, doorheen de jaren

Bericht door Limburg vooruit »

Dit jaar grote stormloop in Planckendael voor de 2 jonge olifanten, maar binnen 2 à 3 jaar als Pairi Daiza ook aan de kweek is gaat dit al veel minder zijn.

En als je in Planckendael effectief met 3 kweekkoeien gaat zitten die om de 5 jaar een jong geven komt er geen kat extra meer.

Zie naar Emmen, daar zie je niet in de bezoekcijfers of er dat jaar een jong geboren is bij de olifanten of niet. Daar is dat een gewoonte geworden.

En dat is met alles zo.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: Mensapencollectie KMDA, doorheen de jaren

Bericht door ScaraMcDuck »

Een baby-olifantje om de 5 jaar? Dan ben ik er zeker van dat je om de 5 jaar een stormloop kan hebben ... er worden naast nieuwe olifantjes nu eenmaal ook vrij regelmatig nieuwe kindjes geboren, die dan vermoedelijk nog nooit een baby-olifantje gezien hebben. Als je dat correct aanpakt qua marketing, kan je die doelgroep zonder problemen bereiken. De zogezegde dierentuin-enthousiastelingen die het na x-aantal keer niet meer aanspreekt lijken mij niet dé referentie. Een explosie in bezoekerscijfers rond specifieke geboortes kan net zo goed een gewoonte worden ... en het is hoegenaamd geen drama dat dat niet blijft duren.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Mensapencollectie KMDA, doorheen de jaren

Bericht door Gorilla Gust »

ScaraMcDuck schreef:Een baby-olifantje om de 5 jaar? Dan ben ik er zeker van dat je om de 5 jaar een stormloop kan hebben ... er worden naast nieuwe olifantjes nu eenmaal ook vrij regelmatig nieuwe kindjes geboren, die dan vermoedelijk nog nooit een baby-olifantje gezien hebben. Als je dat correct aanpakt qua marketing, kan je die doelgroep zonder problemen bereiken. De zogezegde dierentuin-enthousiastelingen die het na x-aantal keer niet meer aanspreekt lijken mij niet dé referentie. Een explosie in bezoekerscijfers rond specifieke geboortes kan net zo goed een gewoonte worden ... en het is hoegenaamd geen drama dat dat niet blijft duren.
Voorlopig, kijkend naar Emmen, moet ik toch ook toegeven dat ik het betwijfel of geboortes echt langdurig effect gaan hebben op de bezoekerscijfers. Zelfs met herhaalde marketing is het moeilijk om mensen om de paar jaar terug te laten komen voor een ogenschijnlijk zelfde 'iets'. Bij abonnees zullen ze daar en tegen wel dé attracties blijven denk ik. Ik denk dat je naast een sterke (gevarieerde) campagne ook steeds op andere diersoorten zou moeten kunnen inzoomen. Dan eens een olifantje, daarna een aapje. Om toch maar even terug in de sfeer te blijven van het topic, maar toch dwaal ik ook even mee af. ;)

Een hype/ marketing campagne kan veel doen, dat zagen we wel met de baby K drukte. Maar het kan ook zijn keerzijde hebben, daar is de baby K campagne ook een schoolvoorbeeld van geworden.

In 2009 kende de Zoo daardoor 1.335.000 bezoekers, maar ze zagen het daarna ook drastisch terugzakken tot een diepte van 838.000. Pas in 2012 klommen ze terug traag uit dat dal, en dan nog spreken we maar over aantallen tot 900.000. In 2007-2008 hadden ze circa 1.050.000 bezoekers, de extra bezoekers die ze daarna met de marketingcampagne van baby K wisten te lokken (+285.000) kloppen helaas wel niet op tegen het dal (ervan uitgaand dat ze een gelijkwaardige trend hadden kunnen vasthouden hadden, hebben ze na de baby K jaren circa 400.000 bezoekers misgelopen) dat achter deze hype verscheen.

Marketing is mooi en lijkt makkelijk... maar het publiek is steeds onvoorspelbaar! :google:
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Mensapencollectie KMDA, doorheen de jaren

Bericht door Limburg vooruit »

Je ziet het toch met de panda's in PD, ik was er van overtuigd dat ze vorig jaar met gemak de 1,5 miljoen bezoekers gingen halen. Ze zaten nog niet in de buurt. En daar gaat de negatieve campagne van de kmda uit zeker aan bijgedragen hebben.
Maar ik vrees dat het toch uitstel van executie gaat zijn, en dat ze dit jaar de kaap van de 1,5 miljoen wel gaan halen.

Iets wat ik voor antwerpen nog Planckendael voorspel om eerlijk te zijn.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Mensapencollectie KMDA, doorheen de jaren

Bericht door Apenarend »

Limburg vooruit schreef:Je ziet het toch met de panda's in PD, ik was er van overtuigd dat ze vorig jaar met gemak de 1,5 miljoen bezoekers gingen halen. Ze zaten nog niet in de buurt. En daar gaat de negatieve campagne van de kmda uit zeker aan bijgedragen hebben.
Maar ik vrees dat het toch uitstel van executie gaat zijn, en dat ze dit jaar de kaap van de 1,5 miljoen wel gaan halen.

Iets wat ik voor antwerpen nog Planckendael voorspel om eerlijk te zijn.
Goh, ik betwijfel toch of het publiek PD links liet liggen omwille van een zgn. negatieve campagne van de KMDA (die wat mij betreft geen campagne was maar enkel wat spijtige verkeerde verklaringen). Ik denk veeleer dat mensen niet gekomen zijn omdat er voortdurend in de pers werd gezegd dat het een verkeerschaos zou worden.
En een geleidelijke groei is voor PD sowieso beter dan een plotse hausse.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Mensapencollectie KMDA, doorheen de jaren

Bericht door Gorilla Gust »

Vandaag waren we ook in het Museum voor Natuurwetenschappen in Brussel aanbeland... en daar troffen we twee Antwerpse gorilla's aan. Volgens onder andere ScaraMcDuck kan dat dus niet anders dan om Igor en Isabelle gaan.

Afbeelding
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Mensapencollectie KMDA, doorheen de jaren

Bericht door Dbelgian »

bij het nieuwe chimpanseeperk staan nu de portretten van de chimpansees en hoe ze te herkennen/wat hen onderscheidt.
-Tambuzi °1992, herkenbaar aan grote onderlip, bullebak van de groep
-Judy °1977, herkenbaar aan haar sproetjes, mama van Tuma
-Tuma °1992, stevigste man van de groep, leider van de groep samen met Arnold
-Arnold °1978, herkenbaar aan strenge blik, leider van de groep samen met Tuma
-Shirley °1978, herkenbaar aan melksnor en witte borst, altijd opgewekt en geen schrik van de mannen
-Chita °1983, herkenbaar aan zware wenkbrauwboog en wollig uiterlijk, vriend van Jamie
-Maaike °1983, herkenbaar aan kaal hoofd en grote oren, zenuwachtig type
-Jamie °1989, herkenbaar aan klein hoofdje en donkere volle vacht, vriend van Chita
-Siri °1991, herkenbaar aan witte mond, verstopt zich graag onder houtwol of jutte zakken

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Mensapencollectie KMDA, doorheen de jaren

Bericht door Limburg vooruit »

Zitten alle 9 chimpansees nu samen of niet, en wat is eigenlijk de reden dat de groep gesplitst is?
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Mensapencollectie KMDA, doorheen de jaren

Bericht door Dbelgian »

ze zijn allemaal in staat om buiten te gaan, geen afsplitsing meer enkel Siri heeft nog niet gaan kijken wat er bij gekomen is.

Micheltje
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 65
Lid geworden op: 28 sep 2016, 12:04
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp
Locatie: Rotterdam

Re: Mensapencollectie KMDA, doorheen de jaren

Bericht door Micheltje »

Kan iemand mij vertellen waarom er binnen Antwerpen weinig tot niet gekweekt wordt met de chimps?

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Mensapencollectie KMDA, doorheen de jaren

Bericht door Limburg vooruit »

Zuiverheid
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Mensapencollectie KMDA, doorheen de jaren

Bericht door Dbelgian »

limburg_vooruit, er werd gevraagd of iemand wist waarom er niet gekweekt werd, niet wat veronderstel jij.

Ik heb gehoord dat er teveel agressie zou zijn.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Mensapencollectie KMDA, doorheen de jaren

Bericht door Apenarend »

Dbelgian schreef:limburg_vooruit, er werd gevraagd of iemand wist waarom er niet gekweekt werd, niet wat veronderstel jij.

Ik heb gehoord dat er teveel agressie zou zijn.

De reden is toch wel degelijk dat Antwerpen over een restgroep beschikt waarvan de meerderheid van de dieren omwille van niet raszuiver genoeg niet in aanmerking komt voor voortplanting? En dat zij daarom allemaal in een uitdoofscenario zitten? Ik kan verkeerd zijn.

De agressie kan je ook hebben in een kweekgroep.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Plaats reactie