Mensapencollectie KMDA, doorheen de jaren

Dierentuinen bestaan al langer dan vandaag, en sommige dierentuinen zijn ook reeds verdwenen. Over hen kan u hier meer lezen.
Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Nostalgie...

Bericht door Gerald »

Afgaande op z'n kale borst en buik zou het ook best Kaisi kunnen zijn. Ik heb een foto van hem uit 1975-1980 en daar lijkt hij wel op. Kaisi was geboren in september 1955 in Congo en leefde tot 14 oktober 1993 in Antwerpen.

zoorro

Re: Nostalgie...

Bericht door zoorro »

Kan ook. Want ik weet niet zeker of mukisi in het oude gebouw zat. Hij is overgebracht van ergens anders...

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nostalgie...

Bericht door Gorilla Gust »

De foto is duidelijk van de jaren '70 of '80. Afgaand op een foto van Kaisi op Zoochat uit 1974
of een foto van Kisubi door Gerald in het "eerder in dit topic".


Even geheel terzijde... De geschiedenis (in grote lijnen) tussen de jaren' 80 en begin 2000 heeft ooit online gestaan bij ons. Hippo vertelde ons vroeger het volgende:
23 janauri 1981: Isabel, dochter van Victoria, wordt geboren.
1985: Mukisi komt vanuit Chester Zoo aan in de ZOO van Antwerpen om Igor, Victoria en Isabel te vergezellen.
1989: Mukisi wordt de leider van de groep.
18 augustus 1994: Amahoro komt op 4-jarige leeftijd aan in de Antwerpse ZOO. Zo komt de groep Oostelijke laaglandgorilla's in de ZOO op 5 dieren: Mukisi (37), Igor (?), Victoria (27), Isabel (13) en Amahoro (4).
1995: Igor verslaat in één van de gevechten Mukisi. Hierdoor komt Igor aan de top van de groep.
1995: Igor en Isabele sterven in hetzelfde jaar.
17 december 2000: "Opa Mac" (Mukisi) sterft aan een longcomplicatie. Hij mocht 43 jaar worden.
2002: Westelijke laaglandgorilla Kumba komt vanuit Artis de twee overgebleven vrouwtjes in Antwerpen vergezellen.
Meer? http://www.laafsekikkers.be/archief/vie ... php?t=1857 en http://www.laafsekikkers.be/archief/vie ... php?t=3484
Laatst gewijzigd door Gorilla Gust op 13 mei 2011, 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Edit GG: Nostalgietopic en Mensapentopic samengevoegd
Steeds weer onderweg enzo(o)!

bont boerke

Re: Mensapencollectie van Antwerpen, door de jaren heen

Bericht door bont boerke »

Is AMAHORO de grootse van de oude antwerp dames?

vandaag gemerkt dat Manabel uit duitsland moet de grootse van de 2 dames niet echt opschiet, Er was veel bluffen van de antwerp gorilla en de nieuwkomer ging heel snel op de ander kant van het binnen verblijf opzoeken. Kumba was niet in het binnenverblijf te zien

Pachyderm

Bonobo's in PLD

Bericht door Pachyderm »

Beste vrienden,

Is er iemand die mij een overzicht kan geven met foto's en eventueel kenmerken van de huidige groep bonobo's in PLD?

Dankjewel :)

Jelle

Re: Bonobo's in PLD

Bericht door Jelle »

http://www.deslimsteaapterwereld.be/tea ... en-bonobos En dan heb je nog het nieuwe kind van Djanoa: Nayoki en nieuwkomer Busira. :D (volgens mij)

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2479
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Bonobo's in PLD

Bericht door zoofan »

Ok, dat lijkt me een leuke uitdaging!

Ik zal beginnen met de gemakkelijkste: Djanoa. Op dit moment heeft ze altijd een jong bij zich, Nayoki.

Afbeelding

Het andere volwassen vrouwtje is Lina. Zij heeft een wat meer gedrongen gezicht dan Djanoa en heeft wat meer bruin/roze rond de lippen.

Afbeelding

Dan heb je nog een jong, slank vrouwtje. Dat is Busira. Zij heeft wild uitstekende haren op de zijkant van haar hoofd en bevindt zich doorgaans wat aan de rand van de groep.

Afbeelding

Dan heb je twee pubers: Habari en Lingoyé. Je herkent ze gemakkelijk omdat zij de kleinste zijn, op Nayoki na dan, en je kan ze niet verwisselen door het verschillend geslacht. Ook is Habari wat struiser gebouwd dan Lingoyé. Vroeger had Habari een wat kaal voorhoofd maar nu is Lingoyé de kaalste van de twee.

Afbeelding
Habari

Afbeelding
Lingoyé

De moeilijkste zijn de mannen. Louisoko valt nog vrij gemakkelijk te herkennen. Hij heeft heel lange ledematen en een kale driehoek op zijn voorhoofd.

Afbeelding

Het moeilijkste te onderscheiden vind ik Lucuma en Vifijo. Ik merk meestal het verschil door de plaats waar ze zich bevinden. Vifijo is het laagst in rang en leeft helemaal aan de rand van de groep. Misschien heeft Vifijo ook wat meer uitstaande haren op zijn hoofd dan Lucuma.

Afbeelding
Vifijo

Afbeelding
Lucuma

Pachyderm

Re: Bonobo's in PLD

Bericht door Pachyderm »

Schitterend :bravo: , dit ga ik eens rustig bestuderen en trachten de dieren op termijn te herkennen :)

Dankjewel zoofan :god:

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Bonobo's in PLD

Bericht door Limburg vooruit »

Hier heb ik maar 1 woord voor zoofan: wauw!!
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2479
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Bonobo's in PLD

Bericht door zoofan »

Als je wil kan ik je er wel eens bij helpen hoor. Ik denk dat jij soms tijdens de middag gaat. Wel, ik kan deze week donderdag en vrijdagmiddag in Planckendael zijn dus laat maar iets weten als jij er dan ook kan/zal zijn.

Pachyderm

Re: Bonobo's in PLD

Bericht door Pachyderm »

zoofan schreef:Als je wil kan ik je er wel eens bij helpen hoor. Ik denk dat jij soms tijdens de middag gaat. Wel, ik kan deze week donderdag en vrijdagmiddag in Planckendael zijn dus laat maar iets weten als jij er dan ook kan/zal zijn.
Beide middagen kan ik, donderdag van 12.45u-13.15u en vrijdag van 12.15u-13.15u. Laat maar weten wat het beste uitkomt voor jou.

Thanks :) !!!

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2479
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Bonobo's in PLD

Bericht door zoofan »

Bedenk net dat ik vrijdagmiddag al iets te doen heb. Zonder tegenbericht ben ik dondermiddag om 12u45 bij de bonobo's.

Jelle

Re: Bonobo's in PLD

Bericht door Jelle »

Dat is zeker beter dan mijn linkje, goed zoofan!

Pachyderm

Re: Bonobo's in PLD

Bericht door Pachyderm »

zoofan schreef:Bedenk net dat ik vrijdagmiddag al iets te doen heb. Zonder tegenbericht ben ik dondermiddag om 12u45 bij de bonobo's.
Okidoki :)

Pachyderm

Re: Bonobo's in PLD

Bericht door Pachyderm »

Heb nu al een aantal keer bij de bonobo's gestaan, en ik moet zeggen, wat een plezier. Ik begin er al een aantal te kennen, maar het is toch nog met veel turen en gluren.

Bij de fantjes gaat het nog net iets beter ;) :D

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2479
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Bonobo's in PLD

Bericht door zoofan »

Blijven oefenen. op de duur ken je ze allemaal. Ze zijn ook gewoon met meer dan de fantjes en ze lijken meer op elkaar.

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Bonobo's in PLD

Bericht door Dbelgian »

vifijo is net het makkelijkste te herkennen (voor mij dan toch), hij heeft zijn haar in een middenstreep (of toch ongeveer) en het staat nogal recht aan de zijkant

na het lezen van de tips even getracht enkele te identificeren (verbeter waar nodig)
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ ... 2879_o.jpg
Vlnr, Lina,, Djanoa en Nayoki en Vifijo

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/ ... 3108_o.jpg
Lina

https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/ ... 7935_o.jpg
Lingoye

https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/ ... 3388_o.jpg
duidelijk Vifijo

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Bonobo's in PLD

Bericht door Gerald »

Leuk om al die gezichten hier zo langs te zien komen...

zoorro

De Antwerpse chimpansees.

Bericht door zoorro »

Dbelgian opperde een idee...een fotoboek van de chimps.
Bij deze.
Ik zou het wel leuk vinden als er wat meer aandacht voor de mensapen kwam op het forum.

Afbeelding
Maaike

Afbeelding
Afbeelding
Tambuzi

Afbeelding
Jamie

(ik moet dringend nog wat foto's maken want ik heb ze niet allemaal ok erop staan)

Afbeelding
Siri



Afbeelding
Arnold

Afbeelding
chita

Afbeelding
Afbeelding
Shirley

Afbeelding
Judi

Afbeelding
Tuma

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: De Antwerpse chimpansees.

Bericht door ScaraMcDuck »

't Is in ieder geval meestal echt niet makkelijk om er echt mooi foto's van te maken door dat frustrerende glas waar zo ongeveer altijd wel van ergens licht lijkt in te vallen.

'k Vind het uberhaupt ook niet makkelijk ze uit elkaar te houden, de ene is al wat makkelijker dan de andere, maar toch ... om de één of andere reden kan ik de 2 olifantjes makkelijker uit elkaar houden dan de chimps. Ik weet dat er veel verschil tussen elk van onze verre neefjes en nichtjes zit, maar loop gewoon verloren in de visuele details :)

Hoe dan ook zijn ze bij momenten echte fotomodellen met bijzonder doordringende blikken.

Shirley
Afbeelding

Chita
Afbeelding

Judi
Afbeelding

Siri?
Afbeelding

Afbeelding

Judi?
Afbeelding

Afbeelding

Shirley?
Afbeelding

EDIT: Poging tot identificatie, graag verbetering indien fout !

Plaats reactie