Mensapencollectie KMDA, doorheen de jaren

Dierentuinen bestaan al langer dan vandaag, en sommige dierentuinen zijn ook reeds verdwenen. Over hen kan u hier meer lezen.
Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: De Antwerpse chimpansees.

Bericht door Dbelgian »

al heeft Michel wel al eens op een medium toegegeven dat het al beter gaat in de zoo

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2479
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: De Antwerpse chimpansees.

Bericht door zoofan »

Zat Arnold destijds in Planckendael niet onder het huidige Koekoeksnest (de oude paardenstallen van het kasteel)? Ik meen dat er daar immers mensapen gehouden werden in het verleden.
Heel lang geleden, toen ik echt klein was maar ik kan het me wel herinneren, was dat het apenhuis. Het middenpad had een ronde glazen koepel (ik moet eens zien of die er nog is) en langs weerszijden van dat pad waren kooien. Ik meen me zelfs te herinneren dat er toen ook bonobo's (Desmond en Dzeeta waarschijnlijk) zaten. Toen de bonobo's uit Antwerpen (Hermien, Hortense, Ludwig) naar Planckendael kwamen werden ze daar ook ondergebracht maar in de "nachtkooien" die je kon zien door kijkvensters in de hal waar nu dat winkeltje is.

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: De Antwerpse chimpansees.

Bericht door Dbelgian »

vandaag de chimps nog eens zitten bestuderen, deze tijden hangen de ramen van de buitenverblijven van de mensapen vol condenswater...
maar Chita was nog een tijdje binnen gebleven en hij is het makkelijkste te herkennen aan de diepliggende ogen. maar nog simpeler om hem aan te identificeren is de linker kleine teen die ontwricht is en gewoon naar boven staat...

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: De Antwerpse chimpansees.

Bericht door ScaraMcDuck »

Ik erger me soms dood aan de ramen van de buitenverblijven ... maar het bij momenten quasi onmogelijk mooie foto's te maken. Af en toe is er ergens een "werkbaar" gaatje en "in de hoogte" valt meestal ook mee.

Nuja, ik vermoed dat de buitenverblijven ook verwarmd zijn met dit soort guur herfstweer? Lijkt me dan ook logisch dat het aandampt. Chimps in the mist hé ;-)

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: De Antwerpse chimpansees.

Bericht door Dbelgian »

ja nu is het in het gorillabuitenverblijf "verbouwers in the mist" de gorillas lijken nu trouwen actiever, mambele klimt tot aan het dak en Amahoro is in de hangmat gekropen. Enkel kumba blijft op 1 plek, maar die moet de boel ook nauwgezet in de gaten houden!

en nu weer naar de chimps!

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: De Antwerpse chimpansees.

Bericht door ScaraMcDuck »

Een aantal foto's van m'n bezoekje vandaag:

Maaike:
Afbeelding

Afbeelding

Siri:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Judi?
Afbeelding

???
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: De Antwerpse chimpansees.

Bericht door Dbelgian »

Judi klopt, die met de 3 vraagtekens Tambuzi (denk ik)
http://www.deslimsteaapterwereld.be/tea ... GiQ9U0xorU
hier staan ze allemaal

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: De Antwerpse chimpansees.

Bericht door ScaraMcDuck »

Spijtig genoeg zijn er een paar die ik continu door elkaar haal, met of zonder foto's met namen. Vooral de mannetjes vind ik bijzonder moeilijk. :(

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2479
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: De Antwerpse chimpansees.

Bericht door zoofan »

Die eerste met de vraagtekens is Jamie, de laatste Chita. Welk fototoestel gebruik je eigenlijk wnat ik krijg ze er nooit zo goed op?

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: De Antwerpse chimpansees.

Bericht door Dbelgian »

Canon eos 450D, staat naast de foto's (op de link van flickr in het antwerps nieuwstopic) :-)

sorry da'k in uw plaats antwoord, Scara :-)

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: De Antwerpse chimpansees.

Bericht door ScaraMcDuck »

Dbelgian schreef:Canon eos 450D, staat naast de foto's (op de link van flickr in het antwerps nieuwstopic) :-)

sorry da'k in uw plaats antwoord, Scara :-)
't Klopt als een bus, dus is dat geen probleem :)

Veel geduld en veel "prutsen" met een hele resem settings van het toestel zijn de boodschap om ze er zo goed op te krijgen. Uiteraard gecombineerd met "chance" hebben en soms ook als abonnee een uurtje vroeger gaan. (vooral wanneer het in de zomermaanden ook al vroeg licht en zonnig is)

Dan worden ze nog niet op de zenuwen gewerkt door de mensenmassa en lijken ze veel meer bereid om effe te poseren voor de foto (of dat denk ik dan toch als de foto's achteraf goed gelukt blijken te zijn)

Het is en blijft met al dat (vuil / aangedampt / aangesmeerd) glas hoe dan ook hoegenaamd niet simpel :)

zoorro

Re: De Antwerpse chimpansees.

Bericht door zoorro »

De middelste van de vraagtekens is tambuzi denk ik.
Hij heeft net zoals de mama een beetje een vooruitstekende kin.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Mensapencollectie KMDA

Bericht door Gorilla Gust »

Korte mededeling:
Dit topic heeft een kleine transformatie ondergaan, het omvat nu een groter geheel. Namelijk dat van de mensapencollectie binnen de KMDA dierentuinen. Het topic omtrent de mensapengeschiedenis van Antwerpen, de Antwerpse chimpansees op zichzelf en de bonobo's van Planckendael zijn alledrie samengevoegd tot dit ene (hopelijk iets overzichtelijkere) topic.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Mensapencollectie KMDA, doorheen de jaren

Bericht door Gorilla Gust »

In een andere topic konden we vandaag best iets interessants lezen, iets wat ik toch ook in dit topic wil aanhalen:
Theo schreef:Wel interessant: de herkomst van gorilla Amahoro is bekend, dat was hij al wel langer, maar onder zoofanaten is er tot recent discussie ;). Haar DNA is identiek met een oostelijk laaglandgorilla uit Kahuzi-Biega reserve in Congo.

bron: http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 0396900561
'DNA sequence information may also be useful for subspecies identification of individual captive gorillas. Recently this D-loop hypervariable sequence was used to determine the subspecies identity of an infant female gorilla confiscated from traffickers in Zaıre. The sequence obtained from DNA isolated from shed hairs was identical to that of one of the eastern lowland gorillas from Kahuzi-Biega Preserve.
viewtopic.php?p=45260#p45260
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2479
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Mensapencollectie KMDA, doorheen de jaren

Bericht door zoofan »

Dat vind ik inderdaad bijzonder nieuws. Ik twijfelde tot nu (en nu nog een beetje) aan haar afkomst.

ricky

Apengebouw Planckendael

Bericht door ricky »

Misschien hoort dit hier niet thuis maar ik heb een aantal vraagjes over het voormalige apengebouw in Planckendael.

Ik weet dat het toch tot ongeveer midden jaren 80 open was, of misschien zelfs nog iets langer want ik heb er heel vaag nog herinningen aan. Misschien dat het een tijd gesloten geweest is maar in ieder geval hebben er nog bonobo's gezeten voor hun huidige eiland af was, maar toen was het al (gedeeltelijk) verbouwd en kon je niet meer door de gang in de 'serre'.

In de beeldbank van de zoo vind ik er eigenlijk maar 1 echte foto van en dat is dan nog van buiten naar binnen toe waardoor er enkel tralies te zien zijn. Zie link

Weet iemand hoeveel verblijven er waren en welke soorten er vroeger zaten?
Misschien ook wanneer het geopend werd en gesloten? Of andere info?

seborga
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2048
Lid geworden op: 30 jun 2011, 15:42
Favoriete dierentuin: Planckendael
Locatie: België

Re: Apengebouw Planckendael

Bericht door seborga »

Interessante vraag ...

Voor alle duidelijkheid: het gaat hier over de huidige Afrikashop, schuin tegenover het kasteel.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Apengebouw Planckendael

Bericht door Apenarend »

Hebben er daar geen chimps gezeten? Ik herinner mij zoiets nog vaag. Van het gebouw helaas geen herinneringen meer. Hopelijk iemand anders wel.

Aanvullend: zootierliste vermeldt in zijn lijst 'former inventory' enkel enkele soorten chimpansees, krabetende makaak en een wolaapsoort.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Apengebouw Planckendael

Bericht door Gorilla Gust »

In het boek 'Niet voederen aub' door Katrijn Vanden Driessche spreekt men van een lange gang met aan beide kanten kooien voor apen. Een anekdote (p 106) over de dieren leert ons ook dat je daar moest opletten voor de grijpgrage vingers van de mensapen doorheen het tralies.

Als je naar de foto kijkt kan je wellicht (voor de oplettende bezoekers) het glaswerk nog terugvinden indien je de Knuffelshop (nabij het Afrikaanse dorp, voor de wasberen) opzoekt. Aan de zijkant van die shop (waar ook het Koekoeksnest, een kleinere polyvalente zaal) is kan je ook zien wat het oorspronkelijke doel van dit gebouw was... ;)

Zie; https://lh3.googleusercontent.com/-QR3t ... IM0372.jpg

Apenarend schreef:Hebben er daar geen chimps gezeten? Ik herinner mij zoiets nog vaag. Van het gebouw helaas geen herinneringen meer. Hopelijk iemand anders wel.
In 1999 was er nog sprake van chimpansees in dit gebouw, diverse artikels in de marge rond de 'Chimpansee Maaike-rel' tussen Gaia en de Zoo van Antwerpen getuigen hiervan.

De mannelijke chimpansee Flip zat toen hier in 'eenzame opsluiting' alsook chimpansee Arnold. Eerder waren chimpansee Jack (gestorven nadat deze er toch wel 20 jaar zou gezeten hebben) en Tony (stilzwijgend verhuis naar Zoo Nikolaiev in 1997) daar ook aanwezig. Eind jaren '90 waren de vensters hier geblindeerd, zodat deze dieren niet te zien waren (het grote bonobo-eiland was toen geopend). Aldus de kranten van DeMorgen in 1999.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2479
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Apengebouw Planckendael

Bericht door zoofan »

Ik kan me (helaas?) herinneren dat ik er een paar keer ben binnen geweest in de jaren '80. IK denk dat er enkel aan de rechterkant als je binnenkomt kooien waren. Ik herinner me hoge, kale kooien met enkele zitstokken, afgebakend met tralies en tussen de bezoekers en de kooien een hoge glazen wand. Dit is mij herinnering, ik weet niet 100 % zeker dat dat zo was want dat was nog de tijd dat je zuinig moest zijn bij het maken van foto's want elke foto kostte geld.

Wat later is die gang afgesloten waarna men het gebouw verbouwd heeft en je vanuit wat nu de Afrika-shop is door kijkruiten in verblijven kon kijken waar de bonobo's dan zaten in afwachting van hun verhuis naar het huidige gebouw. Al vermoed ik wel dat bonobo's Dzeeta en Desmond nog in het oude gebouw gezeten hebben. Toen de bonobo's zoals Hermien en Hortense, Desmond en Dzeeta dan verhuisd zijn naar het huidige gebouw zijn volgens mij die mannelijke chimps in hun plaats in het gebouw gekomen. evenwel zonder dat je ze kon bekijken.

Plaats reactie