Zwartberg Zoo

Dierentuinen bestaan al langer dan vandaag, en sommige dierentuinen zijn ook reeds verdwenen. Over hen kan u hier meer lezen.
Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door Gorilla Gust »

zoorro schreef: Ik heb ook de brieven nog van de directeur aan de bbc en hun antwoord , iemand interesse?
Mijn interesse is alvast gewekt hierover. :)



@ Vermillio, ik heb nu geen concrete voorbeelden, maar ik kom toch af en toe dergelijke berichtjes tegen. Daar de meeste berichten bij ideeën en dromen blijven, hoor je er vaak niet veel meer van dan één enkel berichtje in een plaatselijke krant her en der. Je moet nu ook niet te groot denken, vaak gaat het om plannen voor kleine dierentuinen (categorie Harry Malter bv).
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Indian rhino

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door Indian rhino »

zoorro schreef:Ik heb ook de brieven nog van de directeur aan de bbc en hun antwoord , iemand interesse?
Ben ook geïnteresseerd.

zoorro

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door zoorro »

Ik zal als ik tijd heb mij er eens aan zetten.

Omdat niemand het vraagt wat ik daar nu precies ging doen. :doh: en dat artikel nogal heel naief overkomt....
Ik had een husbandry manual voor chimps van de waza.
Maar daar kon ik uiteraard niet veel mee. Ik paste dan de dingen toe die ik wel kon verwezenlijken.
Een zaterdag is er zelfs een verzorger van Antwerpen en een onderzoekster naar daar geweest.
Om uit te leggen dat chimps houtschaafsel nodig hadden - dat kon niet , het poetste zo moeilijk en plakte overal aan.
Dat chimps in sociale groepen leefden - neen , in koppeltjes
, en als je geen jongen wil zet je ze best allemaal apart.
Dat je gaatjes in houtblokken kan boren en er vanalles insteken - maar de chimps hebben het liever zo , in hun hand.
Dat je de chimps langzaamaan kon introduceren aan elkaar - maar dan bijten ze elkaar enzo.
:ziek:
Het was allemaal vrij hopeloos.
Ik ben toen als gek brieven gaan schrijven naar allerlei opvangfaciliteiten.
Maar zo werken die natuurlijk niet... toen ze in coutisse aankwamen waren er nog 5 van de 12 over.
Ik heb ze nog een aantal keer bezocht. Later hoorde ik dat ze allemaal ingeslapen werden , en ook de bavianen omdat ze tbc hadden. (in zwartberg was de kooi al geruimd die tussen de chimps en de bavianen zat om die reden , de groene bavianen.)

Ik heb trouwens een hele map vol artikelen gevonden over de doorstart van zwartberg.
Elke week was het iets anders. Maar op het eind blijkt toch dat er niet genoeg kennis en passie was om dat te verwezenlijken.

zoorro

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door zoorro »

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

zoorro

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door zoorro »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Gorilla Gust op 22 mei 2011, 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Edit GG: Dubbele foto verwijderd

zoorro

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door zoorro »

Afbeelding

zoorro

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door zoorro »

Afbeelding


Een boekje dat ik gekregen had in zwartberg.
Ik weet niet uit welke hoek het komt en heb er nooit iets over gehoord : wildpeace : of achteraf over gehoord. Ik heb ook geen idee of ze nog bestaan.
Ik heb ook absoluut geen banden met de organisatie.

(ik ben ook zeker dat dit niet door M. Wauters is geschreven maar ik vermoed door de zoon)

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door Gorilla Gust »

zoorro schreef: Ik weet niet uit welke hoek het komt en heb er nooit iets over gehoord : wildpeace : of achteraf over gehoord. Ik heb ook geen idee of ze nog bestaan. Ik heb ook absoluut geen banden met de organisatie.
Ze bestaan nog... Hun website alvast toch nog. Het laatste online-tijdschrift is van 2009
http://www.wildpeace.be/nl_historique.html
;)


Is het bij de Engelse of de Nederlandstalige briefwisseling dat je twijfels hebt inzake de auteur?

In ieder geval, wederom bedankt voor deze informatie! Het geeft toch meer en meer achtergrond van het oude Zwartberg, iets wat ik gezien mijn (in dit geval helaas) jonge leeftijd toch wel erg waardeer. :)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door Gerald »

Bijzonder interessant. Dan is het wellicht ook wel leuk om even het antwoord van de BBC op de laatste brief hier neer te zetten (afkomstig uit het boekje Zoonation)

Afbeelding
Afbeelding

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door Gerald »

En nu ik toch aan het scannen was dan ook maar even de plattegrond uit het boekje gehaald:

Afbeelding

Afbeelding

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door Limburg vooruit »

En dat sluiten ze, daar was toch veeeeeeeeel meer van te maken hé. Met zo'n dierenbestand. Hier had de stad Genk moeten ingrijpen en investeren, het was toch een publiekstrekker geweest.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door Gorilla Gust »

Niet elke stad wil en kan dat zomaar. Soms zijn de middelen beperkt, en moet men keuze's maken. Daarnaast moet een gemeentebestuur haar uitgaven ook kunnen verantwoorden. En gezien de negatieve publiciteit op het einde rondom de dierentuin.. Het had toch op zijn minst moeilijk geweest.

Maar ik begrijp je mening hierin wel. Het is jammer dat het zo gelopen is...
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door Gerald »

Bovendien moeten er dan ook mensen in het bestuur zitten die zoiets willen. Niet iedereen heeft behoefte aan een dierentuin of ziet zoiets in z'n stad zitten. Normaal gesproken komt er dan wel een lobby op gang om het bestuur te kietelen en de goede weg op te geleiden. De negatieve publiciteit zal dat ongetwijfeld ook geen goed hebben gedaan.

Dus een stadsbestuur die niet wil, geen lobby voorhanden en een hoop negatieve publiciteit. Ziedaar de ingrediënten voor een definitieve sluiting...

zoorro

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door zoorro »

Bovendien was er niks aan te renoveren....de meeste verblijven waren gewoon met de grond gelijk te maken. Die berenputten waren afschuwelijk , apenkooien dito en dan die roofdierverblijven.

Vooral het geld dat je moet vrijmaken om zo'n rij berenputten af te breken.

Als ik die lijst zie van hoefdieren kan ik me zelfs niet inbeelden waar die allemaal moeten gezeten hebben.

Niet iedere stad kan zomaar een 500 000 miljoen op tefal leggen.
Als je dat terrein zou aankopen beloon je de familie nog voor hun wanbeheer.

ricky

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door ricky »

De stad Genk heeft het terrein weldegelijk gekocht en alles laten afbreken door stadsarbeiders.
Helaas ligt het er nu al jaren gewoon braak.

zoorro

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door zoorro »

Ja , maar over welke periode spreken we dan.(ze hebben er bijna tien jaar over gedaan...)
Een doorstart was onmogelijk.
Ze hebben de zoo gesloten op basis van een milieu-rapport.
Eer je dat allemaal ok zou hebben .... gescheiden waterafvoer enzo.

Er zijn toch nog zoo's in de buurt waar jullie je wel thuis voelen of niet?

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door Gorilla Gust »

Goed punt, op zich is zoiets eveneens moeilijk in een (toch wel) soms verzadigde markt. Je hebt op relatief korte afstand genoeg andere attracties of dierentuinen in de buurt. De mensen zijn immers mobiel genoeg om ook buiten de provincie Limburg te verzeilen.

Als de dierentuin in Zwartberg niet gesloten zou zijn, zou deze het nu toch niet zeer gemakkelijk hebben om te overleven. Antwerpen en Planckendael zijn niet zo zeer ver weg, om nog maar te zwijgen van de Olmense Zoo of Gaiapark (destijds nog niet). De beekse Bergen liggen ook niet gek ver weg. En ook andere zaken, zoals Bokrijk of pakweg de Efteling en Bobbejaanland... Er is keuze genoeg om het cru te zeggen. Iets wat in economische overwegingen ook wel meespeelt.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

vermillio

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door vermillio »

Off topic: Ik denk dat een volwaardige dierentuin in West-Vlaanderen nog wel zou aanslaan. Daar heb je dit niet, enkel serpentarium, sea-life en bouwdewijnpark. Misschien ooit?

On topic: Ook ik deel in deze mening. Nu daar een dierentuin neerplanten zou een groot risico zijn.

zoorro

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door zoorro »

Gorilla Gust schreef:
Is het bij de Engelse of de Nederlandstalige briefwisseling dat je twijfels hebt inzake de auteur?

, iets wat ik gezien mijn (in dit geval helaas) jonge leeftijd toch wel erg waardeer. :)
De reply is gericht aan vader en zoon.
Ik denk dat guy de brieven voor zwartberg heeft geschreven en ook de gesprekken heeft gehad met de reportagemaker.

Wat wil je met dat laatste zeggen , dat wij oude zakken zijn.... :-( ;)


Afbeelding

Ik wil ook wel eens een mooi verhaal vertellen. Nu ja , dat hangt ervan af hoe je het bekijkt.
Toen ik eens zat te tekenen kwam July een chimp met een circusverleden dichterbij en probeerde mijn aandacht te trekken. Ze tuitte haar lippen en maakte geluidjes en met haar slanke armen gebaarde ze door de tralies wat ze wilde.
Ik was op dat moment niks aan het eten en vroeg me af wat ze wou hebben. Want meestal bij chimps gaat bedelgedrag om eten.
Toen begreep ik dat ze mijn potlood wou...
July , tibo (het zogenaamde mongooltje) nadja en toto hebben getekend.
Ik heb hen niks geleerd , jeugdherrinneringen vermoed ik.
Ze tekenden allemaal anders , bij tibo bestond het meestal uit 1 kleur en heel minimalistisch.
July kon ik zelfs het papier in de kooi geven. Ze ruilde dan steeds 1 kleur voor een andere en op het einde kreeg ik soms de tekening.(voor een dadel ofzo) Ze koos ook de kleur heel zorgvuldig.
Die dingen bewaar je dan zeker....

zoorro

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door zoorro »

:lala (kuch , een paar keer hebben mensen me de vraag gesteld of die chimps ook hun naam en datum zetten , ik moet daar ontkennend op antwoorden - dat deed ik :lala )

Plaats reactie