Artis, de historie achter de tuin

Dierentuinen bestaan al langer dan vandaag, en sommige dierentuinen zijn ook reeds verdwenen. Over hen kan u hier meer lezen.
Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Artis, de historie achter de tuin

Bericht door Gorilla Gust »

Wel leuk om zulke oude ideeën over Artis te kunnen lezen, het geeft zeer zeker weer hoe gevoelig masterplannen waren (en zijn) aan veranderingen door de jaren heen. Waardoor het soms zelfs lijkt alsof ze er nooit geweest zijn...

Bedankt voor het delen! :)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2136
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:13

Re: Artis, de historie achter de tuin

Bericht door zoofreak »

Superinteressant Gerald, bedankt.
Het is met dit plan zoals met alle masterplannen: het is nooit helemaal slecht of goed.
Ik ben het met je eens dat de huidige plannen die respect hebben voor de historische waarde van het patrimonium, veel beter zijn.

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Artis, de historie achter de tuin

Bericht door Gerald »

De vraag over dwergnijlpaarden door het lid Blijdorpenaar bracht mij ertoe om eens te kijken hoe het deze dieren verging in Artis.

Op 24 april 1967 werd het Nijlpaardenhuis in gebruik genomen. Er werden diverse dieren gehuisvest:
- Nijlpaard
- Dwergnijlpaard
- Maleise tapir
- Zuid-Amerikaanse tapir
- Zeekoe

Met hoeveel dwergnijlpaarden er werd begonnen weet ik niet maar in 1975 begon men met vier dieren en werd een vijfde exemplaar geboren. Samenstelling per 31 december 1975: 2.3

Hiermee is als het goed is een vraag van Blijdorpenaar beantwoord: er is buiten Blijdorp in ieder geval één dwergnijlpaard geboren!

In 1980 waren nog twee dieren over, een mannetje en een vrouwtje. In 1984 verhuisde het mannetje naar onbekende plaats en bleef het vrouwtje over tot in ieder geval 1986. In 1988 waren er geen dwergnijlpaarden meer en dat zou ook zo blijven want in 1991 werd het huidige gorillaverblijf geopend.

Op deze foto uit de eerste helft van de jaren tachtig zie je het dwergnijlpaardenverblijf binnen. Links zie je nog juist eentje liggen. Op deze plaats wonen nu de gorilla's.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Lydia
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 161
Lid geworden op: 28 jul 2012, 23:00
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: Gent

Re: Artis, de historie achter de tuin

Bericht door Lydia »

Haha, efkes een ritje maken met een nijlpaard... :lala :D

Staan er daar eigenlijk nog veel oude gebouwen?

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Artis, de historie achter de tuin

Bericht door Gerald »

Lydia schreef:Haha, efkes een ritje maken met een nijlpaard... :lala :D

Staan er daar eigenlijk nog veel oude gebouwen?
In Artis staan nog redelijk wat oude gebouwen. Artis kent 26 rijksmonumenten met waarvan ook een paar geen gebouwen zijn maar gelukkig had ik ooit eens een lijstje gemaakt: viewtopic.php?f=89&t=4062&start=420

Gebruikersavatar
Lydia
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 161
Lid geworden op: 28 jul 2012, 23:00
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: Gent

Re: Artis, de historie achter de tuin

Bericht door Lydia »

Bedankt voor de link naar het topic! Ziet er wel de moeite uit.
Ik ga proberen na de winter een bezoekje te brengen!!! :)

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Artis, de historie achter de tuin

Bericht door Gerald »

Lydia schreef:Bedankt voor de link naar het topic! Ziet er wel de moeite uit.
Ik ga proberen na de winter een bezoekje te brengen!!! :)
Moet je zeker eens doen hoewel je tijdens de winter daar ook goed terecht kan hoor! Ik gebruik de koude en soms natte dagen vooral voor het Apen- en Vogelhuis, Reptielenhuis, Kleine Zoogdierenhuis en Aquarium. Ook zeer de moeite waard zijn het Insektarium en de Vlinderkas.

Maar snap ook wel dat als je daar niet zo vaak komt dat je liever tijdens een vrolijk zonnetje er rondloopt.

Toch heeft de winter ook wel z'n charmes:
Afbeelding

Johnny

Re: Artis, de historie achter de tuin

Bericht door Johnny »

Gerald schreef:De vraag over dwergnijlpaarden door het lid Blijdorpenaar bracht mij ertoe om eens te kijken hoe het deze dieren verging in Artis.

Op 24 april 1967 werd het Nijlpaardenhuis in gebruik genomen. Er werden diverse dieren gehuisvest:
- Nijlpaard
- Dwergnijlpaard
- Maleise tapir
- Zuid-Amerikaanse tapir
- Zeekoe

Met hoeveel dwergnijlpaarden er werd begonnen weet ik niet maar in 1975 begon men met vier dieren en werd een vijfde exemplaar geboren. Samenstelling per 31 december 1975: 2.3

Hiermee is als het goed is een vraag van Blijdorpenaar beantwoord: er is buiten Blijdorp in ieder geval één dwergnijlpaard geboren!

In 1980 waren nog twee dieren over, een mannetje en een vrouwtje. In 1984 verhuisde het mannetje naar onbekende plaats en bleef het vrouwtje over tot in ieder geval 1986. In 1988 waren er geen dwergnijlpaarden meer en dat zou ook zo blijven want in 1991 werd het huidige gorillaverblijf geopend.

Op deze foto uit de eerste helft van de jaren tachtig zie je het dwergnijlpaardenverblijf binnen. Links zie je nog juist eentje liggen. Op deze plaats wonen nu de gorilla's.

Afbeelding
Mooie foto's. Ik had wel gelezen dat ze in het verleden dwergnijlpaarden gehad hebben, maar niet dat ze ook nog in het huidige nijlpaardengebouw hebben gezeten.

Hoezo trouwens die opmerking over geboortes buiten Blijdorp? Alhoewel elke geboorte bij dwergnijlpaarden welkom is, zijn ze nu ook weer niet zo zeldzaam dat Blijdorp de enige tuin die er mee fokt ;) In Nederland sowieso nog Burgers en Gaiazoo.

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Artis, de historie achter de tuin

Bericht door Gerald »

Johnny schreef:Hoezo trouwens die opmerking over geboortes buiten Blijdorp? Alhoewel elke geboorte bij dwergnijlpaarden welkom is, zijn ze nu ook weer niet zo zeldzaam dat Blijdorp de enige tuin die er mee fokt ;) In Nederland sowieso nog Burgers en Gaiazoo.
Johnny, er was destijds gevraagd of er buiten Blijdorp nog meer tuinen in Nederland zijn waar dwergnijlpaarden waren geboren en bij toeval kon ik die vraag in mijn verhaaltje over de dwergnijlpaarden van Artis beantwoorden. Ik heb dus niet bewust gezocht of er ook elders nog van deze nijlpaardjes waren geboren, ik kwam het gewoon toevallig tegen.

Johnny

Re: Artis, de historie achter de tuin

Bericht door Johnny »

Gerald schreef:
Johnny schreef:Hoezo trouwens die opmerking over geboortes buiten Blijdorp? Alhoewel elke geboorte bij dwergnijlpaarden welkom is, zijn ze nu ook weer niet zo zeldzaam dat Blijdorp de enige tuin die er mee fokt ;) In Nederland sowieso nog Burgers en Gaiazoo.
Johnny, er was destijds gevraagd of er buiten Blijdorp nog meer tuinen in Nederland zijn waar dwergnijlpaarden waren geboren en bij toeval kon ik die vraag in mijn verhaaltje over de dwergnijlpaarden van Artis beantwoorden. Ik heb dus niet bewust gezocht of er ook elders nog van deze nijlpaardjes waren geboren, ik kwam het gewoon toevallig tegen.
Ik vond het gewoon raar, dat er iemand was die dacht dat ze alleen in Blijdorp waren geboren ;) De vraag zelf kan ik me niet herinneren ;)

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Artis, de historie achter de tuin

Bericht door Gerald »

Een brief vandaag op de mat gevallen gaf mij aanleiding tot onderstaand stukje historie uit Artis.

Afbeelding

Brief van G.F. Westerman aan A.H. Verster van Wulverhorst.

Amsterdam 15 April 1848

Weledelgestrenge Heer!

De Commissie voor Dierkundige bijdragen heeft ter plaatsing in de Bijdragen ontvangen - twee verhandelingen van den Heer H. Schlegel = de eene over Columba (Peristera) puella - de tweede Observations sur les pouillots - Zij heeft in hare vergadering van 10 ll U& met den Heer C.J. Temminck in Commissie benoemd om haar omtrent het opnemen dezen verhandelingen in de bijdragen te willen dienen van Consideratie en advies in hare vergadering van Mei Ek.
De Commissie vleit zich dat U& aan het verlangen der vergadering wel zult willen voldoen om daardoor hare werkzaamheden door eene voorlichting zult willen bevorderen.

De Commissie voornoemd

[G.F. Westerman]
Secretaris

U& ontvangt de verhandelingen met de daarbij
behoorende afbeeldingen door den Heer C.J. Temminck.


NB: U& = Uedele, &k = Eerstkomend

In 1848 werd door het bestuur van Artis een commissie in het leven geroepen om de oprichting van een wetenschappelijk tijdschrift voor te bereiden. De commisie bestond onder andere uit W. Vrolik (voorzitter) en G.F. Westerman (secretaris) en blijkens bovenstaande brief werd op een vergadering van 10 april 1848 de heer C.J. Temminck (directeur van het Rijksmuseum voor Natuurlijke Historie in Leiden) en de adressant aan die commissie toegevoegd.

Met een circulaire aan "eenige Honoraire en Effectieve Leden" werd om bijdragen gevraagd. [12 april 1848, in collectie: 001.038] en Hermann Schlegel was één van de eersten die enkele bijdragen aandroeg:
- Over eene nieuwe soort van Duif, van de kust van Guinea, Columba (Peristera) Puella, door H. Schlegel. (Met eene Plaat.)
- Observations sur le Sous-Genre des Poillots (Ficedula), et Notamment sur le Pouillot luscinole, Silvia (Fic.) Polyglotta, de Vieillot, par H. Schlegel

Schlegel was destijds werkzaam in het Rijksmuseum voor Natuurlijke Historie (later volgde hij Temminck op als directeur)

Abraham Hendrik Verster van Wulverhorst heeft samen met Schlegel het boek Traité de Fauconnerie (Leiden, 1844) geschreven en daarom was het vragen om zijn deskundigheid bij het beoordelen van de ingezonden bijdragen ook niet zo verwonderlijk immers hij hoorde in het bekende wereldje van natuurkundigen. Voeg daaraan toe dat de voorzitter van de Commissie Dierkundige Bijdragen, Willem Vrolik, hoogleraar in de ontleed- en heelkunde ook uit dat wereldje kwam en dan is het meteen duidelijk dat deze mannen onderlinge contacten hadden en samen gingen werken aan het nieuwe tijdschrift.

Het vervolg van deze brief was de uitnodiging voor een vergadering van de commissie in mei 1848 waarvoor C.J. Temminck en A.H. Verster van Wulverhorst waren uitgenodigd om hun deskundige mening over de ingezonden bijdragen te leveren. Het is niet verwonderlijk dat de twee bijdragen van Schlegel goedgekeurd werden voor de eerste uitgave van het tijdschrift. Ook een derde bijdrage van J.L.C. Schroeder van der Kolk (ook al zo'n bekende naam uit het "wereldje", hij vertaalde later nog het bekende "On the origin of species by means of natural selection" van Charles Darwin) en Willem Vrolik: Nasporingen omtrent de Vaatvlechten bij onderscheiden Diervormen, haalde de eerste publicatie.

In september 1848 verscheen Aflevering 1, van Bijdragen tot de Dierkunde met de drie hiervoor genoemde bijdragen voorzien van fraaie hand ingekleurde prenten. Hiermee voldeed Artis aan hun zelf opgelegde plicht om niet alleen te leren van de natuur maar ook om dit naar het publiek toe uit te dragen. De Bijdragen bestaan tot op de dag van vandaag al wordt het sinds 1939 niet meer door Artis uitgegeven maar ging het over naar de Universiteit van Amsterdam.

NB: Los van bovenstaand verhaal maar om de verwevenheid van de genoemde namen aan te geven. De broer van Willem Vrolik, dr. Agnites Vrolik (oud-minister en gemeenteraadslid van Den Haag) werd in 1863 de voorzitter van het Koninklijk Zoölogisch-Botanisch Genootschap van Acclimatatie van Den Haag. Was het daarom zo verwonderlijk dat Artis een paar jaren na de opening een Wisent aan de Haagse dierentuin schonk?

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Artis, de historie achter de tuin

Bericht door Apenarend »

Thx Gerard, het valt mij op dat er in die tijd regelmatig in het Frans werd geschreven. Was Frans ook in Nederland in die tijd de taal van de elite?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Artis, de historie achter de tuin

Bericht door Gorilla Gust »

Apenarend schreef:Thx Gerard, het valt mij op dat er in die tijd regelmatig in het Frans werd geschreven. Was Frans ook in Nederland in die tijd de taal van de elite?
Ja, tussen de 17de en 19de eeuw was het Frans ook in Nederland vaak de taal van de elite.

En als ik het wapen van Nederland ga bekijken, heb ik zo de indruk dat ze hun Frans verleden (ook zij behoorde ooit tot het Franse rijk) niet volledig zijn vergeten: http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... rlands.svg

:google:
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Artis, de historie achter de tuin

Bericht door Gerald »

Tegenwoordig worden wetenschappelijke publicaties in het Engels gedaan maar in de 19e eeuw was dat in Nederland vooral in het Frans en Duits. Dit blijkt ook uit de latere publicaties in Bijdragen tot de Dierkunde waarvan sommige zelfs geheel in het Frans zijn.

Onder de elite was Frans inderdaad een veel gebezigde taal.

Johnny

Re: Artis, de historie achter de tuin

Bericht door Johnny »

Gorilla Gust schreef:
Apenarend schreef:Thx Gerard, het valt mij op dat er in die tijd regelmatig in het Frans werd geschreven. Was Frans ook in Nederland in die tijd de taal van de elite?
Ja, tussen de 17de en 19de eeuw was het Frans ook in Nederland vaak de taal van de elite.

En als ik het wapen van Nederland ga bekijken, heb ik zo de indruk dat ze hun Frans verleden (ook zij behoorde ooit tot het Franse rijk) niet volledig zijn vergeten: http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... rlands.svg

:google:
Het was in die tijd ook gewoon de internationale taal. Hetzelfde als Engels nu. Heeft op zich weinig te maken met de Franse bezetting, het was gewoon gebruikelijk.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Artis, de historie achter de tuin

Bericht door Gorilla Gust »

Johnny schreef:Het was in die tijd ook gewoon de internationale taal. Hetzelfde als Engels nu. Heeft op zich weinig te maken met de Franse bezetting, het was gewoon gebruikelijk.
Frankrijk is altijd, nu en in het Oude Europa, een grote speler geweest. Maar zonder de Franse bezetting had de Franse taal wellicht niet zo ver verspreid geweest. Het feit dat Frankrijk even een gigantische speler was op het historische vlak heeft namelijk ook wel te maken met de bezetting van andere gebieden. Als je je gezag aan andere oplegt, dan volgt de taal vrij snel. En wie het nieuwe regime genegen is (de elite zwikt hier al vlug voor uit eigenbelang en behoudendheid) neemt uiteraard ook die taal over.

Dat we de Franse taal nu nog her en der zien opduiken in onze historische dierentuinen is bijgevolg niet alleen normaal, maar ook best leerzaam. Maar weinig mensen staan echt stil bij het verleden, nochtans zijn stadsdierentuinen dé perfecte plek om bezoekers te wijzen op onze rijke geschiedenis. Zowel Artis als Antwerpen kunnen daar mijn inziens op inspelen (en doen dat ook al op diverse vlakken).
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Max
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 666
Lid geworden op: 27 okt 2015, 20:54
Favoriete dierentuin: Artis, Blijdorp

Re: Artis, de historie achter de tuin

Bericht door Max »

Laatst was er bij MAX geheugentrainer een fragment over het nijlpaardenhuis.
http://www.npo.nl/max-geheugentrainer/0 ... W_03027555
Dieren zijn het mooiste op de planeet!
Laten we ze dan ook beschermen!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Artis, de historie achter de tuin

Bericht door Gorilla Gust »

Artis wilde in de jaren zestig graag zeekoeien hebben. Toen een verblijf voor ze was gebouwd, bleek er in de handel echter geen zeekoe te krijgen te zijn. We lezen (en kijken) mee met NH nieuws.nl

http://www.nhnieuws.nl/nieuws/212935/NH ... n-Suriname
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Artis, de historie achter de tuin

Bericht door Gerald »

Aansluitend op het zeekoeienverhaal in de vorige post zet ik hier een verslagje van mijn uitzoekwerk welke ik eerder op de FB-pagina van Artis-fans heb geplaatst. Past hier ook wel denk ik. ;)

Zeekoeien in Artis, een chronologisch overzicht.

Ik heb nu alle lectuur doorzocht en het volgende overzicht kunnen maken van de geschiedenis van de zeekoeien in Artis. Het plaatje is nog niet helemaal compleet maar voorlopig is dit het resultaat. Met uitgebreide bronvermelding zodat je het zelf ook nog een kan nalezen. Onderaan vind je een overzicht per jaar met de namen van de toen aanwezige dieren.

De eerste zeekoe van Artis werd half mei 1928 gevangen in het Amazonegebied in Brazilië (Ayapua-rivier) en arriveerde op 15 juli 1928 in Amsterdam. Hij leefde er maar liefst ruim 15 jaar en overleed in december 1943.
Dit dier woonde in een bassin in een aanbouw van het Duivenhuisje / Oude Broedmachinehuisje. Deze aanbouw is reeds lang verdwenen maar het Duivenhuisje bestaat nog wel en is momenteel in afwachting van restauratie (staat naast het prairiehondjes-verblijf). [bron: Artis, jrg.12, nr.5, p.153]

In het voorjaar van 1966 komt in het nieuw gebouwde Nijlpaardenhuis het bassin voor de zeekoeien gereed. Officiële opening van het Nijlpaardenhuis was pas op 26 april 1967, maar het zeekoeienbassin was toen al volop in gebruik (Artis, Pieter Smit, p.344)

Nickie / Bram, in Artis: 18 oktober 1966 tot eind 1967/begin 1968
Leefde ruim een jaar in Artis (Artis, jrg.13, nr.2, p.65 (juli-augustus 1967), opmerking over bepaald gedrag: "dit typische verschil in gedrag van beide dieren bestaat [...] ook nu nog") maar over zijn dood wordt nergens iets vermeld. Aanwijzing in Artis, jrg.17, nr.1, p.8 (mei-juni 1971) is de opmerking dat Archie "de afgelopen vier jaren" moederziel alleen was en dat men in die periode diverse pogingen ondernam om een vrouwelijk exemplaar te vinden. Maar de belangrijkste aanwijzing komt uit jrg.28, nr.3, p.86 waar staat dat hij ruim een jaar in Artis geleefd heeft.
Nickie is vernoemd naar de vangstplaats Nickerie in Suriname. In Artis, jrg.28, nr.3, p.86 wordt echter naar hem verwezen onder de naam "Bram". Wel vreemd is dat de auteur ook verwijst naar het uitgebreide verslag van Dick Dekker in de jaargangen 12 en 13 maar niet de door hem genoemde namen overneemt. Zou dit later - door de verzorgers? - zijn aangepast?

Archie / Joop, in Artis: 18 oktober1966 - 20 mei 2002
Archie is vernoemd naar het schip Archimedes van de KNSM waarmee de eerste twee dieren van Suriname naar Nederland werden gebracht. Archie kwam ook uit Nickerie in Suriname. Alhoewel er steeds naar Archie verwezen wordt wordt hij in Artis, jrg.23, nr.4, p.114 "Jopie" genoemd en in Artis, jrg.28, nr.3, p.86 wordt hij ook, en alweer onderverwijzing naar het mannetje van 1966, "Joop" genoemd. Wel vreemd is dat de auteur ook verwijst naar het uitgebreide verslag van Dick Dekker in de jaargangen 12 en 13 maar niet de door hem genoemde namen overneemt. Zou dit later - door de verzorgers? - zijn aangepast?
Archie / Joop overleed op 20 mei 2002 door ouderdom. Artis besluit om te stoppen met de zeekoeien in de collectie (Artis Jaarverslag 2002). De laatste (Bertus) zal later worden verzonden naar een andere tuin en het bassin zal worden gesloten (Artis, jrg.48, nr.4, p.101).

Men kocht aanvankelijk vier dieren in 1966 maar tijdens de overtocht kwam het schip in een zware storm en overleed een jong dier uit Georgetown op 14 oktober en een dag later een jong vrouwtje. [bron: Artis, jrg.13, nr.2, p. 62]

Marie, september 1972 - 17 september 1997
Zij kwam uit Guyana (Artis, jrg.23, nr.4, p.111, aangekomen in Artis in september 1972, Artis, jrg.23, nr.4, p.111) en was, voor zover bekend, de tweede zeekoe in gevangschap die een jong ter wereld bracht. De eerste was in 1975 in Miami Seaquarium (Artis, jrg.23, nr.3, p.74). Hoewel er echter in Miami ook al in de jaren dertig van de vorige eeuw een jong in gevangenschap is verwekt en mogelijk zelfs nog eerder. Gevangen drachtige zeekoeien waren er ook al eerder.
Marie was nog jong toen ze in Artis kwam (Artis, jrg.23, nr.4, p.114), haar naam wordt voor het eerst genoemd in Artis, jrg.28, nr.3, p.86 met daarbij nog de vreemde vermelding dat ze uit Essen afkomstig zou zijn.
Marie overleed in 1997 en kreeg 7 jongen waarvan één doodgeboren. Bertus was haar laatste jong in april 1997 (Artis, jrg.43, nr.4, p.105).

Lamantinus / Tinus, 08-08-1977, eerste zeekoe in Artis geboren. Moeder is Marie, vader is Archie / Joop. Tinus verhuisd in 1981 "on breeding loan" naar Antwerpen (Artis Jaarverslag 1981, Artis, jrg.28, nr.3, p.87)

Onbekend mannetje, geboren in 1989. Moeder is Marie, vader is Archie / Joop.

Onbekend vrouwtje, geboren in 1991. Moeder is Marie, vader is Archie / Joop.

Daphne, geboren in 1994. Moeder is Marie, dit was haar vijfde (levend geboren) jong (Artis, jrg.43, nr.2, p.37, Artis, jrg.43, nr.4, p.105), vader is Archie / Joop.

Bertus, geboren in april 1997. Moeder is Marie, dit was haar zesde (levend geboren) jong (Artis, jrg.43, nr.2, p.37, Artis, jrg.43, nr.4, p.105)
24 oktober 2002 verzonden naar Randers in Denemarken alwaar hij samen met twee vrouwtjes komt te wonen (Artis, jrg.48, nr.4, p.101, Artis, jrg.48, nr.6, p.164, Jaarverslag 2002, p.53)

Oktober 2002 sluit het zeekoeienbassin.


Bronnen:

Pieter Smit, Artis, Amsterdam 1988

Artis, jrg.12, nr.5, p.148 e.v.
Artis, jrg.12, nr.6, p.184 e.v.
Artis, jrg.13, nr.1, p.28 e.v.
Artis, jrg.13, nr.2, p.58 e.v.
Artis, jrg.17, nr.1, p.8 e.v.
Artis, jrg.17, nr.2, p.48 e.v.
Artis, jrg.17, nr.3, p.84 e.v.
Artis, jrg.18, nr.4, p.111
Artis, jrg.23, nr.3, p.74
Artis, jrg.23, nr.4, p.111 e.v.
Artis, jrg.28, nr.3, p.86-87
Artis, jrg.43, nr.2, p.37
Artis, jrg.43, nr.4, p.105
Artis, jrg.46, nr.5, p.138
Artis, jrg.48, nr.4, p.101
Artis, jrg.48, nr.6, p.164

Artis Jaarverslag 1972
Artis Jaarverslag 1973
Artis Jaarverslag 1975
Artis Jaarverslag 1977
Artis Jaarverslag 1979
Artis Jaarverslag 1981
Artis Jaarverslag 1984
Artis Jaarverslag 2002

Levende have inventory 1985
Levende have inventory 1986
Levende have inventory 1989
Levende have inventory 1991
Levende have inventory 1993
Levende have inventory 1995
Levende have inventory 1996
Levende have inventory 1998
Levende have inventory 1999
Levende have inventory 2000

Overzicht:
1966: 2.0 (Archie/Joop en Nickie/Bram)
1967: 2.0 (Archie/Joop en Nickie/Bram)
1968: 1.0 (Archie/Joop)
1969: 1.0 (Archie/Joop)
1970: 1.0 (Archie/Joop)
1971: 1.0 (Archie/Joop)
1972: 1.1 (Archie/Joop en Marie) (ingekomen 0.1 (Marie))
1973: 1.1 (Archie/Joop en Marie)
1974: 1.1 (Archie/Joop en Marie)
1975: 1.1 (Archie/Joop en Marie)
1976: 1.1 (Archie/Joop en Marie)
1977: 2.1 (Archie/Joop, Marie en Lamantinus/Tinus) (8 augustus 1977 geboorte van mannetje Lamantinus/Tinus)
1978: 2.1 (Archie/Joop, Marie en Lamantinus/Tinus)
1979: 2.1 (Archie/Joop, Marie en Lamantinus/Tinus)
1980: 2.1 (Archie/Joop, Marie en Lamantinus/Tinus)
1981: 1.1 (Archie/Joop en Marie) (Lamantinus verhuisd naar Antwerpen "on breeding loan" en daar bij een vrouwtje geplaatst)
1984: 1.1 (Archie/Joop en Marie)
1985: 1.1 (Archie/Joop en Marie)
1986: 1.1 (Archie/Joop en Marie)
1988: 1.1 (Archie/Joop en Marie)
1989: 2.1 (Archie/Joop, Marie en onbekend mannetje) (een mannetje geboren)
1990: 1.1 (Archie/Joop en Marie)
1991: 1.2 (Archie/Joop, Marie en onbekend vrouwtje) (een vrouwtje geboren) + uitgeleend aan Burgers' Zoo 1.0
1992: 1.2 (Archie/Joop, Marie en onbekend vrouwtje)
1993: 1.2 (Archie/Joop, Marie en onbekend vrouwtje) + uitgeleend aan Burgers' Zoo 1.0
1994: 1.2 (Archie/Joop, Marie en Daphne) (geboren 0.1, Daphne) + uitgeleend aan Burgers' Zoo 1.0 en aan Nürnberg 0.1
1995: 1.2 (Archie/Joop, Marie en Daphne) + uitgeleend aan Burgers' Zoo 1.0 en aan Nürnberg 0.1
1996: 1.2 (Archie/Joop, Marie en Daphne) + uitgeleend aan Burgers' Zoo 1.0 en aan Nürnberg 0.1
1997: 2.0 (Archie/Joop en Bertus) (0.1 gestorven (Marie) en 1.0 geboren, Bertus) + uitgeleend aan Burgers' Zoo 1.0, aan Nürnberg 0.1 en aan Zoo St Aignan 0.1 (Daphne)
1998: 2.0 (Archie/Joop en Bertus)
1999: 2.0 (Archie/Joop en Bertus)
2000: 2.0 (Archie/Joop en Bertus)
2001: 2.0 (Archie/Joop en Bertus)
2002: 0.0 (overleden 1.0 (Joop), vertrokken 1.0 (Bertus) naar Randers Regnskov in Denemarken

Theo

Re: Artis, de historie achter de tuin

Bericht door Theo »

Het dier dat uitgeleend was aan Burgers is (Laman)tinus, hij leeft sinds een paar jaar in Parijs (Vincennes).

Plaats reactie