Serpentarium, Blankenberge

Dierentuinen bestaan al langer dan vandaag, en sommige dierentuinen zijn ook reeds verdwenen. Over hen kan u hier meer lezen.
harimau

Re: Nieuwstopic Serpentarium

Bericht door harimau »

Baardagamen zijn even aai-baar als vele andere massaal gefokte reptielen... :EK:

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Nieuwstopic Serpentarium

Bericht door Dbelgian »

Aai-baar ok, maar ze laten ze lang in dezelfde handen, het zijn woestijnbewoners en zijn dus eigenlijk niet echt voorzien op allerhande vochtziekten, zoals schimmels.

Mike R

Re: Nieuwstopic Serpentarium

Bericht door Mike R »

Ik vind geen enkel reptiel aaibaar, natuurlijk kan een Baardagaam hier beter tegen dan andere reptielen maar dat maakt hen geen knuffeldier. Ik vind het zeer onverstandig met reptielen rond te lopen om hen te laten aaien en hanteren door bezoekers. Verspreiding van ziektes en parasieten speel je hiermee in de hand.
Een echte 'zoo' hoort dit niet te doen vind ik, zo vind ik ook dat bijvoorbeeld Dierenpark Amersfoort behoorlijk fout bezig is met de 'koele knuffel's' waarbij ze reptielen laten hanteren door bezoekers.
Amersfoort heeft hier misschien niet veel invloed op, gezien dit waarschijnlijk uit het hogere bestuur komt. Het Serpentarium lijkt me wat 'gelijkwaardiger' qua 'rangen' en lijkt me dit volkomen onnodig.

Maargoed, ik denk dat we het hierbij moeten laten gezien het een nieuwstopic is.

Mike

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Serpentarium

Bericht door Gorilla Gust »

Mike R schreef:Het Serpentarium lijkt me wat 'gelijkwaardiger' qua 'rangen' en lijkt me dit volkomen onnodig.
De 'kus een kikker' klassen die je als bezoeker in de Antwerpse Zoo (eveneens een KMDA-tuin) kan bijwonen zijn je bekend? Ik meen toch dat deze nog steeds bestaan, ik heb ze in het verleden vaak bezocht. Het contact ziet er me min of meer gelijkwaardig uit voor zover ik dit kan oordelen aan de hand van een youtube-video. ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2778
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: Nieuwstopic Serpentarium

Bericht door Boomkangoeroe »

Tja ook in de zoo doen ze dit , ik persoonlijk ben dan weer van mening dat dit wel moet kunnen..., ik verduidelijk mezelf hier graag bij. Door dit te doen kun je sommige mensen ook afleren schrik op te bouwen voor deze beesten en krijgen deze dieren ook sneller een plaatsje toevertrouwd thuis. Wilde exemplaren dan wel, echt een terrarium hype moet het zeker ook niet worden zoals wel gekend is bij de roodwaterschildpadjes (met alle gevolgen vandien). Maar soorten zoals de ringslang en hagedissen die toch de laatste jaren ook wel ergens hun verspreidingsgebied uitbereiden krijgen zo ook wel een kans als de mensen hen niet meer aanzien als een gevaar. Maar hen wel kennen als bv een goede natuurlijke vijand van al die muizen in hun tuin en dit dier die zich in hun tuin vestigde dan ook respecteren. En net dat moet er mij inziens wel meer gezegd worden in deze voorstellingen. Er wordt info gegeven over soorten slangen enzo maar eer wordt bijna nooit eens stilgestaan omtrend de problematiek van de exoten en over de bedreigingen/ noden van inheemse soorten, jammer!

Mike R

Re: Nieuwstopic Serpentarium

Bericht door Mike R »

De kus een kikker is mij helaas niet bekend, ik zal er straks eens naar zoeken. Maar als dit gelijkwaardig is aan Amersfoort en Blankenberge, blijft mijn mening hetzelfde.

@ Boomkangoeroe Mike,
Ik ben er zeker niet op tegen bezoekers kennis te laten maken met dieren, ik ben wel tegenstander van deze manier van doen, om de redenen die ik in mijn vorige posts heb gegeven. Daarbij komt natuurlijk ook stress kijken, maar bij Baardagamen en Rattenslangen is dat natuurlijk ook weer een discussiepunt.
Ikzelf zie liever de voorlichting op een andere manier, in de vorm van een lezing, of iets soortgelijks als een lezing maar dan wat 'gezelliger' voor kids. Dat lijkt me ten alle tijden beter voor het dier, en het dier ondervind veel minder stress.

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2778
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: Nieuwstopic Serpentarium

Bericht door Boomkangoeroe »

Hier ziet u de 'kus een kikker' klassen die je als bezoeker kunt volgen in de Antwerpse Zoo nabij het planetarium.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Nieuwstopic Serpentarium

Bericht door Dbelgian »

Neenee, dat is tegenwoordig "neus aan neus met een python" dacht ik (was vorige zomer toch) al denk ik niet dat ze dat nog gaan doen doordat de op de luchthaven inbeslag genomen en in de zoo geplaatste tijgerpythons allemaal geveld/bezweken zijn door een of andere ziekte, nu hebben ze nog maar 1 ipv 4 tijgerpythons in het verblijf.

zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2136
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:13

Re: Nieuwstopic Serpentarium

Bericht door zoofreak »

neus aan neus met een python
Het is 'oog in oog met de python' en tot vorige week stond dat nog gewoon op de activiteitenkalender..

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2778
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: Nieuwstopic Serpentarium

Bericht door Boomkangoeroe »

Inderdaad sorry ik vergiste mij van naam maar dit gaat nog steeds door zoals zoofreak aanhaalde, maar voor mij mag dit blijven mits ze ook een woordje uitleg geven over de wantoestanden in belgie inzake van de illigale handel en particuliere "huisdieren".

Hippo

Re: Nieuwstopic Serpentarium

Bericht door Hippo »

Dbelgian schreef:Neenee, dat is tegenwoordig "neus aan neus met een python" dacht ik (was vorige zomer toch) al denk ik niet dat ze dat nog gaan doen doordat de op de luchthaven inbeslag genomen en in de zoo geplaatste tijgerpythons allemaal geveld/bezweken zijn door een of andere ziekte, nu hebben ze nog maar 1 ipv 4 tijgerpythons in het verblijf.
Volgens mij zijn de dieren die gebruikt worden in de klassen in het Melkerijgebouw andere dieren dan die in het Reptielengebouw zitten. Dus die hebben weinig met elkaar te maken.

Als mensen over het hanteren van reptielen in presentaties willen verder praten, kunnen we altijd een apart topic openen. ;)

Hippo

Re: Nieuwstopic Serpentarium

Bericht door Hippo »

En we zullen ook eens een bouwfoto uit het Serpentarium posten. :D

Afbeelding

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Serpentarium

Bericht door Gorilla Gust »

Woensdag 10 september was een heel speciale dag voor Gust, onze Roodstaartmeerval. Hij werd vervoerd naar zijn nieuwe stek(je). We waren al een tijdje op zoek naar een nieuwe thuis voor Gust. Gezien zijn omvang was dit niet zo makkelijk. Via de ZOO van Antwerpen hebben dé perfecte plats gevonden, het Serpentarium in Blankenberge.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=TLLWIZmYULA#[/youtube]

https://www.youtube.com/watch?v=TLLWIZmYULA

Steeds weer onderweg enzo(o)!

zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2136
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:13

Re: Nieuwstopic Serpentarium

Bericht door zoofreak »

Grappig. Ik was onlangs nog in die winkel en maakte toen al de bedenking dat die meerval beter in de Zoo zou zitten, bij zijn soortgenoten. Het is dus Serpentarium geworden :) .

Gebruikersavatar
Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Berichten: 3812
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:22
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Locatie: Het forum
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Serpentarium

Bericht door Laafsekikker »

Zes helmkopleguaantjes geboren in Serpentarium Blankenberge
Uitzonderlijke geboortes voor reptielenzoo aan de kust
In het Serpentarium Blankenberge zijn zes pasgeboren helmkopleguaantjes te bewonderen. Op 14 augustus kwamen ze uit het ei en ze doen het erg goed. De geboorte is uitzonderlijk, want kweken met deze groene reptielen uit Midden-Amerika is niet eenvoudig. Inmiddels heeft de mama al weer nieuwe eieren gelegd, dus hopelijk krijgen de zes binnenkort een hoop broertjes en zusjes.

Afbeelding
Helmkopleguaan © Serpentarium

Helmkopleguanen
Vorig jaar werd er een nieuw vrouwtje aan de man voorgesteld. Dat leverde toen niets op. Nu blijken de leguanen toch aan het paren te zijn geslagen. Een helmkopleguaankoppel komt in de natuur enkel bij elkaar om zich voort te planten, maar in het Serpentarium wonen de dieren gezellig samen. Na de bevruchting kunnen vrouwtjes gedurende tien maanden drie keer eitjes leggen. Dat gebeurt in een ondiep holletje. Per legsel kunnen er tot negen eieren gelegd worden. Na ongeveer drie maanden breken de jongen uit het ei, dat doen ze met behulp van de eitand op hun snuit. Deze tand valt af kort na de geboorte.

Reptielenzoo aan de kust
Wist je dat je in het Serpentarium tijdens de weekends en schoolvakanties een tamme slang kunt vasthouden? Wie dat durft, krijgt achteraf een diploma Slangen Aaien! Sinds 2009 maakt het Serpentarium deel uit van de KMDA vzw die ook ZOO Antwerpen, Planckendael, het vernieuwde Elisabeth Center Antwerp en natuurreservaat De Zegge onder haar hoede heeft. Het

Serpentarium kreeg een nieuw elan met vernieuwde educatie, een nieuwe shop en toegang en een verbeterde service naar de klant. Bovendien kan de reptielenzoo rekenen op de wetenschappelijke en toeristische expertise van de ZOO en Planckendael.


Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Nieuwstopic Serpentarium

Bericht door Joost »

Serpentarium Blankenberge met sluiting bedreigd
Bron en meer:http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio ... /1.2641696


seborga
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2048
Lid geworden op: 30 jun 2011, 15:42
Favoriete dierentuin: Planckendael
Locatie: België

Re: Nieuwstopic Serpentarium

Bericht door seborga »

Reptielen en slangen vertrekken, “omdat de huur veel te hoog is
30/06/2016 om 05:35

Acht jaar zit het Serpentarium op de huidige locatie, maar die plek verlaat het mogelijk voor een ander pand op de Zeedijk. Foto: jve

Het Serpentarium gaat zijn laatste zomer in op zijn huidige locatie. Uitbater KMDA weigert het huurcontract van het pand te verlengen. Volgens het KMDA ligt de huurprijs - ondanks een toegeving van 25 procent van de verhuurder - nog altijd te hoog. “De toekomst zal moeten uitwijzen of het Serpentarium eventueel kan verhuizen naar een andere locatie.”
Het Blankenbergs Serpentarium verlaat zijn huidige locatie op de Zeedijk nog voor het einde van 2016. Het KMDA, de uitbater van het Serpentarium, en Patribel, de verhuurder van het pand waar het Serpentarium gevestigd is, vonden geen vergelijk over een nieuwe huurovereenkomst. De huur van het pand - maandelijks 6.000 euro - zou volgens het KMDA momenteel te hoog zou zijn, waardoor de attractie met ongeveer 50.000 bezoekers per jaar niet rendabel is.

Het stadsbestuur probeerde nog te bemiddelen tussen huurder en verhuurder en dat leverde een nieuw voorstel op waardoor het pand 25 procent goedkoper gehuurd kon worden. Het KMDA kon zich opnieuw niet vinden in het voorstel, waardoor het nu een einde maakt aan het huurcontract.

Het Serpentarium blijft deze zomer nog open, maar voor 31 december 2016 moet het pand onherroepelijk ontruimd zijn. Of een verhuizing aan de orde is, lijkt niet meteen zeker. Het KMDA weegt nu alle opties af en heeft naar eigen zeggen zijn oog al laten vallen op een ander, groter en goedkoper pand op de Zeedijk. Al is daar zeker nog geen uitsluitsel over, want ook een verhuizing kost een flinke duit.

Bron: http://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160629_02363090


Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Serpentarium

Bericht door Gorilla Gust »

Is de huur dan de afgelopen jaren zoveel gestegen boven hun verwachtingen uit? Het lijkt me dat dit probleem toch al gekend was bij de overname niet? Hopelijk kan het alsnog binnen Blankenberge blijven en lokaal verhuizen.

Of wordt het tijd dat ze dit (qua oppervlakte beperkt) concept in Planckendael of Antwerpen verwerken (qua plaats kijk ik dan al snel naar Planckendael uiteraard) en stoppen met een aparte derde vestiging?
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Serpentarium

Bericht door Apenarend »

Gorilla Gust schreef:Is de huur dan de afgelopen jaren zoveel gestegen boven hun verwachtingen uit? Het lijkt me dat dit probleem toch al gekend was bij de overname niet? Hopelijk kan het alsnog binnen Blankenberge blijven en lokaal verhuizen.

Of wordt het tijd dat ze dit (qua oppervlakte beperkt) concept in Planckendael of Antwerpen verwerken (qua plaats kijk ik dan al snel naar Planckendael uiteraard) en stoppen met een aparte derde vestiging?
Ik denk dat ze de overname als een opportuniteit zagen en dat de huurlast sowieso een blok aan het been was. De reden waarom het serpentarium te koop stond zal ook daar wel mee te maken hebben gehad.

Aangezien PL continentaal is ingedeeld wordt het herplaatsen wel iets van lange adem, mochten ze daarvoor opteren.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Rafiaan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 795
Lid geworden op: 24 jul 2013, 14:35
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Zoologischer Garten Köln

Re: Nieuwstopic Serpentarium

Bericht door Rafiaan »

Facebook ZOO Antwerpen:

Gisteren kregen zes korenslangen, 5 vuurbuikpadjes & een koppeltje rode Tejus een nieuw plekje in het Serpentarium van Blankenberge. ZOO Antwerpen zorgde voor een goede thuis voor de dieren na de sluiting van Aquatopia


Plaats reactie