Dierenpark Emmen

Dierentuinen bestaan al langer dan vandaag, en sommige dierentuinen zijn ook reeds verdwenen. Over hen kan u hier meer lezen.
Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Dierenpark Emmen

Bericht door Gorilla Gust »

Wildlands bracht afgelopen week de schedel van het nijlpaard Winston naar het Rensenpark, dit in verband met een film van RTV Drenthe die later dit jaar zal worden uitgezonden.

De schedel van Winston, die in 1980 op 36-jarige leeftijd in het Noorder Dierenpark overleed, bevindt zich normaal in het depot van Wildlands. De verhuis vond plaats voor een tv-opname die laat zien hoe het is om in en bij een dierenpark op te groeien. We kennen Winston namelijk ook van de cover van het recente boek 'Het dierenpark van mijn vader' door Jan Oosting over het oude (Noorder)dierenpark Emmen.

https://www.facebook.com/jan.oosting.52 ... CO%2CP-y-R
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Dierenpark Emmen

Bericht door Joost »

Gorilla Gust schreef:
24 sep 2021, 10:20
De schedel van Winston, die in 1980 op 36-jarige leeftijd in het Noorder Dierenpark overleed, bevindt zich normaal in het depot van Wildlands.
Dat klopt niet helemaal, de schedel van Winston is sinds dit jaar te zien op een van de kasten in de Serenga Lodge. Hier ligt overigens op een andere kast ook de schedel van neushoornman Bort, ook bekend uit het oude dierenpark. De schedel van Winston is te zien op deze foto die ik al eens eerder hier op het forum had gepost:
Afbeelding

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Dierenpark Emmen

Bericht door Joost »

Jaap Rensen is afgelopen vrijdag overleden. Jaap stond samen met zijn vrouw Aleid jarenlang aan het roer van het dierenpark in Emmen. Samen waren ze mede verantwoordelijk voor grote vernieuwingen in het Nederlandse dierentuinlandschap.

Oud-dierentuindirecteur Jaap Rensen (92) overleden
Bron en meer: https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/176983 ... -overleden


Gebruikersavatar
Fryzers
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 105
Lid geworden op: 31 dec 2021, 18:41
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Dierenpark Emmen

Bericht door Fryzers »

https://www.google.com/maps/@52.7850527 ... 312!8i6656 - Altijd een rondgang willen maken door het Emmen dierenpark? Dat kan! Kleine kanttekening is dat je niet in gebouwen kan of indoorstukken, beetje jammer. Maar dat mag de pret niet drukken. Have fun!
- You dont take an animal picture, you make it!

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Dierenpark Emmen

Bericht door Zoozot »

Pieter Liter schreef:
08 jan 2022, 00:01
https://www.google.com/maps/@52.7850527 ... 312!8i6656 - Altijd een rondgang willen maken door het Emmen dierenpark? Dat kan! Kleine kanttekening is dat je niet in gebouwen kan of indoorstukken, beetje jammer. Maar dat mag de pret niet drukken. Have fun!
Grappig, in de jaren dat het oude dierenpark pas gesloten was heb ik ook nog wel eens met Google Streetview door het park gelopen, maar ik dacht dat dat inmiddels niet meer mogelijk was. Hoe kom je aan deze link? :)

Gebruikersavatar
Fryzers
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 105
Lid geworden op: 31 dec 2021, 18:41
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Dierenpark Emmen

Bericht door Fryzers »

Ik was opzoek naar wat referentie materiaal voor een klein Planet Zoo projectje, en kwam via Google Afbeeldingen per toeval op deze link terecht.
- You dont take an animal picture, you make it!

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Dierenpark Emmen

Bericht door Zoozot »

Wat er op het internet allemaal niet rondzwerft :) Alleszins leuk om het hier te delen.

Gebruikersavatar
ZooMan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 jul 2021, 19:19
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: België

Re: Dierenpark Emmen

Bericht door ZooMan »

Pieter Liter schreef:
08 jan 2022, 00:01
https://www.google.com/maps/@52.7850527 ... 312!8i6656 - Altijd een rondgang willen maken door het Emmen dierenpark? Dat kan! Kleine kanttekening is dat je niet in gebouwen kan of indoorstukken, beetje jammer. Maar dat mag de pret niet drukken. Have fun!
Zeer leuk! Ik heb altijd al spijt gehad dat ik niet naar het park ben geweest voor het sloot, dit maakt het toch al voor een deeltje goed ;) . Dit kun je wel bij meerdere dierenparken, ook bij bv. Pakawi Park (toenmalige Olmense Zoo) zijn er beelden op Google Maps van 2010.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Dierenpark Emmen

Bericht door Joost »

Na mijn bezoekje aan Wildlands vanmiddag ook maar weer eens een rondje gemaakt in het Rensenpark, beter bekend als het oude Dierenpark Emmen. Hoewel de charmante oude bomen er grotendeels nog altijd staan ligt een groot deel van het park er ook nogal troosteloos bij. Na de verhuizing van de dierentuin is een groot deel van de verblijven verwijderd, maar er zijn er ook een aantal waar nog altijd nauwelijks iets aan veranderd is (behalve dat ze overwoekerd zijn door planten). Ik neem jullie mee met een klein rondje door het oude dierenpark.

Afbeelding
In het verleden zwierden de gibbons tussen de bomen die hier op de voorgrond staan. Daarachter lag het Biochron wat inmiddels vrijwel volledig gesloopt is. Rechts zie je de kijkhut van het oude leeuwenverblijf nog altijd staan, maar dat is ook nog het enige wat er van dit verblijf over is.

Afbeelding
Links van deze boom stond ooit de Oasia kas, die heeft inmiddels al een aantal jaar plaats gemaakt voor een verzamelplaats van slooppuin. De bosje in het midden hield de kas uit het zicht vanaf de tijgers, deze hadden rechts van de boom een grote kooi waar inmiddels niets meer van over is.

Afbeelding
Met olifanten buitenverblijf is sinds het vertrek van de dieren eigenlijk niets meer gedaan. Er was ooit een plan om er een sporteiland van de maken (met behoud van de kenmerkende rotsen), maar dit bleek tot nu toe te duur.

Afbeelding
Geef het een beetje liefde en de groep maki’s die nu in Wildlands apart zitten zouden zo weer het oude maki-eiland kunnen gaan bewonen. Buiten lijkt er op het oog namelijk vrij weinig veranderd. Er staat zelfs nog een oude schuilhut.

Afbeelding
Hoewel het groen tegenwoordig het verblijf van de colobusapen en pelikanen heeft overgenomen is ook hier verder weinig veranderd. De torens waar de apen in slingerden zijn er nog altijd.

Afbeelding
Dat op dit gezellige gazonnetje ooit panters en servals liepen kan je je dan weer niet voorstellen.

Afbeelding
Op een paar bruggetjes na (die je overigens niet eens mag gebruiken) is ook de savanne nog altijd grotendeels intact. In plaats van neushoorns, giraffen en impala’s loopt er tegenwoordig vaak een kudde schapen. In het voormalige safarirestaurant kan je tegenwoordig ook weer terecht om een hapje te eten.

Afbeelding
Wie het oude berenverblijf kende zal zeker de rotsformatie nog herkennen, voor de rest is het omgebouwd tot een soort groentetuin. Toch treurig om het mooiste berenverblijf wat ik ooit heb gezien er zo bij te zien liggen. De Americasa kas achter het verblijf staat overigens nog altijd fier overeind.

Afbeelding
De plek waar ooit manenrobben en pinguïns zwommen en je tussen de vogeltuin kon wandelen is tegenwoordig een grasveld en van de oude rotsen heeft men een soort torentjes gebouwd met verschillende grassen er op. Op zich ziet dit er wel fraai uit.

Afbeelding
Opvallend is het oude uilenverblijf, deze lijkt nog volledig intact. Ook het bezoekerspad wat er doorheen liep staat er nog, alleen kan je het niet meer betreden.

Afbeelding
De voormalige steunpilaren van het slingerapeneiland zijn verzaagd tot bijzondere houtfiguren.. In het water zwemt een koppeltje zwarte zwanen.

Afbeelding
In het oude doodshoofdaapjes binnenverblijf wonen tegenwoordig een aantal huis-tuin-en-keuken-parkieten.

Afbeelding
De kinderboerderij is nog vrijwel hetzelfde als pak hem beet 15 jaar geleden.

Afbeelding
Was je hier in 2015 20 meter vooruit gelopen dan had je tussen de nijlpaarden gezwommen.

Al bij al hoop ik dat de gemeente het de komende jaren voor elkaar krijgt om van het Rensenpark een sfeervol aangenaam park te maken waar je graag wil zijn. Voorlopig is dat mede door de financiële situatie van de gemeente en het feit dat men nog altijd niet écht weet wat men nou wel en niet zou willen nog niet gebeurd. Ik kwam een artikel tegen waarin de wethouder zei dat ze de tijd nodig hadden en het zomaar 15 jaar kon duren, “het oude dierenpark was ook niet in maar 1 jaar gebouwd”. Desondanks zijn we al op jaar 6 en heeft men eigenlijk alleen maar gesloopt, wat de sfeer niet altijd ten goede heeft gedaan. Ik hoop dat er snel wat meer liefde in gestoken wordt, want op deze manier doet men het oude dierenpark echt geen eer aan.

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Dierenpark Emmen

Bericht door rick04 »

Leuk dat je ons meeneemt naar dit! Ookal ben ik er nooit geweest, herken ik wel het olifantenverblijf met de stenen gracht.
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3456
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Dierenpark Emmen

Bericht door MennoPebesma »

Leuk om te zien! Ik wilde na mijn bezoek aan Wildlands vorig jaar eigenlijk ook nog even door het oude park lopen want na de sluiting ben ik daar niet meer geweest. Maar ik was net wat te lang in Wildlands blijven hangen en het weer was ook niet helemaal top dus heb ik dat toen toch maar niet gedaan.

Grappig om te zien dat sommige delen nog zo herkenbaar zijn en andere delen juist niet. En inderdaad, het berenverbliif was echt top! Samen met het Wilde Westen één van mijn favoriete plekjes in het oude park.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Dierenpark Emmen

Bericht door Apenarend »

Heel leuk Joost, ik herken zelf - ben er maar een paar keer geweest - ook nog veel van de oude zoo.

Is dat terrein 's nachts afgesloten? Indien niet, hebben ze dan geen last van vandalisme?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Dierenpark Emmen

Bericht door Joost »

MennoPebesma schreef:
16 apr 2022, 10:33
Leuk om te zien! Ik wilde na mijn bezoek aan Wildlands vorig jaar eigenlijk ook nog even door het oude park lopen want na de sluiting ben ik daar niet meer geweest. Maar ik was net wat te lang in Wildlands blijven hangen en het weer was ook niet helemaal top dus heb ik dat toen toch maar niet gedaan.
Haha, dat te lang in Wildlands blijven hangen herken ik! Ik loop er ook niet heel vaak doorheen, maar eens in de zoveel tijd is het wel de moeite waard. Volgende keer maar iets eerder uit Wildlands weg om toch nog een rondje oude dierenpark te maken :p
MennoPebesma schreef:
16 apr 2022, 10:33
Grappig om te zien dat sommige delen nog zo herkenbaar zijn en andere delen juist niet. En inderdaad, het berenverbliif was echt top! Samen met het Wilde Westen één van mijn favoriete plekjes in het oude park.
Dat waren inderdaad twee echt geweldige plekken. Toch bleef ik bij het Wilde Westen altijd het gevoel houden dat het te groot was voor het oude dierenpark. In de tijd dat het gebouwd is had men ook al een gebrek aan ruimte in het oude park en last van teruglopende bezoekersaantallen. Om dan zo'n groot oppervlakte op te offeren aan elanden en bizons, wat simpelweg niet perse dé soorten zijn waar het grote publiek voor komt was misschien niet de beste keuze die gemaakt is destijds. Misschien was het logischer geweest om het toen te bouwen op de Es, dan had die kant naast de pinguïns ook wat meer body gekregen. Maar achteraf is het natuurlijk altijd makkelijk praten haha. Het was wel echt een geweldig verblijf, wat mij betreft zouden ze het zo in Nortica mogen bouwen (maar daar is helaas geen ruimte voor ben ik bang).
Apenarend schreef:
16 apr 2022, 11:04
Is dat terrein 's nachts afgesloten? Indien niet, hebben ze dan geen last van vandalisme?
In het eerste jaar na de sluiting zijn er op een nacht jongeren ingebroken die een heleboel dingen gesloopt hadden: ruiten ingeslagen, brandblussers leeggespoten etc. etc. Dat lijkt gelukkig nu gelukkig wel weer mee te vallen. Er wordt vanuit de gemeente toezicht gehouden en er is inderdaad een sluitingstijd, in de zomermaanden is dat 20:00 en in de winter 17:00. Het helpt ook dat in een aantal gebouwen van het oude dierenpark (zoals onder andere het Afrikahuis, het Aziëhuis, Safarirestaurant, het Paviljoen en de kinderboerderij) tegenwoordig culturele of andere verenigingen zitten, daardoor is er nu ook meer sociale controle.

meubilaie2
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 541
Lid geworden op: 16 jun 2020, 22:30
Favoriete dierentuin: CNME

Re: Dierenpark Emmen

Bericht door meubilaie2 »

Leuke update Zooman. Helaas ben ik nog nooit in Wildlands geweest maar het oude dierenpark Emmen heeft grote indruk op mij gemaakt in mijn jongere jaren. Met als hoogtepunt het gavialen verblijf waar in mijn Herinnering de afscheiding met het publiek zeer minimaal was. Alsof er alleen een bruggetje en wat touw tussen zat.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Dierenpark Emmen

Bericht door Joost »

meubilaie2 schreef:
16 apr 2022, 12:07
Helaas ben ik nog nooit in Wildlands geweest maar het oude dierenpark Emmen heeft grote indruk op mij gemaakt in mijn jongere jaren. Met als hoogtepunt het gavialen verblijf waar in mijn Herinnering de afscheiding met het publiek zeer minimaal was. Alsof er alleen een bruggetje en wat touw tussen zat.
Die afscheiding was ook heel minimaal! Al was het gelukkig wel iets meer dan alleen wat touw haha, maar heel veel meer dan de reling van de brug was het ook niet. Het was zelfs zo dat toen de zeekrokodillen die eerst in dit verblijf zaten volgroeid waren te gevaarlijk werden en moesten verhuizen. Voor dat verhuis hebben er toen eerst een tijd plexiglas schermen aan die kant gestaan om het veilig te houden. Na hun verhuis zijn de kleinere pantserkrokodillen van de andere kant van de brug naar hun verblijf verhuisd en kwamen er op hun plek dwergkrokodillen.

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3456
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Dierenpark Emmen

Bericht door MennoPebesma »

Joost schreef:
16 apr 2022, 12:02
Dat waren inderdaad twee echt geweldige plekken. Toch bleef ik bij het Wilde Westen altijd het gevoel houden dat het te groot was voor het oude dierenpark. In de tijd dat het gebouwd is had men ook al een gebrek aan ruimte in het oude park en last van teruglopende bezoekersaantallen. Om dan zo'n groot oppervlakte op te offeren aan elanden en bizons, wat simpelweg niet perse dé soorten zijn waar het grote publiek voor komt was misschien niet de beste keuze die gemaakt is destijds. Misschien was het logischer geweest om het toen te bouwen op de Es, dan had die kant naast de pinguïns ook wat meer body gekregen. Maar achteraf is het natuurlijk altijd makkelijk praten haha. Het was wel echt een geweldig verblijf, wat mij betreft zouden ze het zo in Nortica mogen bouwen (maar daar is helaas geen ruimte voor ben ik bang).
Misschien was het inderdaad wat groot voor die locatie maar ik vond het een heel mooi gebied dus dat maakte mij niet uit ;) . De ondersoort van zowel de elanden als de bizons was ook niet alledaags. De bizons waren Amerikaanse bosbizons (Bison bison athabascae), deze worden binnen de EU momenteel in 14 tuinen gehouden. De elanden waren van de Amerikaanse ondersoort (Alces americanus), hiervan is deze maand het laatste dier in Europa overleden.

Nortica had wat mij betreft inderdaad wel groter gemogen. Soortgelijke verblijven als het Wilde Westen en het Kodiakberenverblijf hadden daar zeker niet misstaan. :D

jackdw
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jun 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: Ja

Re: Dierenpark Emmen

Bericht door jackdw »

De kodiakberen waren inderdaad indrukwekkend en jammer dat die weg zijn! Enkele kwamen van de nu gesloten Zoo van Zwartberg in Belgisch Limburg die vroeger een grote collectie beren had maar in trieste kale betonnen berenkuilen. :sssst:

Het Amerikaanse Westen vond 'k zelf ook heel atractief. Als 'kme goed herinner zater er ook nog wilde kalkoenen en kraanvogels.
Er was wel gestart met jonge dieren maar na een tijdje boterde het niet meer tussen de elanden en de bizons zodat die toen uit elkaar zijn gehaald. :--

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Dierenpark Emmen

Bericht door Limburg vooruit »

jackdw schreef:
16 apr 2022, 21:09
Enkele kwamen van de nu gesloten Zoo van Zwartberg in Belgisch Limburg die vroeger een grote collectie beren had maar in trieste kale betonnen berenkuilen. :sssst:
Zwartberg claimde alle wilde runder- en berensoorten te hebben, maar wat ik me herinneren van dat park was kleine kale verblijven.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3456
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Dierenpark Emmen

Bericht door MennoPebesma »

jackdw schreef:
16 apr 2022, 21:09
De kodiakberen waren inderdaad indrukwekkend en jammer dat die weg zijn!
Ja echt heel jammer. Tegenwoordig leeft er nog maar één kodiakbeer in Europa, deze zit in Rovdjurspark in Orsa. Aangezien dit park binnenkort gaat sluiten heeft hij wel een nieuwe plek nodig.
jackdw schreef:
16 apr 2022, 21:09
Het Amerikaanse Westen vond 'k zelf ook heel atractief. Als 'kme goed herinner zater er ook nog wilde kalkoenen en kraanvogels.
Er was wel gestart met jonge dieren maar na een tijdje boterde het niet meer tussen de elanden en de bizons zodat die toen uit elkaar zijn gehaald. :--
Klopt. Ook de kraanvogels waren een niet alledaagse soort. Dit waren Canadese kraanvogels (Antigone canadensis). Volgens ZTL ging de combinatie met de elanden en bizons niet heel goed en waren ze na een paar jaar alweer uit de collectie. Ik heb ze zelf ook nooit gezien want mijn eerste bezoek aan Dierenpark Emmen was pas in 2011.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Dierenpark Emmen

Bericht door Joost »

MennoPebesma schreef:
16 apr 2022, 20:58
Misschien was het inderdaad wat groot voor die locatie maar ik vond het een heel mooi gebied dus dat maakte mij niet uit ;) . De ondersoort van zowel de elanden als de bizons was ook niet alledaags. De bizons waren Amerikaanse bosbizons (Bison bison athabascae), deze worden binnen de EU momenteel in 14 tuinen gehouden. De elanden waren van de Amerikaanse ondersoort (Alces americanus), hiervan is deze maand het laatste dier in Europa overleden.
Klopt inderdaad, ze hebben er qua soorten zeker het onderste uit de kan gehaald destijds. In het boek 'Apen en beren op de Drentse hei' wordt ook verteld dat ze speciaal hiervoor van beide soorten 3 dieren uit Amerika hebben gehaald. Nadat de eerste man vrij vlot overleed is later nog een nieuwe man geïmporteerd. Helaas verliep de combi tussen de elanden en de bizons na een voorspoedig begin uiteindelijk toch niet heel goed en leefden de dieren op den duur vooral gescheiden. Het was dan ook de eerste keer dat Elanden en bizons met elkaar gecombineerd werden. Overigens zou het zo maar kunnen (ik weet het niet zeker) dat het laatste dier in Obterre wat deze maand overleed ook nog een oud inwoner van Emmen was, er zijn meermaals mannen vanuit Drenthe daar naar toe gegaan onder andere het laatste dier in 2012.
MennoPebesma schreef:
16 apr 2022, 20:58
Nortica had wat mij betreft inderdaad wel groter gemogen. Soortgelijke verblijven als het Wilde Westen en het Kodiakberenverblijf hadden daar zeker niet misstaan. :D
Exact. Bizons en Elanden hebben overigens ooit wel in de plannen voor Wildlands gestaan. Maarja, dat de positionering en grootte van Nortica stukken beter had gekund dat is een ding wat zeker is!
MennoPebesma schreef:
16 apr 2022, 21:27
jackdw schreef:
16 apr 2022, 21:09
De kodiakberen waren inderdaad indrukwekkend en jammer dat die weg zijn!
Ja echt heel jammer. Tegenwoordig leeft er nog maar één kodiakbeer in Europa, deze zit in Rovdjurspark in Orsa. Aangezien dit park binnenkort gaat sluiten heeft hij wel een nieuwe plek nodig.
Het is inderdaad doodzonde dat er straks geen kodiakberen meer gehouden worden in Europa. Overigens had het vertrek van deze soort uit Emmen er voornamelijk mee te maken dat het laatste (hele oude) dier overleed en het aantal parken in Europa met deze soort destijds (2011) al op één hand te tellen was en de soort dus eigenlijk al geen toekomst meer had in Europa.

Plaats reactie