(Masterplan) Masterplannen KMDA

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

(Masterplan) Masterplannen KMDA

Bericht door Limburg vooruit »

Edit Gorilla Gust:
Topic gesplitst uit het Zoo Antwerpen nieuwstopic

vermillio schreef:Is het nu al officieel geweten welke dieren er in die verblijven komen te zitten?
Yep, zo van die beesten met 4 poten, ne kop en een staart eraan :bengeltje:

Ik dacht dat ik ergens iets gelezen had van de wrattenzwijnene, al zou ik de babiroussa's eerder verwachten. Voor de rest is mijn naam haas
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Hippo

Re: Nieuwstopic Antwerpse Zoo (2010)

Bericht door Hippo »

Okapi's, hertenzwijnen en kirk dik-dik's naar alle waarschijnlijkheid.

vermillio

Re: Nieuwstopic Antwerpse Zoo (2010)

Bericht door vermillio »

Hebben de verblijven trouwens nut buiten bijvoorbeeld extra ruimte voor de dieren? Deze zijn niet in teken van het masterplan of herorganisatie van dierenverblijven?

Hippo

Re: Nieuwstopic Antwerpse Zoo (2010)

Bericht door Hippo »

Ze zijn allessinds niet voor het uiteindelijke Masterplan.

Voorlopig zijn ze ontworpen als extra ruimte die nodig was om wettelijk okapi's te mogen huisvesten.
De hertenzwijnen hadden na de ombouw van hun vroegere verblijf tot Kongopauwenverblijf, geen verblijf meer voor de schermen. Dus deze krijgen ze voorlopig hier.
De Kirk dik-diks zijn een nieuwe diersoort in de collectie.

vermillio

Re: Nieuwstopic Antwerpse Zoo (2010)

Bericht door vermillio »

Dus er komen geen dierenverblijven vrij te staan. Wat ik wilde zeggen met in het teken van het masterplan is dat als vb. in die verblijven de anoa's werden gehuisvest, er al een hele hoek vrijkwam om eventueel al voorbereidingen te nemen voor het masterplan. Wat gebeurt er eigenlijk met het oude neushoorngebouw? Ik heb ooit (denk ik) eens gelezen dat het een andere bestemming kreeg in het park, aangezien het geklasseerd staat als beschermd monument.

Hippo

Re: Nieuwstopic Antwerpse Zoo (2010)

Bericht door Hippo »

Het Neushoorngebouw is inderdaad een beschermd monument, en moet dus zo goed als in zijn oorspronkelijke staat blijven behouden.
Het probleem is dat het gebouw in de weg staat, mocht men van heel de hoek giraffen tot en met de speeltuin een geheel nieuw parkdeel maken.
Ooit is er eens gezegd geweest om het gebouw te verplaatsen. Maar dat is een moeilijke en kostelijke zaak natuurlijk.

Maar... We zullen wel zien :D .

Gebruikersavatar
black-star
Laafsekikker Moderator
Laafsekikker Moderator
Berichten: 1842
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:12
Favoriete dierentuin: te veel
Locatie: Thuis

Re: Nieuwstopic Antwerpse Zoo (2010)

Bericht door black-star »

Ik zou zeggen, laat het gebouw staan en laat de giraffe er rondom (voorlangs) lopen.
Zal toch best leuk zijn om te zien.
Het gebouwtje wordt dan gewoon voor een antilope soort ofzo gebruikt.

vermillio

Re: Nieuwstopic Antwerpse Zoo (2010)

Bericht door vermillio »

Maar volgens de plannen van Robbrecht en Daem, die het masterplan ontworpen hebben, wordt heel de kant van de ommeganckstraat 1 groot doorlopend gebouw als ik het goed gezien heb. Op zich wel een leuk en mooi concept, maar dan is het kwesti van weg MOETEN. Maar naar waar en welke bestemming. Als je het gebouw verplaatst en er het nieuwe ringstaartmakiverblijf van maakt? Mogelijk met een kleine antilopesoort uit Madagascar (ben pro dierencombinaties, maar dan wel van dieren ook in de natuur samen voorkomen!).

Hippo

Re: Nieuwstopic Antwerpse Zoo (2010)

Bericht door Hippo »

vermillio schreef:Maar volgens de plannen van Robbrecht en Daem
Maar dat was een plan van jaren (2007) geleden. Dat is nu dus niet meer actueel. Het werd toen voorgesteld als het winnende ontwerp gekozen uit verschillende kandidaten. Daar moesten nog de nodige aanpassingen aan gemaakt worden om alles volgens de wettelijke normen te krijgen, wat er financieel haalbaar is, welke andere mogelijkheden er zijn, ...

Dat plan was gewoon de grote lijn.

Gebruikersavatar
black-star
Laafsekikker Moderator
Laafsekikker Moderator
Berichten: 1842
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:12
Favoriete dierentuin: te veel
Locatie: Thuis

Re: Nieuwstopic Antwerpse Zoo (2010)

Bericht door black-star »

Omheen bouwen of nog beter, het gebouw inbouwen in het grotere gebouw.

In Rotterdam is dat gedaan met het Polderhuis.
(Tekst even geleend van Wikipedia: Een bijzonderheid aan de woonboulevard is dat het om het historische polderhuis uit 1932 is gebouwd. Het polderhuis staat nog steeds in één van de winkels en is tevens te zien vanaf de Hoofdweg, omdat het achter glas staat.)

vermillio

Re: Nieuwstopic Antwerpse Zoo (2010)

Bericht door vermillio »

Prachtig idee! Maar dan vraag ik mij enkel af, Antwerpen heeft al zo weinig plaats. Een gebouw in een gebouw neemt ook plaats in en naar mijn mening kunnen ze dat daar egt al missen. Antwerpen moet eens leren plaats te besparen. Hoe? Door in de hoogte te bouwen of in de diepte. De nachtdierenverblijven zijn nog maar net nieuw, maar misschien kunnen ze die later ondergronds bouwen. Wie weet komt dat nog aan bod bij het masterplan. Boven de grond apen en olifanten en giraffen enzo, en dan onder hun verblijven de nachtdieren. Komt er aan de andere kant van de zoo weer plaats vrij om iets nieuws te doen!

Hippo

Re: Nieuwstopic Antwerpse Zoo (2010)

Bericht door Hippo »

Er is al deels in 'verdiepingen' gebouwd.
Zo ligt het Aqaurium onder het Reptielengebouw. Onder het hoogste punt van de Panoramaberg (waar de takins en thargeiten staan), ligt nu ook al een heel complex van quarantaine verblijven, ziekenboeg, muizenkwekerij, etc.
De recentere roofvogelverblijven zijn ook gebouwd bovenop het Nocturama en de roofdieren nachtverblijven.

En een ander nachtdierenhuis bouwen... Met het huidige zullen ze toch altijd iets moeten blijven doen, want niets mag weg wat gebouwd is voor ergens de jaren '86. Dsu dat zit goed nu volgens mij.

vermillio

Re: Nieuwstopic Antwerpse Zoo (2010)

Bericht door vermillio »

Ik weet dat het al het geval is in de zoo, maar het kan meer volgens mij. Nu er ook plannen zijn om na het nieuwe leeuwenperk ook de verblijven van de grote roofdieren onder handen te nemen, kan men beginnen denken. Inderdaad het nachtdierencomplex is nog vrij recent, maar men kan toch perfect dieren die geen daglicht nodig hebben of nooit zien onder de grond steken (moeten niet per sé de nachtdieren zijn. Dan heeft men plaats. Plaats die men maar al te goed kan gebruiken in Antwerpen. Als men al een deel van het park publiek wil maken door de inkom meer in het park te verplaatsen, dan moet men spaarzaam omgaan met ruimte en alles naast elkaar bouwen is geen oplossing. Dus men zal wel in de hoogte moeten, maar dat was men bij het masterplan al grotendeels van plan, om met verdiepingen te werken.

TWit894

Re: Nieuwstopic Antwerpse Zoo (2010)

Bericht door TWit894 »

Aan die kant is er toch niet veel ruimte lijkt me, je hebt daar ook het aquaforum met de zeeleeuwen ;)

Ze zouden dat oude neushoorngebouw in het hopelijke eisdense dierenpark kunnen verwerken :p

vermillio

Re: Nieuwstopic Antwerpse Zoo (2010)

Bericht door vermillio »

Eisdense dierenpark?


vermillio

Re: Nieuwstopic Antwerpse Zoo (2010)

Bericht door vermillio »

Of misschien in het nieuwe olifantencomplex in Planckendael. Als verblijf voor de dybowskiherten, waarvan er sprake is om een combinatie te dienen. Om het te beschermen tegen de olifanten zou ik een deel van het perk enkel betreedbaar maken voor de herten en niet voor de dikhuiden. Het gebouw heeft wel iets oosters/indisch vind ik, dus past volgens mij wel n het aziatische gedeelte.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Antwerpse Zoo (2010)

Bericht door Gorilla Gust »

Het verplaatsen van een monument mag in principe, maar of je het werkelijk enkele kilometers mag verplaatsen? Daarnaast is de kostprijs dan (indien mogelijk) nog hoger lijkt me. Op zich zijn het wel leuke ideeën verder, dat wel. Maar qua kosten lijkt het "inbouwen" van een dergelijk bouwwerk eerder een mogelijkheid, indien men het niet wil renoveren toch.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Antwerpse Zoo (2010)

Bericht door Limburg vooruit »

Antwerpen draagt nu de gevolgen van jarenlang ondoordacht manegment. Die hebben de hele boel doen klasseren voor dat beetje geld dat ze daarmee konden verkrijgen. Met als gevolg dat ze nu 85% van de zoo niet mogen afbreken. Voor dingen zoals de tempel, het aquarium en het reptielenhuis is dat maar goed ook. Maar nu komen ze erachter dat ze zichzelf een ferme kloot hebben afgetrokken.

Maar dit gebouw gaan inbouwen zou wel heel stom zijn, dat ze het dan restorenen en het gebruiken voor kleinere dieren.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Antwerpse Zoo (2010)

Bericht door Apenarend »

Limburg vooruit schreef:Antwerpen draagt nu de gevolgen van jarenlang ondoordacht manegment. Die hebben de hele boel doen klasseren voor dat beetje geld dat ze daarmee konden verkrijgen. Met als gevolg dat ze nu 85% van de zoo niet mogen afbreken. Voor dingen zoals de tempel, het aquarium en het reptielenhuis is dat maar goed ook. Maar nu komen ze erachter dat ze zichzelf een ferme kloot hebben afgetrokken.

Maar dit gebouw gaan inbouwen zou wel heel stom zijn, dat ze het dan restorenen en het gebruiken voor kleinere dieren.
Wellicht was het toen van niet anders kunnen. Maar idd, we zien nu de negatieve implicaties daarvan. Natuurlijk is veel het beschermen waard: Hagenbeck view, tropisch vogelhuis, aquarium/reptielenhuis, egyptische tempel en moors pavillion, rundergebouw, centrale tuinaanleg. Maar de zone achterin zou eigenlijk moeten vrijgemaakt worden, het is de enige echte plaats om een volledig nieuw stuk zoo aan te leggen volgens alle moderne inzichten. Met etages idd, maar dat was dacht ik ook een van de uitgangspunten van het masterplan Daem & Robberecht. Het neushoorngebouw en de oude roofvogelkooien mogen wat mij betreft verdwijnen naar een andere plaats (Bokrijk of Planckendael). Ik vind beide overigens de minste van alle opgesomde oudheden, maar das een persoonlijke smaak. Is dat neushoornhuis overigens ook binnenin zo bijzonder of volstaat het de gevel te behouden? In dat laatste geval kan het misschien ergens elders in de tuin worden geplaatst.
Bijkomende vraag: zijn de hertenverblijven, zwijnerij en voormalige vicunhaverblijven ook aan bescherming onderhavig? Of mogen die in principe worden afgebroken?
Laatste punt: als er kan geklasseerd worden kan er misschien ook worden gelobbyed voor deklassering van bepaalde delen van de tuin?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Plaats reactie