Zwartberg Zoo

Dierentuinen bestaan al langer dan vandaag, en sommige dierentuinen zijn ook reeds verdwenen. Over hen kan u hier meer lezen.
Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door Gorilla Gust »

Er zijn destijds inderdaad dieren afgemaakt volgens de "verhalen" die ik ken. Of daar neushoorns bijzaten weet ik niet. Het had veel te maken met het feit dat er diverse dieren waren die leden aan overdraagbare ziekten. Er was dus op zich weinig zicht op een "betere plek" voor hen, daar je zulke dieren gewoon niet zomaar ergens kan/mag plaatsen.

Met andere woorden, het is gewoon een jammer verhaal, met een enorm dubbel gevoel geworden in Zwartberg. Of de sluiting van Zwartberg echt het beste was? Ik betwijfel dat persoonlijk, maar ik besef wel dat ik onmogelijk daarover echt goed kan oordelen. Ik vrees dat het daarvoor gewoon te gemakkelijk is, om na de feiten te spreken. En zonder echt alle details...

Nochtans waren de intenties goed in het begin zover ik het geheel kan doorgronden. Naast negatieve verhalen hoor ik ook af en toe positieve geluiden over de dierentuin van Genk. Dat alles maakt het geheel dubbel en jammer...

Zolang het maar een verhaal is geweest waar er lessen uitgetrokken zijn/ worden zullen we dan maar zeggen?



PS: Is die BBC-reportage nog ergens te vinden op het internet? Ik heb nog niet echt hard gezocht, maar kwam enkel nog maar korte stukjes tegen in het verleden...
Steeds weer onderweg enzo(o)!

zoorro

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door zoorro »

Op het moment dat die reportage van de bbc gedraaid is kon je ook een schandaalreportage draaien in antwerpen , en olmen zou er op dit moment zelfs slachtoffer van kunnen worden als je het mij vraagt. Je zoomt gewoon in op leidingen die uitsteken , wat puin dat hier en daar ligt , een kat die repetitief gedrag vertoont en een kale amerikaanse zeearend , een streep triestige muziek eronder , wat vertraagde beelden om het dramatische effect eronder te bevorderen....et voila.
Opgelet ik verdedig hier niks of probeer hier niks in de afgrond te duwen.

Op mijn foto's zie je wel de oude kooien , maar ik kan geen triestige beelden schieten. Ik zou een heel belabberde journalist zijn.

Die ziekte waarom er dieren in zwartberg en coutisse ingeslapen zijn heet TBC. Voor de beren is het verhaal meestal wel goed afgelopen. Veeweyde is op dat gebied prachtig. Voor de chimps (de 5 die overbleven) is het een even triest verhaal geworden....buiten op gebied van eten dan.

Het is vooral een verhaal geworden van koppigheid , een verstarde houding en veel kat en muis spelletjes met heel veel organisaties.

(dat die post verdween is gewoon mijn eigen fout haar)

Rutger

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door Rutger »

Gorilla Gust schreef: Cercopithecus diana (1)
Papio sphinx (1): 1.0
Pan troglodytes troglod. (13): 6.8
Pan troglodytes paniscus (6) : 2.4
Canis lupus (30)
Helarctos malayanus (4): 1.3
Selenarctos Thibetanus (5): 0.5?
Acinonyx jubatus (2): 1.1
Felis bengalensis (1)
Panthera onca (12): 5 zwarte, 7 gevlekte
Felis concolor (1): 1.0
Panthera pardus (6): gevlekte en zwarte
Panthera tigris tigris (12)
Elephas maximus (3): 0.3
Eqsuus grevyi (4): 1.3
Equus prezwalskii (5): 3.2
Ceratotherium simum (6): 3.3
Addax nasomaculatus (1): 1.1
Bos gaurus (3): 1.2
Chincilla Laniger (10)
Struthio camelus camelus (2): 1.1
Spheniscus humboldti (2): 1.1
Platealea leucorodia (1)
Crossoptilon mantchuricum (1)
Crossoptilon aurithum (1)
Psitaccus erithacus princeps (2)
Cercopithecus lhoesti lhoesti (2)
Macaca mulatta (39)
Cebus capucinus (4)
Macaca irus (29)
Cercocebus galeritus (2)
Cercocebus aterrulys (3)
Cercopithecus neglectus (2)
Cercopithecus nictitans (5)
unkown monkey (1)
unkown monkey (1)
Macaca sylvana (3)
cercopithecus aethiops (10)
Papio hamadryas (49)
Macaca maura (3)
Papio anubis (14)
Ursus arcos middendorfi (6)
Ursus arctos (11)
Ursus arctos horribilis (1)
Thalarcos maritimus (3)
Felis pardalis (4)
Equus hemionus onager (2): 2.0
Equus hemionus kulan (8)
Equus zebra hartmannae (2): 1.1
Hippopotame nain (3): 1.2
Lama guanacoe (10)
Ammotragus lervia (4)
Hippotragus equinus (2): 1.1
Phoenicopterus ruber chilensis (12)
Anthropoides virgo (2)
Testudo graeca iberia (15)
Er zaten in 1984 ook nog (Borneo) orangs, ik dacht een man en een vrouw. In ieder geval twee dieren.
Laatst gewijzigd door Gorilla Gust op 18 mei 2011, 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Edit GG: Post aangepast

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door Gorilla Gust »

Het jaartal van de orang(s) weet ik niet exact, maar ik heb er ook foto's van gezien. En je kan er ook vaak één op postkaarten zien. Een terechte aanvulling.

Bovenstaande lijst is uiteraard enkel een inventaris (momentopname) van een dierentuin waarvan de collectie sterk evolueerde in mijn ogen. Tevens staan er in de lijst ook enkele apen als onbekend gemarkeerd. Voor hetzelfde geld gaat het tevens om een orang. ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
black-star
Laafsekikker Moderator
Laafsekikker Moderator
Berichten: 1842
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:12
Favoriete dierentuin: te veel
Locatie: Thuis

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door black-star »

Er zaten 2 mannelijke Orangs genaamd Peter en Chico. De laatst genoemde is in 1984 overleden.

Rutger

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door Rutger »

black-star schreef:Er zaten 2 mannelijke Orangs genaamd Peter en Chico. De laatst genoemde is in 1984 overleden.
Niet alle dieren die in Zwartberg zaten staan in een studbook. Het in Zwartberg geboren jong staat er ook niet in.

TIM

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door TIM »

black-star schreef:Er zaten 2 mannelijke Orangs genaamd Peter en Chico. De laatst genoemde is in 1984 overleden.
Zo netjes gevonden in het studbook. Helaas staan niet alle dieren die aanwezig waren in Zwartberg Zoo in het studbook. Dieren die recht uit het wild kwamen via handelaren staan er niet in. Enkel dieren die zijn binnen gekomen bij Zwartberg die elders een registratie in het studbook hebben zijn gemeld.

Bij de dwergnijlpaarden staan ook alleen de vrouwtjes vermeld in het studbook. De man(nen) staan ook niet vermeld.

Gebruikersavatar
black-star
Laafsekikker Moderator
Laafsekikker Moderator
Berichten: 1842
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:12
Favoriete dierentuin: te veel
Locatie: Thuis

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door black-star »

TIM schreef: Zo netjes gevonden in het studbook.
Ik had het anders netjes gevonden als u die opmerking anders had geformuleerd.

Dat het studbook waar u naar refereert niet 100% betrouwbaar is weet ik al lang.
Ik vertel hier enkel maar wat ik gevonden heb op internet.
Daar dient een forum immers voor, om antwoorden te delen....

zoorro

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door zoorro »

En het gerucht gaat dat , voor mijn tijd , er ook eens 12 chimps geboren waren in één jaar uit twee vrouwtjes. Maar ik heb geen aanduiding dat dit waar is.

Wel heeft één van de werkmannen een klein beertje meegebracht dat bestemd was voor de handel dat er niet geboren was. tja.

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door Gerald »

Rutger schreef:Er zaten in 1984 ook nog (Borneo) orangs, ik dacht een man en een vrouw. In ieder geval twee dieren.
Als ik het goed heb komt de lijst van GG uit het boekje Zoonation. Daar zie je een kopie van de 1e inventarislijst van 1984. Daarop komen geen orang-oetans voor dus mogen we aannemen dat ze er ten tijde van deze inventarisatie niet (meer) aanwezig waren!

Er worden in de lijst een tweetal onbekende apen genoemd met daarbij de opmerking: "Familie en geslacht van deze soort is ons onbekend." Ik kan mij niet voorstellen dat het hier om orang-oetans gaat aangezien men toch wel wist hoe een dergelijke mensaap er uit ziet.

Maar Zwartberg had wel een interessante hoeveelheid apen. Hier even op een rijtje gezet (ik hanteer wederom de eerste inventarislijst uit 1984):


Chimpansee (6.8)
Bonobo (2.4)
Mandril (1.0)
Mantel Baviaan (49)
Groene baviaan (14)
Diana-meerkat (1)
L'Hoest meerkat of Bergmeerkat (2)
Brazzameerkat (2)
Witneusmeerkat (5)
Groene meerkat (10)
Rhesusaap (39)
Witschouder capucijnaap (4)
Java-aap (29)
Goudbuikmangabey (2)
Kuifmangabey (3)
Berberaap (3)
Moor makaak (3)

In het boekje staat ook een lijstje met namen van de bonobo's. Hieronder de namen in de volgorde: man, vrouw, kind(eren)

Toby, Susie, Lola
Toby, Lucy, Elika, Andy
Jimmy, Susie, Donnie, Kimia
Jimmy, Lady, Ricky
Mambo, Lady, Jo-T

Jimmy, Toby, Susie en Lady kwamen uiteindelijk in november 1990 in Columbus Zoo and Aquarium (Ohio) terecht.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door Apenarend »

zoorro schreef:Op het moment dat die reportage van de bbc gedraaid is kon je ook een schandaalreportage draaien in antwerpen , en olmen zou er op dit moment zelfs slachtoffer van kunnen worden als je het mij vraagt. Je zoomt gewoon in op leidingen die uitsteken , wat puin dat hier en daar ligt , een kat die repetitief gedrag vertoont en een kale amerikaanse zeearend , een streep triestige muziek eronder , wat vertraagde beelden om het dramatische effect eronder te bevorderen....et voila.
Opgelet ik verdedig hier niks of probeer hier niks in de afgrond te duwen.

Op mijn foto's zie je wel de oude kooien , maar ik kan geen triestige beelden schieten. Ik zou een heel belabberde journalist zijn.

Die ziekte waarom er dieren in zwartberg en coutisse ingeslapen zijn heet TBC. Voor de beren is het verhaal meestal wel goed afgelopen. Veeweyde is op dat gebied prachtig. Voor de chimps (de 5 die overbleven) is het een even triest verhaal geworden....buiten op gebied van eten dan.

Het is vooral een verhaal geworden van koppigheid , een verstarde houding en veel kat en muis spelletjes met heel veel organisaties.

(dat die post verdween is gewoon mijn eigen fout haar)
Nee toch niet, Zwartberg was in alle opzichten een drama de laatste keer toen ik er was (84): verwaarlozing, verloederde kooien, slecht onderhouden park, etc. Olmen: zou best kunnen maar dat kan ik niet weten. Antwerpen: zeker niet. Antwerpen leed toen ookal onder zijn imago van postzegelverzameling maar de normen waren toenertijds nog helemaal anders dan nu (er bestonden nog geen bush of desert, combiverblijven waren zeldzaam of onbestaand, dierentuinwetgeving bestond er niet) maar de dieren waren er op zijn minst wel goed verzorgd en de tuin lag er netjes bij.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door Apenarend »

Gorilla Gust schreef:Met andere woorden, het is gewoon een jammer verhaal, met een enorm dubbel gevoel geworden in Zwartberg. Of de sluiting van Zwartberg echt het beste was? Ik betwijfel dat persoonlijk, maar ik besef wel dat ik onmogelijk daarover echt goed kan oordelen. Ik vrees dat het daarvoor gewoon te gemakkelijk is, om na de feiten te spreken. En zonder echt alle details...

Nochtans waren de intenties goed in het begin zover ik het geheel kan doorgronden. Naast negatieve verhalen hoor ik ook af en toe positieve geluiden over de dierentuin van Genk. Dat alles maakt het geheel dubbel en jammer...

.
niet twijfelen, deze zoo was effectief een drama, de goede bedoelingen van de eigenaars ten spijt. De sluiting was volkomen terecht (zoals voor een aantal andere parken). Zoveel zieke dieren zag je zelfs toenertijd (en de normen waren heel wat lager dan nu) in weinig zoos. En het verhaaltje van - zoals met die blinde leeuw - dat ze de dieren net uit medelijden en zorgzaamheid lieten leven - een mooie? oude dag, zei de uitbater - , wel er waren teveel verwaarloosde dieren omdat verhaaltje geloofwaardig te maken.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

zoorro

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door zoorro »

Ik twijfel zeker niet....maar ik vind het vooral heel erg dat het in zo'n bloedbad geeindigd is.

Waren er dan 6 bonobos in zwartberg.
Twee gestorven?
Ik weet dat die 4 verkocht zijn voor 3 miljoen belgische frank.
Isabelle kreeg nog telkens een kaartje met nieuwjaar en ook eentje bij een geboorte.

Ik heb hier nog enkele uitspraken die het plaatje compleet maken.
van Guy - zoo en bioloog? : In brood zit alles in wat dieren nodig hebben , iets anders moet je eigenlijk niet geven.
Van de directeur : Weet je wat je moet doen als je jongen wil. Wij : neen , schuddend en wachtend op het magisch antwoord. hij : de mannetjes en de vrouwtjes samen zetten.

Op het laatst was er een prezwalski met een gebroken been.
De dierenarts zei dat het afgemaakt diende te worden maar de oude wauters zei dat het mocht blijven leven. Week na week heb ik dat been verder zien wegrotten. Het zwaaide zelfs onder dat paard als het liep en toen was het er plots niet meer. Ik krijg er nog koude rillingen van als ik eraan denk.

En neem het van mij aan chimpanzees zijn heel taaie beesten.
Ik vroeg eens of er geen dieren bij elkaar mochten. (er was een gezinnetje van drie en twee mannen , de rest zat ieder apart in een kooi.) En , neen dat kon niet. Want mannen maken elkaar af.
En die twee die dan wel samen zitten? Die zijn per ongeluk bij elkaar geraakt , toen er een muur inviel.

En dat er muren invielen kan ik bevestigen. Gonzales chimp had met een plastic schupje (van ons gekregen) zolang aan de voegen van een muur gewerkt dat die inviel.

I rest my case.

vermillio

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door vermillio »

Is er niet even sprake geweest om op dezelfde plek weer een (mini)dierentuin te maken? Zou wel goed zijn! België heeft echt nood aan nog een dierentuin (mischien wel twee, 1 in limburg en 1 in WestVlaanderen)

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door Gorilla Gust »

Wellicht zijn die twee andere bonobo's eerder verkocht/overleden? Pas op 16/11/1990 zijn de vier gekende bonobo's naar Colombus Zoo vertrokken immers, en bovenstaande gegevens (lijst) komen uit 1984...

De dierentuin verkocht zover ik begreep wel af en toe dieren aan derden (circussen, handelaars), desondanks het feit dat de eigenaar moeilijk afscheid kon nemen van de dieren. Ik weet niet of iemand dat vermoeden kan staven, of juist ontkrachten?



PS @ Vermillio
Wacht maar even, en er komen vanzelf weer berichten over een nieuwe dierentuin binnen onze grenzen. Dergelijke geruchten en berichten komen vaak naar boven, maar verdwijnen meestal ook vrij snel. ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

zoorro

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door zoorro »

Afbeelding

Uit de morgen , 11 juli 97-98 denk ik , ik heb helaas het jaartal er niet bijgezet.

zoorro

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door zoorro »

Afbeelding

(op de foto zie je niet guido maar Marcel)

zoorro

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door zoorro »

Afbeelding

zoorro

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door zoorro »

Afbeelding

Ik wordt nog altijd rood en een beetje kwaad over dit flutartikel , maar ik post het toch. :warm:
(afval tsssss , we kochten steeds een auto vol groenten en fruit... en een circus met apen???!? waar ik dan nog zes keer naartoe ben geweest...tja)
Ik weet uit verschillende ervaringen dat de pers iets bij elkaar schrijft om een pagina te vullen.
Ik weet ook dat sommige kranten voor of tegen een standpunt innemen omdat een andere krant dit of dat geschreven heeft. Ik lees kranten in ieder geval heel anders dan andere mensen door mijn ervaringen 15 jaar geleden. (ook door de affaire Maaike , maar dat is een ander verhaal)

Ik heb ook de brieven nog van de directeur aan de bbc en hun antwoord , iemand interesse?
Ik weet wel niet hoe het verder gelopen is.
Ik heb ook nog een map vol brieven van mezelf aan allerlei instanties (berenbos , stichting aap ,jane goodall , howletts , enz enz enz ) Ik was nog verschrikkelijk groen achter de oren en ook een beetje roze. :-( Maar ik heb toen wel heel veel geleerd over dieren en mensen.

vermillio

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door vermillio »

GG: zijn er dan zo vaak geruchten over het oprichten van een nieuwe dierentuin? Ik wist het enkel van Zwartberg, maar van andere projecten had ik geen weet. Kan je misschien voorbeelden geven?

Plaats reactie