Nieuwstopic Artis

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: de BBB's

Re: Nieuwstopic Artis

Bericht door Apenarend » juli 25, 2019, 13:19

Dustin1999 schreef:
juli 24, 2019, 12:10
Ik vind het gewoon zonde dat er steeds meer unieke en bijzondere diersoorten Artis verlaten waar ze vroeger zo om bekend stonden hun unieke dierencollectie.

Verblijven vergroten vind ik sowieso wel goed alleen vind ik dat Artis dan daar bijzondere soorten moet gaan houden dan de standaard diersoorten.
Als ik kon gaf ik twee likes voor dit bericht.
Helemaal akkoord Dustin, en je opmerking geldt overigens wat mij betreft ook voor Antwerpen.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

1doodshoofdaapje
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp

Bericht door 1doodshoofdaapje » juli 25, 2019, 14:42

Nog wat extra dingen:
- Er stond een bak waar je geld in kon doen voor een nieuw verblijf voor de gibbons
- Het broedhuis was dicht en wordt waarschijnlijk niet meer gebruikt, het zag er binnen niet gebruikt uit: de broedkamers waren weg
- De Edwards fazant was niet meer aangegeven op de zoekkaart van het vogelhuis en we zagen hem ook niet

Choco115
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje
Contacteer:

Bericht door Choco115 » juli 25, 2019, 14:50

1doodshoofdaapje schreef:
juli 25, 2019, 14:42
Nog wat extra dingen:
- Er stond een bak waar je geld in kon doen voor een nieuw verblijf voor de gibbons
- Het broedhuis was dicht en wordt waarschijnlijk niet meer gebruikt, het zag er binnen niet gebruikt uit: de broedkamers waren weg
- De Edwards fazant was niet meer aangegeven op de zoekkaart van het vogelhuis en we zagen hem ook niet
Vogelhuis moet apenhuis zijn, bij de edwardsfazant.
De natuur is het mooiste wat er is

Max
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Artis, Blijdorp
Abonnement dierentuin: Ja

Bericht door Max » augustus 6, 2019, 12:17

1doodshoofdaapje schreef:
juli 25, 2019, 14:42
Nog wat extra dingen:
Willen ze nu ook een nieuw gibbon verblijf gaan maken of het oude vernieuwen?
Als je het broedhuis bij de kinderboerderij/Hollandse polder bedoelt, ja die is helaas gesloten. Dit is volgens mij gedaan omdat aan de andere kant een frietkot gemaakt is... Terwijl je in dat hoekje ook al een poffertjeskraam hebt, beetje overbodig in mijn ogen. De ruimte waar voorheen de broedmachines/kuikens waren, is verkleind en wordt nu als opslag gebruikt.
Dieren zijn het mooiste op de planeet!
Laten we ze dan ook beschermen!

1doodshoofdaapje
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril

Bericht door 1doodshoofdaapje » augustus 8, 2019, 14:16

Er stond nieuw verblijf op de bak Max, ik neem dus aan op een nieuwe plek, ben benieuwd waar.

JvG
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: -
Abonnement dierentuin: Meerdere

Bericht door JvG » augustus 8, 2019, 16:51

Zoals ik op FB van iemand heb begrepen gaat het vooral om een nieuw binnenverblijf dat gebouwd zal worden aan de kant van de vijver waar de kinderboerderij enzo is (grofweg tegenover het huidige binnenverblijf ;)

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker » augustus 8, 2019, 19:03

ARTIS zet ernstig bedreigde knoflookpad uit in Oost-Nederland

Vannacht zijn er 761 knoflookpadden uitgezet in natuurgebieden rond het Gelderse Ewijk en Landgoed De Poll. Het is het achtste opeenvolgende jaar dat ARTIS zich samen met beschermingsorganisatie RAVON inzet voor het reddingsplan voor de knoflookpad. De knoflookpad is een van de meest bedreigde amfibiesoorten van Nederland. Om de populaties knoflookpadden in Nederland te vergroten, viste RAVON in het voorjaar de eisnoeren uit het water. Duizenden eitjes werden door de ARTIS-dierverzorgers in een veilige omgeving grootgebracht tot larven en padden. Omdat knoflookpadden nachtactieve dieren zijn, werd er tot na zonsondergang gewacht voor de uitzetactie. In het late voorjaar werden er al verschillende keren paddenlarven terug in het water gelaten, in totaal zo’n 14.000. Of de knoflookpad uiteindelijk op eigen kracht zal gaan voortplanten en overleven, moet nog blijken.

Tot zo’n dertig jaar geleden waren er wel honderd vindplekken van de pad in Nederland, maar tussen 1990 en 2000 kromp het aantal knoflookpadpopulaties in Nederland met de helft. Hun leefgebied werd gebruikt voor onder andere huizenbouw, wegenbouw en intensieve landbouw, waardoor er steeds minder plek was voor de knoflookpad. Daarnaast kwamen er nieuwe, uitheemse soorten zoals de zonnebaars in hun omgeving die zich met hun larven voedden. Ondanks verbetering van hun leefgebied, lukte het de knoflookpad niet om op eigen kracht van de bedreigde status af te komen. Het uitzetten van de in ARTIS grootgebrachte padden en paddenlarven moet zorgen voor een grotere genetische diversiteit binnen de bestaande populaties. De kans op groei van die populaties neemt daardoor toe.

Knoflookgeur
De knoflookpad (Pelobates fuscus) heeft een gedrongen bouw en is zo’n 4,5 tot 6,5 cm groot. Op hun rug hebben ze groenbruine markeringen en dieporanje spikkels. Overdag zitten de padden onder de grond. Ze graven zich tot wel 30 centimeter diep in. ’s Nachts komen ze tevoorschijn en gaan ze op jacht. De pad dankt zijn naam aan de geur die hij uitscheidt als hij zich bedreigd voelt.

Max
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Max » augustus 9, 2019, 21:06

JvG schreef:
augustus 8, 2019, 16:51
Zoals ik op FB van iemand heb begrepen gaat het vooral om een nieuw binnenverblijf dat gebouwd zal worden aan de kant van de vijver waar de kinderboerderij enzo is (grofweg tegenover het huidige binnenverblijf ;)
Het huidige binnenverblijf is ook veel te klein en te oud, vooral als je het vergelijkt met het binnenverblijf van de zwarte slingerapen. Het lijkt me inderdaad stug dat ze een totaal een nieuw verblijf gaan krijgen, het nieuwe binnenverblijf is sowieso hard nodig en het eilandje mag ook wel een opknapbuurt krijgen, maar voor de rest is het wel een prima verblijf.

JvG
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: -

Bericht door JvG » augustus 9, 2019, 21:23

Max schreef:
augustus 9, 2019, 21:06
JvG schreef:
augustus 8, 2019, 16:51
Het huidige binnenverblijf is ook veel te klein en te oud, vooral als je het vergelijkt met het binnenverblijf van de zwarte slingerapen. Het lijkt me inderdaad stug dat ze een totaal een nieuw verblijf gaan krijgen, het nieuwe binnenverblijf is sowieso hard nodig en het eilandje mag ook wel een opknapbuurt krijgen, maar voor de rest is het wel een prima verblijf.
Binnen is zeker een ramp en kan eigenlijk niet meer voor een zelfrespecterende dierentuin in Nederland. Qua buiten mag het van mij ook wel een verbouwing krijgen. Extra uitbereiding zoals ze bij de slingerapen hebben gedaan zou een mooie toevoeging aan het huidige eiland zijn waardoor ze beter te zien zullen zijn en het meer een geheel wordt met de andere vijver ;)

Max
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Max » augustus 21, 2019, 21:59

Blijkbaar komt het nieuwe binnenverblijf van de gibbons op de plek van het oude broedmachinehuisje, dit stond vermeld in het Artis boekje. Het verblijf wordt aanzienlijk groter en met veel glas, de gibbons kunnen door middel van een brug naar het eiland gaan, dat wel een stuk van dit binnenverblijf af ligt. Er werd niks gezegd over eventuele uitbreiding van het eiland.

Voor de verzamelaars onder ons, er staan nu op drie plekken in Artis automaten waar je zelf van die souvenirmuntjes kan maken. Zowel de 5 cent variant (die 1 euro dan kost) en een grote munt variant (die 2 euro kost). Heb ze zelf nog niet gezien maar erg leuk dat Artis dit eindelijk ook heeft.

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker » augustus 29, 2019, 12:20

Kleine pandajong in ARTIS voor het eerst buiten
‘Vuurkleurige kat’ laat zich na negen weken zien

Gistermiddag is de pasgeboren kleine panda in ARTIS voor het eerst gezien in het buitenverblijf. De moeder droeg haar jong aan het nekvel door het verblijf zodat het jong al aan de omgeving gewend is. Het jong, een vrouwtje, werd negen weken geleden geboren, maar zat tot nu in het nest. Het is voor het eerst sinds vijf jaar dat er een kleine panda (Ailurus fulgens) is geboren in ARTIS. Hoewel de Latijnse naam ‘vuurkleurige kat’ betekent, is het jong nu nog rossig van kleur. In de aankomende maanden zal het jong de kenmerkende roodbruine vachtkleur en staartringen krijgen. Er leven nu drie kleine panda’s in ARTIS; vader, moeder en het jong. Vanwege de bedreigde status van de kleine panda steunt ARTIS een natuurbehoudproject in Nepal waar met hulp van de lokale bevolking wordt geprobeerd het verdwijnen van het leefgebied van de kleine panda tegen te gaan.

Twitterend roofdier
Kleine panda’s leven voornamelijk in bomen. Wanneer ze uit een boom klimmen, doen ze dat op een onverwachte manier, namelijk met hun kop naar beneden. Door hun wollige vacht, grote staart en brede kop, hebben ze een schattige aanblik. Toch hebben ze scherpe klauwen en tanden: ze behoren namelijk tot de orde van roofdieren. Het is dan ook bijzonder dat naast fruit, insecten en eieren, hun dieet voor het grootste deel uit bamboe bestaat. Kleine panda’s maken niet vaak geluid, maar kunnen wel verschillende geluiden produceren. Het geluid dat de dieren in de paartijd maken, wordt twitteren genoemd. Kleine panda’s hebben een draagtijd van ongeveer vierenhalve maand, waarna ze één tot vier jongen werpen. Na 12 maanden zijn de jongen volgroeid en hebben ze een pluimstaart tot wel 50 cm lang.

Bescherming van bamboebos
Kleine panda’s leven oorspronkelijk in de Himalaya tussen de 1.500 en 4.000 meter hoogte, in een gebied dat reikt van Nepal tot diep in China. In dat enorme gebied leven naar schatting slechts 2.500 tot 10.000 kleine panda’s. Bossen met bamboe zijn essentieel voor het voortbestaan van deze soort. ARTIS steunt een lokaal natuurbehoudproject in Noordoost-Nepal, het Forest Guardian Programma, bij het inzetten van bosbeschermers. Ook wordt de plaatselijke bevolking betrokken bij het project. Zo wordt onder meer gezorgd voor efficiëntere houtovens zodat de bevolking minder hout nodig heeft voor het koken.

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker » augustus 30, 2019, 18:57

Traditionele ‘kwartjesmaand’ in ARTIS
Toegangsprijzen een kwart lager in september

De maand september staat al 167 jaar lang bekend ‘kwartjesmaand’ in ARTIS. Bij de oprichting van ARTIS in 1838 was het ARTIS-Park alleen toegankelijk voor leden van het Genootschap Natura Artis Magistra. Zij hadden als doel “Het bevorderen van de kennis der Natuurlijke Historie”. Een aantal jaren later werd het park in de maand september opengesteld voor alle inwoners van Amsterdam tegen betaling van een kwartje zodat iedereen uitheemse diersoorten komen bekijken. De toeloop was zo groot, dat de kortingsmaand een jaarlijkse traditie werd en bekend kwam te staan als de ‘kwartjesmaand’ van ARTIS. Ook nu wordt deze traditie voortgezet om de toegankelijkheid van ARTIS te vergroten. De hele maand september kunnen bezoekers een kortingsvoucher downloaden via de website van ARTIS, www.artis.nl/septemberkorting. Op vertoon van deze voucher kun je aan de kassa een toegangskaart voor ARTIS kopen die een kwart in prijs verlaagd is.

Te doen in september
Luister dagelijks naar de dierverzorger vertelt. Hoor van de olifantenverzorgers hoe olifanten hun slurf gebruiken bij het eten en luister naar de trompetgeluiden van de olifanten.

Volg in het weekend van 14 en 15 september de rondleiding ARTIS historie, erfgoed en monumenten, in het kader van de Open Monumentendagen. Ontdek dat het monument Wolvenhuis / Eik en Linden vroeger een herberg was waar je naast een biertje ook een dame op schoot kon krijgen. En dat de Heimans Eik, de oudste eik van Amsterdam, ook tot de monumenten behoort.

Kom 22 september kijken naar de documentaire over de laatste mannelijke noordelijke witte neushoorn en loop aansluitend mee met de rondleiding over (bijna) uitgestorven diersoorten.

Of bekijk de voorstelling Netwerk Aarde in het ARTIS-Planetarium. Zie waar onze planeet aarde ligt in het enorme heelal en hoe het een kwetsbaar klein bolletje lijkt. Een bol waarop alle met elkaar verbonden is; van de allerkleinste micro-organismen in onze bodem tot walvissen in de oceaan, en waar we goed voor moeten zorgen om een gezonde planeet voor toekomstige generaties achter te laten.

Prijzen in september
Bezoekers kunnen gebruik maken van de septemberkorting op vertoon van de kortingsvoucher. Deze is te downloaden via www.artis.nl/septemberkorting. Voor kinderen van 3 t/m 9 jaar is de toegangsprijs in september €15,50. Bezoekers vanaf 10 jaar betalen €18,00. Ook kan een ARTIS-toegangskaart voordelig gecombineerd worden met een bezoek aan ARTIS-Micropia. Voor kinderen van 3 t/m 9 jaar geldt in september een combinatietarief van €21,50. Voor bezoekers vanaf 10 jaar is het combinatietarief €23,50.

Max
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Max » september 7, 2019, 20:10

Hier nog een paar dingen die me vandaag en twee weken terug waren opgevallen.

-In het oude zwarte slingerapenverblijf zitten nu drie ringstaartmaki's, als ik me niet vergis zijn dit dezelfde maki's die eerder in het oude rode neusberen verblijf zaten. Ook zag ik een doodshoofdaapje bij deze ringstaartmaki's zitten.*

-Als het goed is zag ik twee Goeldi tamarins in het apenhuis, dat zou betekende dat er een voor het apenhuis nieuwe soort te zien is, volgens mij zitten ze dan niet meer in het kleine zoogdierenhuis.*

-Nog over de de verzamelmuntjes, er zijn zoals eerder vermeld drie automaten in het park. Boven bij de zeeleeuwen tegen de vlinderkas, bij het olifanten buitenverblijf (waar nog een deel van de roofdierengalerij staat en bij het planetarium in de buurt (stond eerst bij de ingang van het planetarium, maar nu stond deze daar niet meer).
Elke automaat heeft 3 vijf cent varianten en 1 grote variant. vijf cent varianten: Saturnus, Artis de partis, gorilla, Aziatische olifant, giraffe, zebra, kleine panda, vlinder en zeeleeuw met jong. Grote varianten: Artis de Partis, Aziatische olifant en denk zeeleeuw (anders kleine panda).

-Het paviljoen/restaurant gedeelte van de vlindertuin wordt verbouwd, ik ben benieuwd wat ze er mee gaan doen. In het begin zat er een eetgelegenheid maar deze verdween al snel, weet iemand of er weer zoiets op die plek komt?

-In het verblijf waar eerst de penseelzwijnen zaten, zitten nu Nederlandse mini-paarden/poney's. Ik heb niet kunnen kijken of de penseelzwijnen er ook nog zaten (iets dat me wel stug lijkt). In het verblijf hier achter zitten nu alleen nog maar twee struisvogels.

*Dingen die me twee weken terug waren opgevallen.

Choco115
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje
Contacteer:

Bericht door Choco115 » september 7, 2019, 21:07

Max schreef:
september 7, 2019, 20:10
Hier nog een paar dingen die me vandaag en twee weken terug waren opgevallen.

-In het oude zwarte slingerapenverblijf zitten nu drie ringstaartmaki's, als ik me niet vergis zijn dit dezelfde maki's die eerder in het oude rode neusberen verblijf zaten. Ook zag ik een doodshoofdaapje bij deze ringstaartmaki's zitten.*

-Als het goed is zag ik twee Goeldi tamarins in het apenhuis, dat zou betekende dat er een voor het apenhuis nieuwe soort te zien is, volgens mij zitten ze dan niet meer in het kleine zoogdierenhuis.*

-Nog over de de verzamelmuntjes, er zijn zoals eerder vermeld drie automaten in het park. Boven bij de zeeleeuwen tegen de vlinderkas, bij het olifanten buitenverblijf (waar nog een deel van de roofdierengalerij staat en bij het planetarium in de buurt (stond eerst bij de ingang van het planetarium, maar nu stond deze daar niet meer).
Elke automaat heeft 3 vijf cent varianten en 1 grote variant. vijf cent varianten: Saturnus, Artis de partis, gorilla, Aziatische olifant, giraffe, zebra, kleine panda, vlinder en zeeleeuw met jong. Grote varianten: Artis de Partis, Aziatische olifant en denk zeeleeuw (anders kleine panda).

-Het paviljoen/restaurant gedeelte van de vlindertuin wordt verbouwd, ik ben benieuwd wat ze er mee gaan doen. In het begin zat er een eetgelegenheid maar deze verdween al snel, weet iemand of er weer zoiets op die plek komt?

-In het verblijf waar eerst de penseelzwijnen zaten, zitten nu Nederlandse mini-paarden/poney's. Ik heb niet kunnen kijken of de penseelzwijnen er ook nog zaten (iets dat me wel stug lijkt). In het verblijf hier achter zitten nu alleen nog maar twee struisvogels.

*Dingen die me twee weken terug waren opgevallen.
Bedankt voor de update! Wat zat er nu in het oude neusberenverblijf? En zaten er wel penseelzwijnen in het oude Maleise tapir verblijf of stond dat leeg?

Max
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Max » september 7, 2019, 21:14

In het oude neusberenverblijf zitten nu ook beermarters, deze hebben nu beide buitenverblijven.
laatst zag ik er nog eentje rondlopen maar ik weet niet of deze/andere daar nog steeds zitten, is de tapir er nog of is deze al overleden?

Choco115
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje
Contacteer:

Bericht door Choco115 » september 7, 2019, 21:29

Max schreef:
september 7, 2019, 21:14
In het oude neusberenverblijf zitten nu ook beermarters, deze hebben nu beide buitenverblijven.
laatst zag ik er nog eentje rondlopen maar ik weet niet of deze/andere daar nog steeds zitten, is de tapir er nog of is deze al overleden?
De tapir is een paar weken geleden overleden. Eind juli heb ik deze ook nog gezien.

1doodshoofdaapje
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril

Bericht door 1doodshoofdaapje » september 7, 2019, 23:37

Zaten de ringstaartmaki’s en het doodshoofdaapje ook in het rechterstuk van het oude slingerapen verblijf (wat vroeger een apart verblijf was en waar in de tijd van de slingerapen een hek met doorgang was)?
En heb je toevallig ook de suikereekhoorn in het kleinzoogdierenhuis gezien? Deze zou er waarschijnlijk zitten.

Max
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Max » september 8, 2019, 00:10

Ik heb vandaag geen tijd gehad om door het kleine zoogdierenhuis te lopen, maar de laatste keer toen ik er was stond het hek wel open.
Oow echt waar? Waar zouden de suikereekhoorns moeten zitten?

Dustin1999
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje

Bericht door Dustin1999 » september 8, 2019, 00:51

Neem aan dat die ringstaartmaki's en doodshoofdaapje daar tijdelijk zitten en daar op lange termijn een andere diersoort komt tenminste ik hoop het!

Vind dat het kleine zoogdierenhuis steeds minder verschillende soorten heeft en veel dubbel verblijven zijn, en dat vind ik jammer. Maar goed zal vast zo zijn redenen hebben.

1doodshoofdaapje
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril

Bericht door 1doodshoofdaapje » september 8, 2019, 08:52

Ik weet helaas niet waar in het kleine zoogdierenhuis, maar heb begrepen dat hij daar ergens te zien zou zijn. Toen ik eind juli er was heb ik hem in ieder geval niet gezien.

Plaats reactie