Nieuwstopic Pairi Daiza (2019)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Boomkangoeroe Mike
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Abonnement dierentuin: Ja

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2019)

Bericht door Boomkangoeroe Mike » juli 2, 2019, 13:40

Tussen de chalets zijn nu ook zeven hindes en vijf jonge damherten uitgezet, zij leven dus tussen deze huizen en kunnen ook vrij tussen de bezoekers lopen in het nieuw aangelegde werelddeel van La terre du froid, British Columbia.

Boomkangoeroe Mike
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Boomkangoeroe Mike » juli 2, 2019, 21:32

Afbeelding

Dit is de amazonesoort die ik tegenkwam in de oasisserre

Zoozot
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot » juli 2, 2019, 22:44

Wauw, weer een geweldige toevoeging. Als ik het goed heb is de Amazona arausiaca of roodkeelamazone weer een unicum in Europa. Hoeveel vogels hebben ze van de soort? :bravo:

iceskate
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje
Favoriete dierentuin: PD & PLD & Zoo Antwerpen

Bericht door iceskate » juli 2, 2019, 23:23

Boomkangoeroe Mike schreef:
juli 1, 2019, 15:08
Er werden nu ook nog drie hindes van de wapiti herten losgelaten bij de vrouwelijke eland die al te vinden was in La terre du froid ;)

In de oasis serre is er nu ook een paartje roodkeelamazones te zien.
Op de zoo inside aflevering zegt de persoon van PD dat de eland een mannetje is (rond 12:20 op de soundcloud aflevering)
maar ze hopen op later basis wel meerdere elanden binnen te halen.

Zal dit dat niet raar doen een mannetjes eland en vrouwelijke wapiti's ?

Boomkangoeroe Mike
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Boomkangoeroe Mike » juli 3, 2019, 00:42

Ja dat klopt je hebt gelijk het is inderdaad een mannetje maar of de combi zal lukken is voor mij ook een raadsel want elanden zijn volgens mij ook wel solitaire dieren maar mss matcht het hier wel ..time will see...

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode

Bericht door Limburg vooruit » juli 3, 2019, 11:41

Met alle verwezelijkingen begin ik serieus te dromen van Saiga's en Noordelijke zeeolifanten.
Dat zou mooi zijn, eenmalig een kleine populatie vangen om een backup te maken in gevangenschap.

Zouden ze met meerdere soorten mogen doen trouwens.

Boomkangoeroe Mike
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Boomkangoeroe Mike » juli 3, 2019, 12:39

Die saiga's zie ik er ook wel nog komen maar over Noordelijke zeeolifanten heb ik men twijfels aangezien ze nu al zoveel zeezoogdieren hebben in het park en er ook nog eens de walrussen bijkomen, denk maar eens aan de Stellerzeeleeuwen, de zeeberen en de zeehonden, kortom welken park heeft nog meer soorten in één collectie tuin?

iceskate
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje

Bericht door iceskate » juli 3, 2019, 14:41

Zouden ze hun collectie van koude (pool)dieren niet nog extra kunnen aanvullen met poolvossen, papegaaiduikers, Reuzenalbatros, poolhaas, Fluitzwaan,
Van de muskusos weet ik dat deze niet meer in België zijn toegelaten vanwege ziekte dragers.

Canadagebied: de veelvraat en lynx

Zouden perfect op de locatie kunnen komen waar nu de rendieren zitten qua pooldieren en achter het treinstation is er ook nog ruimte mss daar extra canada gebied :)

Boomkangoeroe Mike
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Boomkangoeroe Mike » juli 3, 2019, 15:57

ja dat heb ik ook al altijd zitten denken zeker voor een park met zulken mooie vogelcollectie ontbreekt hier nog een ruime vliegvoliere,
de eerste plannen hadden dit voorzien ter hoogte van het hotel maar door protest vanwege buren zijn deze plannen niet doorgegaan.
Maar zelf denk ik ook wel dat deze op een andere plaats er dan weer wel zal komen, de extra pooldieren zie ik er ook nog komen maar dan gewoon als ze die iconische soorten al hebben om ter verloop van tijd de collectie nog uit te bereiden en ook zo doorheen het jaar nog extra's kunnen aan te bieden aan het publiek, met wat geduld komen we er wel denk ik :vriendjes:

Van de lynx was ook al sprake maar deze plannen zijn ook al veranderd maar hopelijk krijgen ze ergens anders een mooie plaats :bengeltje:

Dier
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Olmense Zoo

Bericht door Dier » juli 4, 2019, 19:13

De lepelbekstrandloper zou ik een goede aanvulling vinden. Een soort die hulp nodig heeft en met hun expertise daar.

Boomkangoeroe Mike
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Boomkangoeroe Mike » juli 7, 2019, 20:51

Boomkangoeroe Mike schreef:
juli 2, 2019, 13:40
Tussen de chalets zijn nu ook zeven hindes en vijf jonge damherten uitgezet, zij leven dus tussen deze huizen en kunnen ook vrij tussen de bezoekers lopen in het nieuw aangelegde werelddeel van La terre du froid, British Columbia.
Misschien ook nog eens bijvermelden dat er ook nog 1 mannetje bij zit want ik zag dit weekend ook een exemplaar met een gewei.

En ook de lori's zijn nu zichtbaar in de Australische vlieg volière.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Abonnement dierentuin: Meerdere
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » juli 13, 2019, 18:49

Gisteren konden we voor het eerst na de oplevering van het gehele project genieten van The Last Frontier in Pairi Daiza. Zowel in door de dag zelf, als in de avonduren van de Estivals, waarbij het park tot 23u geopend is... Als ik zeg dat we circa drie uur in dit Candasese themadeel wisten te genieten, dan kunnen jullie vast wel inschatten wat we er van vonden. ;)

Steeds weer onderweg enzo(o)!

Dustin1999
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp

Bericht door Dustin1999 » juli 13, 2019, 20:05

Woow :-- :-- :--

The Last Frontier is echt prachtig geworden en van een zeer hoog niveau.

Ik hoop over een maand ongeveer dit prachtige gebied ook te mogen bewonderen met eigen ogen.

Want jij moet vast genoten hebben aangezien je video 21 minuten duurt voor 1 gebied.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » juli 14, 2019, 11:35

Dustin1999 schreef:
juli 13, 2019, 20:05

Want jij moet vast genoten hebben aangezien je video 21 minuten duurt voor 1 gebied.
Denk je dat? :D Nee, het is effectief wel de moeite hoor.

Eén van de eerste keren dat een gebied ook echt grotendeels klaar is bij de opening hier. Enkel de tunnel voor het onderwaterzicht bij de Steller zeeleeuwen en het beververblijf moeten in mijn ogen toch een opwaardering krijgen. :)

Dustin1999
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje

Bericht door Dustin1999 » juli 14, 2019, 11:39

Ja dat is inderdaad erg mooi en goed om te horen dat alles op tijd klaar is. Had ik eerlijk gezegd niet verwacht dacht het wordt vast weer zo'n verhaal als het gelada verblijf in Blijdorp wat ook steeds uitgesteld werd.

Maar ze hebben volgens mij ook met heel veel man dag en nacht gewerkt dus dan kan het snel gaan.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » juli 14, 2019, 14:25

Zaten er al lang Schoenbekooievaars in het Afrikaanse dorp?

Dat is dan het derde verblijf voor deze diersoort nietwaar? Een grote voliere aan de boot, eentje aan het paaldorp, en nu in het Afrikaanse dorp zelf? Al lijkt het me dat de dieren zich in deze laatste nog niet helemaal thuis voelen. Het tweede dier was hier alvast heel wat rustiger (achterin in het perk), zie ook https://www.youtube.com/watch?v=YE20CvJcMjI

Joost
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Bericht door Joost » juli 14, 2019, 18:11

Gorilla Gust schreef:
juli 14, 2019, 14:25
Zaten er al lang Schoenbekooievaars in het Afrikaanse dorp?

Dat is dan het derde verblijf voor deze diersoort nietwaar? Een grote voliere aan de boot, eentje aan het paaldorp, en nu in het Afrikaanse dorp zelf? Al lijkt het me dat de dieren zich in deze laatste nog niet helemaal thuis voelen. Het tweede dier was hier alvast heel wat rustiger (achterin in het perk), zie ook https://www.youtube.com/watch?v=YE20CvJcMjI
Ze zitten er op zijn minst al vanaf 1 juni, toen deelde het park op Facebook dat er 3 duo's voor de schermen zaten, waarvan 1 in een nieuw verblijf in het Afrikaanse dorp. Het zijn overigens moeder en zoon. Het gedrag wat het dier op de video laat zien is overigens wel opvallend, je zou denken dat ze na 1,5 maand wel gewend zouden zijn aan het publiek..

iceskate
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje

Bericht door iceskate » juli 19, 2019, 10:16

Pairi Daiza heeft triest nieuws te verwerken gekregen. Het Waalse dierenpark heeft afscheid moeten nemen van de kleine orang-oetan Sungai.
Het diertje werd in oktober nog maar geboren. Het had echter een misvorming aan de kaak en was te verzwakt om te genezen. Gisteravond stierf het. “Onze verzorgers en de hele orang-oetanfamilie zijn vandaag in diepe rouw”, klinkt het op sociale media. “Woorden schieten te kort.”
https://www.hln.be/wetenschap-planeet/d ... ~aabffaf5/

Dustin1999
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje

Bericht door Dustin1999 » juli 19, 2019, 10:29

Hier ook het bericht van Pairi Daiza zelf:

Beste vrienden en vriendinnen,

Deze ochtend schieten woorden ons te kort. Woorden om ons enorme verdriet te uiten. Afgelopen donderdagavond zijn we Sungai verloren, één van onze twee kleine Sumatraanse orang-oetans. Sungai werd minder dan een jaar geleden – op 30 oktober 2018 – in Pairi Daiza geboren. Dit kleine brokje vreugde liet ons hart sindsdien elke dag opnieuw smelten, onder meer met de enorme liefde en tederheid tussen hem en zijn mama Sinta. Het doet ons dan ook enorm veel pijn om hem nu te zien vertrekken…

Het is nadat Sungai ons gisterenavond definitief verlaten had, dat we konden ontdekken dat onze kleine baby een zware misvorming aan zijn kaak had. Deze aangeboren handicap had er de laatste uren voor gezorgd dat Sungai aan tijdelijke ontwrichtingen van de mond leed, waardoor hij zijn lippen niet meer volledig kon sluiten en dus ook niet meer op een degelijke manier kon drinken aan de borst van zijn moeder. De laatste uren leek Sungai zich nochtans probleemloos te voeden aan de borst, maar dit was slechts schijn: de kleine orang-oetan kreeg in realiteit niks meer binnen en verzwakte…

Het is ons team van dierenartsen, dat met de hulp van Belgische experts (Yves Debosschere, een van de meest gerenommeerde tandartsen in Europa, en Bart Van Goethem, chirurg aan de faculteit dierengeneeskunde van de Universiteit van Gent), de misvorming aan Sungais kaak ontdekte bij een nauwkeurig medisch onderzoek op donderdagnamiddag. Nadat Sungai verdoofd was, stelden we vast dat de medische situatie van Sungai haast onoplosbaar was. Gezien de totale misvorming van zijn kaak kon zelfs een operatie geen soelaas brengen. Bovendien bleek Sungai intussen al enorm verzwakt. Omdat onze kleine orang-oetan zich onmogelijk nog zelf kon voeden bij zijn mama, kon enkel nog het geven van flessenvoeding met de hand hem een kans op overleven bieden. Maar de kleine Sungai was al te erg verzwakt om ons die kans nog te geven… In de loop van de avond is hij van ons heengegaan, ondanks alle pogingen van ons medisch team om hem te reanimeren…

Het overlijden van Sungai vervult ons en Sungais ouders met een bodemloos verdriet. Ook al weten we dat de eerste jaren in het leven van een jong dier altijd precair zijn, toch is deze afloop voor ons moeilijk te aanvaarden, maar ook voor jullie, die Sungai de voorbije negen maanden ook hebben zien uitgroeien tot een fantastische, jonge orang-oetan.
Dit is een drama voor de hele orang-oetanfamilie van Pairi Daiza, maar ook voor de verzorgers die deze prachtige dieren dag in dag uit al hun liefde geven. Ook zij zijn vandaag helemaal verloren. Toch zoeken wij vandaag de moed om ouders Sinta en Gempa opnieuw alle tederheid en zorg te geven die zij in deze moeilijke periode nodig hebben. Deze intelligente dieren hebben nu het grootst mogelijke verdriet te verwerken, een verdriet dat geen moeder of vader ooit zou moeten dragen.

De teams van Pairi Daiza.

Bron: https://www.facebook.com/pairidaizanl/p ... =3&theater

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker » augustus 2, 2019, 16:51

Negen nieuwe wolven vinden vandaag hun plaats in de Beste Dierentuin van Europa.

Deze nieuwe roedel bestaat uit Canadese wolven (canis lupus occidentalis), die een jaar geleden al in ons park aankwamen, maar tot dusver achter de schermen verbleven. Ze kregen het afgelopen jaar immers al tweemaal een nest pups. Papa Nanouk (4 jaar, afkomstig uit de dierentuin van Münster, Duitsland) en mama Nita (3 jaar, afkomstig uit de dierentuin van Mulhouse, Frankrijk) verwelkomden vier kleintjes bij hun aankomst in het park. Op 8 mei jongstleden beviel Nita opnieuw, ditmaal van drie jongen. Alle negen wolven zijn nu helemaal klaar om hun échte verblijf te ontdekken, een splinternieuw territorium dat speciaal voor hen gebouwd werd.

Zo is er nu een tweede roedel in het park, na de groep van drie Europese wolven (canis lupus lupus) die in juni al toegevoegd werd aan de spiksplinternieuwe wereld The Last Frontier.

Plaats reactie