Nieuwstopic De Zonnegloed

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Nieuwstopic De Zonnegloed

Bericht door Gorilla Gust »

Plaats vanaf 2019 hier al het nieuws uit de Zonnegloed

Het oudere dierentuinnieuws van deze dierentuin vinden we terug in het Dierentuinnieuws Archief.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2778
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: Nieuwstopic De Zonnegloed

Bericht door Boomkangoeroe »

De Zonnegloed gaat binnenkort poema’s, luipaarden en leeuwen opvangen, “maar ook reptielen en wolven staan op ons lijstje”

De Zonnegloed in Vleteren heeft een succesvol jaar achter de rug. Het dierenopvangcentrum heeft de verwaarloosde beren Mimi en Uli een nieuwe thuis gegeven en zeventigduizend mensen zijn er over de vloer gekomen. Ook dit jaar zit het opvangcentrum niet stil. De Zonnegloed is namelijk druk bezig met de bouw van een verblijf voor grote katachtigen.

Bron & meer op https://www.hln.be/regio/vleteren/de-zo ... e~a1d9129a


Gebruikersavatar
Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Berichten: 3811
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:22
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Locatie: Het forum
Contacteer:

Re: Nieuwstopic De Zonnegloed

Bericht door Laafsekikker »

Nieuwe dieren, (ver)nieuwe kleine-beestjes-zolder

Op donderdag komt er een grote lading nieuwe dieren aan bij De Zonnegloed Sanctuary.

Het gaat over een twintigtal soorten, allemaal gered uit een benarde situatie. In de loop van de namiddag komen er drie transporten aan met de inbeslaggenomen, verwaarloosde of achtergelaten dieren. Het gaat over de volgende soorten:

Afrikaanse sporenschildpad, Chinese wateragame, Kolonistenagame, Koningsslang, Netpython, Regenboogboa, Ruitpython, Stekelstaartvaraan, Tijgerpython, Afrikaanse oehoe, Nijlvaraan, Taiwanese Rattenslang, Stekelstaartvaraan, Luipaardgekko, Muurgekko, Baardagame, Dwergbaardagame, Stierslang, Boa Constrictor, Korenslang en Steppevaraan

Ze zijn nog volop bezig de nieuwe zeer ruime verblijven voor de dieren af te werken. Het zal een strijd tegen de tijd worden, maar we gaan zeker alle dieren een mooi nieuw verblijf kunnen geven wanneer ze bij ons toekomen. Opnieuw verschillende dieren die we kunnen redden en een hoopvol leven aanbieden. De nieuwe, bijna drie keer zo grote kleine-beestjes-zolder is bijna afgewerkt.
Zaterdag gaan de deuren voor het eerst open voor het publiek.

De verbouwingen hebben nog meer voordelen: de rolstaartberen krijgen er een nieuw nachtverblijf bij en de gordeldieren een ruimer verblijf.


Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic De Zonnegloed

Bericht door Gorilla Gust »

De Zonnegloed​ geeft verwaarloosde wilde dieren opnieuw een toekomst. Ze redden dieren uit gruwelijke situaties en laten ze herstellen in aangepaste leefomgevingen met soortgenoten in hun sanctuary! Bij GAIA onderschrijven ze de filosofie om verwaarloosde, uitgebuite en illegaal gehouden wilde dieren een nieuwe, zorgzame thuis te bezorgen. Daarom steunen zij elkaar.

Leden van GAIA hebben op vertoon van hun lidkaart en identiteitskaart recht op 2 euro korting op een toegangskaart voor De Zonnegloed Sanctuary.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Berichten: 3811
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:22
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Locatie: Het forum
Contacteer:

Re: Nieuwstopic De Zonnegloed

Bericht door Laafsekikker »

Een grote dag!

Na een lange tijd van introductie zodat de drie beren elkaar beter konden leren kennen en ontdekken, zijn ze vandaag voor het eerst samengezet in ons berenbos.

Mimi, onze meest bange beer, ging als eerste kennis maken met beer Berros en het was dadelijk koekenbak. Grote liefde en ongelofelijk leuk speelplezier. Af en toe kwam beer Ulli even kijken van op afstand, maar beetje per beetje kwam ze toch ook dichterbij en nam uiteindelijk de beslissing om even zeer dicht te komen met gestrekte poten en licht gebrom. Maar ook tussen haar en Berros ging het snel over tot een spel.

Wat kan je meer wensen dan dat ze gewoon alle drie aan het genieten zijn van elkaar, spelen in het bos en stoeien in hun bad.

Het was een lang proces. Maandenlang zijn we bezig geweest om de zwaar getraumatiseerde beren weg te krijgen uit hun ellendige situatie in Albanië, daar zaten ze samen in een betonnen kooi van 2m op 7m als attractie bij een hotel. Ze kregen als voer de overschotten van het hotel, ze hadden geen water om zich te wassen, geen boom om in te klimmen, geen gras om in te lopen of putten in te graven, enkel een betonnen vloer vol uitwerpselen. Het heeft maanden geduurd om ze gewoon te laten worden aan hun nieuwe omgeving. Vooral beer Mimi had het er moeilijk mee. Beer Ulli was dadelijk een beer die genoot van het buiten zijn en het stoeien in gras en bomen. En daarna opnieuw een maandenlang proces van introductie aan beer Berros zodat ze elkaar gewoon konden worden. En dan de grote dag. De grote samenvoeging. Spannend. Voorbereid op elke situatie. En dan verloopt alles bijna net of ze al maanden samen zijn. Puur genieten!


Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic De Zonnegloed

Bericht door Gorilla Gust »

Vele handen maken licht werk… Met die gedachte bouwden ze met volle moed verder aan de verblijven van onder meer onze leeuwen Zazu en Aïssa en de poema. Dankzij de inzet van vele vrijwilligers krijgen de nieuwe kattenverblijven stilaan vorm. Afgelopen maand werd er onder meer beton gestort zodat alles stevig verankerd kan worden en de verblijven tegen een stootje kunnen. Ook het kader waar het netwerk aan bevestigd zal worden, is klaar.

Binnenkort kunnen ze echt beginnen aftellen naar de komst van onze nieuwe bewoners.

Aldus de nieuwsbrief
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic De Zonnegloed

Bericht door Limburg vooruit »

Ik begin toch meer en meer sympathie voor dit park te krijgen. Mooi werk daar!!
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2136
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:13

Re: Nieuwstopic De Zonnegloed

Bericht door zoofreak »

Ben maandag voor het eerst naar De Zonnegloed geweest en dat is mij goed bevallen.
Het is een zeer verzorgde tuin, met een consequente eigen stijl en aanpak.
Er is veel aandacht voor dierenwelzijn en dat resulteert in gezonde, actieve dieren.
Goeie educatie ook en alles is zichtbaar gemaakt voor de bezoekers: binnenstallen, keuken, veterinaire afdeling, en zelfs een apart enrichmentzaaltje.
Zeker en vast de trip waard!

Gebruikersavatar
Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Berichten: 3811
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:22
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Locatie: Het forum
Contacteer:

Re: Nieuwstopic De Zonnegloed

Bericht door Laafsekikker »

“Beslissing minister Weyts belangrijke stap in de strijd tegen dierenmishandeling”
Vzw De Zonnegloed, een opvangcentrum voor wilde dieren, is erg tevreden met de beslissing van Ben Weyts, minister bevoegd voor dierenwelzijn, om geld vrij te maken voor lijkschouwingen op dieren die in verdachte omstandigheden om het leven kwamen.

Karel Ackaert: “Wij kunnen daar alleen maar blij mee zijn. Als opvangcentrum staan wij in voor het herstel van wilde dieren die mishandeld werden. Meestal is dit door verwaarlozing of een totaal onaangepaste huisvesting. Soms worden dieren ook opzettelijk verwond of vergiftigd.”

Bij De Zonnegloed krijgen wilde dieren de professionele zorg die zij nodig hebben, zodat ze weer 'dier' kunnen zijn, bij voorkeur in groep bij soortgenoten. Maandelijks komen er dieren bij.

Karel Ackaert: “Ons team staat steeds klaar om dieren op te vangen. Maar het is zoveel belangrijker om de toevloed aan dieren te stoppen. Dankzij het budget voor lijkschouwingen zullen minder gevallen van dierenmishandeling ongestraft blijven. Dit heeft ongetwijfeld een ontradend effect op al wie dieren mishandelt.”


Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2778
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: Nieuwstopic De Zonnegloed

Bericht door Boomkangoeroe »

Een bijzonder schrijnende oproep vanuit de Zonnegloed!

https://www.looopings.nl/weblog/13979/B ... H1tAHSf4lA

Ik draag alvast men steentje bij :(

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic De Zonnegloed

Bericht door Apenarend »

Dat lijkt me wel zinvol.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2136
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:13

Re: Nieuwstopic De Zonnegloed

Bericht door zoofreak »

Ik heb ook een bijdrage gedaan. Heb ze een paar maanden geleden voor het eerst bezocht en ze zijn daar écht goed bezig. Het zou doodzonde zijn als al hun werk voor niets zou geweest zijn. Het zijn deze kleine, ongesubsidieerde parken die onze hulp keihard nodig hebben. Dus aan alle Laafsekikkers: als je iets kunt missen: steun de Zonnegloed!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic De Zonnegloed

Bericht door Limburg vooruit »

Ben net eens hun collectie aan het bekijken. Mooi, ik bewonder deze organisatie dat ze zich uitsluitend richten op dieren die nergens anders een plaatsje vinden.
Maar dit geeft bij mij ook een vreemde nasmaak. Onder het motto van opvangcentrum kunnen ze veel wetten wat dierentuinen betreft naast zich neer leggen. Bv, dieren die alleen zitten terwijl Antwerpen en Olmen daar opmerkingen over kregen. Sommige verblijven zijn volgens mij niet groot genoeg, ...
Ook het gebrek aan vast personeel vind ik geen pluspunt, het park draait grotendeels op vrijwilligers en stagiairs. Ook weer mensen die ik bewonder, maar deze kunnen volgens mij nooit genoeg kennis krijgen over de dieren. Hoe gaat een vrijwilliger problemen met een dier opmerken als hij er maar 1x per week komt.

Wat ik al helemaal spijtig vind is dat er zelfs met soorten waar een kweekprogramma voor bestaat niet gekweekt word, zo zijn de wanderoe's bv gecastreerd,...

Al bij al een pracht initiatief, maar met een kleine wrange nasmaak. Toch steun ik het park jaarlijks en roep ik iedereen op dit ook te doen!
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: Nieuwstopic De Zonnegloed

Bericht door Renegade »

Limburg vooruit schreef:
12 aug 2020, 09:08
Ben net eens hun collectie aan het bekijken. Mooi, ik bewonder deze organisatie dat ze zich uitsluitend richten op dieren die nergens anders een plaatsje vinden.
Maar dit geeft bij mij ook een vreemde nasmaak. Onder het motto van opvangcentrum kunnen ze veel wetten wat dierentuinen betreft naast zich neer leggen. Bv, dieren die alleen zitten terwijl Antwerpen en Olmen daar opmerkingen over kregen. Sommige verblijven zijn volgens mij niet groot genoeg, ...
Ook het gebrek aan vast personeel vind ik geen pluspunt, het park draait grotendeels op vrijwilligers en stagiairs. Ook weer mensen die ik bewonder, maar deze kunnen volgens mij nooit genoeg kennis krijgen over de dieren. Hoe gaat een vrijwilliger problemen met een dier opmerken als hij er maar 1x per week komt.

Wat ik al helemaal spijtig vind is dat er zelfs met soorten waar een kweekprogramma voor bestaat niet gekweekt word, zo zijn de wanderoe's bv gecastreerd,...

Al bij al een pracht initiatief, maar met een kleine wrange nasmaak. Toch steun ik het park jaarlijks en roep ik iedereen op dit ook te doen!
Ze zijn wel degelijk erkend als dierentuin dus normaal gezien moeten ze al de betreffende wetgeving net zo goed naleven als Antwerpen, Planckendael en Olmen. Het kan echter wel zijn dat ze als opvangcentrum voor sommige zaken een uitzondering krijgen, gelet op de situatie van bepaalde dieren.

Toen ik er twee jaar geleden was vond ik hun verblijven over het algemeen aanvaardbaar tot redelijk goed, maar er waren inderdaad wel een aantal verblijven waarvan je je de vraag kan stellen of ze wel ruim genoeg zijn. Maar ik ben wel van mening dat ze goed hun best doen voor het verantwoord houden van hun dieren.

Ik vind het ook wel jammer dat ze zich zo categoriek opstellen inzake fokken, maar ik begrijp ook wel dat ze daar consequent in willen zijn. Al zou ik het wel nog altijd leuk vinden dat ze toch met dierentuinen zouden samenwerken voor het behoud van bepaalde bedreigde diersoorten.

Toen ik er twee jaar geleden was heb ik mij enigszins geërgerd aan de stelling van een dierenverzorger (voor zover ik begreep wel een vaste kracht overigens) dat wilde/exotische dieren enkel thuishoren in het wild, in een goede dierentuin of eventueel in een opvangcentrum zoals De Zonnegloed, en dus niet als huisdier gehouden zouden moeten worden.

Ik heb hier twee boekjes van hen (eentje van twee jaar geleden ter plekke gevonden en eentje recent naar mij opgestuurd na een gift) en daarin geven ze aan voorstander te zijn van strengere regels voor het houden van exotische huisdieren zoals positieflijsten, en ook dat ergert me wel wat. Uiteraard ben ik voorstander van regels voor het houden van exotische huisdieren en vind ik dat dat verantwoord moet gebeuren, maar ik betwijfel ten stelligste of positieflijsten daar het juiste instrument voor zijn.

Ergens kan ik hun standpunt op dat vlak overigens ook wel begrijpen, aangezien ze wellicht vaak in aanraking komen met hoe het vooral niet moet en met onwenselijke situaties.

Ik steun ze ook en ik heb tijdens de lockdown een gift gedaan om ze door deze moeilijke tijden te helpen. Ik was van plan om dit jaar nog eens op bezoek te gaan maar door de provinciale maatregelen in Antwerpen en de vraag van mijn werkgever om die strikt na te leven en geen niet-essentiële reizen te maken buiten de provincie zit dat er wellicht niet meer in, helaas.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic De Zonnegloed

Bericht door Apenarend »

Renegade schreef:
12 aug 2020, 12:34

Ik vind het ook wel jammer dat ze zich zo categoriek opstellen inzake fokken, maar ik begrijp ook wel dat ze daar consequent in willen zijn. Al zou ik het wel nog altijd leuk vinden dat ze toch met dierentuinen zouden samenwerken voor het behoud van bepaalde bedreigde diersoorten.

Toen ik er twee jaar geleden was heb ik mij enigszins geërgerd aan de stelling van een dierenverzorger (voor zover ik begreep wel een vaste kracht overigens) dat wilde/exotische dieren enkel thuishoren in het wild, in een goede dierentuin of eventueel in een opvangcentrum zoals De Zonnegloed, en dus niet als huisdier gehouden zouden moeten worden.

Ik heb hier twee boekjes van hen (eentje van twee jaar geleden ter plekke gevonden en eentje recent naar mij opgestuurd na een gift) en daarin geven ze aan voorstander te zijn van strengere regels voor het houden van exotische huisdieren zoals positieflijsten, en ook dat ergert me wel wat. Uiteraard ben ik voorstander van regels voor het houden van exotische huisdieren en vind ik dat dat verantwoord moet gebeuren, maar ik betwijfel ten stelligste of positieflijsten daar het juiste instrument voor zijn.
Ik begrijp eigenlijk niet zo goed waarom er bij dierentuinliefhebbers behoorlijk wat weerstand is tegen die positieflijsten en de strengere regels inzake het houden van exotische dieren. Zelf ben ik daar een voorstander van aangezien in het verleden duidelijk is aangetoond wat er allemaal fout kan gaan.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic De Zonnegloed

Bericht door Limburg vooruit »

Apenarend schreef:
12 aug 2020, 14:07
Renegade schreef:
12 aug 2020, 12:34

Ik vind het ook wel jammer dat ze zich zo categoriek opstellen inzake fokken, maar ik begrijp ook wel dat ze daar consequent in willen zijn. Al zou ik het wel nog altijd leuk vinden dat ze toch met dierentuinen zouden samenwerken voor het behoud van bepaalde bedreigde diersoorten.

Toen ik er twee jaar geleden was heb ik mij enigszins geërgerd aan de stelling van een dierenverzorger (voor zover ik begreep wel een vaste kracht overigens) dat wilde/exotische dieren enkel thuishoren in het wild, in een goede dierentuin of eventueel in een opvangcentrum zoals De Zonnegloed, en dus niet als huisdier gehouden zouden moeten worden.

Ik heb hier twee boekjes van hen (eentje van twee jaar geleden ter plekke gevonden en eentje recent naar mij opgestuurd na een gift) en daarin geven ze aan voorstander te zijn van strengere regels voor het houden van exotische huisdieren zoals positieflijsten, en ook dat ergert me wel wat. Uiteraard ben ik voorstander van regels voor het houden van exotische huisdieren en vind ik dat dat verantwoord moet gebeuren, maar ik betwijfel ten stelligste of positieflijsten daar het juiste instrument voor zijn.
Ik begrijp eigenlijk niet zo goed waarom er bij dierentuinliefhebbers behoorlijk wat weerstand is tegen die positieflijsten en de strengere regels inzake het houden van exotische dieren. Zelf ben ik daar een voorstander van aangezien in het verleden duidelijk is aangetoond wat er allemaal fout kan gaan.
Als ze duidelijke regels opstellen i.v.m. het houden van exoten is er geen lijst nodig.
Ik heb hier plaats genoeg voor 2 olifanten, als ik de financiële mogelijkheid heb, 2 dierenartsen die kunnen instaan voor het gezondheidsaspect en ik heb iemand die voor de dieren kan zorgen wanneer ik op vakantie of ziek ben. Wat is dan het probleem.

Particulieren kweken en houden hun dieren vaak beter dan dierenparken, maar die idioten die iets kopen omdat ze het mooi vinden, die moeten ze het onmogelijk maken om een dier te houden. En dat geld voor alle dieren, zelfs een muis heeft recht op een goed leven.

Maar we hebben nog nooit een minister van dierenwelzijn gehad die ook voldeed als minister. Dit probleem hebben we trouwens op bijna alle posten van ministers.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2778
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: Nieuwstopic De Zonnegloed

Bericht door Boomkangoeroe »

Limburg vooruit schreef:
12 aug 2020, 09:08

Ook het gebrek aan vast personeel vind ik geen pluspunt, het park draait grotendeels op vrijwilligers en stagiairs. Ook weer mensen die ik bewonder, maar deze kunnen volgens mij nooit genoeg kennis krijgen over de dieren. Hoe gaat een vrijwilliger problemen met een dier opmerken als hij er maar 1x per week komt.
Das toch allemaal dikke zever soms is een vrijwilliger nog beter in zijn taken dan een vaste werkkracht die het helemaal niet meer ziet zitten, ik heb zelf 7 jaar op de spoedgevallendienst gewerkt als vrijwilliger 1 tot 2 nachten per week om de ambulance te bemannen en enkel met praktijk en toewijding kom je er das soms zelfs beter want voor mensen die het als vaste baan beschouwen behandelen vaak alles als routine terwijl anderen juist dingen opvallen die niet int boekske voorkomen.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic De Zonnegloed

Bericht door Limburg vooruit »

Boomkangoeroe schreef:
12 aug 2020, 17:48
Limburg vooruit schreef:
12 aug 2020, 09:08

Ook het gebrek aan vast personeel vind ik geen pluspunt, het park draait grotendeels op vrijwilligers en stagiairs. Ook weer mensen die ik bewonder, maar deze kunnen volgens mij nooit genoeg kennis krijgen over de dieren. Hoe gaat een vrijwilliger problemen met een dier opmerken als hij er maar 1x per week komt.
Das toch allemaal dikke zever soms is een vrijwilliger nog beter in zijn taken dan een vaste werkkracht die het helemaal niet meer ziet zitten, ik heb zelf 7 jaar op de spoedgevallendienst gewerkt als vrijwilliger 1 tot 2 nachten per week om de ambulance te bemannen en enkel met praktijk en toewijding kom je er das soms zelfs beter want voor mensen die het als vaste baan beschouwen behandelen vaak alles als routine terwijl anderen juist dingen opvallen die niet int boekske voorkomen.
Heb jij goed gelezen wat ik schreef? Ik bewonder vrijwilligers, ben het al van mijn 14.
Mensen die de ambulance rijden komen hopelijk zelden 2x dezelfde persoon tegen.
Dieren in een tuin zitten daar elke dag en kunnen niet zeggen wanneer ze ziek zijn.
Ik keur deze vrijwilligers ook niet af, want ze zijn altijd gemotiveerd, wat bij betaalde krachten niet altijd is.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic De Zonnegloed

Bericht door Apenarend »

Limburg vooruit schreef:
12 aug 2020, 14:46
Apenarend schreef:
12 aug 2020, 14:07
Renegade schreef:
12 aug 2020, 12:34

Ik vind het ook wel jammer dat ze zich zo categoriek opstellen inzake fokken, maar ik begrijp ook wel dat ze daar consequent in willen zijn. Al zou ik het wel nog altijd leuk vinden dat ze toch met dierentuinen zouden samenwerken voor het behoud van bepaalde bedreigde diersoorten.

Toen ik er twee jaar geleden was heb ik mij enigszins geërgerd aan de stelling van een dierenverzorger (voor zover ik begreep wel een vaste kracht overigens) dat wilde/exotische dieren enkel thuishoren in het wild, in een goede dierentuin of eventueel in een opvangcentrum zoals De Zonnegloed, en dus niet als huisdier gehouden zouden moeten worden.

Ik heb hier twee boekjes van hen (eentje van twee jaar geleden ter plekke gevonden en eentje recent naar mij opgestuurd na een gift) en daarin geven ze aan voorstander te zijn van strengere regels voor het houden van exotische huisdieren zoals positieflijsten, en ook dat ergert me wel wat. Uiteraard ben ik voorstander van regels voor het houden van exotische huisdieren en vind ik dat dat verantwoord moet gebeuren, maar ik betwijfel ten stelligste of positieflijsten daar het juiste instrument voor zijn.
Ik begrijp eigenlijk niet zo goed waarom er bij dierentuinliefhebbers behoorlijk wat weerstand is tegen die positieflijsten en de strengere regels inzake het houden van exotische dieren. Zelf ben ik daar een voorstander van aangezien in het verleden duidelijk is aangetoond wat er allemaal fout kan gaan.
Als ze duidelijke regels opstellen i.v.m. het houden van exoten is er geen lijst nodig.
Ik heb hier plaats genoeg voor 2 olifanten, als ik de financiële mogelijkheid heb, 2 dierenartsen die kunnen instaan voor het gezondheidsaspect en ik heb iemand die voor de dieren kan zorgen wanneer ik op vakantie of ziek ben. Wat is dan het probleem.

Particulieren kweken en houden hun dieren vaak beter dan dierenparken, maar die idioten die iets kopen omdat ze het mooi vinden, die moeten ze het onmogelijk maken om een dier te houden. En dat geld voor alle dieren, zelfs een muis heeft recht op een goed leven.

Maar we hebben nog nooit een minister van dierenwelzijn gehad die ook voldeed als minister. Dit probleem hebben we trouwens op bijna alle posten van ministers.
Een positieflijst is de duidelijkste regel die er is. Anders moet je beginnen met regels per soort/soortgroep, dat is ondoenbaar en een open doek voor achterpoortjes (waar de menselijke soort een patent lijkt op te hebben).

Ik vind wel dat het mogelijk moet blijven dat particulieren kunnen kweken met soorten. Mogelijks brengt de positieflijst en de huidige regelgeving dit in gevaar, maar de positieflijst is er duidelijk gekomen om particulieren allerhande het houden van exotische soorten te ontmoedigen, de handel in exoten verder te beperken en het gevaar van exoten voor de eigen fauna in te dijken.

Hoewel niet optimaal, vind ik dit de dus de best mogelijke oplossing.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2778
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: Nieuwstopic De Zonnegloed

Bericht door Boomkangoeroe »

Limburg vooruit schreef:
12 aug 2020, 18:23
Boomkangoeroe schreef:
12 aug 2020, 17:48
Limburg vooruit schreef:
12 aug 2020, 09:08

Ook het gebrek aan vast personeel vind ik geen pluspunt, het park draait grotendeels op vrijwilligers en stagiairs. Ook weer mensen die ik bewonder, maar deze kunnen volgens mij nooit genoeg kennis krijgen over de dieren. Hoe gaat een vrijwilliger problemen met een dier opmerken als hij er maar 1x per week komt.
Das toch allemaal dikke zever soms is een vrijwilliger nog beter in zijn taken dan een vaste werkkracht die het helemaal niet meer ziet zitten, ik heb zelf 7 jaar op de spoedgevallendienst gewerkt als vrijwilliger 1 tot 2 nachten per week om de ambulance te bemannen en enkel met praktijk en toewijding kom je er das soms zelfs beter want voor mensen die het als vaste baan beschouwen behandelen vaak alles als routine terwijl anderen juist dingen opvallen die niet int boekske voorkomen.
Heb jij goed gelezen wat ik schreef? Ik bewonder vrijwilligers, ben het al van mijn 14.
Mensen die de ambulance rijden komen hopelijk zelden 2x dezelfde persoon tegen.
Dieren in een tuin zitten daar elke dag en kunnen niet zeggen wanneer ze ziek zijn.
Ik keur deze vrijwilligers ook niet af, want ze zijn altijd gemotiveerd, wat bij betaalde krachten niet altijd is.
Wees u maar van het tegendeel bewust en ja ook vrijwilligers merken problemen op met dieren maar daarom moet je wel met hen bezig zijn :doh:

Plaats reactie