Nieuwstopic Wildlands

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: de BBB's

Re: Nieuwstopic Wildlands

Bericht door Apenarend » juni 4, 2019, 21:35

Alweer mooie update Joost.

Wat moet die vreemde witte spiraal voorstellen bij dat kraam :)
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Jarne
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Abonnement dierentuin: Ja

Bericht door Jarne » juni 4, 2019, 22:38

Apenarend schreef:
juni 4, 2019, 21:35

Ik ga ervanuit dat het dit is:
https://www.pinterest.com/pin/540572761514154840/

Joost
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Bericht door Joost » juni 4, 2019, 22:55

Jarne schreef:
juni 4, 2019, 22:38
Apenarend schreef:
juni 4, 2019, 21:35

Ik ga ervanuit dat het dit is:
https://www.pinterest.com/pin/540572761514154840/
Klopt, dat moet de chiptwister voorstellen die ze daar verkopen.

Joost
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Joost » juni 11, 2019, 15:12

Vanmorgen is er in alle vroegte achter de schermen van de woestijn een onager hengstje geboren, het diertje stond al zo sterk op zijn poten dat hij vandaag meteen met de drie volwassen dames de woestijn in mocht:

Vanmorgen is er een gezond onagerhengstje geboren in WILDLANDS. Het jonge dier kwam in de stal ter wereld, maar staat al zo sterk op de poten en drinkt goed bij zijn moeder, dat het meteen mee de woestijn van Serenga in mocht! Wie komt het kleine onagertje binnenkort bekijken?
https://www.wildlands.nl/tickets-bestellen

Bron: FB Wildlands

Blijkbaar vond een van de andere dames alle aandacht voor het jong wel genoeg geweest, want zij besloot vanmiddag haar jong voor de ogen van de bezoekers ter wereld te brengen:

Tweede onager geboren in de #woestijn van #WILDLANDS ! Voor de ogen van bezoekers is het jong net gaan staan 😍

Bron: Twitter Wildlands

De vader van beide jongen zit, vanwege de komst van de jongen en de introductie met twee nieuwe merries, voorlopige nog achter de schermen bij de savanne. Bij de al aanwezige dames bestaat de mogelijkheid dat er nog een derde jong op komst is, maar 3 jongen op een dag zou wel wat overdreven zijn ;)

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Abonnement dierentuin: Meerdere
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » juni 14, 2019, 16:44

Helaas is zojuist, in een korte confrontatie tussen een neushoorn en struisvogel, de struisvogel overleden op de savanne van Wildlands. N.a.v. dit incident onderzoeken ze of aanvullende maatregelen op de savanne nodig zijn.

Facebook

En tevens lezen we op looopings.nl dat de Belgische website voor Wildlands nog steeds geen betaalmogelijkheden kent die ook daadwerkelijk werken in België, enkel via de Duitstalige website kan je via de hier reguliere bankcontact/ maestro betalen. Creditcards zijn helaas niet mogelijk... toch wel een belangrijk detail, daar de prijs online zo een 5 euro goedkoper is.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Joost
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Joost » juni 14, 2019, 18:00

Gorilla Gust schreef:
juni 14, 2019, 16:44

Helaas is zojuist, in een korte confrontatie tussen een neushoorn en struisvogel, de struisvogel overleden op de savanne van Wildlands. N.a.v. dit incident onderzoeken ze of aanvullende maatregelen op de savanne nodig zijn.

Facebook

Ik was vandaag zelf ook in het park en heb dit incident (gelukkig) zelf niet hoeven zien. Het was mij wel opgevallen dat tijdens mijn eerste rondje door het park inderdaad de twee struisvogel hennen buiten waren, voor mij voor het eerst dat ik ze buiten zag. Tijdens mijn tweede ronde vroeg ik mij wel af waarom de neushoorns al naar binnen waren gehaald terwijl al het andere grut gewoon nog buiten liep, ook een struisvogelhen. Pas thuis las ik dat dit gebeurd was, erg sneu maar zoiets kan natuurlijk gebeuren. Nu vooral hopen dat de haan en de overgebleven hen het wel goed met elkaar kunnen vinden en dat er op termijn alsnog meer struisvogels rond zullen lopen. Hier nog een foto van de twee hennen aan het begin van de middag:
Afbeelding

Gelukkig was er ook nog een boel positiever nieuws vandaag:
- Voor het eerst zijn er bij de kippen in het dogon dorp kuikentjes te zien, het zijn er minstens vier:
Afbeelding

- Daarnaast zijn er nu ook info borden geplaatst over de dieren in het dogon dorp, er hangen borden voor de geiten, kippen en de ezels. De borden zijn natuurlijk wel weer op een Wildlands manier gemaakt ;)
Afbeelding

Afbeelding

- Toen ik aan het begin van de middag langs de onagers liep stond alleen de dame zonder jong buiten (maar aan de dikke buik te zien zou het zomaar kunnen dat nummer 3 er ook komt), maar een half uurtje later stonden ook de moeders met hun veulens er bij. Het lijkt er op dat beide jongen het goed doen en stevig op hun pootjes staan, ze lopen allebei ook braaf met hun eigen moeder mee.
Afbeelding

- Bij de ingang van animazia (aan de kant van de leeuwen) staat nu ook aangegeven dat dat een ingang van animazia is:
Afbeelding

- Er vond een trouwerij plaats bij het uitkijkpunt bij de leeuwen, waardoor het uitkijkpunt een deel van de dag niet te betreden was.
- Ondanks dat de neushoorns vandaag overkwamen als de grote boosdoeners van de savanne is er ook positief nieuws over ze: al vrij kort nadat de man, Gus, was geïntroduceerd bij de dames hebben er dekkingen plaats gevonden met de jongste dame, Elena.
- Op het informatieboek bij de ringstaartmaki's is nu ook ruimte gemaakt voor info over de vari's:
Afbeelding

Dan toch ook maar weer een update van de bouwplaats, want tja als er iets veranderd is moet dat gedeeld worden toch? ;) Allereerst is de naam van het pad bekend geworden, al hing er vandaag een doek voor het bord, de doorgang gaat het Meridianenpad heten, want je springt door het pad natuurlijk zo van de ene naar de andere meridiaan op de aardbol. Ook is de brug die de bezoekers vanaf het poolstation over het water moet brengen geplaatst en zo goed als af:
Afbeelding

En dit zorgt nu voor het volgende overzicht:
Afbeelding

Om nog eens duidelijk te maken: het nieuwe pinguïn verblijf wordt geen doorloop verblijf zoals het huidige (waar de dieren overigens vrijwel nooit op het pad komen). Het lijkt er op dat de dieren straks op twee verschillende manieren van de bezoekers gescheiden worden. Tussen de brug en de boot door middel van een hoger ijzeren hek:
Afbeelding

En verderop, tussen de boot en de grot door middel van een stuk lager hek bestaande uit twee planken:
Afbeelding

Door de veranderingen ziet het onderwaterzicht en nu als volgt uit:
Afbeelding

Afbeelding

Vanaf het huidige pinguïn verblijf was te zien dat men bezig was met het maken van een overkapping. Deze komt ter hoogte van waar eerst de gracht voor de ijsberen zat, volgens mij hebben ze die gracht nu grotendeels opgevuld zodat er geen pinguïn in lazert. Ik gok dat deze overkapping zal dienen voor het personeel en mogelijk voor de pinguïn crèche, dit hebben ze bij het huidige verblijf namelijk ook achter de schermen zitten.
Afbeelding

Later zag ik die zelfde overkapping ook vanuit Serenga:
Afbeelding

Aan de kant van Serenga ziet de tunnel er nu als volgt uit (met op rechts het naambord):
Afbeelding

Overigens ook leuk om te vermelden, de rioolbuizen in het ijsberenverblijf lijken inderdaad hun werk te doen. Gelukkig zijn ze straks als het nieuwe pad open gaat een stuk beter te bekijken:
Afbeelding

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » juni 15, 2019, 10:44

Mooie update, het geheel ziet er niet storend uit moet ik zeggen... Past bij het park. Net zoals de bordjes is het achteraf bekeken haast ondenkbaar dat men dit eerst niet wilde. :)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Joost
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Joost » juni 17, 2019, 13:39

De eerste pinguïns zijn vanmorgen aangekomen om intrek te nemen in hun nieuwe stulpje, de zeehonden volgen later deze week in het oude pinguïnverblijf:

Vanmorgen zijn de pinguïns verhuisd naar hun nieuwe verblijf! Bezoekers kunnen deze dieren nu ook onder water zien zwemmen, vanuit de kelder van het Poolstation. In het oude pinguïnverblijf worden later deze week zeehonden geplaatst.

Video: https://www.facebook.com/WildlandsAdven ... SEARCH_BOX

Donderdagavond krijgen abonnees de mogelijkheid om voor het eerst over het meridianenpad te lopen, eens kijken of ik daar tijd voor heb ;)

Abonnementhouders opgelet! WILDLANDS geeft jullie op donderdagavond 20 juni tussen 18.00-19.00 uur de kans om als eerste over de nieuwe doorsteek tussen Nortica en Serenga te lopen. Dit aanbod is alleen geldig voor abonnementhouders van het park. Aanmelden is niet nodig. Let op: niet het hele park is geopend.

FB Wildlands

Joost
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Joost » juni 18, 2019, 20:35

Volgens de Wildlands Blog - een fanpagina van het park - is er wederom een nieuwe diersoort aangekomen. En wederom een oude bekende soort die terug keert: de rode ibis! In eerste instantie zijn het 3 mannetjes:

Ze zaten al een paar weken achter de schermen, maar vandaag hoorden we dat ze te zien waren.....

In Rimbula is een oude bekende te spotten, namelijk de rode ibis. Deze prachtige vogels waren natuurlijk jarenlang te zien in de vogeltuin van het oude dierenpark, maar waren helaas niet meeverhuisd naar Wildlands. De reden hiervoor was simpel; het vogelbestand in Rimbula moest langzaam opgebouwd worden naarmate het systeem hier zich ontwikkelde. Maar nu zijn ze terug! Het gaat in eerste instantie om 3 mannetjes. Omdat je vrijgezelle kerels natuurlijk niet al te lang hun gang moet laten gaan komen hier in een later stadium ook nog vrouwtjes bij.

Vooralsnog zijn wij in elk geval erg blij dat een van onze favoriete vogelsoorten ( bij een deel van ons beheer in ieder geval) weer te zien is in Emmen!

FB Wildlands Blog

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker » juni 20, 2019, 20:50

Meridianenpad in WILDLANDS geopend

Het Meridianenpad en het nieuwe pinguïnverblijf in WILDLANDS Emmen zijn donderdagavond officieel geopend. De naam Meridianenpad is door abonnementhouder Nita Willemse bedacht. Samen met haar opende WILDLANDS-directeur Erik van Engelen het nieuwe gebied, waarna abonnementhouders van het park aan konden sluiten om als eerste bezoekers van Serenga via de nieuwe route, door een tunnel, naar Nortica te lopen. Hiermee is de eerste fase van de upgrade van Nortica officieel afgerond.

Eind vorig jaar kondigde WILDLANDS aan een belangrijke verbetering te gaan doorvoeren: de doorsteek tussen de klimaatwerelden Nortica en Serenga. Dit is sinds de opening van het park een veelgehoorde bezoekerswens: het verkorten van de lange looproutes in WILDLANDS en het voorkomen dat mensen stukken van het park twee keer moeten lopen. Sinds eind maart is er hard gebouwd. Een deel van het ijsberengebied is omgebouwd tot de nieuwe looproute annex een nieuw verblijf voor de Humboldt-pinguïns. Bezoekers kunnen hier middels een brug oversteken naar het nieuwe gebied en vanuit daar de doorsteek naar Serenga maken, waar zij in het eveneens nieuwe doorloopgebied van de wallabies en nandoes uitkomen. Blikvanger in het pinguïnverblijf is een oude sleepboot. Hier kunnen bezoekers overheen lopen en de pinguïns kunnen de boot als schuil/ broedplaats gebruiken. Daarnaast zijn de pinguïns ook onder water te bekijken. De ijsberen worden enkel gescheiden van bezoekers en pinguïns door een glazen wand, waardoor het mogelijk is oog in oog te staan met dit pooldier.

Nu de werkzaamheden aan dit nieuwe gebied af zijn gerond, konden ook de twee ijsberen die uit logeren waren in het Franse park La Palmyre weer terugverhuizen. Zij komen naar verwachting vrijdag aan in Emmen. De andere twee ijsbeerdames verbleven tijdens de werkzaamheden achter de schermen en lopen al wat langer weer in het heringerichte ijsbeerverblijf van WILDLANDS. Pal voor het raam voor bezoekers zijn schuilplaatsen voor deze dieren gecreëerd. Hiermee is én het welzijn van de ijsberen én de dierzichtbaarheid vergroot. In het oude pinguïnverblijf worden tijdelijk twee zeehonden geplaatst; deze diersoort is nieuw in het park. Nu deze doorsteek is gerealiseerd zal op korte termijn worden begonnen met de bouw van de aquaria en een nieuw vergaderlocatie. Na de zomer wordt begonnen met het ombouwen van het oude pinguïnverblijf tot nieuwe dierverblijven.

Joost
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Joost » juni 20, 2019, 21:48

En natuurlijk was deze abonnementhouder daar bij ;) Doordat het een doordeweekse dag was stond het natuurlijk bom vol op de N34 richting Emmen, dus waren we net te laat om het begin van de speech mee te krijgen, maar desondanks wel via via nog wat nieuwtjes op weten te vissen:
- Voor veel mensen was het nieuws dat Noordje en Lale terug keren naar Emmen een grote verassing (voor mij ook) en het nieuws werd dan ook enthousiast ontvangen dat deze twee originele Wildlands bewoners terug keren in het park! Persoonlijk had ik het ook niet verwacht, omdat beide dieren toch al wel rond de leeftijd zitten dat ze op zichzelf zouden kunnen gaan.
- Naast dat de ijsberen vannacht aan komen in Emmen komen ook de twee zeehonden komende nacht aan. Het zou gaan om een broertje en zusje uit Denemarken en ze zouden morgenochtend al te zien zijn voor het publiek.
- Vanaf 1 juli sluit de souvenir winkel op het poolstation om omgebouwd te gaan worden tot aquariumafdeling plus vergaderzaal, kennelijk is dus besloten dit op deze plaats te doen in plaats van op de plek van het eetkraampje.
- Na de zomer gaat er begonnen worden aan de derde fase van de upgrade van Nortica: het ouden pinguïnverblijf (en dus tijdelijke zeehondenverblijf) wordt opgesplitst tot twee verblijven, over diersoorten werd niets gezegd. Wel kan ik zeggen dat er al tijden sterke geruchten gaan dat in 1 van de verblijven wasberen komen.

Dan een sfeerverslagje van de opening van vanavond, ik zal her en der wel het een en ander verduidelijken. We betreden het gebied vanaf Serenga:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Broedgebied Pinguïns vanaf de boot

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Inkijkje vanaf de kajuit van de boot naar de schuilplaats voor de pinguïns onder de boot

Afbeelding
Zicht vanaf de boot richting het poolstation

Afbeelding
Inkijk door de ruiten richting het ijsberenverblijf

Afbeelding

Afbeelding
De uilen staan nu ook aangegeven vanaf het poolstation

Afbeelding
De pinguïns moesten nog een beetje wennen en hielden zich nog vooral op rond dit plekje aan het water. Daar zien we dat de wilde reiger ook vanuit het oude verblijf meeverhuisd is ;)

Afbeelding

Afbeelding
Grind heeft plaatsgemaakt voor zand bij de zeehonden

Afbeelding

En toen de bezoekers eindelijk weg waren was het tijd voor... ;)
Afbeelding

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend » juni 20, 2019, 22:24

Thx Joost, zoals steeds heel informatief. De aquaria in het Poolstation, zullen die dan uitsluitend bestaan uit soorten die tot Nortica behoren?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Joost
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Joost » juni 20, 2019, 23:17

Apenarend schreef:
juni 20, 2019, 22:24
Thx Joost, zoals steeds heel informatief. De aquaria in het Poolstation, zullen die dan uitsluitend bestaan uit soorten die tot Nortica behoren?
Daar is voor zover ik weet nog niets over bekend. Eerst werd er gesproken over 1 aquarium voor koningskrabben, vervolgens werd er tijdens het kijkje op de bouw verteld dat dat niet doorging vanwege de levensduur van die dieren en dat er daarom een Noordzee aquarium zou komen. Nu spreekt men van 'aquaria' wat doet vermoeden dat er meerdere komen.. Ik denk wel dat we er vanuit mogen gaan dat het om soorten zal gaan die enigszins binnen het Nortica thema zullen passen, ik denk niet dat we er tropische vissen of piranha's hoeven te verwachten. Zelf hoop ik dan weer op iets van kwallen ofzo.

Dustin1999
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp

Bericht door Dustin1999 » juni 20, 2019, 23:27

Ik hoop persoonlijk op een Noordzee aquarium met haaien, vissen en kreeften die in de Noordzee leven.

Joost
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Joost » juni 25, 2019, 17:53

De vernieuwde website van Wildlands is online: https://www.wildlands.nl/

Een stuk strakker en overzichtelijker dan voorheen. Voor zover ik kan zien is het grootste gedeelte van de informatie gewoon hetzelfde gebleven als voorheen, zo is de plattegrond bijvoorbeeld niet aangepast (dus staat de nieuwe route daar ook nog niet op). Twee dingen die mij wel opvielen:
- Op de pagina van het Wildlands Natuur en Educatie Fonds staat nu een verwijzing naar een overzicht van een aantal projecten waar ze geld aan schenken: bijvoorbeeld de kosten voor de bouw van de nieuwe poppenkast in de vlindertuin, maar ook 150.000 euro aan een project waar onderzoek gedaan wordt naar geluidsvervuiling in de zeeën van de noordpool. (https://www.wildlands.nl/over-wildlands/wnef/projecten)
- Ook is het nu mogelijk om naast iDeal ook langs andere kanalen tickets te betalen, ook met de creditcard. Ik gok dat hiermee het probleem met het online kaarten kopen vanuit België ook verholpen zou moeten zijn.

Joost
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Joost » juni 27, 2019, 21:06

Vandaag weer even heen geweest:
- De klaphekjes bij het oude pinguïn verblijf zijn nu weggehaald, de palen waar ze aan vast zaten staan er nog wel. Jammer, we kunnen dus een zeehond kruipend over het pad definitief uitsluiten :lala De twee zeehonden lijken zich overigens prima op hun gemak te voelen in hun nieuwe te huis en ze zijn vanaf de brug opvallend goed te zien!
- Het is pas een week oud, maar de eerste aanpassing aan het nieuwe pinguïn verblijf zijn alweer geweest. De houten hekken op de brug bleken maar tijdelijk te zijn tot de op maat gemaakte hekken er waren, en die zijn er ondertussen. Door deze hekken is het nog wat meer een geheel geworden met de rest van het poolstation:
Afbeelding

- De pinguïns zelf zitten nog voornamelijk aan de waterkant of helemaal bovenop de heuvel aan de kant van het oude pinguïn verblijf. Het broedgebied lijkt nog nauwelijks echt betreden, ik verwacht dat wanneer de dieren gaan nestelen dit deel van het verblijf levendiger zal worden en dat de dieren dus ook nog wat meer verspreid te zien zullen zijn. Al moet ik zeggen: er is al wel 1 pinguïn die zijn plekje voor komend jaar geclaimd heeft:
Afbeelding

- In het Dogon dorp was een deel van het pad afgezet, ik vermoed omdat er daar een aantal scheuren in het pad zaten. Mogelijk dat deze scheuren zijn ontstaan doordat het beton is gaan uitzetten door de warmte?
Afbeelding

- Er zijn wederom drie azara’s agoeti’s geboren.
- Het stroomdraad op de brug bij de maki's is weggehaald, wat doet vermoeden dat de vari's ook eindelijk in het verblijf blijven.
- Ook is er via de website meer bekend geworden over de al eerder aangekondigde Summer Nights, de zomer variant van de WILDnights. De Summer Nights vinden plaats van 13 juli t/m 25 augustus 2019, op die dagen zal het park dan van 10 tot 20 uur open zijn, waarbij de Summer Nights activiteiten om 16 uur beginnen. Net als bij de WILDnights kan ook hier een apart (goedkoper) kaartje voor worden gekocht. Zoals het klinkt op de site is tijdens deze uren alleen Serenga open waar food- en marktpleinen, dans en live muziek zal zijn.
https://www.wildlands.nl/summernights

Joost
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Joost » juli 1, 2019, 17:21

Gister is, wederom onder de ogen van het publiek, ook onager veulen nummer 3 geboren! Dat betekent dat er nu 9 onagers aanwezig zijn in Wildlands: 3 dames voor de schermen met allemaal een jong (waarvan minstens 1 hengst) en achter de schermen nog de hengst (tevens vader van de jongen) en twee nieuwe 3 jarige merries uit Denemarken, waarvan er ook minstens een al gedekt is door de hengst. Het begint stilaan een mooie kudde te worden zo!

Joost
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Joost » juli 8, 2019, 14:48

Het duurde iets langer dan verwacht, maar uiteindelijk zijn ze nu toch zichtbaar voor publiek:

Vorige week zijn twee penseelzwijnen in WILDLANDS gearriveerd vanuit Duitsland. Dit duo is vanaf vandaag te zien in Serenga waar ze de dwergzeboes gezelschap houden. Welkom in WILDLANDS!

FB Wildlands

1doodshoofdaapje
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp

Bericht door 1doodshoofdaapje » juli 13, 2019, 12:07

Vanaf vandaag heeft Wildlands een nieuwe plattegrond in de vorm van een boekje. In dit boekje heef elk gebied een eigen plattegrond, maar is er ook een plattegrond waarop het gehele park te zien is. We lezen er meer over en zien de foto’s ervan op de Facebook-pagina van het park.

Joost
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Joost » juli 13, 2019, 18:34

Vandaag weer een bezoekje gebracht aan Wildlands. Het lekkere weer en de eerste zaterdag van de zomervakantie zorgde drukte in het park. Tevens vindt vanavond ook de eerste Summernight plaats, omwille van de tijd heb ik deze helaas niet kunnen bezoeken, maar mogelijk volgt er later in de zomer een verslagje. De volgende dingen vielen er op:
- Zoals hierboven gemeld werd heeft Wildlands sinds vandaag een nieuwe plattegrond, voor hen niet hem zelf niet op willen zoeken:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat met name opvalt bij deze nieuwe plattegrond is dat het allemaal wat simpeler en overzichtelijker is dan de voorgaande plattegrond. Het grootste verschil is dat de dieren staan afgebeeld, waardoor duidelijker is waar de verschillende diersoorten zitten. Daarnaast zijn de aangegeven cijfers duidelijker dan op de oude kaart waar dan ook weer onderscheid gemaakt werd met attracties, habitats etc. waardoor alle cijfers door elkaar stonden. Door de grote cirkels met "Topattractie" weg te laten komt er ook meer nadruk te liggen op de dieren in plaats van de attracties. Verder zijn er op de plattegrond een aantal dingen bevestigd die in elk geval nog niet zeker waren, maar nu wel zijn namelijk: De giftshop in Nortica die plaats maakt voor het zeeaquarium komt (deels) terug bij het eetstalletje daar verder op, de living machine in Animazia staat op de kaart dus ik ga er van uit dat deze nu ook standaard open zal zijn en in Serenga naast de bavianenarena (waar nu de opgraving zit) staat aangegeven dat daar in het najaar de Bavianen Experience opent, hier was voor zover ik weet nog niets van bekend.
- Bij de ingang van het park zijn grote stickers op de ramen geplakt waarop dieren van Wildlands afgebeeld zijn. Zoals de leeuw hieronder, maar ook de olifanten, neushoorns en ijsberen zijn er te zien.
Afbeelding
- Met de invoer van de nieuwe plattegrond is ook het vernieuwde dagprogramma van start gegaan. Er zijn een stuk meer presentaties bijgekomen dan voorheen, voorheen waren de enige "vaste" presentaties namelijk: de Nortica Show, ijsberen presentatie, bavianen presentatie, Jungle Jim Show en de olifanten presentatie. Hier zijn nu de volgende bij gekomen, overigens werd een deel al tijdens Winter Wildlands al wel gegeven:
Pinguïnpresentatie - 12:45
Pool presentatie - 14:30 Een presentatie op het poolstation over de polen, maar overlapt ook sterk met de ijsberen en pinguïn presentatie.
Leeuwenpresentatie - 11:45 & 15:45 Werd eerder gegeven tijdens Winter Wildlands.
Savannepresentatie - 12:15 & 16:30 Werd eerder gegeven tijdens Winter Wildlands.
Nijlpaardenpresentatie - 11:30 & 14:00 Terug van weggeweest.
Lori's voeren met Jim - 13:00 Gebeurde al wel, maar niet op een vaste tijd.
Birds of Rimbula - 12:30 & 15:30 Jungle Jim verteld bij het Rimbula restaurant over de verschillende vogels in Rimbula.
Voermoment Slingerapen - 13:45
- De Terra Explorer en de giftshop op het poolstation zijn allebei dicht, hier openen in het najaar de Walvis Experience en het Zeeaquarium.
- Op verschillende plekken in het park zijn Coca Cola drinkautomaten geplaatst, ze zijn wat aangepast per werelddeel. Zo staan er in Nortica ijsschotsen op afgebeeld en in Jungola een jungle.
- Kennelijk werd de rotswand bij het Meridianenpad ook door bezoekers beklommen, hierachter ligt echter de gracht van het ijsberenverblijf dus dat zou voor gevaarlijke situaties zorgen. Gelukkig bedacht een creatieveling bij Wildlands dat ze bezoekers door middel van thematisatie er wel van weg konden houden: het is gethematiseerd als rotswand met lawinegevaar :lala
Afbeelding

- Het (lelijke) nep gras wat op het nieuwe eetstalletje bij de wallabies zat geplakt is verdwenen en heeft plaatsgemaakt voor een golfplaat.
- Er zijn deze week 5 jonge impala's voor het eerst de savanne op gegaan.
- Bij de onagers vond deze week een soort introductie week plaats: aan het begin van de week maakten de veulens voor het eerst kennis met de kamelen in het grote verblijf. En vandaag stonden er ook twee andere volwassen dieren bij de moeders en jongen in het separatie gedeelte, ik gok dat dit de twee nieuwe merries uit Denemarken waren en dat de hengst nog even apart gehouden wordt.
- De penseelzwijntjes zijn een koppel en volop aan het wennen aan hun nieuwe verblijf, hierbij staat de schuif naar binnen nog wel open en worden de zeboes ook nog even op afstand gehouden:
Afbeelding
- De "Birds of Rimbula" borden hebben ook een update gehad waardoor de rode ibis, de zonneral en soembawalijsters er ook een plekje op hebben:
Afbeelding

Ondanks dat ik er vandaag zelf niet bij kon zijn wel een paar dingen die je kan verwachten tijdens de Summernights die overdag al te zien waren:
- Het programma van de avonden, met oa. extra presentaties en Afrikaanse dans: https://www.wildlands.nl/uploads/Dagpro ... cI2nWJHOOo
- Bij de bavianenarena is een pleintje ingericht met meerdere vuurkorven waar marshmallows geroosterd kunnen worden en twee overdekte plekken met zitzakken:
Afbeelding

- En op het plein bij Momma's Restaurant is een Grillplein ingericht waar een BBQ staat. Gratis tip: in de normale restaurants betaal je al gauw 10 euro voor een menu met een hamburger en (beperkt) patat, hier betaal je 12,50 voor 3 stukken vlees van de bbq en onbeperkt patat, brood en salade, dus krijg je meer voor minder geld.
Afbeelding

Plaats reactie