Nieuwstopic Wildlands

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
Joost
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands
Abonnement dierentuin: Ja

Re: Nieuwstopic Wildlands

Bericht door Joost » april 6, 2019, 16:32

Er zijn 24 nieuwe pinguïns aangekomen, voorlopig blijven deze achter de schermen tot het nieuwe verblijf klaar is.

In Nortica wordt hard gewerkt aan een nieuw verblijf voor de pinguïns (zie de bouwupdate van donderdag 4 april). De eerste bewoners voor dat gebied zijn al gearriveerd en wennen op dit moment achter de schermen! Deze 24 nieuwelingen gaan samenleven met de huidige groep Humboldt-pinguins. En daarom kregen zij bij hun aankomst in Emmen direct een herkenningsbandje om!

Bron en video: https://www.facebook.com/WildlandsAdven ... 105608854/

Joost
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Joost » april 8, 2019, 21:10

Baby-nieuws! Afgelopen nacht is er in de zebrakudde een jong geboren. De moeder is zeer ervaren; dit is haar derde jong. We weten nog niet of het een mannetje of vrouwtje is. Vanmiddag tussen 12.00- 14.00 uur kunnen bezoekers op kraamvisite komen en de pasgeborene op stal bekijken.

FB Wildlands

Joost
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Joost » april 16, 2019, 19:06

Zo vlak voor het paasweekend weer even in Emmen geweest. Rond het weekend zou het eerste deel van de werkzaamheden klaar zijn dus ging ik vandaag even langs om te kijken hoe het er voor stond. Eerst wat algemene nieuwtjes vanuit het park:
- In de meest recente Zoo Inside podcast, waarin ook een gesprek te horen was met oud directeur van Dierenpark Emmen Henk Hiddingh, werd gemeld dat het gerucht gaat dat de gibbons mogelijk uit het park zouden vertrekken, reden zou zijn dat de dieren nog steeds nauwelijks van hun verblijf gebruik maken en alleen maar in de tunnels zitten. Er zou dan een andere apensoort voor in de plaats komen. Ook melden ze dat er plannen zouden zijn om op termijn wasberen te gaan houden in het oude pinguïn verblijf, een verzorger zei vandaag tijdens een praatje echter dat er nog helemaal niets vast staat voor het huidige pinguïnverblijf.
- Marketing manager Hans Poppelaars meldde vanmorgen op twitter dat er een nieuwe zeeleeuwen presentatie komt, ze zijn bezig met de try-outs en vanaf vrijdag is het te zien voor het publiek.
- De monkey market heeft een nieuw bord:
Afbeelding

- Er is een nieuwe boomstam geplaatst in het olifanten verblijf, het zou een paar ton wegen:
Afbeelding

- Bij de ingang voor de olifanten van het buitenverblijf is de grond verhard en er is een goot aangelegd om het water beter weg te laten stromen, dit om de grote modderpoel die het voorheen was te voorkomen:
Afbeelding

- De Vari's en de maki's waren vandaag al samen in het verblijf te zien, leuk om te zien hoe dit voor een andere dynamiek in het verblijf zorgt!
- Zoals Tim al aangaf is de audio in de bootjes vernieuwd, en wat een verbetering! Het entertainment gehalte is vervangen door inhoudelijke educatie en persoonlijk ben ik vooral blij dat het stuk over de krokodillen die zogenaamd in een bepaald deel zouden zitten er uit is gehaald en daarbij ook de nepkrokodil uit het water is verdwenen. Overigens weet ik nu ook waarom de nieuwe kapjes op de bootjes zijn geplaatst, de waterval bij de grot stond een stuk harder dan voorheen.
- Bij de wachtrij van de bootjes zijn 3 kale boomstammen geplaatst, geen idee waarvoor precies:
Afbeelding

- In het Dogondorp stonden nieuwe deels rode bankjes, benieuwd of dit alleen voor deze plek is of dat dit voor heel Serenga gelijk getrokken wordt:
Afbeelding

- De verzorgster van de leeuwen vertelde vandaag op een vraag of de dieren weleens het water in duiken dat ze dat onder andere hebben gedaan toen de struisvogelman in het water belandde. Daarop vertelde ze dat het inmiddels weer goed gaat met de haan en dat er binnenkort vrouwtjes voor hem naar het park komen. Tot die tijd blijft hij nog achter de schermen om vervolgens samen met zijn vrouwen de savanne te ontdekken, in de hoop dat dit dan voor minder stress zorgt.

Dan een kleine update van het bouwgedeelte:
- Vanaf de uilen is nog steeds niet echt verandering te zien, daarom verwacht ik dat de verbouwing van de eetkraam, shop en het aquarium pas plaats zal vinden na de mij vakantie.
- Door heel het park was een grote bouwkraan te zien:
Afbeelding

Deze werd vanmiddag onder andere gebruikt voor het verplaatsen van rioolbuizen die de basis vormen voor een nieuwe schuilhut van de ijsberen, maar er werd vandaag nog iets bijzonders geplaatst vanaf het prairiecafe zag ik namelijk deze boot liggen:
Afbeelding

De boot zal midden in het nieuwe pinguïnverblijf komen te liggen en zal verschillende functies krijgen: uitzicht punt voor de bezoekers, schuilplaats met verwarmingselementen voor de pinguïns en er komen nestkasten in voor de dieren. Vlak voor ik het park weer wou verlaten had ik toch nog de mazzel dat ik het plaatsen van de boot nog even kon waarnemen vanaf het huidige pinguïnverblijf:
Afbeelding

Afbeelding

Overigens heeft Wildlands zelf ook een video gepost over de plaatsing van de boot:
https://www.facebook.com/WildlandsAdven ... 939559692/
In deze video melden ze ook dat het gebied vanaf vrijdag weer open is voor bezoekers en dat de dieren dan ook weer zichtbaar zijn. De doorsteek is dan nog niet af en de pinguïns zitten nog in hun oude verblijf, na de vakantie periode gaan de werkzaamheden verder. Het wallabyverblijf leek vandaag wel zo goed als af en er zijn daar voor zover ik kon zien ook wat extra bomen aangeplant. De cavia's hoeven we denk ik niet meer terug te verwachten want dit verblijf staat nu deels vol met beplanting en is deels bestraat.

Joost
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Joost » april 28, 2019, 18:52

Vandaag voor het eerst sinds tijden weer eens in het weekend een bezoek gebracht aan het park en ik wist ook meteen weer waarom ik de weekenden toch vooral vermijd.. Ondanks het slechte weer van de afgelopen dagen was het namelijk behoorlijk druk in het park, top natuurlijk voor Wildlands, voor mij iets minder ;). De reden voor mijn bezoek vandaag was de mogelijkheid die het park aan abonnees had gegeven om vandaag of woensdag een kijkje te komen nemen op de bouwplaats van het nieuwe pinguïnverblijf, dus daar zal ik jullie straks nog wat meer van vertellen (en natuurlijk laten zien). Eerst wat andere nieuwtjes die mij vandaag opvielen:
- De zeeleeuwen en pelsrobben zaten wederom niet samen, dit maal had het er mee te maken dat de pelsrobben in de paartijd zitten.
- De nieuwe groep pinguïns is samengevoegd met de groep die al aanwezig was in het park en ze zitten nu samen in het "oude" verblijf.
- De kar die achter het Zonnepaleis in Serenga stond is daar weggehaald.
- Onder het nieuwe afdak in het Dogondorp zijn zit mogelijkheden gemaakt voor de bezoekers:
Afbeelding

- Terwijl de nijlpaarden binnen zaten vanwege de kou en omdat er hard gewerkt werd rond hun verblijf is er ook ee aanpassing gedaan aan hun eigen verblijf. Het voorste stuk van het landgedeelte is verhard en achter de rand van het water is ook een afvoergoot aangelegd.
Afbeelding

- Het nieuwe doorloopgebied voor de wallaby's en nandoes is open en door de dieren in gebruik genomen. Een kleine impressie:
Afbeelding
Zicht wanneer je onder de boog door het verblijf betreedt. De dieren kunnen van dit hele gebied gebruik maken dus hun verblijf is in oppervlakte flink vergroot (en daar maken ze ook zeker gebruik van). De bezoekers rechts staan op het pad richting het onderwaterzicht van de nijlpaarden wat dus nog steeds op een zelfde manier loopt als voorheen.

Afbeelding
Deze lage hekjes moeten er voor zorgen dat de dieren wel op het bezoekerspad kunnen komen, maar de bezoekers niet in het gedeelte van de dieren. Het gedeelte wat alleen voor de dieren is is in grootte ongeveer gelijk gebleven.

- Er is een nieuw wegwijsbord geplaatst bij het restaurant in Serenga:
Afbeelding

- Bij de brug van het makiwoud zijn stroomdraadjes neergezet, ik gok om ook de vari's te leren dat het de bedoeling is in hun eigen gebied te blijven.
- Er is een nieuw hek geplaatst bij de olifantenuitkijk in Rimbula:
Afbeelding

Dan nu wederom een bouw update:
Zoals ik de vorige keer al had laten zien werd de boot in het nieuwe pinguïnverblijf geplaatst, deze ligt er nu als volgt bij vanaf het poolstation:
Afbeelding

Zoals gezegd mochten abonnees vandaag een bezoekje brengen aan het vernieuwde verblijf, hierbij gaf een van de verzorgers van de pinguïns en de ijsberen een presentatie op het dek van het schip. Ik zal hier de voor mij nieuwe dingen vermelden die volgens mij ook nog niet eerder gemeld waren.
Afbeelding
Impressie van de toekomstige doorgang vanaf Serenga richting het nieuwe verblijf, moet natuurlijk nog aangekleed worden.

Wat voor mij volledig nieuw was was dat er ook een extra stukje poolstation bijgebouwd gaat worden. Dit stukje komt tegen het stuk aan waar nu de Terra Explorer nog zit, de Terra Explorer verdwijnt hier en in dit vergrootte gebouwtje komt een expositie over walvissen (hup meer educatie!). Zoals de verzorger het vertelde klonk het dat men hierdoor straks niet meer via de containers richting het poolstation kon, maar dat de route standaard via de uilen zal gaan.

Zoals eerder gemeld zouden er ook krabben komen in een aquarium op de plaats waar nu nog Zembla Food & Drinks zit, mede vanwege de levensduur van de krabben heeft men er voor gekozen om deze dieren hier toch niet te gaan houden. In plaats daarvan komt er een Noordzeeaquarium.

Zoals gemeld worden er ook aan het ijsberen verblijf aanpassingen gedaan. Er worden in het middelste verblijf twee schuilhutten gemaakt waarvoor betonnen rioolbuizen de basis vormen. Er is hiervoor gekozen omdat de dieren in de warme zomers vaak verkoeling zochten en dan uitkwamen bij het koude beton achter kun verblijf, door in de nieuwe schuilhutten dan ook beton te gebruiken hoopt men dat de dieren hier eerder voor zullen kiezen. De buizen zijn allebei richting het hekwerk geplaatst omdat in het hek straks twee grote ruiten komen waardoor de bezoekers vanaf het pad in het pinguïnverblijf ook de ijsberen nog kunnen zien. Overigens zijn er op dit moment maar 2 ijsberen in Emmen, maar ondanks het verkleinen van het verblijf is het helemaal niet zeker dat het maar bij twee blijft, er is namelijk nog genoeg ruimte om meer dieren te houden. De twee dieren die recent verhuisd zijn zijn namelijk voornamelijk verhuisd omdat dit makkelijker was tijdens de bouw en omdat deze twee dames ondertussen de leeftijd hadden om op zichzelf te gaan wonen ;)
Afbeelding
Rioolbuizen in het ijsberenverblijf, deze worden volgens mij nog wel verder weggewerkt.

Dan nu natuurlijk ook wat nieuwtjes over het pinguïnverblijf, dat was tenslotte de plek waar de presentatie gehouden werd. De brug die straks vanaf het poolstation richting de boot komt komt op de plek waar nu nog de houtenplankjes op de muur zitten, rechts bij het hek kan je zien dat ze het hek in het water een stuk dikker hebben gemaakt zodat de ijsberen ook niet per ongeluk een pinguïn kunnen pakken:
Afbeelding

In het water komt een speciaal voersysteem waardoor de verzorgers de pinguïns vanaf het poolstation in het water kunnen voeren. Dit systeem moet er voor zorgen dat de vis goed verspreid wordt over het water en de dieren ook echt op "jacht" moeten naar de vis. Wanneer bezoekers de oversteek maken naar de gestrande boot kunnen ze de dieren ook van bovenaf bekijken. De pinguïns krijgen namelijk een verwarmde plaats onder de boot die vanaf bovenaf te zien is:
Afbeelding

Vanaf de boot heeft men ook goed zicht op het gebied waar straks de nestkasten van de dieren geplaatst worden, dit komt namelijk aan de andere kant van de boot te liggen. Dit gebied is redelijk steil en daar heeft men bewust voor gekozen. Hiervoor zijn twee redenen, de eerste is dat bezoekers dit dan vanaf de boot goed kunnen bekijken en mogelijk ook jonge pinguïns in de nesten kunnen zien. De tweede en belangrijkste reden waarom men hiervoor gekozen heeft is omdat pinguïns in het wild soms ook eerst kilometers moeten lopen voordat ze de vis aan hun jongen geven, hierdoor verteren de ouders het voedsel beter en is het ook beter voor de jongen. Door de wand bewust wat steiler te maken moeten de volwassen dieren wat meer moeite doen om bij de nestkasten te komen en hoopt men dat de dieren het eten ook beter verteren en dat dit goed is voor de fok met de dieren.
Afbeelding

Zoals eerder ook al bekend was geworden komen er nadat het nieuwe pinguïnverblijf klaar is tijdelijk zeehonden in dat verblijf. Het is namelijk nog steeds niet concreet wat men precies met dat verblijf wil gaan doen, dit heeft onder andere te maken met beschikbaarheid van dieren in het fokprogramma etc. Waarschijnlijk wordt er pas in het najaar een besluit over genomen wat hier komt. Er is voor gekozen om hier tijdelijk zeehonden te houden omdat deze dieren mogelijk dan in de toekomst samen gehouden zouden kunnen worden met de pelsrobben en zeeleeuwen in het havengebied, waardoor er daar drie soorten zouden komen te zwemmen.

Op een vraag van een abonnee over wat er op de plek van het oude caviaverblijf komt werd geantwoord dat dat ook nog niet helemaal bekend was, maar dat die dieren in ieder geval wel het park hebben verlaten. Men denkt wel na over of er iets kan komen rond dat pad richtig Animazia, maar wat weten ze dus nog niet. Het voormalige caviaverblijf lag er vandaag zo bij:
Afbeelding

Al met al vond ik het een erg geslaagd kijkje op de bouw! Het was erg leuk wat meer ins en outs te horen over het nieuwe gebied en het werd ook op een erg leuke manier gepresenteerd. Ik verwacht dat deze upgrade van Nortica zeker wat zal toevoegen aan het park en vooral dit gebied wat mooier en aantrekkelijker gaat maken.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Abonnement dierentuin: Meerdere
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » april 28, 2019, 19:04

Bedankt voor de update alweer! :)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Joost
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Joost » mei 10, 2019, 23:38

Vanmiddag weer langs geweest in het Emmense, natuurlijk viel er mij ook weer het een en ander op:
- Op de kinderboerderij is ter verrijking van de dieren een kale boomstam geplaatst, en daar maken de geiten maar al te graag gebruik van:
Afbeelding

- Bij de prairiehonden is naast het educatie bord waar cijfers op aan staan gegeven nu ook een bord geplaatst met uitleg over de cijfers:
Afbeelding

- Ook in het wallaby verblijf is een nieuw bord geplaatst:
Afbeelding

- Er zijn eergisteren twee nieuwe onager merries aangekomen vanuit een dierentuin in Denemarken. De twee dames zijn allebei nog net geen drie jaar en hebben daarmee de leeftijd dat ze gedekt mogen gaan worden. Ze zijn gisterochtend ook al meteen geïntroduceerd bij de hengst waarbij ook meteen dekkingen hebben plaats gevonden en waarschijnlijk ook al een "goede" dekking. De introductie vond plaats achter de schermen bij de stallen van de savanne dieren aangezien de hengst hier al apart stond en het daardoor makkelijk kon. De hengst stond daar al apart omdat er bij de al aanwezige drie merries minstens twee jongen aan zitten te komen, maar als ik die buiken vandaag zo zag zou 3 mij ook niet verbazen ;) Een volledige video over de introductie zien we op de Facebook pagina van het park: https://www.facebook.com/watch/?v=294042031498403
- Naast de onagers zijn er achter de schermen van Serenga nog meer nieuwe dieren aangekomen, de twee lang verwachtte noordelijke struisvogelhennen zijn vanuit Duitsland naar Emmen gekomen. Ook deze zijn al geïntroduceerd aan de haan en zullen eerst achter de schermen aan elkaar wennen voordat ze voor het publiek te zien zijn: https://www.facebook.com/WildlandsAdven ... 2423346042
- De boomstammen in Rimbula die in de rij van de bootjes waren geplaatst zijn nu volgestopt met planten:
Afbeelding

- Bij het uitkijkplekje naar het verblijf van de olifanten in de kas (het hekje tussen de ijskraam en de het restaurant etc. waar onderaan een van de nooduitgangen van de bootjes zit) is nu ook een logboek geplaatst met informatie over de olifanten:
Afbeelding

- De otters hebben ter verrijking 3 boeien gekregen om mee te spelen, ze zien er als volgt uit:
Afbeelding

Dan zoals de laatste tijd gebruikelijk natuurlijk ook weer een update vanaf de bouwplaats.

Allereerst heeft Wildlands vandaag zelf ook een update geplaatst over het verloop van de bouw:
https://www.facebook.com/watch/?v=2013399455438745
Samenvattend: De bouw loopt op schema maar heeft de afgelopen weken een beetje stil gelegen door de vakanties, vanaf volgende week wordt er weer los gegaan met het grotere werk. Qua groot werk moeten er nog een paar dingen gebeuren:
1. Volgende week gaat men de daadwerkelijke tunnel tussen de gebieden plaatsen.
2. Het beton voor de paden moet nog gestort gaan worden.
3. De grote ramen om naar de ijsberen te kijken moeten nog geplaatst worden, ook dit gebeurd volgende week. Vanwege de veiligheid en de benodigde ruimte blijven de ijsberen dan daarom weer even achter de schermen. Ter illustratie, deze ramen komen op het stuk waar nu de schuif zat en het stuk met houtenpalen daar links van:
Afbeelding
4. En als laatste moet ook de brug over het water nog geplaatst gaan worden.
Als alles volgens plan verloopt is het gebied rond half juni klaar.

Dan natuurlijk ook nog wat observaties van mij zelf, met allereerst een overzichtsfoto van hoe het verblijf er op dit moment uit ziet:
Afbeelding

Hierbij vallen een aantal dingen op, allereerst is er te zien dat er al een stuk meet grind is aangelegd voor het strandje waardoor de pinguïns straks makkelijker het water uit kunnen, ook zijn er al wat palen geplaatst die (denk ik) straks moeten zorgen voor de scheiding van bezoeker en dier. Daarnaast is er ook al een stuk meer beplanting geplaatst dan tijdens mijn vorige update, voornamelijk boven de damwanden aan de kant van de ijsberen:
Afbeelding

Her en der in het verblijf heeft men ook al wat nestboxen geplaatst, nu vooral nog om te kijken hoe ze het precies gaan doen, dus nog lang niet alle staan er in:
Afbeelding

De gaten waarlangs de pinguïns onder de boot kunnen komen zijn ondertussen ook al gezaagd:
Afbeelding

En ook leuk: het waterstroompje, wat toen het nog een ijsberen verblijf was dwars door het verblijf liep, is niet verdwenen maar loopt nu over de rotsen aan de rechterkant van het verblijf, wat voor wat extra leven in de brouwerij zorgt:
Afbeelding

En als allerlaatste: vanaf de Serenga kant van de tunnel is alleen te zien dat er een aantal ijzeren balken zijn geplaatst voor de doorgang:
Afbeelding

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » mei 12, 2019, 18:46

Bedankt voor de update, mooi om te zien hoe deze aanpassingen evolueren. :)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Joost
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Joost » mei 13, 2019, 12:39

Voor het eerst sinds een halfjaar loopt de mannelijke neushoorn weer bij de dames, waarbij hij voor het eerst kennis heeft gemaakt met Elena, die als laatste bij de groep kwam:

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend » mei 13, 2019, 15:08

Die savanne ziet er wel lekker uit. Als die bomen binnen 10 jaar al wat groter en steviger zijn gaat dat er heel goed uit zien. Enkel wel wat jammer dat je Jungola (?) daar zo prominent op de achtergrond ziet. Hoe groot is dat perk?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Joost
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Joost » mei 13, 2019, 17:46

Apenarend schreef:
mei 13, 2019, 15:08
Die savanne ziet er wel lekker uit. Als die bomen binnen 10 jaar al wat groter en steviger zijn gaat dat er heel goed uit zien. Enkel wel wat jammer dat je Jungola (?) daar zo prominent op de achtergrond ziet. Hoe groot is dat perk?
De kas op de achtergrond in Rimbula, wat dan weer onderdeel is van Jungola. De savanne is ongeveer twee hectare groot en ik heb mij laten vertellen dat het daar mee bijna 3 keer zo groot is dan de savanne in het oude park. Daarnaast hebben ze achter de schermen ook nog een uitloop gebied van ± 5000 m2 wat opgedeeld is in 3 perken (waarvan 1 neushoorn proof). De diersoorten verhouding ziet er op het moment volgensmij als volgt uit:
1.4 Witte neushoorn: 1 bul, 2 fokdames en 1 oudere dame.
1.2 Noordelijke struisvogels: als het goed is is het de bedoeling om hiermee actief deel te gaan nemen aan het fokprogramma.
4.0 Blauwe gnoes: alle vier de mannen zijn gecastreerd.
1.5 Giraffes: De bedoeling is om ook hier op termijn weer mee te gaan fokken, maar de hengst is nog een jong dier dus dat zal nog een paar jaar duren.
± 7 Waterbokken: een bok, 2/3 fokdames en hun nageslacht.
± 8 Zebra's: ook een fokgroep.
± 30 impala's: tevens een grote fokgroep met elk jaar meerdere jongen.
En dan worden op sommige plaatsen ook de parelhoenders genoemd als diersoort op de savanne, maar deze mogen vrij rondlopen en lopen daardoor vaker buiten dan in het verblijf ;)

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode

Bericht door Limburg vooruit » mei 13, 2019, 19:38

Joost schreef:
mei 13, 2019, 17:46
Volgens mij heb je dan 1.3, of je bent ergens een dame vergeten. Maar dat denk ik niet.

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend » mei 13, 2019, 19:46

Joost schreef:
Apenarend schreef:
mei 13, 2019, 15:08
De kas op de achtergrond in Rimbula, wat dan weer onderdeel is van Jungola. De savanne is ongeveer twee hectare groot en ik heb mij laten vertellen dat het daar mee bijna 3 keer zo groot is dan de savanne in het oude park. Daarnaast hebben ze achter de schermen ook nog een uitloop gebied van ± 5000 m2 wat opgedeeld is in 3 perken (waarvan 1 neushoorn proof). De diersoorten verhouding ziet er op het moment volgensmij als volgt uit:
1.2 Noordelijke struisvogels: als het goed is is het de bedoeling om hiermee actief deel te gaan nemen aan het fokprogramma.
4.0 Blauwe gnoes: alle vier de mannen zijn gecastreerd.
1.5 Giraffes: De bedoeling is om ook hier op termijn weer mee te gaan fokken, maar de hengst is nog een jong dier dus dat zal nog een paar jaar duren.
± 7 Waterbokken: een bok, 2/3 fokdames en hun nageslacht.
± 8 Zebra's: ook een fokgroep.
± 30 impala's: tevens een grote fokgroep met elk jaar meerdere jongen.
En dan worden op sommige plaatsen ook de parelhoenders genoemd als diersoort op de savanne, maar deze mogen vrij rondlopen en lopen daardoor vaker buiten dan in het verblijf ;)
Mooi en bedankt voor de soortensamenstelling Joost. Ik zit nu snel even te denken aan de savanne in het oude park, en daar zaten dacht ik nog paardantilopen bij, tenzij ik mij vergis. Het leuke aan die savanne vond ik de grote heuvel waardoor je nergens een volledig zicht had.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Zoozot
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot » mei 13, 2019, 20:14

Apenarend schreef:
mei 13, 2019, 19:46
Ik zit nu snel even te denken aan de savanne in het oude park, en daar zaten dacht ik nog paardantilopen bij, tenzij ik mij vergis. Het leuke aan die savanne vond ik de grote heuvel waardoor je nergens een volledig zicht had.
De soortensamenstelling van het huidige park is nochtans dezelfde zoals deze in het oude park was in de jaren voor de sluiting, maar ik weet dat er in nog vroeger tijden nog o.a. springbokken, kleine koedoes en hartenbeesten hebben gezeten. Van paardantilopen in Emmen ben ik niet op de hoogte.

Zoozot
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot » mei 13, 2019, 20:15

edit: foutje; bericht mag verwijderd worden.

Joost
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Joost » mei 13, 2019, 20:20

Limburg vooruit schreef:
mei 13, 2019, 19:38
Joost schreef:
Volgens mij heb je dan 1.3, of je bent ergens een dame vergeten. Maar dat denk ik niet.
Oeps dat moet dan inderdaad 1.3 zijn! :doh: Die ene was stiekem al dat jong wat er hopelijk over een aantal jaar rondloopt :lala
Apenarend schreef:
mei 13, 2019, 19:46
Mooi en bedankt voor de soortensamenstelling Joost. Ik zit nu snel even te denken aan de savanne in het oude park, en daar zaten dacht ik nog paardantilopen bij, tenzij ik mij vergis. Het leuke aan die savanne vond ik de grote heuvel waardoor je nergens een volledig zicht had.
Vooralsnog is dit de zelfde soorten samenstelling als die ze de laatste jaren in het oude park hebben gehad, alleen zaten er toen ook nog penseelzwijnen en kroonkraanvogels bij. Voor zover ik begrepen heb hebben ze het verblijf in het oude park ook deels gebruikt als voorbeeld voor het huidige verblijf. Echter hebben ze in plaats van 1 grote heuvel er meer een glooiend landschap van gemaakt met meerdere heuvels en het verblijf is minder rond dan in het oude park waardoor er aan de zijkanten ook meer hoeken zijn waar de dieren uit elkaars zicht kunnen gaan, dit heeft het zelfde effect dat je nergens echt volledig zicht hebt over de savanne.

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker » mei 15, 2019, 17:20

Zeldzame schildpadden uit het ei in WILDLAND]

In WILDLANDS zijn maar liefst zestien driekielstraalschildpadden uitgebroed! Het legsel van zestien eieren is daarmee voor honderd procent uitgekomen. De eieren zijn in 7 weken tijd in een broedmachine op 30 graden uitgebroed. Eind maart signaleerde de dierverzorgster dat één van de volwassen driekielstraalschildpadden in de Vlindertempel eieren had gelegd, waarna deze zijn uitgegraven en achter de schermen in de broedmachine zijn gegaan. Op Moederdag zijn ze alle 16 uitgekomen. WILDLANDS is het enige park in Nederland waar je deze diersoort kunt bewonderen.

De driekielstraalschildpad is in het wild een bedreigde diersoort. Niet alleen door verlies van leefgebied maar ook doordat in India en China de eieren en de schildpadden veel gegeten worden. De zes volwassen driekielstraalschildpadden in WILDLANDS werden allemaal in beslag genomen, omdat ze bestemd waren voor de voedselmarkt. De schildpadden konden niet terug naar India en via het fokprogramma is er een plek voor ze gevonden in WILDLANDS. De kleine schildpadjes zijn een mooie bijdrage aan het behoud van deze diersoort. Het is de tweede keer dat er een legsel is uitgekomen in WILDLANDS.

De mini-schildpadjes zijn nu nog maar vier centimeter groot. Omdat ze zo klein zijn, zouden ze een lekker hapje zijn voor de twee breedvoorhoofdkrokodillen die in hetzelfde gebied leven. Daarom blijven ze de komende maanden in een verwarmd verblijf achter de schermen. De zes volwassen schildpadden in de Vlindertempel zijn wel zichtbaar voor bezoekers.

Joost
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Joost » mei 19, 2019, 16:34

De Wildlands Blog postte vandaag dit op hun Facebook pagina:

Deze zeboe snuffelt aan de deur waar zijn nieuwe huisgenoten zitten; hij is toch zo benieuwd. Er is in ieder geval gaas aangebracht aan de bezoekerskant zodat ze niet kunnen bijten. Hint; veel bezoekers hebben naar deze dieren gevraagd.

In de reacties lezen we dat het gaat om penseelzwijntjes, een soort die eerder ook in Wildlands te zien was, maar vrij snel na de opening ook weer verdween. De komst betekent wel dat het definitief klaar is met het tussen de zeboes lopen voor bezoekers, al kon dat de laatste maanden ook al niet meer nadat een dier een aanvaring zou hebben gehad met een bezoeker.

Joost
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Joost » mei 23, 2019, 18:38

Vandaag weer een bezoekje gebracht aan Wildlands, waar het toch opvallend veel drukker was dan ik van te voren had verwacht. Nu had ik wel rekening gehouden met een aantal schoolreisjes, zoals normaal is in deze tijd van het jaar, maar ik hoorde een medewerker zeggen dat het er rond de duizend scholieren waren, dat is dan wel weer de andere kant van de medaille :lala Naast de vele scholieren wisten ook behoorlijk wat "normale" bezoekers het park vandaag te vinden, al met al natuurlijk mooi voor Wildlands! Natuurlijk viel mij vandaag ook weer het een en ander op, helaas werkt Flickr vandaag niet dus kan ik zelf helaas geen foto's plaatsen:
- Vandaag heb ik voor het eerst sinds tijden weer eens de zeeleeuwen show bekeken en dus voor mij ook de eerste keer de vernieuwde show. In principe is er aan het verhaal en de opbouw van de show niet mega veel veranderd, de dieren doen ongeveer dezelfde dingen als voorheen en dat gebeurt ook op dezelfde volgorde. Het belangrijkste wat er wel veranderd is is dat het thema nu veranderd is, voorheen deden de onderzoekers onderzoek naar dino botten etc., nu draait het om de plastic soep. Voordat de show echt begint is er een educatief verhaal over zowel de zeeleeuwen en de plastic soep, wat ook echt wat toevoegt. En op het eind nog een kleine maatschappelijke boodschap: gooi je rotzooi in de prullenbak en niet op straat.
- Twee deuren aan de achterkant van de vlindertempel leken kapot te zijn, de binnenste twee deuren van de vier deuren stonden los tegen de muur aan.
- Bij de olifanten uitkijk bij Mahada is aan de linker kant (gezien vanaf Mahada) kant de schutting verlaagd waardoor je daar nu tussen de struiken door ook naar de olifanten kan kijken.
- Het gaat goed met de 16 driekielstraalschildpadden die een tijdje geleden geboren zijn. Vanwege de internationale dag van de schildpad poste het park er vandaag een update video over op Facebook:

Vandaag, op de Internationale Dag van de Schildpad, hebben we extra aandacht voor de zeeschildpadden, sporenschildpadden, klepschildpadden en driekielstraalschildpadden in WILDLANDS. En voor die laatste gaan we naar de Vlindertempel, waar we van dierverzorgster Marisca een update krijgen over de 16 schildpadjes die op Moederdag uit het ei kwamen! Minder weergeven

Video: https://www.facebook.com/watch/?v=1085991868265445

- In het Dogon dorp lopen zowel bij de dwerggeiten als bij de Nubische geiten jongen rond. Ze lopen ook al gewoon tussen de bezoekers.
- De Nijlpaarden groep was vandaag wederom opgesplitst, het grootste deel van de groep stond binnen en de anderen waren buiten. Het buitenverblijf was niet te bezoeken vanwege de werkzaamheden aan de doorgang, bezoekers werden dus weer langs de stal en de waterfabriek geleid. Het onderwaterzicht buiten was wel te bereiken via het wallaby verblijf.
- Zoals de Wildlands blog al aangaf zijn er aanpassingen geweest bij het zeboe verblijf vanwege de komst van de penseelzwijnen, naast dat er gaas is aangebracht zijn er her en der ook extra spijlen in het hekwerk gezet zodat ze hun neus er niet tussen kunnen duwen.
- De neushoorns lijken nu gewoon standaard met zijn vieren op de savanne te lopen en het lijkt ook behoorlijk goed te gaan, waar Zhara in het oude park altijd heel hard weg denderde voor bul Kusini neemt ze met haar nieuwe vlam Gus zelfs gezamenlijk een modderbad.
- Een tijdje geleden kwamen er vier mannelijke gnoes aan in het park, echter zie ik de laatste tijd nog maar drie dieren, iemand die hier meer van weet?

Dan een kleine bouw update:
Het poolstation was vandaag wederom niet begaanbaar voor publiek dus helaas kon ik daar niet zelf een kijkje nemen van hoe alles er op het moment voor staat, dat zelfde geldt eigenlijk ook voor de kant van Serenga, want daar was het pad ook afgesloten. Gelukkig was er de Wildlands blog die wat foto's poste van afgelopen zondag. Iets van een week geleden zijn de ruiten geplaatst waardoor de bezoekers vanuit het pinguïnverblijf naar de ijsberen kunnen kijken. Op de foto is mooi te zien hoe de nieuwe schuilhutten zijn gepositioneerd zodat ze mooi te bekijken zijn door de ramen en tevens valt op dat ze aan deze kant de houten palen die dienden als afscheiding tussen de ijsberen verblijven hebben vervangen voor een metalen hekwerk (zoals eerst ook al boven het houtwerk zat).
Foto ruiten ijsberen: https://www.facebook.com/wildlandsblog/ ... =3&theater

Ook de tunnel die bezoekers straks vanuit Nortica naar Serenga zal brengen is geplaatst en men is al begonnen met de afwerking hiervan. Om een indruk te geven wederom een foto van hoe het er afgelopen zondag bij lag, ondertussen is er alweer veel veranderd.

Foto tunnel poolstation kant: https://www.facebook.com/wildlandsblog/ ... =3&theater
Foto tunnel Serenga kant: https://www.facebook.com/wildlandsblog/ ... =3&theater

Ondertussen is er echter alweer flink wat veranderd, want Wildlands poste vandaag zelf een video op Facebook waarop we kunnen zien dat het beton voor het bezoekerspad in het pinguïnverblijf gestort is en dat men is begonnen met het aanbrengen van rotsen in de tunnel. Ook waren ze vandaag bezig met het verplaatsen van grote stenen naar de doorgang aan de Serenga zijde.

Video Wildlands: https://www.facebook.com/watch/?v=2368687810077726

Als laatste ook nog updateje over het oude cavia verblijf, daar zijn in elk geval houten paaltjes geplaatst. Wat er precies komt is nog niet bekend, de Wildlands blog geeft aan dat het mogelijk een Australisch verblijf word met parkieten, maar ik heb ook geruchten gehoord dat het een terrasje zou worden.

Foto oude cavia verblijf: https://www.facebook.com/wildlandsblog/ ... =3&theater

Joost
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Joost » mei 27, 2019, 17:55

2019 verloopt tot nu toe veel beter dan 2018 voor Wildlands, het gaat zelfs beter dan er gepland was. Vandaag is zelfs het 30.000ste abonnement afgesloten!

Optimisme viert hoogtij bij Wildlands ondanks miljoenenverlies in 2018
Bron en meer: https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/147984 ... es-in-2018

Joost
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Joost » juni 4, 2019, 18:10

Vandaag ondanks het slecht voorspelde weer toch een bezoekje gebracht aan Wildlands en wat hadden we een mazzel met het weer! In plaats van de voorspelde onweer en regen de hele dag een strak blauwe lucht en volop zon, daar loop je dan met je lange broek en jas :doh: :lala

Natuurlijk vielen ook weer wat dingen op:
- Allereerst geboorte nieuws wat je voor de schermen niet ziet: er zijn in een van de nestkasten achter de schermen 4 torenvalken uit het ei gekropen. Het zijn overigens gewoon wilde dieren, Wildlands heeft achter de schermen meerdere palen met nestkasten geplaatst voor torenvalken zodat deze als biologische bestrijding tegen de grote hoeveelheid muizen konden dienen. Video van de valken: https://www.facebook.com/WildlandsAdven ... 338695545/
- De informatie borden bij de uilen zijn veranderd, daar waar er eerst info over de sneeuwuilen én de laplanduilen op stond staat er nu alleen nog maar info over de eerste soort op. Dat in combinatie met dat in de overgebleven laplanduil al een tijd niet had gezien betekend denk ik dat de soort nu definitief uit de collectie is verdwenen.
Afbeelding

- Bij de trap naar het onderwaterzicht van de nijlpaarden zijn nu leuningen gemaakt:
Afbeelding

- Op de plaats waar tot een tijdje geleden de cavia's zaten is nu een klein terras met eetkraampje verschenen. Ik zie online veel mensen zeggen dat het "het zoveelste eetkraampje" is, dat is niet het geval. Voorheen stond er een Spirello kraam bij de nijlpaarden en later bij de kamelen, nu is Wildlands van Spirello's overgestapt op Chiptwisters en is deze kraam dus gekomen in plaats van de andere. Doordat de vernieuwde kraam nu op de plaats van de cavia's staat staat het minder op het pad dan voorheen. Persoonlijk had ik wel het nepgras aan de onderkant weggelaten.
Afbeelding

- De penseelzwijnen waren nog niet zichtbaar.
- Het lijkt er op dat de waterfrabriek definitief is opengesteld voor het publiek. Tijdens de omleiding vanwege de bouw werd hij al opengesteld en dat leverde veel positieve reacties op.

Dan een van de laatste updates vanaf de bouw van het nieuwe pinguïnverblijf, aangezien het over een week of 2 af moet zijn komen er tegen die tijd ook nog wel foto's mét dieren ;) En als men aan later dit jaar begint met de makeover van het Kompasplein en de andere werken aan het poolstation zal ik jullie daar waarschijnlijk ook wel weer van op de hoogte houden, maar dit begint waarschijnlijk pas na de zomer.

Zoals gezegd is men nu dus echt aan de afrondende fase begonnen van de doorsteek en het pinguïn verblijf. Het enige echt grote ding wat nog moet gebeuren is dat de brug vanaf het poolstation over het water nog geplaatst moet gaan worden. Vooralsnog ligt het geheel er als volgt bij:
Afbeelding

Zoals te zien zijn er sinds mijn vorige bezoek een aantal dingen veranderd: de damwanden zijn aangepakt, de nestkasten zijn geplaatst, ze zijn verder met de kunstrotsen van de doorgang en er staat meer beplanting. De nestkasten zijn allemaal weggewerkt in het zand en bedekt met kiezels waardoor ze er in mijn ogen natuurlijker en mooier uitzien dan de kasten die men eerder overwoog.
Afbeelding

De damwanden die men moest plaatsen voor de aanleg van de tunnel zijn ook aangepakt. Men heeft deze vormgegeven alsof ze er al jaren staan en het waterpeil hier normaal een stuk hoger staat, waardoor een deel van de wanden groen uitgeslagen is van de algen. Dit idee moet versterkt worden door de twee NAP meters die ook op de wand zijn aangebracht. Tevens is er op de wand ook het logo van de NLC aangebracht, het onderzoekscentrum wat zogenaamd in Nortica onderzoek doet:
Afbeelding

Bij de tunnel richting Serenga krijgen we ondertussen ook een beeld van hoe het rotswerk er daar uit zal komen te zien:
Afbeelding

Wanneer we even snel een kijkje nemen aan de andere kant van het hek in het ijsberenverblijf zien we dat de rioolbuizen ondertussen wat verder ingegraven zijn en dat hier ook wat nieuwe beplanting is aangebracht. De ijsberen hebben dit verblijf ondertussen ook weer in gebruik genomen.
Afbeelding

Aan de andere kant van de doorgang, in Serenga, zien we dat ook daar de laatste fase is aangebroken. De stenenwand is aangebracht en ook hier is men nog bezig met de kunstrotsen, ik gok dat er bovenop de stenenwand ook nog wat beplanting aangebracht zal gaan worden, zoals we dat op de ander stukken ook zien.
Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie