Nieuwstopic Wildlands

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
JvG
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: -
Abonnement dierentuin: Meerdere

Re: Nieuwstopic Wildlands

Bericht door JvG » januari 29, 2019, 21:32

Het probleem is denk ik hetzelfde als met chimps. Er werd tientallen jaren gewoon gefokt met de dieren die er waren zonder verder te kijken dan het woordje Afrikaanse leeuw. Pas de laatste 20 jaar gaan dierentuinen verder kijken en sindsdien is er ook amper import van nieuw zuiver bloed geweest. Een enkele dierentuin kreeg een nieuw paar rechtstreeks uit Afrika maar hun jongen hadden geen potentiële partners die ondersoortzuiver zijn. Om nu alle Afrikaanse leeuwen in dierentuinen te gaan onderzoeken naar hun DNA is iets wat enorm veel geld kost en alleen zin heeft als een grote groep dierentuinen het gezamelijk opstart. Bij de chimps is er eerst enorm veel onderzoek geweest wat jaren heeft gekost voor ze een eenvoudige manier vonden om de juiste ondersoorten/hybrides terug te kunnen zien in het DNA. Dus voor er echt een groot fokprogramma voor "Afrikaanse" leeuwen gaat plaatsvinden zijn we een aantal jaren verder. En dan nog moeten dierentuinen mee willen werken. Nu kunnen ze makkelijker kweken en verplaatsen dan dat er een fokprogramma meekijkt over hoe en wat...

Jarne
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Abonnement dierentuin: Ja

Bericht door Jarne » januari 29, 2019, 21:44

Neem daar ook nog bij dat van de chimps reeds een kweekprogramma bestond voor ze die onderzoeken gingen doen, terwijl van leeuwen enkel de Aziatische leeuw wordt beheerd, en dat die worden aanzien als bedreigde diersoort terwijl leeuwen 'slechts' kwetsbaar zijn.

Anderzijds is de basis er opzich al wel met een aantal leeuwen waar de afkomst nog bekend van is. Opzich zijn die basispopulaties groot genoeg om een programma mee te starten (wat voor de Berberleeuw al officieus was gedaan meende ik). Als je dan een aantal stamboekhouders aanstelt voor die bekende populaties kan je die langzaam aan nieuwe leden aanwerven voor de stamboeken met als voorwaarde dat die tuin als ze reeds leeuwen hebben hun leeuwen laten screenen. Blijkt dat die tuin dan (deels) ondersoortzuivere dieren heeft kunnen hun leeuwen worden geïntegreerd in het kweekprogramma, zijn ze niet ondersoortzuiver kunnen ze hun hybrides proberen af te staan aan een park dat niet meewerkt en dan ondersoortzuivere dieren krijgen van het stamboek. Er zullen toch wel zeker parken zijn die aan zo een programma willen meewerken, bij de Aziatische lukt het toch ook.

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode

Bericht door Limburg vooruit » januari 29, 2019, 21:46

Kan je mij wetenschappelijke namen geven van die ondersoorten?
De Aziatische ken ik, maar ik weet niet direct over welke ondersoorten je het nu hebt.

Zoozot
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot » januari 29, 2019, 22:11

Limburg vooruit schreef:Kan je mij wetenschappelijke namen geven van die ondersoorten?
De Aziatische ken ik, maar ik weet niet direct over welke ondersoorten je het nu hebt.
Volgens het recente onderzoek zijn er dus twee ondersoorten: Panthera leo leo voor de noordelijke populatie en Panthera leo melanochaita voor de zuidelijke. Volgens dit systeem vallen de Indische leeuwen ook onder de nominaat.

Jarne
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Bericht door Jarne » januari 29, 2019, 22:30

En volgens het oude systeem is in Europa het volgende vertegenwoordigd: persica, leo, bleyenberghi en krugeri. De laatste 2 vallen onder melanochaita, de eerste 2 onder leo.

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Limburg vooruit » januari 30, 2019, 02:11

Hartelijk dank, het is een echte soep aant worden, binnen enige tijd weet niemand het nog.
Tot over 5 jaar wist ik het nog heel goed, tot de zogezegde biologen enzo besliste om alles overhoop te gooien.
Het was te gemakkelijk.

Joost
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Bericht door Joost » januari 30, 2019, 17:12

De vier nieuwe gnoes die sinds eind vorig jaar in het park zijn zijn 4 mannen, zo meld Wildlands op Twitter:

In #WILDLANDS leven sinds enige tijd vier nieuwe mannelijke gnoes. Zij mochten vanmiddag alvast wennen op de savanne. Leuk weetje: door de vorm van de hoorns doet de gnoe aan een koe denken, maar de gnoe is een antilope! #Emmen #dierenweetje #gnoeofkoe

Twitter Wildlands

Overigens is op de webcam te zien dat moeder Tia en haar welpen af en toe gezelschap krijgen van een van de andere leeuwinnen, ik gok dat het hierbij gaat om een van de dochters uit haar eerste nest.

Joost
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Joost » februari 6, 2019, 19:11

Wisseling van de wacht bij de pelsrobben: zoals gemeld in het topic van de overige Duitse dierentuinen is er een nieuwe fokman aangekomen vanuit Zoo Landau, deze heer heet Gonzo. Quito, de man die al vanaf dag 1 in Wildlands woonde, is samen met de dame uit Landau verhuisd naar Parc Zoologique de Paris. Het zou mij niets verbazen als de wissel te maken zou kunnen hebben met dat Quito zich in Wildlands nooit heeft bewezen als fokman, ondanks dat de mogelijkheden om vader te worden er wel toe waren. Met Gonzo haalt Wildlands een man binnen die zich in het verleden al wel bewezen schijnt te hebben als fokman, hopelijk dat hij de drie dames wel zo ver krijgt om zich met hem voort te planten ;).
Meer over de verhuizing van Gonzo naar Emmen en de reden daarvoor is te vinden op de pagina van Zoo Landau: https://www.facebook.com/ZooLandau/post ... __tn__=K-R

Ook is er recent een ringstaartmaki geopereerd aan een liesbreuk, hier schreef dierenarts Job Stumpel een stukje over voor de Emmer Courant:

Ringstaartmaki met een liesbreuk
Bron en meer: https://www.emmen.nu/achtergrond/nieuws ... breuk.html

Joost
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Joost » februari 8, 2019, 18:10

Vandaag weer even in het Emmense geweest:
- De hierboven genoemde nieuwe pelsrobman Gonzo was vandaag al te bewonderen in het grote verblijf samen met zijn 3 dames, de zeeleeuwen zaten er nog niet bij (die zaten in het verblijf rond het showgebied). Wat mij meteen opviel was dat Gonzo een stuk forser is dan Quito. Ook kwam hij nog wat onwennig over en toen de verzorgers kwamen voeren bleef hij de eerste tijd wat op afstand, terwijl de 3 dames meteen vooraan stonden om het eten op te eisen. Wanneer de verzorgers vis in zijn richting gooiden dook vaak een van de vrouwtjes dr ook op af en had hij ook nog niet het lef om het voor hem zelf op te eisen. Op FB heeft Wildlands een filmpje geplaatst over deze wisseling van de wacht: https://www.facebook.com/WildlandsAdven ... 201285103/
- Er werd gewerkt aan de WC's bij het pookstation.
- Ditmaal zaten er 2 nijlpaarden samen apart van de kudde.
- Bij de aquaria is nieuwe bebording geplaatst met daarop alle soorten die in de aquaria zitten, deze waren nu ook bij het schildpadden aquarium gehangen waardoor de laatste "paspoortbordjes" van het oude dierenpark nu ook verdwenen zijn.
- Neushoorn Elena stond wederom apart van de andere twee dames, ik gok dat dit te maken heeft met het zenuwachtige karakter van Zahra, waardoor die nog niet zoveel moet hebben van de nieuwkomer, dit is namelijk ook de reden dat Elena 's nachts sowieso nog apart staat, zo stond omschreven in de laatste harpij.
- De drie struisvogels stonden wel weer samen.
- Er zit nu in elk geval ook 1 zonneral in Rimbula.
- Bij het jungle theater werd aan een van de trappen gewerkt: lees de boomstronken waar deze uit bestond werden er in elk geval verwijderd.
- Ergens in de ochtend/begin van de middag schijnt het brandalarm te zijn afgegaan in Rimbula, zelf heb ik er niets van gemerkt want toen was ik nog niet in het park, maar ik hoorde er meerdere mensen over praten.

Dan nog een paar noemenswaardige nieuwtjes uit de laatste harpij:
- Er zijn twee mannelijke balispreeuwen bij gekomen in de kas, ze komen uit Artis. En er is een mannelijke doksteekduif aangekomen waardoor het fokstel nu weer compleet is. En ook is er een makkelijke bonte muskaatduif bij gekomen waardoor daar ook een koppel gevormd kan worden.
- 4 mannelijke doodshoofdapen zijn naar Zoo Falconara in Italië verhuisd.
- Het mannelijke nijlpaard wat vorig jaar verhuisd is ging naar Zoo Bois d'Attily in Frankrijk.
- De vier mannelijke gnoes komen uit Knuthenburg in Denemarken en zijn geruild voor de twee dames die Emmen nog had na het overlijden van de oudste van de 3 dames. De 2 dames krijgen in Denemarken de kans om zwanger te worden en de 4 mannen in Emmen zijn ondertussen allemaal gecastreerd zodat ze rustiger zullen zijn naar de andere dieren op de savanne.
- Een mannelijke en 2 vrouwelijke zebra's zijn verhuisd naar Griekenland, de 2 vrouwtjes waren niet verwant aan de rest van de kudde wat nog wel eens voor problemen zorgde.

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Limburg vooruit » februari 8, 2019, 20:48

Hoeveel nijlpaarden hebben ze nog? Ben de tel kwijt

Joost
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Joost » februari 8, 2019, 21:12

Limburg vooruit schreef:Hoeveel nijlpaarden hebben ze nog? Ben de tel kwijt
7 stuks, allemaal dames en volgens mij ook redelijk variërend kwa leeftijden, maar dat laatste ben ik niet zeker van.

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Limburg vooruit » februari 8, 2019, 21:54

Oké, bedankt voor de info, komt er nog een man om te kweken?

Joost
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Joost » februari 8, 2019, 23:22

Limburg vooruit schreef:Oké, bedankt voor de info, komt er nog een man om te kweken?
Ik hoop het wel, maar verwacht het voorlopig nog niet. De groep is namelijk al redelijk groot, buiten hebben ze meer dan genoeg ruimte voor meer dieren, maar ik denk dat het binnen redelijk krap word als daar naast een man ook nog een aantal jongen bij zou komen. Daarnaast is het ook redelijk onrustig in de groep op dit moment en dat werd in de harpij ook aangegeven als de reden van vertrek voor de vorige (gecastreerde) man, maar ondanks zijn vertrek staan er nog steeds regelmatig dames apart van de groep omdat het onrustig is, ik denk dat ze dat ook eerst willen oplossen voor dat ze er een nieuw dier bij zetten.

Doordat er ook verschillen zitten in de leeftijden van de dames is het ook niet noodzakelijk, want over een aantal jaar zijn er (als alles goed is) nog steeds wel dames die drachtig kunnen worden. Dus ik verwacht dat ze eerst de kudde een beetje uit laten dunnen voordat ze weer een kweekstier er bij halen, hoe leuk ik het ook zou vinden om weer eens kleine nijlpaardjes in Nederland te hebben... (en ik denk dat dat ook voor de bezoekersaantallen positief uit zou kunnen vallen).

Patrick
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril
Favoriete dierentuin: Dierenpark Emmen

Bericht door Patrick » februari 9, 2019, 11:35

Joost schreef:- Er zit nu in elk geval ook 1 zonneral in Rimbula.
Er blijkt inderdaad een zonneral in Rimbula te zitten, het park heeft dit zojuist bevestigd op haar eigen Facebook-pagina.

Joost
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Joost » februari 13, 2019, 18:20

Naast de zonneral weer een nieuwe vogelsoort in Rimbula:

WILDLANDS wil een steentje bijdragen in het fokprogramma rondom de soembawalijster. Deze vogelsoort wordt in het wild ernstig bedreigd. Vanmorgen werd een eerste soembawalijster-mannetje in Rimbula vrijgelaten. Hij krijgt op korte termijn gezelschap van een vrouwtje (zij zit nog achter de schermen in quarantaine). De bedoeling is dat ze samen in WILDLANDS gaan zorgen voor nakomelingen.
Lees meer via http://bit.ly/2tmoOY1

Joost
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Joost » februari 15, 2019, 17:17

Twee nieuwtjes vanuit Emmen:
- De twee leeuwen welpjes zijn (wederom) allebei vrouwtjes. Via Facebook kan gestemd worden op de naam voor 1 van de twee, de keuze is uit: Bem (vrede), Nuru (om te verlichten) en Zuna (weelde/ rijkdom). De andere naam wordt gekozen door de kinderraad:

Beide welpjes in Serenga zijn vrouwtjes! Nu we dit weten, kunnen we ze een naam geven en daarvoor hebben we jullie hulp nodig... Facebookvolgers van WILDLANDS bepalen namelijk één naam voor één welp door te stemmen. De andere naam wordt door onze Kinderraad van Advies gekozen.
Welke naam kies jij voor één van de Afrikaanse leeuwenwelpen?
1. Bem (vrede)
2. Nuru (om te verlichten)
3. Zuna (weelde/ rijkdom)

Bron: FB Wildlands

- Er komt weer een poppenkast in de vlindertempel waar bezoekers vlinderpoppen uit kunnen zien komen. Het oude dierenpark was de eerste in Nederland met zo'n kast, maar de vorige directie vond het niet bij Wildlands passen, de nieuwe directie staat er wel voor open:

Toch weer een poppenkast bij de vlinders in de dierentuin: 'Zo fascinerend om te zien'
Bron en meer: https://www.dvhn.nl/drenthe/Toch-weer-e ... lU-lR7i65U

Wildlands heeft ook een video geplaatst op Facebook van de nieuwe kast:
https://www.facebook.com/WildlandsAdven ... tion=group

Joost
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Joost » februari 19, 2019, 22:05

Vandaag weer even kort in het Emmense geweest:
- De poppenkast voor de vlinders, die ik hier boven ook al aanhaalde, is nu ook in gebruik genomen. Persoonlijk vind ik het een erg leuke en ook geslaagde toevoeging! De kast past perfect binnen het complete plaatje van de vlindertempel en het wekt ook niet de indruk dat ie er nog geen week staat. Zoals ie vorm gegeven is verbaasd het me dat er mensen waren die vonden dat dit niet bij het concept zou passen. Twee foto's om een beeld te geven:
Afbeelding

Afbeelding

- De trap bij de uitgang van het jungle theater waar tijdens mijn vorige bezoek aan gewerkt werd was nu helemaal weg, ook de deuren bovenaan waren verdwenen en er was een houten hek (zo'n een die we vaker tegen komen om bijvoorbeeld bezoekers van de rotsen af te houden) voor in de plaats gekomen. Het zou mij niet verbazen als deze uitgang definitief verdwijnt en hier beplanting voor in de plaats komt, 1 ingang voldoet volgens mij namelijk prima.
- De zeeleeuwen worden nogsteeds apart gehouden van de pelsrobben.
- Nadat de laplanduil terug voor de schermen was na een tijdje weg te zijn geweest vanwege de dood van zijn partner heb ik hem na die ene keer niet meer gezien.
- Dit keer 2 nijlpaarden apart.
- Vrijwel alle savanne dieren liepen vandaag op de vlakte, alleen de neushoorndames en de struisvogels niet. De stal was niet te bezoeken. De neushoorn dames waren nog niet te zien, omdat Elena nog niet met de man kennis gemaakt heeft en hij vandaag op de vlakte liep. Bij de struisvogels denk ik dat het er aan ligt dat de nieuwe struisvogelman nog geen kennis heeft gemaakt met de andere savanne dieren en ze de tijd nemen aangezien de gnoes ook pas sinds deze week nieuw zijn op de vlakte.

Joost
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Joost » maart 1, 2019, 18:31

Vandaag weer even kort geweest:
- De zeeleeuwen en pelsrobben zitten nog steeds apart van elkaar. Tijdens de zeeleeuwenshow worden de zeeleeuwen die niet deelnemen aan de show daarom in het separatiegedeelte aldaar gezet. Wat mij ook opviel is dat de pelsrobben sinds de komst van Gonzo veel meer achter in het verblijf zitten (lees: kant van de binnenverblijven) terwijl toen Quito er was ze vaker aan de kompasplein kant lagen.
- Na een tijdje vandaag toch wel weer een laplanduil gespot.
- Vorige week poste Wildlands op Facebook dat ze een dadelpalm hadden gekregen van een school in de buurt:

Een bijzondere verhuizing! Deze dadelpalm stond in een kas bij het Esdal College in Emmen. De kas is afgebroken en dus moest er een nieuw plekje voor de palm gezocht worden. En die krijgt ie in WILDLANDS! Dus de collega's hebben 'm bij de school opgehaald en dwars door Emmen vervoerd. Nu staat ie nog even tijdelijk buiten de tropische kas (en daar kan deze palm wel tegen), maar uiteindelijk zal deze prachtige dadelpalm te zien zijn in het Jungletheater van Rimbula!

Ondertussen is de palm geplaatst en staat ie op de plek waar voorheen de trap vanuit het jungletheater zat:
Afbeelding

Bommel
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril
Favoriete dierentuin: Emmen

Bericht door Bommel » maart 1, 2019, 19:21

T/m zondag 3 maart kun/kon je als abonnementhouder een kijkje achter de schermen krijgen. Helaas waren alle dagen al heel snel volgeboekt en was ik te laat om mij op te geven.

Nu ben ik benieuwd welke locaties je allemaal kreeg te zien. Zijn hier mensen die een kijkje achter de schermen hebben gehad?

Joost
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Joost » maart 1, 2019, 20:04

Bommel schreef:T/m zondag 3 maart kun/kon je als abonnementhouder een kijkje achter de schermen krijgen. Helaas waren alle dagen al heel snel volgeboekt en was ik te laat om mij op te geven.

Nu ben ik benieuwd welke locaties je allemaal kreeg te zien. Zijn hier mensen die een kijkje achter de schermen hebben gehad?
Ik ben er zelf niet geweest, want het kwam helaas niet uit, maar ik heb wel het een en ander voorbij zien komen op Facebook. De volgende dingen kwamen volgensmij aan bod:
- Savanne stal
- Giraffe stal (echt de stal dus niet vanuit het restaurant)
- Olifanten stal
- De separatie ren van de leeuwen
- Nijlpaardenstal

Misschien nog wel meer, maar dat heb ik dan niet voorbij zien komen.

Plaats reactie